Яке відомство має здійснити закупівлі ліків: думки пацієнтських організацій розділилися

Нині увага суспільства прикута до процесу державних закупівель лікарських засобів. Неодноразово на сторінках нашого видання висвітлювалися проблеми, які заважають МОЗ України провести тендери. Нагадаємо, що за зрив централізованих закупівель Олега Мусія було відсторонено від посади міністра охорони здоров’я. Крім того, Арсеній Яценюк, Прем’єр-міністр України, під час засідання Уряду 1 жовтня поточного року надав МОЗ України 21 день на завершення процедури закупівель. Після цього доручення профільне міністерство розглядало різні механізми, які можуть використовуватися для проведення торгів. Зокрема, Антимонопольний комітет України (АМКУ) пропонував профільному міністерству скористатися правом передачі функції щодо здійснення централізованих закупівель ліків одному з силових відомств, яке має право здійснювати державні закупівлі за переговорною процедурою. У свою чергу, МОЗ України вважає ризикованим передавати державні закупівлі до інших відомств. І більшість пацієнтських організацій поділяють побоювання Міністерства. Проте БФ «Пацієнти України» наполягає на передачі функцій щодо здійснення централізованих державних закупівель ліків Державній службі з надзвичайних ситуацій (далі — ДСНС).

Коментуючи ініціативу щодо передачі функцій у сфері централізованих закупівель лікарських засобів іншому відомству, профільне міністерство констатує, що на сьогодні переведення бюджетного фінансування МОЗ України на ДСНС є неможливим та недоцільним з наступних причин.

По-перше, зміна розпорядників коштів потребує відповідних змін до законодавства України. Міністерство фінансів України має надати законодавчі ініціативи щодо змін у перерозподілі коштів до Кабінету Міністрів України. Таке подання узгоджується з головним розпорядником коштів, тобто МОЗ України. Проте, на сьогодні таких заходів не здійснювалося. Після погодження з МОЗ України вищезазначені зміни мають узгоджуватися з профільними комітетами Верховної Ради України. За умов погодження всіма сторонами відповідний законопроект подається на розгляд та приймається Верховною Радою України.

Згідно з розкладом пленарних засідань Верховної Ради України найближче планується на 20 жовтня 2014 р. Але розгляд змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2014 рік» під час цього засідання не заплановано, оскільки вони не подавалися. У той же час 26 жовтня відбудуться позачергові вибори народних депутатів України, і наступне пленарне засідання очікується не раніше ніж через місяць. Таким чином, бюджетні зміни можливо внести не раніше другої половини листопада.

Слід врахувати, що ДСНС як новий розпорядник коштів буде зобов’язаний розробити та подати на затвердження Уряду постанову КМУ про порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я.

Враховуючи вищезазначене, організувати закупівлі стане можливим лише наприкінці 2014 р., тобто на завершення бюджетного року, коли поставки товару та оплата вже мають бути здійснені.

По-друге, процедура закупівлі в одного учасника, яку використовуватиме ДСНС, проходитиме в умовах обмеженої конкуренції, на неконкурентній і дискримінаційній основі. А це несе потенційні ризики закупівлі препаратів за завищеними цінами.

По-третє, ДСНС не має необхідної матеріально-технічної бази для забезпечення належної системи логістики, яка включає поставку, прийом, моніторинг контролю якості ліків, дотримання умов температурного режиму — холодового ланцюга на всіх етапах поставок.

У той же час МОЗ нагадує, що у 2011 р. закупівлю ліків в оперативному режимі було покладено на Міністерство з надзвичайних ситуацій України. Вона розтягнулася майже на 6 міс, а процес постачання став можливим лише після залучення державного підприємства, підпорядкованого МОЗ України.

20 жовтня поточного року МОЗ України звернулося за підтримкою до пацієнтських організацій. У цей день було підписано Меморандум про взаєморозуміння та співпрацю між Міністерством охорони здоров’я України і громадськими організаціями, які працюють в сфері охорони здоров’я.

Меморандум підписано МОЗ України в особі в.о. міністра охорони здоров’я Василя Лазоришинця, Всеукраїнською громадською організа­цією «Асоціація хворих на хронічний мієлолейкоз «Осанна», Міжнародним благодійним фондом «Здоров’я українського народу», громадською спілкою «Орфанні захворювання України», Всеукраїнською радою захисту прав та безпеки пацієнтів, Всеукраїнською громадською організацією «Зупинимо гепатит», Всеукраїнською асоціацією інвалідів розсіяного склерозу «ВАІРС», Всеукраїнським громадським об’єднанням інвалідів «Всеукраїнське товариство гемофілії» та Міжнародною діабетичною асоціа­цією України.

Під час підписання Меморандуму Василь Лазоришинець, Альона Терещенко, заступник міністра — керівник апарату МОЗ України, та представники громадськості обговорили координацію спільних дій щодо екстреного забезпечення лікувально-профілактичних закладів лікарськими засобами та медичними виробами відповідно до державних програм та центральних заходів, які фінансуються з державного бюджету.

МОЗ України зобов’язалося сформувати і своєчасно надати перелік лікарських засобів та медичних виробів, залишки яких є критичними, а також забезпечити прийняття, розподіл та доставку лікарських засобів та медичних виробів в якості гуманітарної допомоги до лікувально-профілактичних закладів.

Меморандум набув чинності з моменту підписання і діятиме до 31 грудня 2014 р.

Проте БФ «Пацієнти України» не згоден з аргументами профільного міністерства. Ця організація не долучилася до підписання Меморандуму і організувала пікет під стінами КМУ, який відбувся 21 жовтня.

Учасники пікету вимагали від Уряду негайно провести закупівлі ліків для тяжкохворих українців за скороченою процедурою. За інформаціє­ю, яку має БФ «Пацієнти України», за 21 день, відведений Прем’єр-міністром України на закупівлю ліків, МОЗ України закупило лише 6% від потреби. На переконання представників цієї організації, єдиний вихід із ситуації — це передача процесу закупівель до ДСНС і залучення до переговорного процесу пацієнтів, які найбільше зацікавлені в придбанні ліків.

БФ «Пацієнти України» також повідомляє про те, що вночі 21 жовтня поточного року КМУ вніс значну кількість правок на офіційному веб-порталі «Державні закупівлі», збільшивши кількість проведених закупівель з 26% до 35%. «Ми дуже здивовані такою плідною нічною роботою МОЗ України, — повідомив Дмитро Шерембей, голова БФ «Пацієнти України». Однак заяви А. Яценюка про проведення тендерів на загальну суму в 1,7 млрд грн. є відвертою брехнею, адже сьогодні заступник міністра охорони здоров’я А. Терещенко повідомила, що МОЗ України здійснив закупівлі на загальну суму 400 млн грн. Завдання прем’єр-міністра щодо проведення закупівель препаратів за 21 день пов­ністю провалене! Дві постанови КМУ, які передбачають передачу функцій щодо здійснення закупівель медикаментів ДСНС, можуть врятувати життя пацієнтів. Тільки так можна провести закупівлі за скороченою переговорною процедурі і здійснити поставки в лікарні до кінця року. Це треба робити негайно, оскільки надалі вибори і переформатування КМУ знову відсунуть вирішення проблем пацієнтів на невизначений термін».

БФ «Пацієнти України» висловлює сподівання, що на засіданні Уряду, яке відбудеться 22 жовтня поточного року, буде ухвалено рішення про передачу державних закупівель лікарських засобів в ДСНС. «Однак, вже зрозуміло, що чиновники МОЗ не збираються поступатися ласим шматком заробітку у вигляді тендерів і віддавати закупівлі в інше відомство», — зазначають представники БФ «Пацієнти України».

БФ «Пацієнти України» нагадують про те, що в 2011 р. були зірвані закупівлі ліків за програмою лікування гемофілії. Щоб виправити ситуацію, Уряд прийняв рішення передати закупівлю препаратів для лікування гемофілії в МНС. «Це можливо здійснити відповідно до ч. 6 ст. 23 Бюджетного кодексу України та відповідно до постанови КМУ від 12.01.2011 р. № 18», — стверджує Олена Щербань, юрист «Центру протидії корупції». Так само і ДСНС може провести закупівлі шляхом переговорів, тобто за скороченою процедурою, відповідно до ч. 3, п. 2, ст. 39 Закону України «Про здійснення державних закупівель».

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті