До похідних триптамінів відносяться речовини, що входять до складу низки лікарських засобів, а саме: золмітриптан, суматриптан, фроватриптан, мелатонін. До речі, мелатонін входить до складу деяких дієтичних добавок.
За інформацією, яку редакція «Щотижневика АПТЕКА» отримала від суб’єктів фармацевтичного ринку, у зв’язку із забороною обігу лікарських засобів, які містять перелічені речовини, всі операції з вказаними препаратами та дієтичними добавками були припинені 5 грудня поточного року, тобто з дня опублікування постанови КМУ № 1129. З дати набуття нею чинності такі препарати не реалізуються та не зберігаються оптовими постачальниками та аптечними закладами.
На запит Аптечної професійної асоціації України (АПАУ) МОЗ надало перелік лікарських засобів, що зареєстровані/перереєстровані в Україні станом на 12.12.2012 р. та містять золмітриптан або суматриптан, або фроватриптан, або мелатонін.
Звертаємо увагу на те, що згідно зі статтею 1 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» поняття «обіг наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів» серед іншого включає їх виробництво, зберігання, придбання, реалізацію (відпуск) тощо. Тобто, навіть зберігання (розміщення в карантині) заборонених до обігу психотропних речовин з 12 грудня поточного року є злочином.
Громадські організації звернулися із запитами до Державної служби України з контролю за наркотиками, у яких вони закликають терміново зупинити дію постанови КМУ № 1129, а також ініціювати внесення змін у частині вилучення зі списку № 2 таблиці І похідних триптаміну. На даний час відповіді вони не отримали.
Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» протидію незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів здійснюють Міністерство внутрішніх справ, Служба безпеки України, Генеральна прокуратура України, центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах державної митної справи, захисту державного кордону, обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу та інші органи виконавчої влади в межах наданих їм законом повноважень.
Для одержання доказів злочинної діяльності, пов’язаної з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, може бути проведена оперативна закупка — операція щодо придбання наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів.
Відповідальність за здійснення операцій з особливо небезпечними психотропними речовинами, обіг яких заборонено, передбачена статтею 307 «Незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення, пересилання чи збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів» Кримінального кодексу України.
Так, незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання з метою збуту, а також незаконний збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів караються позбавленням волі на строк від 4 до 8 років. Ці ж дії, вчинені організованою групою, а також якщо предметом таких дій були наркотичні засоби, психотропні речовини або їх аналоги в особливо великих розмірах, караються позбавленням волі на строк від 9 до 12 років з конфіскацією майна.
Поняття «особливо великі розміри» визначено в наказі МОЗ від 01.08.2000 р. № 188 «Про затвердження таблиць невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться в незаконному обігу». Відповідно до цього наказу особливо великі розміри перевищують 1000 встановлених добових доз (definite daily dose – DDD).
Також звертаємо увагу на те, що відповідно до пункту 2 постанови КМУ № 1129 примітку до списку № 1 таблиці II «Наркотичні засоби, обіг яких обмежено» доповнено абзацом такого змісту: «декстрометорфан (+)-3-метокси-N-метилморфінан) і декстрорфан (+)-3-гідрокси-N-метилморфінан)-ізомери виключені зі сфери дії заходів міжнародного контролю відповідно до Єдиної конвенції ООН про наркотичні засоби 1961 року».
У свою чергу, ця примітка визначає речовини, які додаються до списку № 1 «Наркотичні засоби, обіг яких обмежено» таблиці II.
Виникає питання, включені чи виключені декстрометорфан (+)-3-метокси-N-метилморфінан) і декстрорфан (+)-3-гідрокси-N-метилморфінан)-ізомери зі списку № 1 «Наркотичні засоби, обіг яких обмежено» таблиці II?
На думку редакції «Щотижневика АПТЕКА», постановою КМУ від 05.12.2012 р. № 1129 декстрометорфан та декстрорфан визначено непідконтрольними речовинами з 12 грудня 2012 р. Отже, зазначені вище хімічні речовини не включені до Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою КМУ від 06.05.2000 р. № 770, тому їх обіг на території України не підпадає під дію заходів контролю відповідно до Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори». Це також підтверджується відповідями Державної служби України з контролю за наркотиками, наданими окремим суб’єктам господарювання щодо означеного питання. З відповідями служби ми ознайомимо наших читачів у наступних номерах «Щотижневика АПТЕКА».
Відповідно до пункту 3 постанови КМУ № 1129 абзац другий примітки до списку № 2 таблиці IV «Прекурсори, стосовно яких встановлюються заходи контролю» викладено в такій редакції: «Речовини, що містять не менше ніж 50 відсотків таких прекурсорів, як ацетон, етиловий ефір, толуол, та 80 відсотків таких прекурсорів, як метилетилкетон, підлягають тим же заходам контролю, що і прекурсори.».
До редакції «Щотижневика АПТЕКА» надійшла інформація від суб’єкта господарювання, який здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами, щодо застосування адміністративного стягнення (штрафу) у зв’язку із зберіганням та реалізацією препарату для лікування мозолів, ороговіння та папілом шкіри, гіперкератозу, до складу якого входить ацетон, але не є його діючою речовиною. Стягнення штрафу з суб’єкта господарювання викликає питання щодо правомірності застосування цієї санкції. Але воно також свідчить про те, що контролюючі органи вже проводять перевірки щодо виконання вимог постанови КМУ № 1129.
На сторінках нашого видання також надано правову оцінку наслідків набуття чинності цим документом.
Залишається додати, що після набуття чинності постановою КМУ № 1129 пацієнти, які застосовують лікарські засоби, що містять похідні триптамінів, для купірування нападів мігрені, залишилися без життєво необхідних препаратів.
Коментарі