Спільне звернення громадських професійних фармацевтичних асоціацій України

Спільне звернення Громадських професійних фармацевтичних асоціацій України28 грудня 2009 р.

Першому віце-прем’єр-міністру України О.В. Турчинову

Копії:

голові Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва О.В. Кужель;

голові Ради підприємців при КМУ О.П. Продан

Шановний Олександре Валентиновичу!

Під час світової фінансової кризи важливим завданням держави є захист громадян від економічних труднощів, у тому числі пов’язаних з підвищенням цін на лікарські засоби.

Сьогодні для виконання цього завдання необхідна суттєва корекція нормативно-правової бази, що регулює державний контроль якості лікарських засобів. Але зміни, які відбуваються у цій сфері, повинні бути виваженими та належним чином економічно та юридично обґрунтованими, адже від наслідків таких рішень залежить не тільки стабільна робота фармацевтичного сектору зокрема та галузі охорони здоров’я в цілому, але й здоров’я громадян і національна безпека.

Протягом останнього року було прийнято низку нормативно-правових документів, які мали на меті зниження цін на лікарські засоби та підвищення доступності препаратів для населення України. Але результат введення в дію кожного з актів не завжди був прогнозованим та позитивним. Однією з основних причин цього є те, що більшість з них була прийнята з численними порушеннями визначених законодавством процедур, таких як громадське обговорення і належний економічний та юридичний аналіз.

Останнім часом на розгляд КМУ було запропоновано низку проектів нормотворчих документів, які продовжують започатковані реформи фармацевтичного сектору. Серед них можна зазначити такі:

  • проект постанови КМУ «Про затвердження порядку звітності виробників лікарських засобів»;
  • проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення»;
  • проект постанови КМУ «Про заходи щодо удосконалення державного регулювання ціноутворення на лікарські засоби і вироби медичного призначення» (дублює попередній);
  • проект постанови КМУ «Про зниження цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення до граничного рівня»;
  • проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення моніторингу цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення».

Консолідована позиція громадських та професійних фармацевтичних асоціацій з приводу цих документів полягає в тому, що прийняття їх без належної процедури громадського обговорення та доопрацювання, що, до речі, є порушенням чинного законодавства, може призвести до руйнування системи забезпечення населення України ліками.

Так, проект постанови КМУ «Про затвердження порядку звітності виробників лікарських засобів» містить вимогу до суб’єктів господарювання про надання конфіденційної інформації щодо конкретних господарських відносин, клієнтів, кількості проданих одиниць кожного препарату конкретному суб’єкту господарювання, що є комерційною таємницею. До цього часу такі відомості надавалися лише на вимогу державних контролюючих органів, які уповноважені чинним законодавством отримувати таку інформацію, а саме: Державної податкової адміністрації, Державної інспекції з контролю за цінами. У той же час Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів не уповноважена діючим законодавством на отримання та використання комерційної інформації суб’єктів господарювання, яка безпосередньо не стосується якості лікарських засобів. У разі прийняття цієї постанови її зміст та терміни виконання позбавлять учасників ринку можливості працювати у правовому полі, своє­часно надавати зазначену інформацію, об’єм якої автоматично передбачає залучення знач­ної кількості додаткових співробітників, що неодмінно позначиться на собівартості продукції у бік її зростання.

Проект постанови КМУ «Про зниження цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення до граничного рівня» не відповідає вимогам Закону України «Про ціни та ціно­утворення». Крім того, його прийняття може призвести як до підвищення цін на окремі препарати та вироби медичного призначення, так і до виникнення штучного дефіциту ліків, що особливо небезпечно у складній епідеміологічній ситуації. Проектом не враховано регіональної специфіки розташування аптечних закладів. Так, в окремих депресивних регіонах встановлення граничних роздрібних цін призведе до їх підвищення до максимального значення, зазначеного у проекті. Цим документом не передбачено механізмів зміни граничної роздрібної ціни у разі суттєвої корекції макроекономічних обставин: різкої зміни курсу національної валюти до іноземних валют, подорожчання енергоносіїв і т.д. У разі настання зазначених обставин це призведе до повного припинення постачання в Україну імпортних лікарських засобів та суттєвого скорочення виробництва вітчизняних.

Проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення моніторингу цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» надає Державній інспекції з контролю якості лікарських засобів повноваження, не властиві цьому органу контролю якості. Це питання входить до компетенції Міністерства економіки, Державної інспекції з контролю за цінами. Крім того, у звітній інформації про діяльність Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів за 2009 р. йдеться про значні успіхи у моніторингу цін на препарати, який вона вже проводить.

Проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» має на меті, перш за все, наведення порядку у сфері державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення за кошти Державного та місцевих бюджетів. Учасники ринку повністю підтримують наміри держави в цьому питанні та пропонують зробити згадану процедуру більш досконалою, зрозумілою, ефективною та дієвою шляхом введення декларативного принципу реєстрації цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення виключно у разі їх реалізації за кошти Державного та місцевого бюджетів. Такий європейській підхід дозволить суб’єктам господарювання, які приймають активну участь у тендерних процедурах, зосередити зусилля на отриманні конкурентних переваг, перш за все, за рахунок нижчої ціни, а іншим — вільно конкурувати на загальному ринку.

Хочемо повідомити, що за останні півроку було проведено декілька загальних нарад представників професійних фармацевтичних асоціацій, які представляють усі ланки фармацевтичного сектору України: зарубіжних та вітчизня­них виробників, дистриб’юторів та аптек. Результатом цих нарад є формування консолідованої думки галузі та початок роботи над доопрацюванням низки конче необхідних нормативних документів. Сьогодні професіонали фармації як ніколи відчувають необхідність плідної співпраці з представниками державної влади та готові до ведення конструктивного діалогу, мета якого — створення стабільної та прозорої системи державного контролю якості лікарських засобів і забезпечення населення України якісними та доступними ліками.

У зв’язку з вищезазначеним просимо Вас активніше залучати фармацевтичну спільноти до обговорення нормативно-правових актів, спрямованих на реформування галузі, та відхилити зазначені у зверненні проекти постанов КМУ з метою їх подальшого доопрацювання з урахуванням спільної позиції фармацевтичної громадськості України.

З повагою

О.І. Гуленко, директор Аптечної професійної асоціації України
Ю.О. Савко, виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРаД»
Д.С. Шевченко, виконавчий директор Асоціації фармацевтичних дистриб’юторів «ФАРМУКРАЇНА»
П.І. Багрій, президент Асоціації фармацевтичних виробників України
Б.Ф. Даневич, співголова Комітету охорони здоров’я при Американській торговельній палаті в Україні
В.М. Москаленко, президент Всеукраїнської аптечної асоціації
Н.К. Щербакова, директор Донецької обласної фармацевтичної асоціації
О.Р. Довганюк, голова Івано-Франківської обласної фармацевтичної асоціації
Г.М. Урсол, голова Організації роботодавців у галузі фармацевтики та медицини Кіровоградської області
О.П. Гудзенко, голова Луганської фармацевтичної асоціації
О.Є. Пруднікова, голова Миколаївської фармацевтичної асоціації
С.С. Буніна, виконавчий директор Об’єднання роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України
Ю.В. Ульшин, перший заступник голови правління Полтавської обласної громадської організації «Асоціація працівників фармацевтичної галузі»
Т.Г. Литвиненкова, голова Фармацевтичної асоціації Дніпропетровської області
В.В. Дударчук, віце-президент Фармацевтичної асоціації України

Прим. ред.: копія звернення з підписами знаходиться у редакції «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті