Відкриваючи засідання, Роман Богачев повідомив, що 12 серпня 2013 р. Уряд прийняв постанову КМУ «Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну» (далі — постанова). (Прим. ред. — наразі текст постанови в офіційних джерелах не оприлюднено, відповідний проект документа було представлено для громадського обговорення на сайті профільного міністерства 2 квітня 2013 р.).
Відповідно до цієї постанови КМУ МОЗ України доручено в місячний термін затвердити Порядок розрахунку граничного рівня оптово-відпускних та порівняльних (референтних) цін на препарати інсуліну (далі — Порядок), а в двомісячний термін — встановити та оприлюднити граничний рівень оптово-відпускних цін на препарати інсуліну.
Заступник міністра охорони здоров’я України додав, що завданням влади є забезпечення фізичної доступності лікарських засобів при максимальному зниженні їх вартості. Водночас держава робитиме все можливе, щоб не допустити зникнення інсулінів зарубіжного виробництва з вітчизняного фармацевтичного ринку.
Було також повідомлено, що МОЗ України посилить увагу до первинної діагностики цукрового діабету в населення, внаслідок чого збільшиться кількість пацієнтів, та, відповідно, зросте потреба в інсулінах і бюджетні видатки.
Держава зробить усе можливе, щоб витрати на лікування не лягли на плечі хворих. Тому фармацевтичні виробники повинні не забувати про свою соціальну орієнтованість та долучитися до реалізації Пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну.
Алла Немченко, завідуюча кафедрою організації і економіки фармації Національного фармацевтичного університету (НФаУ), професор, презентувала проект Порядку, який є результатом спільної роботи фахівців НФаУ, управління лікарських засобів і медичної продукції МОЗ України та ДЕЦ.
Вона зазначила, що в основу проекту документа покладено механізм зовнішнього реферування цін відповідно до загальносвітових тенденцій. Так, сьогодні із 30 країн — членів Організації економічного співробітництва і розвитку цей механізм використовують 24 держави, враховуючи при виборі референтних країн такі критерії, як їх географічне положення, схожість економічних умов, традиції галузі охорони здоров’я й фармацевтичного ринку.
Відповідно до прийнятої постанови основними референтними країнами визначено Молдову, Росію, Румунію, Болгарію, Албанію, Туреччину. Додаткові країни — Угорщина, Литва, Чехія, Латвія, Словаччина, Польща. Цей вибір також обумовлений можливістю вільного доступу до офіційних джерел.
Відповідно до проекту Порядку граничний рівень оптово-відпускних цін визначатиметься для кожної сили дії препаратів інсуліну з переліку торгових назв ліків, що внесені до Державного реєстру лікарських засобів України, шляхом зовнішнього реферування за даними офіційних джерел уповноважених державних органів референтних країн.
По кожній референтній країні окремо визначатиметься середнє значення оптово-відпускної ціни для кожної сили дії кожного препарату інсуліну з Переліку загальноприйнятих назв. Розрахунок оптово-відпускних цін у національній валюті України здійснюватиметься шляхом перерахунку оптово-відпускних цін референтних країн за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком України на день розрахунку.
Визначатиметься інтервал цін, який розраховуватиметься за допомогою критичного відхилення від середнього значення серед оптово-відпускних цін кожної сили дії кожного препарату інсуліну. Для подальшого розрахунку використовуватиметься значення оптово-відпускних цін кожної сили дії кожного препарату інсуліну з Переліку загальноприйнятих назв з усіх основних (додаткових) референтних країн з урахуванням інтервалу цін.
Граничний рівень оптово-відпускних цін пропонується розрахувати як мінімальне значення з інтервалу цін. Що стосується порівняльної (референтної) ціни, то вона визначатиметься як відповідний граничний рівень оптово-відпускних цін кожної сили дії кожного препарату інсуліну з Переліку загальноприйнятих назв з урахуванням постачальницько-збутових та роздрібно-торговельних надбавок, встановлених чинним законодавством.
Завершуючи виступ, А. Немченко закликала присутність активно долучитися до обговорення проекту Порядку. Таким чином, відповідно до представленого проекту документа, граничний рівень оптово-відпускної ціни для кожної сили дії кожного препарату інсуліну буде усереднено для всіх виробників.
Проте, на думку багатьох членів Робочої групи, методи, що поширюються на генеричні лікарські засоби, не можна використовувати для біоаналогів (до яких відносяться й інсуліни), адже вони виробляються за різними технологіями, вартість яких також різна. Тому потрібно розраховувати граничний рівень оптово-відпускної ціни для кожної форми кожної торговельної назви препарату інсуліну.
Ольга Баула, радник міністра охорони здоров’я, голова Науково-експертної ради ДЕЦ, зауважила, що визначення середнього значення оптово-відпускної ціни для кожної сили дії кожного препарату інсуліну не є доцільним, оскільки приблизно у 85% інсулінів, включених до Державного реєстру лікарських засобів України, сила дії становить 100 МО. Натомість у проекті Порядку не враховано їх відмінності за тривалістю дії (ультракороткі, короткі, середні, подовжені).
А. Немченко погодилася, що термін «сила дії» не дуже вдалий для цього продукту, і його потрібно замінити на дозування, форму випуску та упаковку. Вона додала, що відповідно до розрахунків МОЗ України введення регулювання цін на інсуліни сприятиме зниженню їх вартості щонайменше на 15%.
За словами представників профільних асоціацій, відповідно до запропонованого проекту Порядку для деяких інсулінів-аналогів зниження вартості сягатиме 57%. Тому виникає питання: чи не призведе це до зникнення з ринку багатьох зарубіжних препаратів?
Також було наголошено на необхідності звернути увагу на механізми забезпечення хворих на цукровий діабет лікарськими засобами. Поряд з децентралізованою закупівлею інсулінів слід запровадити їх відпуск за рецептом з аптек, яким держава компенсувати вартість цих препаратів.
Підбиваючи підсумок зустрічі, Людмила Коношевич запропонувала членам Робочої групи до 22 серпня надати свої пропозиції та зауваження до профільного міністерства. Після їх опрацювання відбудеться наступне засідання Робочої групи.
Коментарі