Антикорупційний комітет України визнав незадовільною роботу МОЗ

«Пасивність Міністерства охорони здоров’я зберігає тотальну корумпованість у цій сфері. Відсутність ліків через блокування мародерами тендерів — останній прояв хвороби», — такими словами анонсував засідання Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції його голова Єгор Соболєв на своїй сторінці у Facebook. На численні прохання громадських активістів та парламентарів на засідання профільного комітету, яке відбулося 9 червня, запрошено міністра охорони здоров’я України Олександра Квіташвілі та його першого заступника Олександру Павленко.

Антикорупційний комітет України визнав незадовільною роботу МОЗЗасідання Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції відбулося за участю народних депутатів, представників МОЗ України та громадських організацій.

У цей день Олександр Квіташвілі разом з посадовцями інших міністерств перебував із робочим візитом на Донеччині і Луганщині. Олександра Павленко, в свою чергу, взяла участь у нараді в Міністерстві оборони України. Тому на засідання парламентського Комітету з питань запобігання і протидії корупції прибув новопризначений заступник міністра охорони здоров’я України Вік­тор Шафранський.

«Я радий, що ці урядовці вирішили допомогти захисту України. Але якщо при цьому зберігається закупівля ліків державою через посередників із 40% крадіжкою грошей платників податків; якщо не проведено жодного відкритого конкурсу для приходу посадовців, які б ламали цю систему, то зі здоров’ям буде погано як на фронті, так і в тилу», — прокоментував відсутність перших осіб Міністерства Єгор Соболєв на своїй сторінці у Facebook.

Члени парламентського Комітету з питань запобігання та протидії корупції визнали роботу МОЗ України незадовільною та рекомендували Прем’єр-міністру України Арсенію Яценюку застосувати дисциплінарні заходи впливу стосовно міністра охорони здоров’я України та притягти до адміністративної відповідальності його першого заступника.

Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Олег Мусій вважає таке рішення об’єктивним.

Під час засідання профільного комітету до роботи МОЗ України була висловлена низка суттєвих зауважень. Зокрема, за словами учасників засідання, профільне міністерство не впроваджує Єдиний електронний реєстр пацієнтів, не розроблено єдиний національний перелік лікарських засобів, не врегульоване питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що гальмує їх закупівлю за кошти місцевих бюджетів.

Найбільше критики з боку народних депутатів викликала бездіяльність у забезпеченні прозорості державних закупівель лікарських засобів, зокрема відсутність кроків щодо імплементації нового законодавства про закупівлю через міжнародні організації.

О. Мусій наголосив, що схему із затягування процесу державних закупівель, а потім аврального проведення їх в стислі терміни з використанням корупційних схем намагалися застосувати у 2014 р., коли він перебував на посаді міністра охорони здоров’я України.

«У цій схемі було задіяне не лише Міністерство охорони здоров’я, а й старі корупціонери, які, на превеликий жаль, до сьогодні знаходяться на волі — це Роман Богачов, який був заступником колишнього міністра охорони здоров’я Раїси Богатирьової, це компанія Дмитра Підтуркіна, Олексій Соловйов», — зазначив народний депутат.

«На жаль, після того, як я півроку витратив на очищення Міністерства від цієї фармацевтичної і тендерної мафії, вони швидко повернулися і відновили свій вплив після мого незаконного відсторонення. На сьогодні вони прекрасно процвітають завдяки призначенню заступників міністра за квотним принципом, проти чого я боровся», — наголосив О. Мусій.

Народний депутат вважає, що посадовці МОЗ України впродовж останніх 4–5 міс саботують проведення державних закупівель за новими правилами, зокрема зволікають із підготовкою нормативно-правових актів, необхідних для реалізації ухваленого Верховною Радою України закону про здійснення закупівель через міжнародні організації.

«Постає логічне запитання: які люди прийшли до влади, якщо старі корупційні схеми при закупівлі лікарських засобів збережені, повернулися кадри Януковича, відбувається саботаж міжнародних закупівель?», — запитав О. Мусій.

На його думку, час для початку процесу закупівель лікарських засобів через міжнародні організації вичерпано, і в поточному році будуть збережені старі процедури. Дехто в керівництві Міністерства охорони здоров’я України зацікавлений у продовженні схем минулого режиму часів Р. Богатирьової, завдяки яким до 30% заробляла фармацевтична тендерна мафія. Водночас О. Мусій зауважив: «Хочеться вірити, що міністра підставляють «квотні» заступники, що він несвідомо бере участь у цих схемах».

Антикорупційний комітет України визнав незадовільною роботу МОЗ

Комітетом Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції підтримано пропозицію О. Мусія звернутися до Генеральної прокуратури України щодо проведення службового розслідування про підписання конт­рактів з відтермінуванням на 6 міс поставки лікарських засобів після їх оплати.

«Коли О. Квіташвілі вже був міністром, контракти підписував заступник міністра Євген Мороз, який нині звільнений, але не люстрований і залишився працювати у системі охорони здоров’я. Хай прокуратура перевірить, чи вони узгоджували між собою дії щодо підписання контрактів на таких умовах», — зазначив парламентар.

О. Мусій підкреслив, що парламентський Комітет з питань запобігання і протидії корупції повинен і надалі продовжити дослідження діяльності посадових осіб МОЗ України і довести справу до логічного завершення, «оскільки чиновники МОЗ і Кабінету Міністрів України на сьогодні не здатні побороти корупцію в Міністерстві».

За результатами засідання Антикорупційного комітету Верховної Ради України Є. Соболєв підписав рішення рекомендувати Прем’єр-міністру України застосувати дисциплінарні заходи проти О. Квіташвілі. Також прийнято рішення звернутися до Генеральної прокуратури України щодо проведення перевірки правомірності укладання контрактів на державні закупівлі лікарських засобів міністром охорони здоров’я України (які були розроблені працівником Міністерства, колишнім заступником міністра Є. Морозом (з 6.10.2014 р. по 18.02.2015 р.) на основі постанови КМУ від 23.04.2014 р. № 117). Крім того, підготовлено перелік конкретних дій, рекомендованих міністру, серед яких:

  • розробка та ухвалення до кінця червня 2015 р. підзаконних нормативно-правових актів на виконання законів щодо запровадження закупівлі лікарських засобів через міжнародні організації;
  • внесення пропозицій на розгляд Уряду щодо зміни процедури декларування оптово-відпускних цін на лікарські засоби і медичні вироби;
  • створення робочої групи з розробки єдиного Національного переліку основних лікарських засобів;
  • подання на розгляд Уряду кандидатури на посаду голови Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, проект Положення про неї, а також проект розпорядження щодо утворення Комісії з реорганізації Державної служби України з лікарських засобів;
  • вирішення питання щодо направлення тяжкохворих українців на лікування за кордон за рахунок коштів, передбачених державним бюджетом;
  • відповідно до Закону України «Про очищення влади» здійснення перевірки працівників МОЗ України, а також вжиття заходів із запобігання корупції під час прийняття кадрових рішень тощо.

Текст рішення Антикорупційного комітету Верховної Ради України розміщено на сайті Парламенту.

Є. Соболєв запевнив, що після повернення О. Квіташвілі з робочої поїздки він особисто разом з колегами передасть перелік рішень, які необхідно ухвалити, і, які на його думку, дозволять подолати корупцію в Міністерстві охорони здоров’я. «Ховатися від нас — погана ідея», — зазначив Є. Соболєв.

У свою чергу, Олександра Павленко на своїй сторінці у Facebook висловила власну позицію з приводу засідання Антикорупційного комітету Верховної Ради України. «Жалкую, що не я представляла Міністерство, адже сьогодні у статусі виконувача обов’язки займалася іншими справами», — прокоментувала свою відсутність вона.

«Так, ми не найкращі (ілюзій немає), але й не найгірші. Вмійте не критикувати, а шукати, як допомогти. Кожний такий крок допомоги для нас дуже цінний. Це ж не наш особистий пробіг на виснажливість! Це пробіг всіх нас і нашої країни!», — зазначила О. Павленко.

Наостанок перший заступник міністра повідомила, що 2 тиж тому вона подала заяву на звільнення з посади першого заступника міністра. О. Квіташвілі, в свою чергу, відмовив у її підписанні. «Але в той же час я б хотіла сказати, що знаходячись всередині подій, я бачу, що системі охорони здоров’я знову треба пройти шлях поразки і помилки, щоб замислитися над цінністю кожної наступної людини», — додала вона.

У свою чергу, хочемо звернути увагу на те, що в МОЗ України продовжує напрацьовувати нормативно-правову базу у сфері обігу лікарських засобів створена трохи більше 2 міс назад експертна група з дерегуляції фармацевтичного ринку, діяльність якої систематично висвітлює «Щотижневик АПТЕКА». Ряд питань, щодо яких були висловлені зауваження членів Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції, були розглянуті нею.

Зокрема, опрацьовано проект Національного переліку основних лікарських засобів, зміни до постанови КМУ від 02.07.2014 р. № 240 щодо референтного ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за бюджетні кошти тощо. Усі вони знаходяться на різному етапі проходження.

Нещодавно під час брифінгу Олександр Квіташвілі зазначив, що для того, щоб механізм закупівлі лікарських засобів через міжнародні організації діяв повноцінно, профільним міністерством розроблено понад 10 підзаконних нормативно-правових актів, які прийматимуться на рівні Кабінету Міністрів та Міністерства охорони здоров’я України. Окремі з них вже винесено на громадське обговорення.

Однак необхідно розуміти, що оперативність прийняття рішення залежить не лише від профільного міністерства, а й від інших відомств, які іноді блокують той чи інший проект нормативно-правового акта на етапі його погодження. Внаслідок цього затягується прийняття відповідного документа.

Тому питання несвоєчасного прийняття того чи іншого рішення потребує комплексного підходу і має бути розглянуто на рівні всіх міністерств і відомств.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті