Профільний комітет підтримав законопроект щодо передачі закупівель ліків міжнародним організаціям

13 березня 2015 р. відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) за участю представників МОЗ України, Державного експертного центру, громадських та профспілкових організацій. Першим на порядку денному стояв розгляд доопрацьованого законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі)» (реєстр. № 2150).

Профільний комітет підтримав законопроект щодо передачі закупівель ліків міжнародним організаціям

Як ми вже повідомляли, окрім проекту закону № 2150, у Парламенті також було зареєстровано альтернативні законопроекти — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення закупівель лікарських засобів та виробів медичних із залученням спеціалізованих установ ООН)» (реєстраційний № 2150-1, ініціатори — народні депутати Г. Загорій, О. Третьяков, І. Алексєєв, О. Дроздик) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо проведення у 2015 році закупівель лікарських засобів та виробів медичних за рахунок коштів Державного бюджету спеціалізованими фондами, організаціями та механізмами ООН» (реєстраційний № 2150-2, ініціатори — народні депутати І. Сисоєнко, К. Яриніч, Т. Кремінь).

Парламентарі вирішили об’єднати свої зусилля і замість трьох схожих за суттю законопроектів доопрацювали законопроект № 2150. Відтак його ініціаторами виступили народні депутати України О. Богомолець, В. Сюмар. М. Іоно­ва, О. Корчинська, Г. Гопко, Г. Загорій, О. Третьяков, І. Алексєєв, О. Дроздик, І. Сисоєнко, К. Яриніч, Т. Кремінь та О. Мусій.

Як зазначила народний депутат Ірина Сисоєнко, він є результатом спів­праці парламентарів, юристів, громадськості, профільного міністерства. Даний законопроект, за її словами, дозволить побудувати ефективний механізм забезпечення пацієнтів максимальною кількістю ефективних лікарських засобів. Вона висловила сподівання, що вже найближчим часом він стане Законом України.

Доопрацьованим законопроектом № 2150 передбачається запровадити механізм залучення міжнародних спеціалізованих організацій до закупівель ліків та медичних виробів на підставі угоди щодо закупівлі, яка укладатиметься МОЗ України.

Перелік ліків, медичних виробів та по­­в’язаних з їх закупівлею послуг, які можуть закуповуватися за такими процедурами, а також особ­ливості реалізації механізму їх закупівель пропонується врегулювати постановою КМУ. Вона також передбачатиме вимоги щодо опублікування всієї інформації, необхідної для належного функціонування зазначеного механізму, зокрема оприлюднення інформації про закупівлю на офіційному веб-сайті МОЗ України.

Законопроект передбачає можливість доступу до участі у таких закупівлях як зарубіжних, так і вітчизняних учасників ринку.

Проектом документа, як і його «попередниками», передбачається внести зміни до наступних законів України:

  • «Про здійснення державних закупівель», що передбачатимуть визначення терміну «спеціалізовані організації, які здійснюють закупівлі», застосування процедур закупівлі ліків та медичних виробів з переліку, визначеного Уряду, встановлених спеціалізованими організаціями, та незастосування в таких випадках процедур закупівель, встановлених Законом України «Про здійснення державних закупівель»;
  • «Про лікарські засоби», що забезпечать можливість безкоштовної та спрощеної реєстрації в Україні ліків, які підлягатимуть закупівлі спеціалізованими організаціями, за результатами проведеної закупівельної процедури; забезпечать можливість ввезення лікарських засобів, які закуповуватимуть на підставі угоди МОЗ України з відповідною спеціалізованою організацією, яка здійснює закупівлі, без необхідності отримання ліцензії на імпорт лікарських засобів та без проведення державного контролю якості таких лікарських засобів;
  • «Про лікарські засоби», «Про засади здійс­нення державної мовної політики», що забезпечать можливість постачання лікарських засобів та медичних виробів на територію Украї­ни в міжнародній упаковці, тобто в упаковці з маркуванням та інструкцією, викладеними мовою оригіналу для уникнення необхідності їх перепакування в упаковку, виготовлену спеціально для цілей постачання в Україну. При цьому доступ лікарів до всієї необхідної інформації про лікарський засіб або медичний виріб (зазначені лікарські засоби та медичні вироби не поставлятимуться через роздрібні аптечні мережі споживачам) забезпечуватиметься шляхом закріплення в урядовій постанові механізму супроводження кожної партії поставленого препарату кінцевим одержувачам перекладами інструкцій про його застосування у кількості, що відповідатиме кількості упаковок лікарського засобу, поставленого такому одержувачу;
  • «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті ХІІ Генеральної угоди з тарифів та торгівлі 1994 року», які передбачатимуть звільнення операцій із ввезення та постачання таких ліків та медичних виробів від імпортного збору.

Із законопроекту також випливає необхідність внесення змін до низки підзаконних актів для реалізації його положень, зокрема таких, що забезпечать:

  • можливість здійснення попередньої оплати та розрахунків за відповідними угодами у встановлені ними строки;
  • непоширення процедури декларації зміни оптово-відпускних цін на ліки та медичні вироби, що закуповуються спеціалізованими організаціями;
  • спрощений порядок державної реєстрації, введення в обіг медичних виробів, які будуть закуплені на підставі угоди МОЗ України зі спеціалізованими організаціями;
  • можливість залучення представників спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі, та пацієнтських організацій до роботи комісій з розробки вихідних даних, постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу державних закупівель;
  • можливість здійснення профільним міністерством розрахунків із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі, в іноземній валюті.

У наданому Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України висновку наведено ряд зауважень і пропозицій до законопроекту № 2150. Зокрема, доречно передбачити положення, які унеможливлювали би включення до переліку лікарських засобів, які можуть закуповуватися на підставі відповідних угод, препаратів або їх аналогів, які виробляються вітчизняними виробниками або вже постачаються відповідними агенціями згідно із Стратегічним планом реагування ВООЗ на кризу в Україні.

На думку фахівців Головного науково-експертного управління, внесена законодавча пропозиція потребує додаткового обґрунтування з огляду на наступне. Новий механізм закупівель лікарських засобів пропонується запровадити на постійній основі. У той же час у супровідних документах до законопроекту зазначається про відсутність в Україні системи здійснення державних закупівель лікарських засобів за бюджетні кошти, яка ефективно функціонує. У такому разі актуалізується проблема спроможності держави щодо ефективного реформування відповідної сфери.

Під час засідання Комітету представники МОЗ України та пацієнтських організацій підтримали даний законопроект. За словами Дмитра Шерембея, голови правління благодійного фонду «Пацієнти України», його прийняття дозволить врятувати життя більше 100 тис. хворих. Він повідомив, що вже направлено листа на ім’я членів Комітету з проханням рекомендувати Парламенту розглянути законопроект вже наступного сесійного тижня.

Більшістю голосів (Андрій Шипко утримався) народні депутати рекомендували Парламенту прийняти його за основу і в цілому.

Одразу ж після голосування був розглянутий і доопрацьований законопроект «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів та медичних виробів)» № 2151 (див. с. 22–23), ініціатором якого виступила та сама група народних депутатів, що і попереднього проекту закону. Законопроектом передбачається внести зміну до Податкового кодексу України, яка передбачатиме звільнення операцій із ввезення та постачання лікарських засобів та медичних виробів, що закуповуватимуться спеціалізованими організаціями, від сплати податку на додану вартість. Цей документ більшістю голосів також було підтримано та рекомендовано Верховній Раді прийняти за основу і в цілому.

Прим.ред.: на жаль, доводиться констатувати, що влада приймає популістське рішення. Передача корупційної схеми з одних рук в інші не тотожна з поняттям «реформа», оскільки корупція починається на етапі формування потреби. З потенційними ризиками передачі державних закупівель ліків міжнародним організаціям ми вже знайомили наших читачів в одному з попередніх випусків «Щотижневика АПТЕКА» (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 5 (976) від 9 лютого 2015 р.). Результати діяльності профільного міністерства спільно з міжнародними організаціями можна побачити вже у найближчій перспективі. Ми обов’язково проаналізуємо їх і дамо об’єктивну оцінку спроможності держави до ефективного реформування відповідної сфери.

Наступними були обговорені законопроекти «Про порядок продовження реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві» та «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (щодо фінансування реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві) (реєстр. № 2050 та № 2134, ініціатори — народні депутати України О. Богомолець, О. Корчинська, О. Мусій, Р. Семенуха, І. Сисоєнко).

У пілотних регіонах з 2011 р. розпочато впровадження нових для системи охорони здоров’я організаційно-правових та фінансово-економічних механізмів. Метою впровадження таких змін була необхідність підвищення ефективності та доступності медичного обслуговування для населення.

За даними МОЗ України, на початок 2014 р. в пілотних регіонах повністю сформовано мережу закладів охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу, підвищено рівень фізичної доступності первинної медичної допомоги для населення. З 2012 р. впроваджено об’єднання фінансових потоків для надання первинної медичної допомоги на районному/міському рівнях, для вторинної, третинної та екстреної допомоги на обласному рівні. З урахуванням окремих зауважень зміни оплати праці в пілотних регіонах мали позитивний характер. Реалізовувався новий механізм виплат медичним працівникам первинної ланки, зокрема надбавок за обсяг і якість виконаної роботи.

У регіонах завершено фінансове розмежування закладів охорони здоров’я первинного та вторинного рівнів медичної допомоги, що дало змогу сконцентрувати кошти на фінансування закладів первинної медичної допомоги на рівні районних бюджетів і бюджетів міст обласного значення, та сформовано систему надання первинної медичної допомоги.

Станом на початок 2014 р. повністю сформовано мережу закладів охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу. Усі відкриті центри первинної медичної допомоги мають статус юридичних осіб, реєстраційні посвідчення та ліцензії МОЗ України на медичну практику.

На жаль, досвід пілотних регіонів не отримав належного поширення через нестабільну політичну ситуацію та події на сході України. Згідно із Законом України «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Він­ницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві» після 31 грудня 2014 р. заклади охорони здоров’я, що надають первинну та вторинну медичну допомогу, змушені будуть повернутися у власність громад, що є трудомістким і витратним процесом.

Правовий статус закладів охорони здо­­ров’я був змінений, замінені всі установчі документи з бюджетних закладів охорони здоров’я на некомерційні неприбуткові комунальні підприємства. Зокрема, проведено сесії обласних, міських та районних рад, проведено перереєстрацію закладів охорони здоров’я у державного реєстратора, фондах соціального страхування, податкових органах, органах статистики та Державної казначейської служби, здійснено виплати коштів медичним працівникам та керівникам за невикористані відпустки, внесено зміни в статутні документи, отримано нові ліцензії на медичну практику тощо. У разі неприйняття даного закону всі ці дії потрібно буде ще раз провести, що потребуватиме додаткових витрат бюд­жетних коштів.

Законопроектом № 2050 пропонується продовжити до 31 грудня 2015 р. реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях і Києві та надати можливість завершити та продемонструвати нові моделі управління та організації системи охорони здоров’я в пілотних регіонах.

Проектом № 2134 запропоновано внесення змін до Бюджетного кодексу України з метою створення умов для реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та Києві, підвищення якості надання медичних послуг, а також рівня соціального захисту медичних працівників цих регіонів.

Народні депутати зазначили, що розпочате реформування потребує завершення та одноголосно підтримали обидва законопроекти щодо пілотних регіонів, рекомендувавши Верховній Раді України прийняти його в першому читанні та підготувати його до другого читання за прискореною процедурою.

За словами Андрія Шипка, МОЗ України протягом найближчого часу має розробити нормативну базу для удосконалення фінансових механізмів реформи системи охорони здоров’я. Крім того, необхідно збільшити термін продовження реформування ще на рік — до 31 грудня 2016 р. Це зауваження повинно бути враховане під час підготовки законопроекту до другого читання.

Останній законопроект, опрацьований народними депутатами, — «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо фінансування відомчих установ та закладів охорони здоров’я у перехідний період» (реєстр. № 1897, ініціатор — народний депутат України К. Яринич). Як зазначив автор законопроекту Костянтин Яринич, 28 грудня 2014 р. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин».

Відповідно до частини другої розділу ІІ «Прикінцеві положення» цього закону Кабінету Міністрів доручено впродовж року з дня набрання чинності цим законом розробити проекти законів України з питань охорони здоров’я, передбачивши здійснення заходів щодо передачі відом­чих установ та закладів охорони здоров’я, клінік науково-дослідних інститутів до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я та запровадження нового механізму фінансового забезпечення медичної допомоги.

У той же час відповідно до ст. 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» Уряду доручено до 1 січня 2015 р. забезпечити передачу в установленому порядку закладів, установ, організацій та заходів, визначених у додатку № 10 до цього закону, на фінансування/надання фінансової підтримки з місцевих бюджетів та встановлено, що видатки на фінансування/надання фінансової підтримки закладам, установам, організаціям та проведення заходів, визначених у додатку № 10 до цього закону, передбачені на 2015 р. у відповідних місцевих бюджетах.

Проте центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування дотепер не розроблено чіткого порядку фінансування медичних закладів, що мають бути передані на утримання за рахунок місцевих бюджетів (додаток № 10 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»). Розробка такого порядку ускладнюється в тому числі й у зв’язку з лінійно-виробничим принципом розташування відомчих медичних закладів залізничного транспорту, яке чітко не пов’язане з межами адміністративно-територіальних одиниць.

Положенням про порядок передачі об’єктів права державної власності, затвердженим постановою КМУ від 21.09.1998 р. № 1482, передбачені конкретні заходи для забезпечення передачі підприємств з державної в комунальну власність, виконання яких за процедурою потребуватиме від 3 до 6 міс. Також відповідно до Кодексу законів про працю України необхідно за 2 міс попередити працівників закладів про істотні зміни умов праці, за 3 міс — профспілкові комітети.

Оскільки органи місцевого самоврядування не мають права фінансувати медичні заклади до моменту їх перепідпорядкування, на зазначений перехідний період, у зв’язку з правовою колізією, що виникла, відомчі медичні заклади залишаться без фінансування, що призведе до зриву лікувального процесу, припинення функціонування даних закладів охорони здоров’я, скорочення робочих місць та руйнування кадрової інфраструктури досвідчених висококваліфікованих фахівців.

Відтак термінового вирішення потребує питання законодавчого врегулювання механізму фінансування відомчих закладів охорони здоров’я у перехідний період до моменту їх перепідпорядкування.

Як підкреслив К. Яринич, на сьогодні до відомчих лікувальних установ належать 107 закладів (89 закладів «Укрзалізниці», 17 медико-санітарних частин, а також ДП «Лікувально-реабілітаційний центр для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ім. В.Т. Гуца»). Через правову колізію працівники багатьох цих закладів не отримали зарплатні протягом останнього місяця.

Законопроектом пропонується встановити, що до моменту здійснення передачі відомчих установ та закладів охорони здоров’я до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, видатки на їх фінансування/надання фінансової підтримки тимчасово, але не довше, ніж до закінчення поточного бюджетного періоду, здійснюються із загального фонду Державного бюджету України за бюджетними програмами, бюджетні призначення щодо яких встановлені Законом України «Про Державний бюджет на 2014 рік», при цьому щомісячні бюджетні асигнування загального фонду Державного бюджету України за даними бюджетними програмами не можуть перевищувати 1/12 обсягу їх бюджетних призначень, визначених Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік».

Видатки на фінансування/надання фінансової підтримки відомчим установам та закладам охорони здоров’я до моменту здійснення їх передачі до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, здійснюється за рахунок бюджетних призначень, встановлених за програмою «Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам»».

До законопроекту надійшли зауваження від народного депутата Оксани Корчинської: при підготовці його до другого читання із переліку відомчих лікувальних закладів необхідно виключити ті, що знаходяться на території, непідконтрольній владі України.

Більшістю голосів члени Комітету підтримали даний законопроект до першого читання. Як зазначив народний депутат Олег Мусій, всі законопроекти, які було розглянуто Комітетом 13 березня, необхідно вже в понеділок внести до порядку денного засідання Верховної Ради України, як ті, що потребують невідкладного розгляду, і розглянути їх у вівторок–середу. На його думку, затягування з їх прийняттям може призвести до негативних соціальних наслідків.

Серед інших питань, що розглядалися під час засідання, — проблема у сфері забезпечення населення лікарськими засобами. За словами Ольги Богомолець, голови Комітету, до неї надходять численні звернення з цього питання — деякі лікувально-профілактичні заклади не можуть закуповувати за державні кошти велику частку лікарських засобів внаслідок відсутності задекларованих оптово-відпускних цін. Це обумовлено дією постанови КМУ від 2 липня 2014 р. № 240 «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кош­ти державного та місцевих бюджетів».

Народні депутати одностайно вирішили підготувати термінове звернення до КМУ та МОЗ України з проханням врегулювати ситуацію, що склалася із закупівлями ліків. На наступному засіданні Комітету, яке планується 18 березня, представники МОЗ України повинні представити ґрунтовну доповідь щодо цього питання, а також варіанти вирішення проблеми.

Крім того, члени Комітету вирішили звернутися до очільника Уряду з проханням пришвидшити прийняття постанови щодо внесення змін до Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, затвердженого постановою КМУ від 26 травня 2005 р. № 376, що дозволить повноцінно реалізувати Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обігу лікарських засобів та державного контролю якості ввезених на митну територію України лікарських засобів».

Прес-служба
«Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*