Медикаментозне забезпечення в Україні: погляд МОЗ

МОЗУ матеріалах засідання Громадської ради при МОЗ України, яке відбулося 08.12.2009 р. (www.apteka.ua/article/23168), була дана оцінка стану медикаментозного забезпечення та висвітлені плани міністерства щодо його оптимізації.

В цілому забезпечення населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення визнано незадовільним. Витрати на препарати становлять третину загальних витрат на функціонування галузі, але лише приблизно 5% їх покривається за рахунок бюджету, всі інші лягають на плечі споживачів. Навіть у стаціонарах 86,7% вартості ліків оплачується пацієнтами. Така ситуація в поєднанні з безрецептурним відпуском більшості лікарських засобів, на думку керівництва МОЗ України, дає фармацевтам можливість замінювати дешеві препарати дорожчими аналогами. Було зазначено, що середньозважена вартість аптечного кошика за останні 3 роки виросла на 28%, з яких 10% зумовлено інфляцією, 2% — появою на ринку нових дорогих препаратів, 16% — заміною на різних етапах (лікарем або провізором) у межах однієї групи дешевих ліків дорожчими.

Існуюча система закупівель лікарських засобів також потребує оптимізації. У ряді випадків закупівля ліків і їх розподіл відбуваються без урахування реальної потреби в них медичних закладів як по об’ємах, так і по номенклатурі. Ціни на препарати, незважаючи на наявність процедури тендерних закупівель, у ряді випадків бувають завищеними. Система державного контро­лю за цінами на препарати, а також якістю та безпекою ліків недостатньо ефективна.

Для поліпшення ситуації із забезпеченням населення ліками МОЗ планує провести низку взаємопов’язаних заходів, серед яких:

  • перегляд Національного переліку життєво необхідних лікарських засобів та виробів медичного призначення із включенням до його складу доведено ефективних препаратів для лікування найпоширеніших захворювань;
  • використання цього переліку при розробці клінічних протоколів із широким запровадженням ґенеричних препаратів за умови відповідної перевірки їх біоеквівалентності та терапевтичної ефективності;
  • поліпшення контролю якості препаратів;
  • перегляд завищених зобов’язань, взятих на себе Україною при вступі до СОТ, щодо подачі заявки на реєстрацію генериків після закінчення дії патенту на оригінальний препарат після періоду ексклюзивності, які суперечать «Bolar provision» (згідно з ним за 2 роки до закінчення терміну ексклюзивного обігу оригінального препарату на ринку може бути розпочато ліцензування генерика. Теоретично наступного дня після закінчення терміну захисту оригінального лікарського засобу в обіг може бути виведено генерик);
  • розробка та запровадження формулярної системи медикаментозного забезпечення медичних закладів;
  • з метою раціоналізації споживання лікарських засобів — більш широке запровадження їх рецептурного відпуску при амбулаторному лікуванні;
  • запровадження диференційованої системи відшкодування за рахунок державних коштів вартості лікарських засобів, придбаних для амбулаторного лікування за рецептом або призначених для стаціонарного лікування. Одним із можливих джерел фінансування може бути використання надходжень від введення ПДВ на менш важливі лікарські засоби, реалізація яких є високо рентабельною для виробників;
  • з метою ефективнішого контролю за цінами на лікарські засоби розглянути можливість запровадження референтних цін, реімбурсації і т.д.

Олександр Устінов
за матеріалами засідання Громадської ради МОЗ України

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті