ВАТ «Мар’янівський склозавод» працює на медичну галузь

Оранжеве скло медичного призначення, що широко застосовується вітчизняними виробниками лікарських засобів для фасування рідких, твердих лікарських форм та мазей, виробляється в Україні на спеціалізованому підприємстві ВАТ «Мар’янівський склозавод». ВАТ «Мар’янівський склозавод» забезпечує фармацевтичну галузь країни склом медичного призначення і має стратегічне значення.

Завод має давню історію. Його корені сягають у XVIIІ століття. Новий етап у діяльності заводу обумовлений початком у 1999 р. модернізації виробничих потужностей та запровадженням нового менеджменту. Про досягнення та перспективи розвитку ВАТ «Мар’янівський склозавод» розповідає Павло Жебрівський, переможець на виборах до Верховної Ради України четвертого скликання (округ № 65), голова правління ВАТ «Мар’янівський склозавод», президент ЗАТ «Фармація – 2000».

НОВИЙ ВЛАСНИК

p_336_15_150402_Gebrovskiy.jpg (9443 bytes)

Павло Жебрівський, переможець на виборах до Верховної Ради України четвертого скликання (округ № 65), голова правління ВАТ «Мар’янівський склозавод», президент ЗАТ «Фармація – 2000»

Щоб урятувати завод від неминучого банкрутства, керівництво ВАТ «Мар’янівський склозавод» розпочало пошуки потенційного інвестора. Зокрема, було запропоновано викупити контрольний пакет акцій фармацевтичному підприємству «Ян». На той час підприємство успішно здійснювало експорт вітчизняних лікарських засобів у країни СНД, керуючись сучасними технологіями маркетингу та збуту фармацевтичної продукції. Компанія «Ян» була добре обізнаною з особливостями і потребами фармацевтичного ринку України та країн близького зарубіжжя. Після проведення відповідних переговорів прийнято стратегічно важливе рішення про придбання контрольного пакета акцій ВАТ «Мар’янівський склозавод» приватним підприємством «Ян».

МОДЕРНІЗАЦІЯ ВИРОБНИЦТВА ТА НОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ

Новий власник негайно приступив до проведення ряду заходів, спрямованих на модернізацію виробничого процесу та запровадження нового менеджменту. Насамперед, було змінено керівництво заводу, яке почало працювати над реалізацією нової стратегії маркетингу. Збутом продукції займалася компанія «Ян», яка фактично стала торговим домом ВАТ «Мар’янівський склозавод». До роботи були залучені фахівці, які здійснювали реалізацію продукції підприємства на російському ринку. Реалізація скла медичного призначення на російському та вітчизняному ринках сприяла відновленню ефективної роботи підприємства.

Впровадження нового менеджменту на ВАТ «Мар’янівський склозавод» завершилося 1 вересня 1999 р. За 3 міс завод запрацював ефективно. Були придбані необхідні компресорні установки, без яких завод практично стояв. Якщо станом на 1 вересня 1999 р. завод працював на половину своєї потужності, то наприкінці року вдалося забезпечити безперебійну роботу 3 виробничих ліній, на яких здійснювалося виробництво скла медичного призначення. Рентабельність підприємства істотно зросла. Було досягнуто значної економії витрат на енергоносії (природний газ та електроенергію). Це сталося завдяки тому, що підприємство «Ян» вклало необхідні обігові кошти в діяльність ВАТ «Мар’янівський склозавод». Станом на 1 вересня 1999 р. було повністю ліквідовано бартерні розрахунки за продукцію.

У 2000 р. було запущено в дію другу скловарну піч і 4 виробничі лінії. Цього ж року вдалося погасити значну частину заборгованості. Близько 50% кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку також було погашено, а решту боргу — реструктуризовано. Його сплата на сьогодні здійснюється вчасно згідно з відповідним графіком.

ФАКТОРИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ЕКОНОМІЧНОМУ РОСТУ

Нині у штатному розкладі заводу налічується така ж кількість працівників, що й до модернізації, тоді як обсяги виробництва скла медичного призначення істотно підвищилися. Ціну на продукцію ВАТ «Мар’янівський склозавод» вдалося знизити. Завдяки цьому, а також експорту продукції заводу в 1999–2000 рр. до Росії, Білорусі та Молдови ВАТ «Мар’янівський склозавод» вдалося отримати прибуток та реінвестувати значну частину коштів у відтворення та розширення виробництва.

Нам вдалося розширити асортимент скла медичного призначення від 5 видів у 1999 р. до 14, які є на сьогодні. Продукція ВАТ «Мар’янівський склозавод» користується значним попитом фармацевтичних підприємств України, а її кількість та асортимент повністю забезпечують потреби вітчизняних виробників лікарських засобів у склі медичного призначення.

У 2001 р. вдосконалено рецептуру приготування скломаси і приведено у відповідність до вимог чинного в Україні регламенту щодо захисту навколишнього середовища та відповідних гігієнічних норм. Нещодавно в Житомирській області відкрито цех з випуску лікарських засобів.

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ І ЯКІСТЬ ПРОДУКЦІЇ

На цей час розроблено стратегічний план розвитку заводу. На кінець 2002 р. планується реконструювати скловарну піч. Ведуться переговори з фірмами Чехії про придбання нових технологій щодо забезпечення випуску продукції європейського зразка. Це дасть змогу задовольнити вимоги найвибагливіших фармацевтичних заводів і фабрик України та підвищити обсяги виробництва скла медичного призначення. Нова технологія виробництва забезпечить випуск «чистого скла», яке не потребує додаткового миття на фармацевтичних заводах, що відповідає європейським вимогам. Розпочато випуск пляшок з контролем відкупорювання, як того вимагає законодавство із захисту прав споживачів.

Необхідно зазначити, що зі своєю продукцією в найближчому майбутньому плануємо вийти на ринки деяких країн Східної Європи. Тому ВАТ «Мар’янівський склозавод» працює над підвищенням якості продукції. На підприємстві впроваджується система управління якістю. Маємо намір провести сертифікацію відповідності системи управління якістю стандартам ISO 9001 : 1994 в системі УкрСЕПРО. Для цього вже підготовлені технічна документація і персонал. Однак ми не збираємося зупинятися на досягнутому — плануємо й надалі розбудовувати систему управління якістю, а також провести сертифікацію системи управління якістю на відповідність стандартам ISO 9001 : 2000 ще і в європейській системі акредитації.

ПІСЛЯМОВА

Як відомо, в 2003 р. Україна планує вступити до Світової організації торгівлі (СОТ). У зв’язку із цим 5 лютого 2002 р. Президент України підписав Указ № 104/2002 «Про програму заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі», який, зокрема, наголошує на необхідності підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції. Ключовими факторами, що визначають конкурентоспроможність продукції, є висока якість та доступна ціна.

Зменшення митних тарифів на ввезення товарів з-за кордону в рамках відповідних угод СОТ означатиме істотне зниження ціни на них в Україні. При цьому різко зросте конкурентна боротьба між вітчизняними та зарубіжними підприємствами, що випускають подібну продукцію. Виграє той, хто пропонуватиме високоякісну продукцію за доступною ціною.

Чи спроможні українські підприємства випускати продукцію світової якості? Досвід ВАТ «Мар’янівський склозавод» та низки інших підприємств свідчить про те, що це можливо. Реконструкція та здешевлення виробництва, впровадження нових технологій, скорочення енергоємності, впровадження системи управління якістю на підприємстві, пошук нових каналів збуту та ефективний менеджмент — необхідні умови нарощування виробництва конкурентоспроможної продукції.

Проте за відсутності відповідного законодавчого регулювання навіть найкращі починання можуть бути не реалізованими. Щоб українські підприємства могли здійснити необхідне переоснащення виробництва, потрібно вкласти значні фінансові кошти. Звідки брати ці кошти? Звичайно, держава не в змозі здійснювати прямі інвестиції в реконструкцію всіх заводів та фабрик. Однак доцільно було б послабити податковий прес на вітчизняного виробника, що дало б змогу йому реінвестувати більшу кількість фінансових ресурсів у модернізацію виробничих потужностей і заводи змогли б у стислі терміни налагодити випуск конкурентоспроможної продукції та успішно реалізувати її як в нашій країні, так і за її межами.

Доцільно розглянути досвід сусідів — Росії та Польщі, які послабили податковий прес на своїх підприємствах, внаслідок чого підвищилася ефективність виробництва, знизилася ціна на продукцію, а також відродилися ті підприємства, які роками не працювали. Ще в листопаді 2000 р. до Верховної Ради України було подано законопроект «Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про податок на прибуток підприємств» (щодо зниження ставки податку з 30 до 25 відсотків)». Однак він все ще не отримав статусу закону. Тим часом зменшення податку на прибуток, ПДВ та митного тарифу істотно прискорило б процес реконструкції вітчизняних підприємств та впровадження нових технологічних ліній, що сприяло б підвищенню конкурентоспроможності продукції.

Віктор Маргітич

З ІСТОРІЇ ВАТ «МАР’ЯНІВСЬКИЙ СКЛОЗАВОД»?

ВАТ «Мар’янівський склозавод» — спадкоємець стародавньої Мар’янівської склотуги, яку було засновано ще в  1700 р. на Житомирщині. Крім місцевих мешканців у спорудженні склотуги та її подальшій експлуатації брали участь майстри з Польщі, Чехії та Франції. Підприємство неодноразово переходило від одного власника до іншого. Під час Другої світової війни завод було вщент зруйновано. Відновлення його розпочалося в січні 1944 р., а вже в червні із заводу вийшла перша продукція.

З початку 70-х років минулого сторіччя «Мар’янівський склозавод» випускає скло виключно медичного призначення. Завод повністю забезпечував потреби фармацевтичних заводів європейської частини колишнього Радянського Союзу в оранжевому склі. У 1997 р. на базі заводу було створено ВАТ «Мар’янівський склозавод», який на цей час є спеціалізованим виробником скла медичного призначення. У 1999 р. підприємство придбала українська приватна компанія «Ян», яка займається експортом вітчизняних лікарських засобів у країни СНД.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті