Нова політика якості — передумова успішного економічного розвитку України

Забезпечення стійкого розвитку економіки є ключовим моментом реалізації національних інтересів у всіх сферах діяльності держави. Національна політика у сфері якості орієнтована на забезпечення стійкого економічного зростання, поліпшення структури економіки на основі інноваційної моделі її розвитку та істотного зниження енергоємності виробництва валового внутрішнього продукту. У нинішньому столітті на світовому ринку (інтеграція в який є одним із головних завдань вітчизняної економіки) пріоритетним фактором забезпечення конкурентоспроможності продукції виступатиме її якість. Висока якість товарів та послуг сприяє забезпеченню конкурентоспроможності продукції вітчизняних підприємств як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку. Звичайно, на конкурентоспроможність товарів та послуг впливає низка інших факторів, таких, як ціна, зручність технічного обслуговування, імідж виробника, терміни постачання тощо.

Якість кінцевого продукту значною мірою визначається ефективністю системи управління якістю підприємства та належною організацією самого виробничого процесу. Міжнародні фармацевтичні компанії, що випускають конкурентоспроможні лікарські засоби та здійснюють їх маркетинг на світовому ринку, намагаються суворо дотримуватися стандартів системи управління якістю та вимог GMP (Належної виробничої практики). Необхідно відрізняти міжнародні стандарти на системи управління якістю ISO серії 9000 (та похідні від них) від GMP. Система управління якістю грунтується на принципах загального управління якістю (TQM) та передбачає постійне вдосконалення маркетингової діяльності фірми, поліпшення якості продукції і задоволення потреб усіх зацікавлених сторін: споживачів, постачальників, персоналу, власників, суспільства в цілому за рахунок створення відповідного менеджменту на підприємстві (див. «Щотижневик АПТЕКА», № 37(308) від 24 вересня 2001 р. та № 41(312) від 22 жовтня 2001 р.). Тим часом GMP — це нормативи забезпечення якості, дотримання яких здатне гарантувати, що фармацевтична продукція постійно виробляється та контролюється згідно з певними стандартами якості, а також відповідає своєму призначенню та вимогам, які зазначені в торговій ліцензії. Отже, правила GMP стосуються самого технологічного процесу, створюючи передумови для забезпечення належної якості та безпеки лікарського засобу. Використання принципів загального управління якістю та GMP створює оптимальні передумови для випуску і маркетингу високоякісних лікарських препаратів.

До Всесвітнього дня якості, який цього року відзначали 8 листопада, президент Української асоціації якості, президент Міжнародної гільдії професіоналів якості, радник Прем’єр-міністра України з питань управління якістю Петро Калита ділиться своїми думками щодо розробки концепції національної політики у сфері якості, яка має слугувати теоретичною базою для розвитку руху за якість у нашій державі.

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ЯКОСТІ

Петро КАЛИТА

Президент Української асоціації якості, президент Міжнародної гільдії професіоналів якості, радник Прем’єр-міністра України з питань управління якістю

Концепція національної політики України у сфері якості має відображати загальне уявлення про місце та роль якості в забезпеченні національних інтересів України, а також систему поглядів щодо мети, напрямків і принципів державного впливу на процеси поліпшення якості в різних її проявах. До головних факторів поліпшення якості, а також постійного вдосконалення підприємств і організацій України доцільно віднести належні умови та рівень життя громадян, зміцнення економічного потенціалу держави, збереження та відновлення її навколишнього середовища і формування позитивного іміджу України на міжнародному рівні. Вважаю, що основними засадами національної політики України у сфері якості мають бути орієнтація на світовий рівень якості в усіх сферах суспільного життя, розвиток міжнародного співробітництва та використання передового міжнародного досвіду щодо забезпечення та поліпшення якості, визнання та додержання міжнародних норм і правил у сфері якості, належна законодавча та нормативна підтримка управління якістю на національному рівні, активна державна підтримка та стимулювання підприємств і організацій щодо підвищення технічного рівня, поліпшення якості продукції, вдосконалення систем забезпечення якості та управління якістю, створення пільгових кредитно-фінансових і податкових умов для підприємств (організацій), які освоюють і випускають конкурентоспроможну продукцію, а також виконують роботи, спрямовані на поліпшення якості продукції в інтересах України, пріоритетне розміщення державних замовлень на підприємствах, системи якості яких відповідають сучасному рівню. Крім того, потрібно створити умови для широкомасштабного впровадження на підприємствах та в організаціях України ефективних професійних систем якості, що відповідають міжнародним вимогам. На державному рівні необхідно надавати активну підтримку професійним і громадським формуванням та рухам, а також окремим ученим і фахівцям, які своєю діяльністю сприяють розв’язанню проблем якості в інтересах України. Зазначені масштабні завдання можуть бути виконані лише за умови сприяння професійній підготовці висококваліфікованих спеціалістів з якості. Акцент має ставитися на залучення до цієї справи творчої молоді, а також на пошук та відповідну підтримку обдарованих дітей і студентської молоді.

Для того щоб рух за якість в Україні увінчався успіхом, необхідно змінити менталітет громадян. Цього можна досягти насамперед за рахунок широкомасштабної роз’яснювальної роботи серед різних верств населення. Крім того, необхідно неухильно розвивати та постійно вдосконалювати державну та ринкову вітчизняні системи сертифікації та підвищити відповідальність постачальників (посередників) за збитки, нанесені споживачам, об’єктам навколишнього середовища і всьому суспільству недоброякісною продукцією. Водночас треба підвищити вимоги до службових осіб щодо належного виконання своїх обов’язків.

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА ПІДПРИЄМСТВ І ОРГАНІЗАЦІЙ

Рух за якість і досконалість в Україні можна активізувати шляхом законодавчої та нормативної його підтримки. При цьому законодавчі та нормативні акти у сфері якості мають бути гармонізовані з відповідними міжнародними та європейськими актами з урахуванням передових досягнень вітчизняної науки і техніки.

З іншого боку, Україна повинна намагатися брати участь у розробці міжнародних норм, правил і стандартів, які представляють інтерес для її економіки, що сприятиме просуванню нашої держави на європейський та світовий ринки. Держава повинна активно підтримувати та стимулювати ті підприємства й організації, які докладають зусиль до підвищення науково-технічного рівня виробництва і якості своєї продукції, а також до вдосконалення систем забезпечення якості й управління якістю. Щоб заручитися державною підтримкою, відповідним підприємствам, доцільно залучати інвестиції, надавати кредити, здійснювати бюджетне фінансування через національні та державні програми.

Визначаючи підприємства та організації, яким буде надано державну допомогу, доцільно керуватися спроможністю їх протягом періоду надання державної підтримки забезпечити належний рівень якості та досконалості, що відповідає національним інтересам України. Національні, державні та регіональні цільові програми повинні включати чіткі завдання щодо забезпечення необхідного рівня якості продукції та послуг, а також створення на підприємствах сучасних ефективних систем управління якістю тощо.

Для підприємств та організацій, що освоюють та випускають конкурентоспроможну продукцію, а також виконують роботи, спрямовані на поліпшення якості в інтересах України, доцільно створювати відповідні правові, економічні, соціальні й організаційно-технічні умови, в тому числі впроваджувати пільгові кредитно-фінансовий і податковий режими, які б сприяли якнайшвидшому розв’язанню завдань щодо якості.

ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМ ЯКОСТІ

Як свідчить вітчизняний та світовий досвід, застосування систем якості дає змогу підприємствам істотно підвищувати ефективність своєї діяльності, забезпечувати споживачів продукцією та послугами, що відповідають потребам і вимогам законодавства. Створення ефективних систем якості, орієнтованих на впровадження сучасного досвіду в галузі організації та технологій, забезпечує стійке становище підприємств на ринку.

Враховуючи зацікавленість у підвищенні ділової досконалості і конкурентоспроможності вітчизняних підприємств та організацій, держава повинна сприяти їм у створенні та застосуванні ефективних систем управління якістю, що відповідають міжнародним вимогам. Для забезпечення широкомасштабного впровадження таких систем доцільно сприяти створенню та розвитку в Україні мережі професійних навчальних, інформаційних, консалтингових, сертифікаційних та інших центрів. Забезпечення режиму найбільшого сприяння діяльності цих організацій має відбуватися на державному та регіональному рівнях. Формуючи мережу професійних закладів з якості, доцільно скористатися досвідом та можливостями таких організацій, як Українська асоціація якості, Держстандарт України, Торгово-промислова палата України та ін. Для стимулювання робіт, спрямованих на впровадження системи якості на малих підприємствах, на державному та регіональному рівнях треба відшукувати кошти для компенсації частини витрат цих підприємств на консультаційні послуги в цій галузі.

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ З ЯКОСТІ

Впровадження ефективних систем якості потребує високого професіоналізму, опанування сучасних методів і способів управління якістю з боку керівників усіх рівнів. Тому необхідно запровадити систему безперервної підготовки та перепідготовки спеціалістів у сфері якості.

В усіх галузях промисловості і сфері послуг у межах підвищення кваліфікації керівників та фахівців з організації виробництва необхідно забезпечити вивчення основ управління (менеджменту) якістю. Доцільно передбачити необхідність опанування основ сучасного управління якістю керівниками та фахівцями вищої ланки, в тому числі Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів виконавчої влади.

Необхідно також розробити програму дій з підготовки та підвищення професійного рівня в галузі сучасного менеджменту якості для професорсько-викладацького складу навчальних закладів, які здійснюють підготовку фахівців з якості; організувати видання підручників, спеціальної літератури, журналів та інших матеріалів на тему системи якості.

СЕРТИФІКАЦІЯ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ

Держава повинна сприяти розвитку та вдосконаленню систем підтвердження відповідності як в законодавчо регульованій, так і в нерегульованій сфері. При цьому особливу увагу слід приділяти сертифікації систем якості як найбільш об’єктивній оцінці ефективності їх функціонування на підприємствах.

Оскільки наявність сертифікатів на системи якості, що підтверджують відповідність вимогам стандартів ISO серії 9000 та інших аналогічних стандартів (див. «Щотижневик АПТЕКА», № 41(312) від 22 жовтня 2001 р.), є важливим чинником забезпечення конкурентоспроможності продукції та послуг, а в деяких випадках — обов’язковою умовою укладання контрактів чи допуску підприємств до участі в тендерах. Необхідно розвивати діяльність, спрямовану на сертифікацію систем якості. При цьому потрібно забезпечити високий професіоналізм фахівців, які проводять сертифікацію, а також активно домагатися визнання вітчизняних сертифікатів за кордоном. Держава повинна сприяти входженню українських організацій та органів із сертифікації систем якості до міжнародних та регіональних союзів і угод, а також акредитації українських органів із сертифікації за кордоном.

РЕАЛІЗАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ЯКОСТІ

Реалізація національної політики у сфері якості має здійснюватися з урахуванням стану розвитку вітчизняного ринку, а також динаміки інтеграції української економіки у світову, а національного ринку — в світовий. З огляду на це необхідно розробити плани першочергових заходів, спрямованих на реалізацію завдань стратегічного характеру.

При Кабінеті Міністрів України доцільно створити Координаційну раду з реалізації Концепції національної політики України у сфері якості за участю представників державних установ і громадських об’єднань. Основні функції Координаційної ради полягають у здійсненні моніторингу планів робіт з реалізації Концепції, визначенні завдань стратегічного характеру у сфері якості, підготовці щорічних доповідей Президентові та Кабінету Міністрів України про стан справ у сфері якості та про хід реалізації національної політики України у сфері якості.

Кожен центральний орган виконавчої влади повинен формувати свої завдання і розробляти стратегію дій, що випливають із концепції національної політики України у сфері якості, і бути спрямованим на їх реалізацію, а також вносити відповідні доповнення і зміни в документи, які визначають функції органу.

ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ УКРАЇНИ ТА ЇЇ ПРОДУКЦІЇ НА МІЖНАРОДНОМУ РІВНІ

Висока якість вітчизняної продукції сприятиме формуванню позитивного міжнародного іміджу України, що є передумовою інтеграції нашої держави в європейські структури та світову економічну систему. Висока якість продукції та послуг сприяє встановленню рівноправних та взаємовигідних стосунків з іншими країнами і наддержавними об’єднаннями.

Прагнення до найвищого рівня якості та досконалості потребує постійного вивчення і цілеспрямованого використання передового досвіду щодо забезпечення та поліпшення якості, накопиченого в розвинених країнах Європи та світу. Щоб цього досягти, необхідно налагоджувати та розвивати співробітництво з міжнародними та національними організаціями у сфері якості та управління якістю. Насамперед це стосується розвитку ділового партнерства з такими впливовими організаціями в сфері якості світового масштабу, як Європейська організація з якості (ЄОЯ), Європейський фонд управління якістю (ЄФУЯ), Американське товариство якості (АТЯ) тощо.

Намагання України інтегрувати на засадах рівноправності в європейське і світове співтовариство потребує визнання та дотримання нею міжнародних норм і правил у сфері якості, насамперед стандартів Міжнародної організації зі стандартизації (ІSО), Європейських директив і стандартів, а також принципів ЄОЯ, ЄФУЯ, АТЯ тощо.

P.S. Відповідно до Указу Президента України від 23 лютого 2001 р. № 113 «Про заходи щодо підвищення якості вітчизняної продукції» Кабінет Міністрів України видав Розпорядження № 462-р від 26 вересня 2001 р. «Про затвердження плану першочергових заходів щодо впровадження систем управління якістю на підприємствах на 2001–2002 рр.», яким, зокрема, передбачається підготувати та внести на розгляд Уряду проекти законів України про засади державної політики у сфері управління якістю продукції. Ці заходи покликані піднести на якісно новий рівень стан системи управління якістю на підприємствах нашої держави та закласти передумови для істотного підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції.

Віктор Маргітич
Фото Євгена Кривші

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті