Забезпечення інсулінами – 2009: перший крок до реімбурсації?

Як вже повідомлялося на сторінках «Щотижневика АПТЕКА», з метою виконання пріоритетів діяльності МОЗ України на 2008 р. наказом міністерства від 01.04.2008 р. № 172 було затверджено план заходів щодо пріоритетів діяльності МОЗ України на 2008 р., серед яких — розробка, проведення громадського обговорення та сприяння прийняттю Закону України про Програму переходу на адресну грошову допомогу (шляхом грошової компенсації або ваучера) для придбання інсулінів хворими на цукровий діабет та інших передбачених державними програмами лікарських засобів (ЛЗ) та категорій хворих замість існуючого порядку їх забезпечення (інсулінами, ЛЗ та виробами медичного призначення) за рахунок коштів Державного бюджету.

На виконання цього наказу Державною службою лікарських засобів і виробів медичного призначення (далі — Держслужба) було розроблено та винесено на громадське обговорення проект постанови КМУ «Про затвердження порядку відшкодування аптечним закладам коштів за лікарські засоби (препарати інсуліну та його аналогів), Положення про Державний регістр хворих на цукровий діабет, Положення про Державний реєстр зареєстрованих (перереєстрованих) цін на лікарські засоби (препарати інсуліну та його аналогів)» (див. с. 78–80).

Забезпечення інсулінами – 2009: перший крок до реімбурсації? Які зміни чекають споживачів інсулінів, виробників та операторів ринку, кореспонденту «Щотижневика АПТЕКА» розповіла заступник начальника відділу методологічного забезпечення фармацевтичної діяльності та моніторингу Держслужби Яніна Толкачова.

— Яніно Антонівно, як буде здійснюватися реєстрація цін на інсуліни?

— Проектом постанови затверджується Положення про Державний реєстр зареєстрованих (перереєстрованих) цін на лікарські засоби (препарати інсуліну та його аналогів), порядок якого буде встановлено та затверджено відповідним наказом МОЗ.

— На яких фінансових умовах аптеки будуть отримувати препарати інсуліну?

— Препарати інсуліну поставляються в аптеки на договірних умовах, відшкодування їх вартості постачальникам відбувається один раз на 3 міс. Враховуючи той факт, що цукровий діабет є проблемою державного значення, держава буде регулювати націнку — не більше 10% відпускної ціни заводу-виробника або митної вартості.

— Чи будуть прийматися до уваги побажання виробників інсулінів при реєстрації цін?

— Так, звичайно. Ціни будуть узгоджуватися або з виробниками, або з дистриб’юторами та з урахуванням висновку Державної інспекції з контролю за цінами.

— Як буде визначатися потреба в інсулінах?

— Буде створено регістр хворих на цукровий діабет, лікарі-ендокринологи будуть визначати, якому пацієнту і в якій кількості необхідний той чи інший препарат, і таким чином буде розраховуватися потреба в інсулінах. Крім того, МОЗ та Державний комітет України з державного матеріального резерву мають забезпечити закладення зберігання квартального запасу препаратів генно-інженерного інсуліну, призначеного для здійснення заходів із стабілізації забезпечення хворих на цукровий діабет. Таким чином, окрім того, що надходитиме в аптеки, буде підтримуватися квартальний резерв.

Слід відзначити ще одну особливість цієї постанови. Спочатку цей механізм запускається в 3 областях: Дніпропетровській, Полтавській та Чернігівській. Потім, враховуючи досвід цих пілотних регіонів, механізм буде вдосконалюватися.

— Чи будуть компенсуватися засоби самоконтролю та цукрознижувальні препарати?

— Першочергово планується відпрацювати механізм, який по суті є механізмом реімбурсації, хоча б на препаратах інсуліну. Якщо він матиме право на життя в наших умовах, то тоді, звичайно, буде розповсюджений не тільки на програму «Цукровий діабет», але й на інші ЛЗ.

— І все ж таки на основі чого лікар буде призначати той чи інший ЛЗ?

— Призначати препарат лікар має згідно із затвердженими МОЗ протоколами лікування. Якщо ж у пацієнта змінився перебіг захворювання, його госпіталізують, підбирають відповідну схему лікування, дані про це вносяться в регістр. Після цього виписують рецепт на необхідну кількість препарату, і пацієнт отримує його в аптеці. Схема має бути гнучкою і, до речі, за досвідом Полтавської обл. (де вона вже застосовується), призводить до економії бюджетних коштів за рахунок більш раціонального їх використання.

— Яким чином будуть відбиратися аптеки для участі у цій програмі?

— Є певні критерії відбору. Управління охорони здоров’я за погодженням з Держслужбою щорічно до 15 грудня визначає уповноважені аптечні заклади для відпуску ЛЗ за рецептами лікарів хворим на цукровий діабет, які повинні відповідати таким основним вимогам:

  • забезпечення відповідних умов збереження ЛЗ;
  • забезпечення хворого на  цукровий діабет необхідним ЛЗ згідно з виписаним лікарем рецептом протягом однієї доби (наявність відповідних договорів з дистриб’юторами);
  • забезпечення персональним комп’ютером з доступом до мережі Інтернет та електронною поштовою скринькою для доступу до Державного регістру хворих на цукровий діабет відповідного району.

— Коли цей механізм має почати працювати?

— З початку 2009 р. ми повинні розпочати реалізовувати його в пілотних регіонах.

— Які переваги цього механізму?

— Для пацієнта — це більш зручний доступ до препаратів інсуліну, саме тих, які найбільше підходять кожному конкретному хворому; для лікаря — це відсутність необхідності займатися зберіганням препаратів, він буде тільки призначати їх; для суб’єкта господарювання — стабільний прогнозований виторг.

Забезпечення інсулінами – 2009: перший крок до реімбурсації?

Свою точку зору щодо прийняття цієї постанови також висловила голова ради Української діабетичної федерації Валентина Очеретенко.

— Валентино Дмитрівно, які позиції Української діабетичної федерації стосовно проекту механізму відшкодування аптечним установам вартості фактично відпущених препаратів інсуліну? Чи позитивно це позначиться на забезпеченні такими ЛЗ хворих на цукровий діабет?

— Даний проект, безумовно, вартий лише позитивної оцінки. Для повноцінного функціонування діабетичної допомоги дуже важливим кроком є створення Державного регістру хворих на цукровий діабет. Адже це не просто звичайна база даних, а робоча система, яка дозволить у будь-який час відслідковувати рівень захворюваності, потребу хворих в необхідних ЛЗ, проводити статистичні дослідження в сфері обігу препаратів інсуліну та його аналогів в кожному регіоні країни, контролювати призначення лікарів. Така база даних вже частково складена Інститутом ендокринології. Заплановане створення Державного реєстру зареєстрованих (перереєстрованих) цін на лікарські засоби (препарати інсуліну та його аналоги) також буде мати позитивні наслідки для пацієнтів. Незважаючи на те що з кожним роком збільшуються витрати на придбання ЛЗ для пацієнтів з цукровим діабетом, зараз коштів все одно недостатньо через неефективну систему забезпечення хворих. На теперішній час ЛЗ закуповують шляхом проведення тендерів, які у більшості випадків проводяться несвоєчасно та без урахування потреб пацієнта, з суттєвим підвищенням цін на препарати, що, відповідно, супроводжується додатковими невиправданими затратами з бюджету галузі охорони здоров’я.

Відповідно до положень проекту відшкодуванню підлягають лише ЛЗ, включені в затверджені МОЗ України протоколи лікування цукрового діабету, правильне складання яких також має велике значення. Вони розробляються згідно з існуючими міжнародними стандартами лікування та можуть змінюватися з урахуванням розвитку науки та промислових технологій. Однак необхідно виключити можливість необґрунтованих переведень пацієнта з одного виду інсуліну на інший, що недопустимо при вже досягнутій у нього компенсації захворювання за допомогою певного препарата. Що ж стосується якості препаратів, яка є частою темою для обговорення лікарями, пацієнтами, представниками фармацевтичних компаній, вважаю, що необхідний її постійний контроль з проведенням незалежної експертизи та донесенням цих результатів до громадськості.

Роль аптечних установ також суттєва, тому що вони будуть зобов’язані негайно забезпечити пацієнта необхідним видом інсуліну за пред’явленим рецептом. З цією метою можливий варіант створення запасів ЛЗ в аптеках, які будуть поновлюватися з урахуванням витрат та потреб. Крім того, на початковому етапі впровадження проекту хворому необхідно надати можливість вибору тієї аптеки, відвідування якої буде для нього найбільш зручним, що особливо актуально для жителів сільської місцевості. Однак всі ці нововведення не зможуть ефективно працювати без активної участі пацієнтів, навчених правильно застосовувати препарати інсуліну.

На мою думку, рівень знань лікарів не менш важливий, оскільки на кожному кроці ми стикаємося з беззаперечними порушеннями сучасних методів ведення хворих на діабет, незважаючи на безліч тематичних семінарів, конференцій і симпозіумів для ендокринологів. Також слід впроваджувати повсюдне проведення медичними працівниками і представниками громадських організацій профілактичної роботи серед населення з наданням інформації стосовно важливості дотримання здорового способу життя. Цим можна досягти зниження рівня захворюваності не лише на цукровий діабет, але й на інші види неінфекційної патології, а також попередити розвиток ускладнень.

— Пропозиція щодо впровадження адресної грошової допомоги хворим на цукровий діабет для придбання препаратів інсуліну та його аналогів висловлювалася вже неодноразово. Як ставляться до неї представники Української діабетичної федерації?

— Цей проект викликає особливу стурбованість, враховуючи нестабільність політичної ситуації в країні та можливість несвоєчасних виплат на фоні низького рівня доходів населення, погіршення умов життя незахищених верств суспільства, до яких можна віднести і значну кількість хворих на цукровий діабет. Під час безперервного зростання інфляції та підвищення цін на ЛЗ для придбання необхідного виду інсуліну отриманої грошової компенсації згодом може не вистачити, тому пацієнт вимушений буде сплачувати різницю за свій рахунок, що, поза сумнівом, відобразиться на якості його життя.

Ще один важливий компонент комплексного лікування цукрового діабету — спеціальна дієта, дотримання якої може бути порушене внаслідок використання грошових коштів для доплати інсуліну, а не для покупки необхідних продуктів харчування. Крім цього, деякі пацієнти, недостатньо обізнані зі своїм захворюванням та необхідністю суворо дотримуватися рекомендацій лікаря, отримавши грошову компенсацію, можуть придбати з метою економії зовсім інший вид інсуліну або використати кошти не за призначенням. Тому наша організація негативно ставиться до таких змін, вважаючи, що вони порушують Конституцію України з позиції забезпечення прав громадян на життя (ст. 27 Конституції України), охорону здоров’я та медичну допомогу (ст. 49 Конституції України), адже інсулін входить до Національного переліку основних (життєво необхідних) препаратів.

Регіональні представництва Української діабетичної федерації провели опитування серед пацієнтів і членів їх родин, зібравши більше 2 тис. підписів проти цього рішення. Ці результати ми виклали в листах Президенту України, прем’єр-міністру та міністру охорони здоров’я з проханням не допустити введення даної системи адресної допомоги. З метою остаточного вирішення проблеми гарантованого забезпечення життя інсулінозалежних хворих у цих листах ми внесли такі пропозиції:

  • впровадити безкоштовний відпуск інсулінів та цукрознижувальних таблетованих ЛЗ за рецептами лікарів-ендокринологів через аптечну мережу з подальшим відшкодуванням коштів даним закладам з Державного бюджету;
  • ввести державне регулювання цін на препарати інсуліну та його аналоги;
  • доопрацювати державний регістр, який містить відомості про хворих на  цукровий діабет в Україні, з метою цільового його використання для впровадження відшкодування коштів аптечним закладам;
  • створити державний резерв препаратів інсуліну та його аналогів (в обсязі квартальної потреби), призначений для стабілізації ситуації та зменшення загрози для життя хворих в незапланованих випадках: при несвоєчасному прийнятті бюджету, політичних кризах, стихійних лихах, коливанні цін, інфляції тощо.

Ми сподіваємося на підтримку та розуміння керівництва країни у вирішенні питання про внесення діабету до пріоритетів охорони здоров’я України та термінового прийняття такої редакції програми «Цукровий діабет», яка буде відповідати міжнародним вимогам. n

Олександр Устінов,
Ганна Барміна,
фото Олександра Устінова
та Андрія Товстиженка

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи