Закупівлі за державні кошти: чи можна позбутися конкуренції?

Отримати державне замовлення — «рожева мрія» більшості підприємців, які здійснюють свою діяльність в цивілізованих країнах. Хоча більшість ділових людей, характеризуючи Україну, вживають не надто м’які визначення — антоніми до поняття «цивілізований», майже ніхто з них не відмовляється від пропозиції отримати гроші від держави. Одна з процедур, за якою держава ці гроші може віддати, є закупівля товарів, робіт та послуг за державні кошти*.

Базовим нормативно-правовим актом в галузі закупівель за державні кошти є закон України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 22 лютого 2000 року (надалі — Закон). Як зазначено в преамбулі Закону, його метою є створення конкурентного середовища у сфері закупівель за державні кошти, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг та досягнення оптимального й раціонального використання державних коштів. За Законом, основною процедурою закупівлі є відкриті торги, які передбачають участь всіх зацікавлених осіб (виконавців) та, відповідно, створення конкуренції.

Мало хто з підприємців (незалежно від успішності та масштабів бізнесу) відчуває дружні почуття до інших виконавців та готовий витрачати багато часу та сил під час участі в торгах. Саме тому виконавці часто намагаються тим чи іншим способом (на жаль, не завжди законним) обмежити конкуренцію. Існують легальні шляхи уникнення процедури торгів на ринку державних закупівель (його територіальному або галузевому сегменті), а саме: передбачені Законом процедури здійснення закупівлі в порядку запиту цінових пропозицій (котирувань) та в порядку закупівлі в одного постачальника (виконавця).

Порядок застосування процедури запиту цінових пропозицій (котирувань)** регламентований статтею 32 Закону. Така процедура проводиться для закупівель вже готових для вжитку товарів чи послуг, які не виробляються спеціально або за окремими специфікаціями замовника і для яких є постійно діючий ринок, та за умов, що вартість закупівлі не перевищує суму, еквівалентну 10 тис. євро (для робіт — 40 тис. євро). Обов’язковою умовою є участь у процедурі не менше трьох виконавців, які подають свої цінові пропозиції замовнику. Замовник, в свою чергу, укладає договір про закупівлю з тим виконавцем-переможцем, який подав пропозицію з найнижчою ціною. Закупівля через процедуру запиту ділових пропозицій (котирувань), зважаючи на обмеження максимальної суми закупівлі за цією процедурою, не потребує попередньої публікації у «Віснику державних закупівель».

Щодо закупівлі в одного виконавця, Закон встановлює лише такі умови закупівлі, з яких для торгівлі виробами медичного призначення та лікарськими засобами актуальними можуть бути:

— відсутність конкуренції (з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені (виконані/надані) тільки певним виконавцем, і при цьому немає альтернативи;

— потреба у додаткових поставках первинним виконавцем, призначених для часткової заміни або розширення поставок, коли зміна виконавця може призвести до закупівлі обладнання або послуг, які не відповідають вимогам взаємозаміни з наявним обладнанням або послугами (ця умова може бути застосована лише тоді, коли вже укладено договір про закупівлю за державні кошти);

— закупівля здійснюється за значно нижчими, порівняно з ринковими, цінами, що діють протягом дуже короткого строку (оферта з коротким строком для відповіді);

— закупівля послуг здійснюється щодо виконання наукових досліджень та розробок, медичних та побутових послуг;

— виникла нагальна потреба у здійсненні закупівлі через особливі економічні чи соціальні обставини, яких замовник не міг передбачити.

Процедура закупівлі в одного постачальника визначається як укладання договору про закупівлю після проведення переговорів з постачальником. Публікація у «Віснику державних закупівель» в такому випадку також не потрібна.

Законом встановлено, що процедура закупівлі в одного виконавця потребує погодження уповноваженого органу. Згідно з наказом Міністерства економіки № 268 від 07.12.2000 року «Про порядок погодження Міністерством економіки України застосування замовниками окремих процедур державних закупівель», яким було затверджено «Порядок погодження Міністерством економіки України застосування замовниками процедури торгів з обмеженою участю та процедури двоступеневих торгів при закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує суму, еквівалентну 100 тис. євро, та застосування процедури закупівлі в одного виконавця», погодження уповноваженого органу необхідно, якщо очікувана вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує суму, еквівалентну 5 тис. євро (для робіт — 100 тис. євро). Залежно від джерела фінансування закупівлі, погодження здійснюється Міністерством економіки України або Міністерством економіки Автономної Республіки Крим чи економічними підрозділами обласних державних адміністрацій.

При цьому здійснення закупівлі за державні кошти шляхом однієї з зазначених процедур виключає можливість для третіх осіб оскаржити процедуру закупівлі, адже згідно з ч. 2 статті 36 Закону дії замовника щодо вибору процедури закупівлі не можуть бути предметом оскарження, і якщо ви є щасливим обранцем замовника, зашкодити отриманню вами від держави грошей можуть лише постійні порушення бюджетної дисципліни.

Юридична фірма «Ілляшев та Партнери»
Офіційний сайт www.attorneys.com.ua

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті