Тихіше, шеф думає

?

Табличка з цими словами знайшла своє місце в приймальні голови правління Львівського акціонерного товариства закритого типу «Данфарм» Ростислава Говзана. Випускник Львівського медінституту, він зваживши на свої професійні здібності, твердо вирішив розпочати власний бізнес. На сьогодні за показниками діяльності «Данфарм» є одним із найбільших регіональних фармацевтичних підприємств, яке стабільно розвивається, розширює свої виробничі площі, має постійних клієнтів та постачальників. Про діяльність АТЗТ «Данфарм» розповідає Ростислав Говзан.

ПЕРЕДУМОВИ БІЗНЕСУ

Фармацевтичний бізнес Львівської гуртової фірми «Данфарм» розпочинався традиційно для початку 90-х років — без фінансових інвестицій. Перші обігові кошти формувалися від реалізації невеликих партій продукції Львівського хіміко-фармацевтичного заводу «Галичфарм». Підписання контракту з представництвом фірми «Гермед» на умовах відтермінування оплати на 90 днів. Це дозволило суттєво розширити асортимент фірми.

На сьогодні «Данфарм» за показниками товарообігу є найбільшою гуртовою фармацевтичною компанією Західної України. Хоча фірма має невелику роздрібну мережу (базова аптека і три аптечних кіоски), стратегічним напрямом діяльності залишається гуртова торгівля медикаментами. Як вважає Ростислав Говзан, нині інвестувати кошти у виробництво або в упаковку ліків недоцільно з огляду на те, що є достатньо «місця» для розвитку гуртової торгівлі в регіоні.

УМОВИ РОБОТИ З ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ

— Ми пропонуємо аптекам понад 1500 найменувань лікарських засобів, з яких близько 60% — вітчизняного виробництва. Зокрема, продукція «Фармацевтичної фірми «Дарниця» в грошовому виразі складає 1/4 нашого товарообігу. Лікарські засоби виробництва заводів «Київмедпрепарат» і «Фармак» також представлені в достатній кількості. Є в нашому асортименті і продукція таких вітчизняних фармацевтичних фабрик, як Львівська, Тернопільська, Запорізька та Луганська, практично постійно пропонуємо ліки східноукраїнських фармацевтичних виробників — «Фармацевтичної фірми «Здоров’я» і ДНЦЛЗ. Нажаль, починаючи з 1999 р. значно скоротилися поставки генеричних препаратів імпортного виробництва, що пов’язано зі збільшенням вартості державного мита за увезення цих ліків на територію України та зі змінами в умовах співпраці. Я маю на увазі обсяг товарообігу та комісійну винагороду гуртовикам. Незважаючи на зацікавленість іноземних виробників у постачанні своїх товарів на регіональні ринки, ця співпраця для нас є невигідною через низький рівень знижок. Так чи інакше напрямки діяльності формує і конкуренція.

p_265_44_131100_Danfarm_.jpg (6588 bytes)

Ростислав ГОВЗАН

Голова правління Львівського акціонерного товариства закритого типу «Данфарм»

Сьогодні на національному ринку задають тон ті фармацевтичні фірми, які мають найбільші обсяги товарообігу. Наприклад, київські великі гуртові фірми, купуючи продукцію вітчизняного виробника, можуть отримати знижку 25% з ціни товару, тоді як наші обсяги закупівель дозволяють отримати знижку лише 12–15%. Отже, якщо ми будемо реалізувати одні й ті самі медикаменти за однаковими відпускними цінами, прибутки будуть різними.

Але це зовсім не означає, що ми не маємо перспектив розвитку бізнесу. Ми намагаємося вести гнучку політику в галузі ціноутворення. Нашому бізнесу сприяє також довіра постачальників, з якими ми співпрацюємо на умовах відтермінування платежу від 30 до 45 днів.

Що ж до ліків іноземного походження, які складають 40% нашого асортименту, то ми їх вибираємо за принципом ліквідності. Сьогодні «правила гри» національного фармацевтичного ринку примушують нас закуповувати товар насамперед за принципом економічної доступності. Ліквідність товару дає нам можливість зменшувати кінцеву ціну за рахунок того, що ми виключаємо затрати на збереження товару.

СПІВПРАЦЯ З КЛІЄНТАМИ

— Переважна більшість наших покупців — це аптечні установи Західної України, яким ми доставляємо товар власним транспортом — 9 мікроавтобусів курсують по 8 областях регіону. У Львові термін доставки становить 6 годин, по Львівській області 16, а по Західній Україні в середньому протягом доби з моменту замовлення. Максимальний термін доставки по регіону від дня отримання замовлення може становити 3 доби. Маршрути складаються таким чином, щоб не було порожнього пробігу автотранспорту. Наш автомобіль за 3 робочих дні, дотримуючись свого маршруту, охоплює від 40 до 50 аптек. Перевезення товару, організоване таким чином, здешевлює транспортні витрати настільки, що вони у вартості нашої націнки не перевищують 1%.

Як я вже зазначав, наші партнери по бізнесу це аптеки, які співпрацюють з нами вже не перший рік. Ми дуже цінуємо своїх постійних клієнтів і надаємо їм певні пільги, наприклад відтермінуванням платежу на 2 тижні. З тими ж, хто став нашим партнером нещодавно, або з тими, хто порушує фінансову дисципліну, умови співпраці більш жорсткі: передоплата, розрахунок за фактом отримання товару або більша націнка.

СТАВЛЕННЯ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ СТАНДАРТІВ GMP В УКРАЇНІ

— Як відомо, впровадження в Україні стандартів GMP стосуватиметься і гуртових підприємств. Зважаючи на нові економічні умови, мабуть, логічним є стандартизувати діяльність фармацевтичних закладів в Україні. Разом з тим, слід пам’ятати, що будь-які інновації в технологічному процесі виготовлення ліків спричинюють подорожчання кінцевого продукту. Тому я не до кінця впевнений у доцільності масового впровадження стандартів GMP до 2002 року. Впровадження міжнародних стандартів необхідне, але цей процес повинен відбуватися повільно і планово, щоб поліпшення умов виробництва не вплинуло на вартість лікарських засобів.

СТОСУНКИ З КОНКУРЕНТАМИ

— Конкуренція у нашому бізнесі, як і в будь-якому іншому, має позитивний і негативний бік, на цьому і грунтується суперництво. Можливо, ми маємо деякі прорахунки стосовно асортименту і не завжди можемо задовольнити потреби аптечних установ.

Але компанія «Данфарм» швидко доставляє товар клієнтові. Не кожне підприємство може похвалитися цим. Власне, саме оперативність виконання замовлення дає нам конкурентні переваги на регіональному ринку. Разом з тим, ми розуміємо, що зупинятися на досягнутому неможна. Потрібно поліпшувати співвідношення якості і ціни шляхом розширення асортименту та зниження ціни на ліки. А це означає, що ми повинні постійно працювати над оптимізацією своєї роботи і над створенням фундаменту на майбутнє.

Наталія Бенюх

ПЕРСОНАЛЬНА ДОВІДКА

Ростислав Говзан в 1986 р. закінчив Львівський медичний інститут. До 1989 р. працював у Чернівцях на посадах провізора-аналітика, старшого провізора, завідуючого аптекою. З 1989 по  1991 р. Р. Говзан — старший провізор Залізничного району Львова, у 1991–1993 рр. — лаборант кафедри організації та економіки фармації Львівського медінституту, у 1993–1994 рр. — регіональний представник фірми «Гермед». Влітку 1994 р. очолив АТЗТ «Данфарм».
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*