Рекламу ліків та державні закупівлі обговорено в профільному комітеті

27 січня 2016 р. відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), під час якого було розглянуто низку законопроектів, у тому числі й щодо фармацевтичної галузі. Зокрема, більшістю голосів направлено на доопрацювання проект Закону України, яким пропонується внести зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (щодо реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення в сільській місцевості), його ініціатором виступив народний депутат України Тарас Козак.

23423

Народні депутати в черговий раз підняли питання щодо об’єднаного законопроекту «Про лікарські засоби», який розроблявся з урахуванням законопроекту № 2162 народного депутата України Андрія Шипка та альтернативного проекту закону № 2162-1 О. Мусія.

О. Мусій зазначив, що з боку деяких членів Комітету йде саботування подання спільного законопроекту. Після того, як у проекті було враховано зауваження та побажання народних депутатів О. Корчинської, О. Богомолець та О. Кириченка, МОЗ, професійних асоціацій, на початку 2016 р. його було розіслано членам Комітету, але зауваження так і не надходили.

Ірина Сисоєнко, заступник голови Комітету, висловила позицію, що жоден із законопроектів не відповідає європейським вимогам, та повідомила, що завершує роботу над іншим варіантом законопроекту, з яким невдовзі зможе ознайомитися Комітет.

Було прийнято рішення перенести питання щодо подальшої долі законопроектів на наступне засідання.

Реклама ліків

Жваве обговорення викликав проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заборони реклами лікарських засобів)» за реєстраційним № 3246 (ініціатор — народний депутат Максим Поляков). Як зазначив член Комітету Олексій Кириченко, проектом документа пропонується доповнити Закон України «Про лікарські засоби» новою нормою, відповідно до якої заборонити на території України рекламу лікарських засобів (у тому числі й безрецептурних). Це викликано тенденцією до зростання самолікування громадянами, що погіршує стан їх здоров’я. Реклама препаратів відіграє провідну роль у цьому процесі. У той же час реклама лікарських засобів дозволятиметься в разі розміщення її у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних закладів та лікарів, а також якщо вона розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики. «Ми, як лікарі, повинні заборонити таку рекламу, тому пропоную підтримати цей законопроект», — наголосив він.

У свою чергу, народний депутат Тетяна Бахтеєва нагадала, що 20 грудня 2011 р. Парламент ухвалив закон № 4196-VI «Про внесення змін до деяких законів України у сфері охорони здоров’я щодо посилення контролю за обігом лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок». Документом дозволяється реклама ліків, які відпускаються без рецепта лікаря та не внесені до переліку заборонених до рекламування лікарських засобів. Перелік таких препаратів затверджується центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров’я, а вимоги до реклами таких ліків встановлюються Законом України «Про рекламу».

«Я є одним із розробників цього Закону України. Спочатку ми вважали за доцільне тотальну заборону реклами ліків, адже, за даними ВООЗ, смертність від неправильного й неконтрольованого прийому ліків посідає 5-е місце в світі. Але заборона реклами ліків на телебаченні стала б порушенням Європейської конвенції про транскордонне телебачення 1989 р., яка була ратифікована Україною та вступила в дію у 2009 р., що передбачає заборону реклами виключно рецептурних лікарських засобів. Крім того, це призвело б до суттєвого скорочення доходів ЗМІ, та, відповідно, до значних скорочень працівників, зникнення великої кількості ЗМІ. Я вважаю, що на сьогодні наше законодавство ефективно регулює рекламу ліків, а увагу необхідно приділити його дотриманню», — наголосила народний депутат.

За словами Олега Мусія, заступника голови Комітету, оскільки Україна задекларувала євроінтеграційні процеси, а в країнах Європи рекламування безрецептурних ліків дозволено, цей законопроект має бути відхилено або відправлено на доопрацювання. Він підкреслив, що питання рекламування ліків обов’язково слід внести до нового закону «Про лікарські засоби».

Його позицію підтримала й Олександра Павленко, перший заступник міністра охорони здоров’я. На її думку, проблема не в наявності реклами ліків, а в відсутності контролю за нею. На сьогодні подібні справи може розглядати лише Антимонопольний комітет України, і то лише в разі надходження заяв та скарг. Минулого року при МОЗ діяла робоча група з питань удосконалення законодавства щодо рекламування лікарських засобів, до якої ввійшли представники Міністерства, Антимонопольного комітету України, Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, ДП «Український інститут інтелектуальної власності», громадських організацій та профільних асоціацій. Вони дійшли думки, що повністю забороняти рекламу ліків не можна. Треба встановлювати певні обмеження та посилити заходи контролю за нею. Це може бути зроблено за допомогою нового закону «Про лікарські засоби», гармонізованого з Директивою 2001/83/ЕС, та шляхом визначення МОЗ співконтролюючим органом виконавчої влади поруч із Антимонопольним комітетом України.

Як зазначила Ольга Богомолець, голова Комітету, в Україні поширений безконтрольний відпуск рецептурних ліків, цьому питанню МОЗ приділяє недостатньо уваги. «За таких умов запропонований законопроект є надзвичайно актуальним та потрібним, ця ініціатива дозволить врятувати людей від наслідків самолікування», — додала вона.

На думку І. Сисоєнко, заборона реклами лікарських засобів призведе до зниження їх вартості, адже сьогодні фармацевтичні компанії витрачають великі кошти на просування ліків, що впливає на кінцеву вартість препарату для споживачів.

Більшістю голосів члени Комітету підтримали законопроект, рекомендувавши Парламенту прийняти його в першому читанні.

Грип та ГРВІ

Народні депутати заслухали інформацію від фахівців МОЗ щодо стану захворюваності населення на грип і гострі респіраторні вірусні інфекції (ГРВІ) та прогнози щодо подальшого розвитку епідемічної ситуації у 2016 р., готовність системи охорони здоров’я до забезпечення належного медичного обслуговування населення у зв’язку з підвищенням рівня захворюваності і смертності від грипу в Україні та заходи, що вживаються МОЗ України з метою недопущення епідемічних ускладнень.

132156

Як повідомив Святослав Протас, виконуючий обов’язки головного санітарного лікаря України, з початку епідемічного сезону в нашій державі на грип та ГРВІ захворіло майже 2,8 млн осіб. Від грипу та його ускладнень станом на 27 січня померло 122 особи, серед яких — 2 дітей та 2 медичних працівників. Найвищий рівень смертності від грипу зафіксовано в Одеській обл. Усі померлі не були вакциновані від грипу і пізно звернулися за медичною допомогою.

На сьогодні епідемічний поріг перевищено у 18 регіонах України, щодня хворіє близько 80 тис. осіб. Це дало підстави оголосити початок епідемії грипу. Систему охорони здоров’я переведено на посилений режим роботи, введено обмежувальні заходи у більше ніж 10 тис. навчальних закладах. Там, де такі заходи було запроваджено з початку року, вже відновлюється процес навчання (близько 1000 закладів).

Що стосується лікарських засобів для етіологічної терапії грипу, то на сьогодні від Уряду Литви отримано гуманітарну допомогу, яка вже зі складів ДП «Укрвакцина» МОЗ України розвозиться відповідно до потреб регіонів. Це 2443 упаковок озельтамівіру та 27 645 упаковок занамівіру. Препарати буде розподілено в першу чергу на первинний та вторинний рівень лікувальної мережі.

На даний час від грипу вакциновано 35,676 тис. медичних працівників. «Це дуже мала кількість, адже в галузі працює близько 1 млн осіб. Вакцинація проводиться за рахунок місцевих бюджетів, проте коштів у них недостатньо. Так, на вакцинацію медичних працівників було виділено усього близько 8 млн грн.», — зазначив С. Протас.

О. Богомолець запропонувала колегам під час розгляду проекту змін до Державного бюджету підготувати пропозиції щодо виділення коштів для обов’язкової вакцинації медичних працівників та інших представників груп ризиків (дітей, осіб похилого віку та ін.).

Народні депутати поставили представникам МОЗ питання, чи доцільно проводити 3-й раунд вакцинації проти поліомієліту в умовах епідемії грипу. Як заявив Ігор Перегінець, заступник міністра охорони здоров’я, протипоказанням для будь-якої вакцинації (у тому числі й ОПВ) є захворювання, що супроводжуються підвищенням температури тіла. Але оскільки перед введенням вакцини дітей обов’язково оглядають педіатри, щеплення вже хворих малоймовірне.

Виконання Державної програми щодо вірусних гепатитів

Під час засідання Комітету було представлено результати проведеного Рахунковою палатою України аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на виконання заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів, та заходи, що вживаються МОЗ України для усунення виявлених порушень (за період 2013 р. — 9 міс 2015 р.). Відповідно до висновків Рахункової палати, протягом цього періоду МОЗ не забезпечило продуктивного та економного використання коштів державного бюджету, виділених на виконання заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів В і С. Через неналежну організацію виконання завдань і заходів Державної цільової соціальної програми профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів на період до 2016 р. та відсутність відповідної співпраці з місцевими органами виконавчої влади не забезпечено запланованих темпів її реалізації. Як наслідок, із 21 заходу лише 6 виконано у запланованих обсягах, 9 — реалізовано частково, 5 — не виконано та щодо 1 достовірна інформація у МОЗ відсутня.

Сама державна програма не є досконалою, оскільки не передбачає заходів з організації системи діагностики вірусних гепатитів В і С. На сьогодні МОЗ не розроблено та не затверджено клінічну настанову з профілактики, діагностики й лікування вірусного гепатиту В та уніфікований клінічний протокол первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги дорослим і дітям, хворим на вірусний гепатит В, виконання яких передбачалося державною програмою ще у 2013 р.

Через відсутність контролю з боку Міністерства за достовірністю та змістом поданих у 2013–2014 рр. адміністративно-територіальними одиницями та закладами, підпорядкованими МОЗ, заявок на закупівлю лікарських засобів нерівномірно забезпечено їх потребу за рахунок коштів держбюджету (від 1,2 до 277,8%).

У 2013–2014 рр. допущено неефективне управління коштами, внаслідок чого відкриті у цей період асигнування 14 млн грн. не використано. Крім того, станом на 30 вересня 2015 р. через відсутність процедури закупівель препаратів для лікування вірусних гепатитів не використано близько 90 млн грн. Крім того, Міністерство не забезпечило раціональне використання лікарських засобів, які надійшли у якості благодійної допомоги, у результаті чого було списано у зв’язку із закінченням терміну придатності препарати вартістю 151,2 тис. грн. та повернуто надавачу через обмежений термін придатності препаратів на суму 288,5 тис. грн.

МОЗ штучно створило перешкоди під час проведення закупівель таких ліків у 2014 р. окремим учасникам торгів. У результаті придбано препарати за цінами, що були вищими за пропозиції інших учасників торгів, внаслідок чого втрачено 18,7 млн грн.

Заслухавши результати аудиту, народні депутати прийняли рішення визнати роботу МОЗ у сфері виконання заходів з профілактики, діагностики та лікування вірусних гепатитів незадовільною та підготувати відповідне депутатське звернення до Національного антикорупційного бюро України з проханням розслідувати вищезазначені порушення.

Закупівлі ліків

На порядку денному засідання стояв розгляд питання щодо створення нових механізмів державних закупівель ліків, ініційованого народним депутатом Ігорем Шурмою. Він нагадав. що рік тому, під час призначення на посаду міністра Олександр Квіташвілі пообіцяв, що одним з пріоритетних завдань буде позбавлення МОЗ невластивих йому закупівельних функцій, проте цю роботу так і не здійснено.

Вирішити цю проблему можна декількома шляхами: децентралізацією закупівель; передачею цих повноважень Міністерству економічного розвитку і торгівлі України; створенням нового органу із закупівель ліків. З точки зору народного депутата, оптимальним є варіант щодо передачі повноважень на місця, який можливо реалізувати внесенням відповідних змін до Бюджетного кодексу України, Основ законодавства про охорону здоров’я, Закону України «Про здійснення державних закупівель» та інших нормативно-правових актів.

Він запропонував колегам звернутися від імені Комітету до МОЗ з відповідним баченням проведення закупівель та проханням розробити механізм його реалізації. 19 березня 2015 р. прийнято закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі». Проте він діятиме тільки до 31 березня 2019 р., і роботу над створенням нового механізму треба розпочинати негайно, адже вона займе тривалий час. Членами Комітету було прийнято рішення підготувати відповідне звернення до МОЗ.

У свою чергу, І. Перегінець повідомив, що в МОЗ працює робоча група з удосконалення національних закупівель ліків, до якої залучено зарубіжних фахівців. Він також зазначив, що в разі децентралізації закупівель існує ризик, що регіони закуповуватимуть препарати за завищеними цінами.

Прим. ред.: нагадаємо, що 11 листопада під час засідання Уряду було представлено проект постанови щодо створення незалежного агентства із закупівлі лікарських засобів і медичних виробів з незалежною від Міністерства та Уряду наглядовою радою, яка забезпечуватиме прозорість торгів. Чи було прийнято документ, наразі невідомо.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті