Під час розгляду справи АМКУ встановив, що умови контрактів, укладених компанією «Berlin-Chemiе AG» з дистриб’юторами, містили ряд положень, застосування яких призводить до обмеження конкуренції у сфері оптової реалізації лікарських засобів зазначеної компанії. Зокрема, відповідачами було створено систему відносин, яка дозволяла встановлювати контроль над ринками препаратів виробника та підтримувати завищений рівень цін. Зазначене було досягнено шляхом запровадження відповідної системи звітування та непрозорого економічного стимулювання крупних оптових компаній.
Конструктивна позиція «Berlin-Chemiе AG» та її дистриб’юторів дозволила розробити нові підходи до стимулювання конкурентних стосунків у сфері оптової реалізації лікарських засобів цієї компанії, що сприятиме встановленню ціни на економічно обґрунтованому рівні.
На виконання рекомендацій АМКУ відповідачі вжили заходів, які визначають необхідний мінімум обміну інформацією для ефективного розповсюдження препаратів компанії та забезпечують ринок прозорими механізмами зниження вартості лікарських засобів «Berlin-Chemiе AG» в разі виконання певних загальних для всіх учасників відносин умов.
Зокрема, зазначені заходи вжиті шляхом внесення змін до контрактів, укладених виробником з дистриб’юторами, та оприлюднення компанією у відкритих джерелах інформації щодо її підходів до співпраці, зокрема в частині можливості отримання учасникам ринку зниження вартості придбаного товару.
На думку АМКУ, крупні учасники ринку оптового та роздрібного продажу лікарських засобів, особливо великі аптечні мережі, мають скористатися можливістю придбання у зазначеного виробника лікарських засобів за більш привабливими цінами та знизити ціни на ліки для громадян України.
Комітет сподівається на те, що підходи «Berlin-Chemiе AG» у співпраці з органами АМКУ стануть позитивним прикладом для інших великих фармацевтичних компаній.
Невеликий коментар щодо дослідження ринку лікарських засобів органами АМКУ для читачів «Щотижневика АПТЕКА» надала Вікторія Пташник, адвокат, партнер юридичної фірми «Droit».
Детальне дослідження органами АМКУ ринку лікарських засобів почалося ще на початку 2012 р., коли у відповідь на свої запити до виробників фармацевтичної продукції він отримав величезний обсяг інформації, зокрема й дистриб’юторські контракти.
Уже влітку 2012 р. АМКУ розпочав перші справи щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції, відповідачами в яких стали іноземні виробники лікарських засобів та їхні найбільші дистриб’ютори. Аналізуючи дистриб’юторські контракти, АМКУ виявив ознаки вчинення антиконкурентних узгоджених дій відповідачами.
Дану справу та інші, які наразі знаходяться на розгляді в АМКУ, об’єднують, зокрема наступні фактори: 1) наявність у дистриб’юторських контрактах обмеження території дистрибуції Україною (у різних формулюваннях); 2) обов’язок дистриб’юторів надавати звіти про реалізацію лікарських засобів виробника (знову ж таки в різних об’ємах); 3) наявність системи бонусів або кредит-нот, притаманної фармацевтичному ринку тощо.
Не вдаючись до детального аналізу зазначених справ, хочеться відзначити, що деякі з умов контрактів, до яких має претензії АМКУ, є об’єктивно виправданими. Так, наприклад, обмеження території дистрибуції Україною пов’язане з неможливістю здійснювати поставки лікарських засобів, маркованих відповідно до законодавства України, в інші країни. Крім того, очевидно, що оптова торгівля препаратами неможлива без отримання відповідної ліцензії. Враховуючи відсутність ліцензії зарубіжних держав на оптову торгівлю лікарськими засобами в українських дистриб’юторів, вони, навіть маючи бажання, не можуть здійснювати поставки за межі України. Не кажучи вже, що виробник, зважаючи на специфіку продукції, не може допустити її хаотичного обігу (у тому числі задля недопущення появи фальсифікату на відповідному ринку).
Крім того, зазначені справи об’єднані тим, що відповідачі, включаючи зарубіжних виробників фармацевтичної продукції, готові співпрацювати з АМКУ, вносячи зміни до дистриб’юторських контрактів та впроваджуючи нові умови реалізації лікарських засобів.
Нагадаємо, що діяльність АМКУ покликана захищати конкуренцію на різних ринках. Саме тому важливим, на нашу думку, є побудова подальшого діалогу між його представниками, залученими до розслідування відповідних справ, та відповідачами, формування чітких вимог до представників фармацевтичного ринку та взаємна співпраця виробників, дистриб’юторів та АМКУ в побудові конкурентних підходів до діяльності. Одним із напрямків такої співпраці може бути, зокрема розробка та затвердження правил професійної етики на фармацевтичному ринку.
У будь-якому випадку тільки налагодження багатостороннього діалогу дозволить досягти основної мети діяльності АМКУ — не карати, а допомагати будувати конкурентоздатний ринок.
Вікторія Пташник,
адвокат, партнер юридичної фірми «Droit»
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим