Встановлення 3% ставки ПДВ на ліки та постачальницько-збутових і торговельних надбавок на рівні 3% та 5% — неефективний інструмент здешевлення ліків

10 Лютого 2015 3:04 Поділитися

Встановлення 3% ставки ПДВ на ліки та постачальницько-збутових і торговельних надбавок на рівні 3% та 5% є неефективним інструментом здешевлення ліків

11 лютого відбудеться чергове засідання парламентського Комітету з питань охорони здоров’я, під час якого розглядатиметься серед іншого законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо зниження цін на лікарські засоби)» (реєстр. № 1376). Нагадаємо, що ініціатором законопроекту виступив народний депутат Антон Яценко, народним депутатом, член Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

Законопроект № 1376 передбачає встановити 3% ПДВ за операціями з постачання та ввезення на митну територію всіх без виключення лікарських засобів, а також медичних виробів за переліком, затвердженим Урядом. Також законопроектом передбачено встановити постачальницько-збутові надбавки на рівні 3% та торговельні надбавки — 5% на всі без винятку ліки та вироби медичного призначення.

Насправді, запровадження 3% ставки ПДВ за операціями з постачання та ввезення на митну територію всіх ліків, а також медичних виробів за переліком, затвердженим Урядом, поряд із встановленням єдиних розмірів постачальницько-збутових та торговельних надбавок не дозволить досягти бажаних результатів — зниження цін на лікарські засоби, з огляду на наступне.

По-перше, законопроектом не враховано сьогоднішні економічні реалії: станом на 10 лютого 2015 р. девальвація гривні складає більше 200% порівняно з січнем 2014 р., а індекс споживчих цін, за даними Держкомстату України, у грудні 2014 р. склав майже 25% порівняно із груднем 2013 р. Таким чином, показники індексу споживчих цін та девальвації гривні у декілька разів перевищують запропоновані рівні надбавок на ліки.

По-друге, як відомо, виробники ліків формують не менше 80% ціни, тому навіть суттєве обмеження надбавок в оптовій та роздрібній ланці не призведе до підвищення економічної доступності лікарських засобів. Проте може призвести до збитковості підприємств оптової та роздрібної ланки — різкого зниження рентабельності та банкрутства більшості аптек, а для населення — до втрати фізичної доступності ліків.

Фармринок є висококонкурентним, особливо у роздрібній ланці, де ціни ефективно регулюються ринковими механізмами, а запровадження безпідставних та політично вмотивованих регуляцій, як свідчить досвід 2008-2009 років, призводить до катастрофічних наслідків для стану здоров’я населення і підвищення показників смертності.

З огляду на це пропоновані зміни є неефективним інструментом здешевлення лікарських засобів, а сам законопроект, скоріше, є економічно недоцільним, неефективним, популістським і таким, що не враховує стану фармацевтичного забезпечення населення України.

Опрацьовуючи цей законопроект профільний Комітет повинен зважити всі можливі ризики і не допустити його розгляду Верховною Радою України.

Вирішення проблеми економічної доступності лікарських засобів лежить у площині подальшого розвитку систем референтного ціноутворення та реімбурсації (відшкодування вартості ліків) і негайного скасування урядових постанов, що встановлюють державне регулювання саме надбавок, а не цін.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті