Попит на контрацептиви можна підвищити

Нещодавно в Україні стартував проект «Покращання планування сім’ї й репродуктивного здоров’я». Цей проект, бюджет якого становить 9,75 млн дол. США, безпосередньо стосується не тільки лікарів, а й операторів фармацевтичного ринку. Тому наш кореспондент просив детальніше розповісти керівників проекту — директора Аста-Марію Кенней (А.-М.К.), директора з політики та постачання Лаурентіу Стана (Л.С.) та координатора роботи з приватним сектором, кандидата медичних наук Віктора Гречановського (В.Г.) про те, проведення яких заходів планується в рамках проекту.


— Які завдання стоять перед тими, хто братиме участь у реалізації проекту?

А.-М.К.: Це новий проект, що спонсорується Агенцією США з міжнародного розвитку (USAID). Його мета — знизити рівень абортів та ризик зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом. Ми будемо працювати в Україні наступні 5 років. Для втілення цілей програми будуть застосовуватись різні підходи, зокрема — співпраця з аптеками, адже це якраз те місце, де люди можуть придбати контрацептиви чи антибактеріальні засоби для терапії при інфекціях, що передаються статевим шляхом. Ми також будемо працювати з сімейними лікарями, акушерами-гінекологами, фельдшерами й іншими спеціалістами, підвищувати їх рівень знань щодо сучасної контрацепції. Планується співпраця з Міністерством охорони здоров’я України щодо розробки тренінгових модулів, програм, клінічних посібників і підручників, а також проведення тренінгів. Також ми хотіли б напряму навчати населення за допомогою засобів масової інформації та просвітницьких заходів, які проводитимуть медичні працівники. З цього року працюватимемо в трьох регіонах. В яких саме — покажуть результати конкурсу між областями, які виявлять бажання реалізовувати цей проект. З кожним роком кількість задіяних у проекті регіонів поступово зростатиме: у 2010 р. ми плануємо охопити половину областей країни.

— Які саме заходи плануються щодо співробітництва з аптеками?

Л.С.: Спочатку маємо переконатися, що фармацевти володіють усією необхідною інформацією про контрацептиви. При цьому дуже важливо, щоб працівники аптек знали про всі контрацептиви, наявні на українському ринку, незважаючи на їх ціну. Можливо, разом з виробниками, дистриб’юторами та аптеками вдасться розробити певний механізм щодо зниження ціни на високоякісні протизаплідні засоби, щоб вони були доступнішими для населення.

На наш погляд, роль фармацевтів у наданні послуг у сфері репродуктивного здоров’я щодо зниження рівня абортів досить важлива, тому робота з цією аудиторією також є частиною нашого проекту. У роботі з фармацевтами у нас передбачена стратегія «win-win» («перемога-перемога», чи то «виграш-виграш»). Маючи в наявності в аптеках усі види контрацептивів та інших необхідних лікарських засобів, ми збільшуємо їх доступність для населення як міста, так і села. Але натомість фармацевти отримають більше клієнтів, які спочатку прийдуть за контрацептивами, а потім — щоб придбати й інші товари. Тому це — реальне партнерство у справі служіння людям, тим більше, що кількість клієнтів у результаті збільшиться, а послуги, що їм надаватимуться, стануть якіснішими.

Зліва направо: Віктор Гречановський, Аста-Марія Кенней, Лаурентіу Стан

Зліва направо: Віктор Гречановський, Аста-Марія Кенней, Лаурентіу Стан

— Чи відрізняється цей проект від інших, які реалізуються у вітчизняній галузі охорони здоров’я?

В.Г.: Від інших подібних проектів наш вирізняється тим, що в приватному секторі, серед виробників фармпрепаратів, дистриб’юторів і підприємств роздрібної торгівлі засобами контрацепції планується встановити партнерські стосунки. Програма закладає фундамент для довгострокового партнерства, поєднуючи два види маркетингу — соціальний і бізнесовий. В Україні ринок контрацептивів недостатньо розвинутий і досвід багатьох європейських країн свідчить, що цьому сегменту є куди розвиватися.

Безумовно, існують перепони або причини, з яких цей ринок залишається нерозвинутим — це й купівельна спроможність, й інформованість населення про існуючий вибір на основі індивідуального підходу в сучасній контрацепції. І, можливо, третій бар’єр — це те, що загалом можна назвати фармакоекономікою, яка теж може працювати краще. Сьогодні зрозуміло, що попередження захворювань, які передаються статевим шляхом, та абортів значно вигідніше, ніж їх лікування з подоланням наслідків. Якщо взяти за основу базові цінності — життя й здоров’я людини, то в репродуктивній сфері вони теж мають місце, адже це не тільки здоров’я й життя дорослої людини, а й дитини.

— Чого більше буде в проекті: просвітницької діяльності, співпраці з лікарями й фармацевтами, чи гуманітарного співробітництва?

В.Г.: Проект буде достатньо гнучким, адже він некомерційний та реалізується в декілька етапів. Спочатку серед фармацевтів будуть проведені дослідження у фокус-групах, щоб зрозуміти, як провізори першого столу ставляться до проблем контрацепції й репродуктивного здоров’я, якою вони бачать свою роль зараз і яку хотіли б відігравати в майбутньому. Далі плануємо проведення якісно-кількісного дослідження руху контрацептивних засобів в аптеках. Це допоможе краще зрозуміти сьогоднішній стан українського ринку цих продуктів. І потім — навчання фармацевтів, здобуття ними найдосконаліших знань про сучасні світові стандарти контрацепції.

Сьогодні ми проводимо переговори з зацікавленими сторонами, і це — перший етап. Наступний крок — встановлення партнерських стосунків, коли буде зрозуміло, що ця компанія може зробити, а що вже робить у рамках партнерської угоди.

Третій етап — проведення круглих столів зі всіма зацікавленими в участі у проекті сторонами. І четвертий — реалізація спочатку в трьох пілотних областях із поступовим розширенням. Реалізація кожного наступного етапу буде починатися відповідно до результатів виконаного. Вже у березні ми будемо вести переговори з виробниками контрацептивів, на квітень–травень планується дослідження у фокус-групах, в червні–липні — дослідження руху контрацептивів у аптеках, а в серпні–вересні вже розпочнуться тренінги для фармацевтів за тематикою, пов’язаною з сучасною контрацепцією.

А.-М.К: На мій погляд, є реальна можливість збільшити попит і доступність продукції, яка реалізується в аптечній мережі. Наступного тижня ми зустрінемося з деякими фармацевтичними компаніями, щоби дізнатись, чи зацікавлені вони у партнерстві, і що ми можемо зробити разом. Я думаю, для них це дійсно ситуація «win-win», коли вони й справді можуть збільшити обсяги продажу лікарських засобів і краще задовольняти потреби населення, беручи участь у рішенні важливих соціальних проблем. До того ж, демографічна ситуація в Україні беззаперечно потребує уваги. Ми радо співпрацюватимемо з партнерами як комерційних, так і некомерційних структур, щоб покращити здоров’я населення й принести користь суспільству. n

Едуард Драч,
фото Ігоря Кривінського


Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті