Результати діяльності нового керівництва МОЗ України розглянуто профільним парламентським Комітетом

23 липня 2014 р. відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) під головуванням народного депутата Тетяни Бахтеєвої. У заході взяли участь Олег Мусій, міністр охорони здоров’я України, народні депутати — члени Комітету, представники КМУ, МОЗ України, Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба), громадських організацій. Головним питанням, запланованим до розгляду, став звіт про роботу МОЗ України в березні–червні 2014 р. Як уже повідомляло наше видання, 20 червня у Верховній Раді України під час години запитань до Уряду Олександр Турчинов, спікер Верховної Ради України, доручив Комітету найближчим часом розглянути доповідь міністра охорони здоров’я та оцінити його професійну придатність.

Результати діяльності нового керівництва МОЗ України розглянуто профільним парламентським Комітетом

Відкриваючи засідання, Тетяна Бахтеєва зазначила, що ретельно вивчила звіт МОЗ України про роботу в березні–червні 2014 р., наданий Комітету. Проте його зміст та якість виконання вкрай незадовільні — у переважній більшості пунктів висвітлено не роботу та реальні досягнення нинішнього керівництва міністерства, а заходи, що було вжито його попередниками у 2011–2013 рр.

За словами голови Комітету, у звіті представлено деякі законодавчі ініціативи, до яких МОЗ України не мало жодного стосунку, і таким чином, це вводить в оману народних депутатів. Зокрема, яка роль нинішнього керівництва міністерства в розробці доопрацьованого проекту закону «Про права пацієнтів» (від 1 березня 2013 р. № 2438, ініціатори — народні депутати А.П. Яценюк, С.І. Кубів, В.В. Шкварилюк та інші), адже народні депутати — члени Комітету не мають ніяких відомостей про доопрацювання проекту. Те ж саме стосується й законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання добровільного медичного страхування» (від 25.06.2014 р. № 4164а, ініціатори — В.В. Дудка, С.М. Ханенко, І.М. Єремеєв, Т.Д. Бахтеєва та інші) — МОЗ до його розробки не мало жодного відношення. Крім того, багато із зазначених у звіті законопроектів досі не зареєстровано в Парламенті.

Особливу увагу Т. Бахтеєва приділила питанню виконання державних програм та комплексних заходів програмного характеру, що реалізуються у сфері охорони здоров’я. Станом на 23 липня не відбулося жодного тендеру, і найближчим часом Україна постане перед проблемою дефіциту необхідних ліків, виробів медичного призначення та вакцин. Відсутність протитуберкульозних та антиретровірусних лікарських засобів може звести нанівець усі ті досягнення, що було здобуто за останні роки.

Звіт містить багато інформації щодо реформування галузі охорони здоров’я, однак про те, які ж конкретні кроки було зроблено в пілотних регіонах у березні–червні цього року так і не сказано. За словами Т. Бахтеєвої, з цього питання важливо налагодити співпрацю з міжнародними організаціями, зокрема, зі Світовим банком, який протягом багатьох років підтримує медичні реформи в України. Проте, як свідчить лист від цієї організації, отриманий нещодавно Комітетом, МОЗ України практично зриває можливість реалізації в 2015 р. великого проекту з реформи охорони здоров’я, у рамках якого наша країна могла б отримати 333 млн дол. США.

Що стосується розробленого МОЗ України проекту розпорядження КМУ «Про схвалення Концепції побудови нової національної системи охорони здоров’я України» (далі — проект Концепції), то, на думку голови Комітету, за його основу не взято стандарти й рекомендації ВООЗ для оцінки систем охорони здоров’я. Проект Концепції не дає відповідей на питання, які проблеми постають перед Україною у цій сфері, та яким чином їх можна подолати.

У той же час звіт МОЗ України не містить інформації щодо медичного забезпечення та санітарно-епідеміологічного благополуччя територій, що знаходяться в зоні антитерористичної операції. Сьогодні на цій території вкрай високий ризик спалаху епідемій інфекційних захворювань.

Т. Бахтеєва підняла питання боротьби з корупцією в міністерстві: за тих масштабів зловживань, які мали місце, звільнення тільки 4 керівників МОЗ України не можна вважати вагомим досягненням. Підводячи підсумки виступу, вона зазначила, що нинішньому керівництву МОЗ поки що немає чим пишатися, результати досить скромні. Можливо, така ситуація пов’язана з тим, що посадовці не володіють повною мірою інформацією про фактичний стан справ у галузі та не бачать реальних проблем.

Олег Мусій повідомив, що на результати роботи міністерства вагомий вплив має складна економічно-політична ситуація в країні. 27 березня 2014 р. Парламент ухвалив Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 р.», яким передбачено скорочення видатків на охорону здоров’я у розмірі 5,5 млрд грн. Це значна сума, враховуючи, що вже багато років галузь хронічно недофінансована. Проектом змін до Державного бюджету, поданим КМУ до Парламенту, також передбачається зменшення фінансування, у тому числі на 200 млн грн. на охорону здоров’я.

Проте вдалося запобігти скороченню видатків на всі державні програми та комплексні заходи програмного характеру. У поданому секвестрі бюджету навіть передбачено додаткові 4 млн грн. на лікування та профілактику орфанних захворювань.

Роман Ілик, народний депутат України, перший заступник голови Комітету, у свою чергу, запитав, чому міністерство не звернулося до народних депутатів з повідомленням про можливість скорочення видатків та з проханням підтримати галузь, висловившись проти цього під час розгляду проекту в Парламенті?

О. Мусій зазначив, що питання державних закупівель на сьогодні є надзвичайно критичним — оголошено всі 40 конкурсних торгів на закупівлю лікарських засобів та виробів медичного призначення, майже за половиною з них проведено процедуру розкриття пропозицій учасників. Проте нині профільне міністерство може акцептувати й підписати контракти тільки за 2 тендерами.

За 5 державними цільовими програмами залишки ліків з попереднього року вистачить на 1–3 міс, зокрема, вакцин — лише на 1 міс, щодо інших препаратів забезпеченість становить 50%, що допоможе регіонам протриматися до жовтня–грудня 2014 р. До цього часу медичні заклади країни вже отримають ліки. На закупівлі передбачено 2,1 млрд грн., що дозволить придбати лише 30% від потреби в лікарських засобах та медичних виробах.

Протягом останніх 5 років усі державні закупівлі оголошували і здійснювали за цінами минулого року. На сьогодні МОЗ пропонує спростити процедури за напрямками, де складається критична ситуація із забезпеченням ліками, тобто не переглядати тендери, а вартість визначати з урахуванням інфляції й девальвації гривні.

О. Мусій повідомив: окрім усіх заступників міністра звільнено 6 керівників департаментів та управлінь МОЗ України. Формально цю процедуру не завершено з огляду на необхідність дотримання норм законодавства. Оголошено конкурс на заміщення 5 вакантних посад у керівництві МОЗ України, прийом документів триватиме до 10 серпня.

Жодного з попередніх керівників вищої та середньої ланки МОЗ України, незважаючи на порушені кримінальні справи, на сьогодні так і не притягнуто до відповідальності.

Серед вагомих досягнень МОЗ України у протидії корупції міністр назвав зміну керівництва Держлікслужби та Державної служби України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, на його місце прийшли справжні професіонали.

Відповідаючи на питання щодо нещодавнього повідомлення в ЗМІ про затримання за хабарництво одного з високопосадовців МОЗ України, О. Мусій спростував цю інформацію. Дійсно, судовими органами відкрито кримінальне провадження за фактом зловживання службовим становищем співробітником одного з державних підприємств, підпорядкованих міністерству. Нині ведеться слідство. Затриманий не є державним службовцем, співробітником, а тим паче не обіймає керівну посаду в центральному апараті МОЗ України.

МОЗ України проводить активну законотворчу діяльність. Через тривалу процедуру погодження документів законопроект тільки через 2 міс може надійти до Парламенту. Що стосується законопроекту щодо стимулювання добровільного медичного страхування, то у звіті не йшлося про законопроект, уже поданий народними депутатами. Це альтернативний документ, розроблений саме МОЗ України, нині його розглядає Урядовий комітет. До згаданого Т. Бахтеєвою законопроекту «Про права пацієнтів» міністерством внесено 4 зауваження та пропозиції, які також сьогодні знаходяться на розгляді в Урядовому комітеті.

Проект Концепції, за словами О. Мусія, є найбільш вагомим досягненням МОЗ України, адже вперше за всю історію реформування галузі відбулося широке громадське обговорення цього документа. Він повністю погоджений з фахівцями ВООЗ.

Завершено прийом заявок від експертів для участі в Стратегічній дорадчій групі з питань охорони здоров’я при МОЗ України, яка буде працювати над підготовкою Національної стратегії побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015–2025 рр. Подано понад 100 заявок, у тому числі й від міжнародних експертів. Відбір буде здійснюватися на конкурсних засадах комісією з 5 осіб, до якої входять представники МОЗ України (в особі міністра охорони здоров’я України), Світового Банку, ВООЗ, МБФ «Відродження» та громадянського суспільства. Про результати відбору МОЗ України повідомить 4 серпня. О. Мусій запросив народних депутатів приєднатися до участі в роботі цієї робочої групи. Детальний план дій необхідно розробити до жовтня 2014 р.

Дійсно, Світовий банк запропонував допомогу в розмірі 333 млн дол. США. Проте це не ґрант, а кредит на реформування охорони здоров’я під 3% річних на 4 роки. МОЗ виконано всі процедури, необхідні для співпраці зі Світовим банком, і 4 серпня до КМУ буде подано проект відповідної постанови про отримання кредиту. Важко спрогнозувати, чи піде Уряд на такий крок, враховуючи поточну ситуацію в країні.

Міністр також повідомив, що 23 липня під час засідання КМУ схвалено законопроект «Про затвердження Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2014–2018 рр.», який найближчим часом буде внесено для розгляду відповідними комітетами Верховної Ради України та подальшого прийняття на парламентській сесії. Орієнтовний обсяг необхідного фінансування на 5 років за цією програмою становить 6,4 млрд грн. Окрім того, Глобальним фондом для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією в разі її прийняття Парламентом буде виділено додаткову допомогу в розмірі 150 млн дол. США на боротьбу з ВІЛ/СНІДом та туберкульозом на наступні 3 роки.

Відповідаючи на питання щодо ситуації з медичним обслуговуванням на Донбасі, О. Мусій повідомив, що заступник міністра Василь Лазоришинець практично щотижня відвідує цю територію з метою контролю стану медичного забезпечення населення. Урядом прийнято рішення щодо виділення 8 млрд грн. для відновлення інфраструктури Донецької та Луганської обл., у тому числі й закладів охорони здоров’я. У Донецькій обл. закрито 11 медичних закладів. Із них 9 — у Слов’янську та Слов’янському районі, проте сьогодні 4 з них уже відновили роботу. У Луганську припинив роботу онкологічний диспансер. Забезпечення лікарськими засобами в цих регіонах задовільне. У деякі населені пункти вони надходять у вигляді гуманітарної допомоги. Так, на сьогодні до лікарень Ізюма, Слов’янська, Краматорська від фармацевтичних компаній передано ліки на суму близько 25 млн грн.

Народними депутатами розглянуто питання, коли ж нарешті буде призначено голову Державної санітарно-епідеміологічної служби України. Як зазначив міністр, МОЗ України зроблено подання щодо його призначення 3,5 міс тому, і досі КМУ його не розглядає. Він попросив Т. Бахтеєву від імені Комітету звернутися до керівника Уряду з проханням якнайшвидше призначити Головного державного санітарного лікаря України. Крім того, уже більше 2 міс не призначають заступника міністра, який курує медичну частину, і це також заважає ефективній роботі міністерства.

Народні депутати — члени Комітету більшістю голосів визнали роботу МОЗ України в цілому та міністра зокрема незадовільною. Було прийнято рішення на наступному засіданні Комітету розглянути проект постанови парламенту «Про звільнення Мусія Олега Степановича, міністра охорони здоров’я України», поданий народними депутатами Романом Стаднійчуком та Анжелікою Лабунською.

Серед нормативно-правових актів, які було розглянуто під час засідання Комітету, — проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо забезпечення прозорості виробництва та безпеки лікарських засобів» (реєстр. № 4776 від 24.04.2014 р., ініціатор — О.І. Гелевей). Як зазначила Т. Бахтеєва, Головне науково-експертне управління зробило висновок, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.

Проектом документа запропоновано внести зміни до ст. 9 та 12 Закону України «Про лікарські засоби» з метою забезпечення прозорості виробництва та безпеки препаратів, підвищення обізнаності споживачів шляхом зазначення додаткової інформації під час маркування первинної та вторинної упаковки про виробника продукції in bulk та країну її походження і внесення додаткових відомостей до Державного реєстру лікарських засобів України.

У разі прийняття закону до Державного реєстру лікарських засобів України додатково вноситимуться такі відомості про препарат з використанням продукції in bulk: назва виробника продукції in bulk, адреса його місцезнаходження та виробничих потужностей.

Під час виробництва лікарських засобів на території України з використанням продукції in bulk необхідно буде додатково вказувати на первинній та вторинній упаковці виробника продукції in bulk та країну її походження. Присутні народні депутати одноголосно прийняли рішення рекомендувати затвердити цей законопроект за основу та в цілому.

З повним звітом МОЗ України, наданим Комітету, наші читачі зможуть ознайомитися найближчим часом у «Щотижневику АПТЕКА» та на сайті www.apteka.ua.

Ганна Барміна,
Фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті