Правовий нігілізм: Уряд запроваджує ставку ПДВ 20%

Блокування імпорту медичних виробів на територію України: колізія законодавства про ПДВ або саботаж митниці? На це питання відповіла Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» у рамках прес-конференції, присвяченої даній проблемі, яка відбулася 24 липня в прес-центрі інформаційного агентства «Інтерфакс-Україна». У якості спікерів виступили Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор ТОВ «Калина компанія розвит­ку бізнесу», Дмитро Алешко, віце-президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», партнер ЮК «Правовий Альянс», Дар’я Дорощук, виконавчий директор Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», і Тетяна Кур, голов­ний редактор інтернет-порталу «Світ Мам».

Правовий нігілізм: Уряд запроваджує ставку ПДВ 20%

Провівши екскурс в історію подій, пов’язаних із введенням ПДВ на операції з ввезення та постачання медичних виробів на територію Украї­ни, доповідачі наголосили на основній проблемі, яка на сьогодні, на жаль, має місце на ринку медичних виробів: з моменту ухвалення постанови КМУ від 01.07.2014 р. № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» підпорядковані Міністерству доходів і зборів України (далі — Міндоходів України) митниці досі блокують їх імпорт, проводячи процедуру розмитнення медичних виробів з обкладенням ПДВ за повною ставкою 20% замість пільгової 7%. Такі дії вони аргументували відсутністю офіційного роз’яснення Міндоходів України щодо застосування норм зазначеної постанови КМУ. Таким чином, уже 25-ий день поспіль на територію України не завозять медичні вироби, оскільки імпортери, спираючись на чинне законодавство, принципово відмовляються розмитнювати їх за ставкою 20%.

Дар’я ДорощукДар’я Дорощук зазначила: «Якщо говорити про наслідки такої ситуації для імпортерів та дистриб’юторів, то це фактично блокування їхньої роботи та здійснення господарської діяльності і, як наслідок, втрата економічної вигоди. Для аптек — обов’язкова переоцінка залишків у зв’язку зі зміною ставки ПДВ, а також проблема застосування вимог нормативно-правових актів щодо відображення в касовому чеку відомостей про: код ставки ПДВ за одиницею товару; загальну суми ПДВ; вартість за кожною позицією (групою товарів); загальну суму коштів, що підлягає сплаті покупцем з урахуванням ПДВ, оскільки 1 липня він становив 20%, а вже 2 липня — 7%. На жаль, роз’яснення з цього приводу станом на сьогодні відсутні».

У зв’язку з цим Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» (далі — Асоціація) неод­норазово зверталася з інформаційними запитами та відкритими зверненнями до Міндоходів України, МОЗ України, Державної служби Украї­ни з лікарських засобів (далі — Держлікслужба України), Прем’єр-міністра та Президента України з проханням у межах компетенції терміново вжити заходів реагування з метою якнайшвидшого розблокування імпорту медичних виробів на територію України та їх належного постачання.

У свою чергу, МОЗ і Держлікслужба України вже надавали роз’яснення щодо окремих аспектів застосування вимог постанови КМУ № 216 в частині підтвердження статусу медичного виробу, а також щодо належності товарів до цієї категорії. Зокрема, відомствами підтверджено, що, враховуючи добровільність застосування технічних регламентів до 01.07.2015 р., обов’язковим документом, який підтверджує належність продукції до медичних виробів, є свідоцтво про державну реєстрацію медичного виробу або підтвердження про його державну реєстрацію; необов’язковими — декларація про відповідність та заява про медичні вироби особливого призначення. Відповідні роз’яснення було опубліковано на офіційних сайтах профільного міністерства й Держлікслужби України, а також на урядовому порталі.

Натомість Міндоходів України у відповіді на лист Асоціації, яка надійшла через 10 днів після отримання інформаційного запиту, зазначило, що він не відповідає вимогам, передбаченим Законом України «Про доступ до публічної інформації», і буде розглянутий як звичайне звернення, що має наслідком подовження строку його опрацювання, оскільки згідно із зазначеним законом розпорядник інформації має надати відповідь на запит не пізніше, ніж через 5 робочих днів з дня отримання запиту, а на звичайне звернення — не більше, ніж через 1 міс. На думку Асоціації, Міндоходів України такими діями штучно створило умови для затягування надання роз’яснення.

МОЗ України, надавши в одноденний термін відповідь на звернення Асоціації, також направило відповідне роз’яснення до Міндоходів Украї­ни. Лише 21 липня 2014 р. Державна фіскальна служба України опублікувала лист, яким перенаправила відповідне роз’яснення МОЗ України й зобов’язала довести вказане до відома підпорядкованих Міндоходів України органів і забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед платників податків із зазначеного питання.

Навіть незважаючи на це офіційне роз’яс­нення, яке надійшло до підпорядкованих Міндоходів України органів, імпорт медичних виробів досі обкладається ПДВ за ставкою 20%.

Дмитро Алешко Дмитро Алешко висловив таку думку: «Відмови митних органів протягом липня поточного року розмитнювати медичні вироби за ставкою 7%, які ґрунтувалися на відсутності однозначного розуміння правильності застосування постанови КМУ № 216 — це лише привід». Асоціація припускала, що причина криється в іншому.

Так, за її інформацією, це може пояснюватися тим, що 23 липня 2014 р. під час засідання Уряду міністр фінансів України Олександр Шлапак, посилаючись на невідповідність положень постанови КМУ № 216 Директиві Ради 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість, виступив з пропозицією визнати такою, що втратила чинність, постанову КМУ № 216. Члени Уряду таку пропозицію підтримали й ухвалили рішення. Таким чином, найближчим часом слід очікувати текст відповідної урядової постанови. Після набуття нею чинності операції як з ввезення, так і з постачання всіх без винятку медичних виробів на територію України обкладатимуться ПДВ за ставкою 20%.

З огляду на непослідовність дій органів державної виконавчої влади виникає питання, як працювати в такому правовому полі, у тому числі міжнародним компаніям, які не можуть спрогнозувати вектор ведення господарської діяльності наперед. «Не можна таким чином будувати стосунки з бізнесом, оскільки це впливає на тих операторів ринку, які працюють у цій сфері, на їх трудові колективи, заробітні плати, і в кінцевому результаті — на пацієнтів, які внаслідок рішення Уряду придбаватимуть медичні вироби за ціною, вищою на 13%», — зазначив Д. Алешко.

Незважаючи на це, а також дію постанови КМУ № 216, де-юре операції з ввезення та постачання медичних виробів на територію України обкладаються ПДВ за ставкою 7%, де-факто — 20%.

Доповідачі припускають, що саме через ініціативу міністра фінансів, яка, можливо, обговорювалася й на рівні керівництва митниць, досі блокується імпорт медичних виробів. Тому навіть офіційне роз’яснення МОЗ України, направлене Державною фіскальною службою Украї­ни, не стало аргументом для застосування 7% ставки ПДВ за операціями з ввезення медичних виробів на територію України, що одночасно суперечить податковому законодавству та порушує п. 4 Регламенту, затвердженого постановою КМУ від 18.07.2007 р. № 950 щодо обов’язковості для виконання актів Уряду.

Присутні зауважили, що вкотре за 2014 р. влада порушує принцип стабільності податкового законодавства України, згідно з яким податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

МОЗ України вже відреагувало на таку ситуацію й підготувало звернення до Прем’єр-міністра України з обґрунтуванням того, що положення постанови КМУ № 216 якраз відповідають Директиві Ради 2006/112/ЄС, у якій сказано, що не можна вводити преференції, пільги для окремих товарів, а сам документ задовольняє всі профільні громадські організації та учасників ринку, оскільки є зрозумілим і не встановлює привілеїв для окремих медичних виробів, як це було раніше. Тому профільне міністерство звертається до Прем’єр-міністра Украї­ни з проханням не підписувати ухвалене 23 липня 2014 р. рішення Уряду й залишити чинною постанову КМУ № 216.

Тетяна КурТетяна Кур зазначила, що останньою темою обговорення серед мам є відміна виплат по догляду за дитиною. З 1 липня 2014 р. частково їх було скорочено. Однак окремі учасниці форуму неодноразово наголошували на тому, що не отримують таких виплат взагалі. Підвищення вартості медичних виробів внаслідок запровадження 20% ставки ПДВ на них з одночасною відсутністю допомоги з боку держави вдарить по кишенях сімей з малими дітьми, де левова частка витрат припадає на підгузки, пелюшки, серветки та інші засоби догляду. «Коли ми говоримо про те, що держава має економити, то держава — це, у першу чергу, люди. Інтереси країни — це інтереси її громадян. І якщо інтере­си окремої групи осіб досить різко й агресивно ігноруються, то мова не може йти про інтереси держави», — констатувала доповідач.

Павло ХарчикПавло Харчик зазначив: «З урахуванням сказаного вище, мабуть, усім зрозуміло: і учасникам ринку, і споживачам, що все-таки це не колізія законодавства».

Серед ризиків, які можуть виникнути у зв’язку з запровадженням ставки ПДВ 20% слід виокремити проблеми під час здійснення державних закупівель, оскільки вже були проведені окремі тендери з урахуванням 7% ПДВ, а ціна постачання буде вже з ПДВ 20%. Що стосує­ться державного регулювання цін, то під нього підпадають лікарські засоби й вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення і Обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення для аптечних закладів. Граничні постачальницько-збутові надбавки на даний товар складають 10% оптово-відпускної ціни та диференційовані граничні торговельні (роздрібні) надбавки, виходячи із закупівельної ціни, — 10–25%. Виходить, що 10% граничної націнки якимось чином повинні поглинути ПДВ. Очевидно, що абсолютно неможливим є поглинання 10% націнки 20% ПДВ. Тому в разі запровадження ставки ПДВ 20% необхідно переглядати постанову КМУ від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» з метою внесення до неї змін.

Асоціація, у свою чергу, підготувала лист на ім’я тимчасово виконуючого повноваження Прем’єр-міністра України, у якому зазначила, що виступає проти ухваленого Урядом 23 липня рішення.

Катерина Горбунова,
фото Сергія Бека

АСОЦІАЦІЯ «ОПЕРАТОРИ РИНКУ МЕДИЧНИХ ВИРОБІВ»

Вих. від 25.07.2014 року № 64

В.п. Прем’єр-міністра України, Віце-прем’єр-міністру України –

Міністру регіонального розвитку, будівництва

та житлово-комунального господарства

Гройсману В.Б.

Щодо рішення Уряду України про визнання постанови КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» такою, що втратила чинність

Шановний Володимире Борисовичу!

Від імені членів Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» (далі по тексту – Асоціація) як першого в Україні професійного об’єднання понад 30 імпортерів, виробників, дистриб’юторів та інших учасників ринку медичних виробів засвідчуємо Вам свою високу повагу та звертаємося щодо рішення Уряду України про визнання постанови КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» такою, що втратила чинність.

Асоціації стало відомо, що під час засідання Уряду України 23.07.2014 року, зокрема, було прийнято рішення визнати постанову КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» (далі по тексту – постанова № 216) такою, що втратила чинність, що на думку Асоціації є неприпустимим з огляду на наступне.

Постанову № 216 було розроблено МОЗ України на виконання підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 Податкового кодексу України, яким передбачена ставка податку на додану вартість 7 відсотків по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, з урахуванням того, що постанова Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 р. № 118, якою було затверджено попередній перелік, мала обмежену дію у часі до 01 липня 2014 року.

Наголошуємо на тому, що постанова № 216, якою було затверджено новий Перелік, передбачає запровадження зниженої ставки податку на додану вартість на всі медичні вироби, що відповідає підходу Європейського Союзу в цьому напрямку, відображеному в Директиві Ради 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість.

Так, відповідно до статті 98 зазначеної Директиви, знижені ставки застосовуються лише до поставки товарів або послуг за категоріями, визначеними в Додатку III, у якому, серед іншого, наведена фармацевтична продукція, медичне обладнання, допоміжні та інші пристрої, а не на певні назви/найменування товарів або послуг з окремої категорії, так як це застосовувалось в Україні раніше, сформовані і перелік за невідомими принципами.

На думку Асоціації, такий підхід до формування Переліку медичних виробів, затвердженого постановою № 216, для застосування до них пільгової ставки ПДВ повністю виключає корупційну складову, створює рівні умови для здійснення господарської діяльності як національними, так і іноземними операторами ринку медичних виробів, значно спрощує механізм адміністрування справляння ПДВ та створює передумови для уникнення проблемних аспектів, пов’язаних з класифікацією медичних виробів за УКТЗЕД.

Крім того, доречно зазначити, що в процесі громадського обговорення проекту постанови № 216 та участі в робочій групі при МОЗ України ЦОВВ, яким було надіслано на погодження зазначений проект, його було погоджено в цілому без заперечень, про що свідчать відповідні листи, що додаються. В той же час, проект постанови № 216 був схвалений та підтриманий професійними громадськими організаціями, підтвердженням чого, зокрема, є лист Асоціації, що також додається.

Вважаємо за доцільне зауважити, що з дня набрання чинності рішення Уряду України про визнання постанови № 216 такою, що втратила чинність, включно до моменту набрання чинності нового Переліку, який має бути розроблений та прийнятий Урядом України, по операціях як з постачання на митній території України, так і ввезення на митну територію України всіх медичних виробів буде застосовуватися ставка ПДВ в розмірі 20 %.

Вище зазначене з урахуванням факту блокування митницями Міндоходів з 01.07.2014 року ввезення та територію України медичних виробів за пільговою ставкою ПДВ 7 % Асоціація вважає вкрай критичним, особливо тоді, коли Україна знаходиться в надто складному політичному та соціально-економічному становищі. Крім того, такі дії призводять до наступних негативних та невідворотних наслідків:

1) для пересічного громадянина України та населення України:

–  обмеження доступності медичних виробів;

–   зростання ціни медичних виробів (в т.ч. медичних виробів для догляду за новонародженими: пелюшки, підгузки тощо), оскільки ПДВ є податком, який за своєю суттю лягає на плечі кінцевого споживача, що на фоні стрімкої девальвації гривні та росту інфляції, а також того факту, що з 01.07.2014 року встановлюються зменшені соціальні виплати матерям при народженні дітей є неприпустимим та антисоціальним;

–   неможливість отримати своєчасну медичну допомогу з використанням медичних виробів у зв’язку з відсутністю медичних виробів в закладах охорони здоров’я через тривале блокування імпорту медичних виробів митницями Міндоходів України;

–  неможливість застосування інноваційних медичних виробів, оскільки в таких несприятливих умовах для ведення та започаткування бізнесу на території України іноземні компанії не будуть економічно зацікавлені ввозити та постачати інноваційні медичні вироби;

2) для операторів ринку медичних виробів — суб’єктів господарювання:

–  зупинка здійснення господарської діяльності та, як наслідок, втрата економічної вигоди;

–   невиконання договірних умов з контрагентами, в т.ч. із закладами охорони здоров’я, якими було проведено державні закупівлі медичних виробів з урахуванням ставки ПДВ 7%;

–  понесення щоденних економічно необґрунтованих витрат за простій транспорту з медичними виробами на митній території України через блокування імпорту медичних виробів митницями Міндоходів України;

–  порушення стабільності ведення господарської діяльності та створення передумов, за яких неможливе здійснення бюджетного планування та прогнозування операторами ринку медичних виробів, що таким чином, порушує норму, закріплену в частині 2 статті 48 Господарського кодексу України, відповідно до якої держава сприяє розвитку малого підприємництва та створює необхідні умови для цього;

–  існує велика ймовірність зменшення кількості операторів цього ринку та, як наслідок, зменшення робочих місць.

Додатково акцентуємо увагу на тому, що такі дії  порушують принцип стабільності, передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, який визначає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. До того ж, зазначаємо, що за 2014 рік це вже є не перший прецедентний випадок грубого порушення цього принципу Законодавцем. Таким чином, введення в дію нових ставок ПДВ до початку наступного бюджетного періоду, тобто до 01.01.2015 року, протирічить чинному законодавству України.

Слід також врахувати те, що відповідно до частини 3 статті 27 Бюджетного кодексу України закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим, крім передбаченого Законом України «Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу — учасників Державного концерну «Укроборонпром» та забезпечення їх стабільного розвитку».

З огляду на зазначене вище,

ПРОСИМО:

1) Переглянути рішення, яким передбачено постанову КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» визнати такою, що втратила чинність.

2) В межах компетенції вжити оперативних заходів реагування щодо розблокування імпорту медичних виробів підпорядкованими митницями Міндоходів України у зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків».

3) За результатами розгляду цього звернення надати відповідь в термін, передбачений чинним законодавством України.

З високою повагою,

Виконавчий директор Асоціації
Д. Дорощук
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті