Громадська рада при ДСКН: розглянуто питання обігу кодеїновмісних препаратів

30 жовтня відбулося чергове засідання Громадської ради при Державній службі України з конт­ролю за наркотиками (ДСКН). Під час заходу, який традиційно відбувся за участю Володимира Тимошенка, голови відомства, Громадська рада при ДСКН заслухала інформацію про стан проходження та розгляду стратегічно важливих нормативно-правових актів у сфері обігу підконт­рольних речовин, розглянула перспективи подальшої діяльності громадських організацій у світлі очікуваного введення в дію з 1 січня 2013 р. Закону України «Про громадські об’єднання», та опрацювала низку питань, у тому числі щодо обігу комбінованих кодеїновмісних препаратів. На засідання були запрошені Ірина Суворова, заступник директора Департаменту організації державного контролю якості лікарських засобів, та Олег Мусій, президент Всеукраїнського лікарського товариства, голова Громадської Ради при МОЗ України.

Відкриваючи засідання, Леся Брацюнь, голова Громадської ради при ДСКН, повідомила присутнім інформацію, яку отримано від Секретаріату КМУ, щодо взаємодії центральних органів виконавчої влади з громадськими радами. Зокрема, щодо включення голови громадської ради до складу колегій органів та передбачення коштів на здійснення у 2013 р. спільно з громадською радою консультацій з громадськістю. Крім того, у повідомленні Секретаріату КМУ зазначено, що до Уряду надходять звернення від представників громадських об’єднань з проханням ініціювати внесення змін до окремих положень Закону України «Про громадські об’єднання» до введення його в дію. Прем’єр-міністр доручив Мін’юсту додатково опрацювати пропозиції громадськості з цього питання та за результатами винести відповідний законопроект на розгляд КМУ до 1 грудня 2012 р. У зв’язку із цим Л. Брацюнь запропонувала всім зацікавленим долучитися до обговорення змін до вказаного закону.

Володимир Тимошенко розповів про стан проходження та розгляду нормативно-правових актів, розроблених Службою, — проектів Закону Украї­ни «Організаційні засади здійснення контролю у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів», постанови КМУ «Про затвердження Порядку обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я України», Національної стратегії України щодо наркотиків (на період до 2020 р.).

Голова відомства повідомив, що на даний час ДСКН бере активну участь у формуванні нормативно-правової бази. Протягом останніх 2 років фахівці, залучаючи громадськість, розробляли проекти важливих нормативно-правових актів у сфері обігу підконтрольних речовин, зокрема, мова йде про вищезгадані проекти документів. Але, за словами В. Тимошенка, процес їх погодження зацікавленими центральними органами виконавчої влади йде дуже повільно, а без прийняття цих документів неможливо рухатися далі у справі реформування системи державного контролю за обігом підконтроль­них речовин. У той же час, на думку В. Тимошенка, з боку очільника Уряду Миколи Азарова існує розуміння необхідності прийняття згаданих стратегічно важливих документів, а це дає надію на пришвидшення процесу. Зокрема, проекти Закону України «Організаційні засади здійснення контролю у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів» та Національної стратегії України щодо наркотиків (на період до 2020 року) були розглянуті КМУ під час засідання, яке відбулося 24 жовтня поточного року. Але, враховуючи багато зауважень, що надійшли від інших центральних органів виконавчої влади, було прийнято рішення направити ці документи на доопрацювання. Після закінчення цієї роботи проекти знову буде винесено на розгляд КМУ. Після їх ухвалення Урядом проект закону буде направлено до Верховної Ради України, а стратегію — Президенту України.

В. Тимошенко наголосив на важливості підтримки процесу ухвалення стратегічно важливих документів з боку Громадської ради при ДСКН, яка може активно долучитися до їх доопрацювання та сприяти їх погодженню іншими центральними органами виконавчої влади.

Разом із тим існує низка проблем, які стосуються обігу лікарських засобів, що містять підконтрольні речовини. Так, наприклад, на згаданому засіданні КМУ було піднято питання щодо регулювання обігу лікарського засобу Тропікамід відповідно до постанови КМУ від 6 травня 2000 р. № 770 «Про затвердження переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів». За словами В. Тимошенка, з цього питання Урядом було прийнято відповідне рішення, але цей лікарський засіб не може бути віднесений до наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, він має бути включений до Переліку отруйних або сильнодіючих лікарських засобів. Тому рішення КМУ потребує перегляду.

Крім того, В. Тимошенко звернув увагу на проблеми, пов’язані з наказом МОЗ від 21.01.2010 р. № 11 «Про затвердження Порядку обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у закладах охорони здоров’я України», окремі положення якого містять недоречності та стримують розвиток певних видів медичної діяльності. З метою врегулювання цього питання ДСКН було розроблено проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я України». Цей документ надіслано до КМУ, але на даний час його розгляд не включено до порядку денного найближчого засідання Уряду.

Заслухавши доповідь В. Тимошенка, Громадська рада при ДСКН прийняла рішення взяти надану інформацію до уваги та підготувати листи до органів влади на підтримку якнайшвидшого прийняття вказаних документів як таких, що вкрай необхідні для подальшого формування державної політики у сфері легального обігу підконтрольних речовин.

Під час засідання Громадська рада при ДСКН також розглянула питання врегулювання обігу комбінованих кодеїновмісних препаратів. Воно піднімалося й раніше під час засідань Громадської ради за ініціативою Асоціації виробників ліків України. Мова йде про посилення контролю за обігом таких лікарських засобів. На одному з попередніх засідань Громадська рада при ДСКН прийняла рішення щодо направлення запиту до Міністерства внутрішніх справ (МВС) з метою вивчення ситуації із зловживанням комбінованими кодеїно­вмісними препаратами. Листом від 22.10.2012 р. № 40/21/2001 МВС надало відповідь з цього питання, згідно з яким у поточному році працівниками Управління по боротьбі з незаконним обігом наркотиків із незаконного обігу вилучалися комбіновані препарати, що містять кодеїн, ефедрин та псевдоефедрин, а також фенілпрополаміну гідрохлорид за наведеним переліком. При цьому МВС наполягає на посиленні заходів контролю щодо означених препаратів.

Проте, як зазначила Вероніка Кірчата, заступник начальника організаційно-фармацевтичного відділу КП «Ліки України» Чернігівської обласної ради, член Громадської ради при ДСКН, у листі МВС не надано інформації щодо масштабів зловживання цими препаратами, а також немає пояснення, що саме мається на увазі під незаконним обігом.

Вікторія Тимошевська, директор програми «Громадське здоров’я», заступник голови Громадської ради при ДСКН, нагадала, що сьогодні cтосовно обігу кодеїновмісних препаратів застосовуються певні заходи обмеження відповідно до наказу МОЗ від 19.07.2005 р. № 360. Зокрема, забороняється виписувати в одному рецепті таблетки кодеїну у кількості більше ніж 2,1 г. Також забороняється виписувати в одному рецепті ф-1 комбіновані лікарські засоби за умови, якщо у їх складі кодеїну більше ніж 0,2 г. Крім того, згідно з наказом МОЗ від 14.05.2003 р. № 210 лікарські засоби, що містять малу кількість наркотичних засобів або психотропних речовин і прекурсорів та дозволені до відпуску без рецепта лікаря, відпускаються з аптечних закладів усіх форм власності у кількості не більше 2 упаковок. На думку В. Тимо­шевської, цих обмежень достатньо й вводити додаткові недоречно, адже вони можуть призвести до зниження фізичної доступності комбінованих кодеїновмісних препаратів для населення.

Олег Мусій зазначив, що проблема зловживань кодеїновмісними ліками існує. Наркозалежні використовують ці препарати для виготовлення дезоморфіну, вживання якого спричиняє тяжкі наслідки. На його думку, ці ліки слід відпускати суворо за рецептами, тобто вони мають щонайменше підлягати предметно-кількісному обліку.

Ірина Суворова озвучила позицію Держлікслужби з цього питання. За її словами, проблему безконтрольного відпуску кодеїновмісних препаратів треба негайно вирішувати. Нині кодеїновмісні препарати посідають перші місця за обсягами аптечного продажу.

Олександр Ігнатюк, президент Всеукраїнського громадського об’єднання «Асоціація «Українські технічні коноплі», член Громадської ради при ДСКН, повідомив, що проекти наказів МОЗ «Про внесення зміни до наказу МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360» та «Про внесення змін до наказу МОЗ від 14.05.2003 р. № 210», які мають врегулювати питання безконтрольного відпуску кодеїновмісних препаратів, направлені до Мін’юсту. Найближчим часом очікується їх реєстрація. Після набуття ними чинності комбіновані кодеїно­вмісні препарати підлягатимуть предметно-кількісному обліку.

Наступним у ході засідання Громадської ради при ДСКН розглядалося питання щодо наказу МОЗ від 27.03.2012 р. № 200 «Про затвердження Порядку проведення замісної підтримувальної терапії хворих з опіоїдною залежністю». Антон Басенко, представник Всеукраїнської громадської організації «Асоціація учасників замісної підтримувальної терапії України», зауважив, що у цьому наказі окремі положення мають дискримінаційний характер стосовно учасників замісної підтримувальної терапії, а їх налічується близько 7 тис. осіб. Тому цей наказ потребує змін з метою приведення його у відповідність із Конституцією України та іншими нормативним актами, які визначають права громадян. Крім того, цей наказ створює проблеми в діяльності лікарів, які повинні оформлювати багато документів за формами, наведеними в наказах МОЗ від 27.03.2012 р. № 200 та від 21.01.2010 р. № 11, адже обидва ці накази на сьогодні є чинними.

О. Мусій зазначив, що питання, пов’язані із затвердженим Порядком проведення замісної підтримувальної терапії хворих з опіоїдною залежністю, не надходили до Громадської ради МОЗ. На його думку, їх слід ретельно вивчити із залученням фахівців профільного міністерства. На даний час позиція Громадської ради МОЗ щодо питання замісної підтримувальної терапії, зокрема метадоном, негативна.

За результатами розгляду цього питання Громадська рада при ДСКН вирішила звернутися до Громадської ради МОЗ з метою спільного вивчення проблем, пов’язаних із наказом МОЗ від 27.03.2012 р. № 200.

На завершення засідання Громадська рада при ДСКН прийняла рішення щодо дати наступного засідання, яке має відбутися в січні наступного року. «Щотижневик АПТЕКА» й надалі слідкуватиме за її діяльністю.

Олена Приходько

МІНІСТЕРСТВО
ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
УБНОН

від 22.10.2012 р. № 40/2/-2001
Державна служба України
з контролю за наркотиками

Управлінням боротьби з незаконним обігом наркотиків МВС України проведено заходи, спрямовані на виявлення фактів зловживання на території України лікарськими засобами, які є предметом зловживань серед наркозалежних осіб.

Так, у поточному році працівниками УБНОН із незаконного обігу вилучалися наступні лікарські засоби:

Кодтерпін, Кадерін, Кодекс, Кадетерп, Тедеін, Седалгін нео, Солпадеїн, Пенталгін, Седал (діюча речовина кодеїн);

Трайфед, Ефіна, Ріналекс, Терафун, Теофедрин (діюча речовина ефедрин та псевдоефедрин);

Колд-Флю, Флю-Колд (діюча речовина фенілпропаноламіну гідрохлорид).

На сьогодні до УБНОН МВС надходить інформація щодо активного поширення немедичного застосування препарату Тропікамід, який використовують як для посилення дії інших наркотиків, так і як самостійну речовину, спосіб вживання внутрішньовенний, для отримання ейфорії необхідно вжити (у середньому) 1–5 мл, час перебування в ейфорійному стані 1–2 год.

Упродовж 2012 р. на території України виявлено 91 факт зловживання лікарським засобом Тропікамід, зокрема в Запорізькій області — 4, Івано-Франківській — 30, Кіровоградській — 2 та Херсонській — 10, а також у містах Києві — 4 та Севастополі — 2.

Відсутність жорстких правил контролю за реалізацією перерахованих вище лікарських засобів і законодавча неврегульованість призводять до їх значного витоку в незаконний обіг та дозволяють уникати відповідальності розповсюджувачам даних препаратів.

Враховуючи викладене, вважаємо за доцільне внести зміни в нормативно-правові акти, які регулюють порядок обігу зазначених лікарських засобів щодо посилення заходів контролю.

Начальник Управління О.Д. Терещук
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті