Реформи фармацевтичної галузі: «Не запряжеш — не поїдеш»

Коментар в.о. начальника Рівненської обласної держлікінспекції

Останнім часом на шпальтах «Щотижневика АПТЕКА», а також в інших виданнях фармацевтичного спрямування активно обговорюються запроваджені КМУ реформи. Висловлюються чомусь лише критичні зауваження щодо змісту постанов, прийнятих упродовж вересня–грудня 2008 р., і повністю відсутня альтернативна точка зору. Усі ці зауваження зводяться до одного висновку — у фармацевтичній галузі усе гаразд, і нічого змінювати не потрібно. Ніби і не існує проблеми невідповідності більшості вітчизняних виробників лікарських засобів вимогам належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GMP), необґрунтованої реєстрації великої кількості імпортних препаратів сумнівної якості, аналоги яких виробляються в Україні, неукомплектованості лабораторій з контролю якості лікарських засобів необхідним обладнанням.

Критики реформ малюють апокаліптичні картини занепаду галузі внаслідок реформування, зникнення лікарських засобів з аптек, звільнення працівників, закриття підприємств. Але що ж поганого впроваджує КМУ, посилюючи повноваження контролюючих органів та стримуючи апетити окремих власників аптечних мереж?

Розглянемо основні претензії до запроваджених реформ, висловлені у ЗМІ.

Повноваження новоствореного органу з контролю якості лікарських засобів не передбачені у Законі України «Про лікарські засоби».

Але ж протягом кількох років успішно функціонував орган з контролю фармацевтичної діяльності — Державна служба лікарських засобів і виробів медичного призначення (далі — Держслужба) — повноваження якого також не передбачені жодним законом України. І де була критика тоді? Більше того, постійно засуджувалося дублювання функцій Держслужби і Держінспекції МОЗ та обговорювалася необхідність створення єдиного органу регулювання фармгалузі, а коли це стало реальністю після прийняття постанови КМУ № 837, то викликало шквал критики, хоча положення про Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів прописані в Законі України «Про лікарські засоби», і різниця полягає тільки в тому, що раніше вона була у складі МОЗ та мала менше повноважень.

Пропонуємо до уваги читачів проекти законів України, постанов КМУ, наказів МОЗ, які в різний час пропонувалися для громадського обговорення і прийняття, проте так і не були реалізовані (таблиця).

Таблиця

?

Назва проекту

Дата
розроблення, рік

Інформація
про прийняття

Проект Закону України «Про лікарські засоби» (розробник — Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів МОЗ України)

2001

Не введено

Проект нової редакції Закону України «Про лікарські засоби» (розробник — Державний департамент з контролю якості лікарських засобів і виробів медичного призначення)

2002

Не введено

Проект Закону України «Про внесення змін і доповнень до Закону України «Про лікарські засоби» (внесений народним депутатом П.О. Порошенком)

2002

Не введено

Проект правил надання транспортних та кур’єрських послуг при просуванні лікарських засобів суб’єктами фармацевтичної діяльності через заклади поштового зв’язку «Ліки на замовлення»

2002

Не введено

Проект наказу МОЗ України та Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики України «Про затвердження положення про виробництво, реєстрацію та реалізацію харчових білогічно-активних добавок (БАД)»

Квітень, 2003

Не введено

Проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських косметичних засобів»

2004

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Порядку погодження паспорта на відповідність аптечного закладу (структурного підрозділу) встановленим вимогам державними інспекціями з контролю якості лікарських засобів в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі і територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби»

2005

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Переліку вітчизняних та іноземних лікарських засобів і виробів медичного призначення, ціни на які підлягають державному регулюванню»

2006

Не введено

Проект Постанови КМУ «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 р. № 1570 «Про затвердження Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах»

2006

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за якістю лікарських засобів, що ввозяться на територію України у вигляді гуманітарної допомоги»

2006

Не введено

Проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) цін на  лікарські засоби»

Лютий, 2005

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Порядку проведення сертифікації підприємств оптової торгівлі (дистрибуції) лікарських засобів»

2005

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Порядку накладення та стягнення штрафів (фінансових санкцій) за порушення вимог законодавства щодо якості лікарських засобів»

2005

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Правил транспортування лікарських засобів, Порядку здійснення контролю якості лікарських засобів під час їх транспортування та Порядку проведення державного контролю якості лікарських засобів під час їх транспортування»

2005

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Інструкції з організації зберігання в аптечних закладах та їх структурних підрозділах лікарських засобів і виробів медичного призначення»

2006

Не введено

Проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні порушення щодо вдосконалення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів»

2006

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про затвердження Переліку лікарських засобів за міжнародними непатентованими назвами, немедичне вживання яких є соціально небезпечним та які не відносяться до наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів»

2007

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про порядок затвердження тексту для етикетування харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок»

2007

Не введено

Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» (щодо запобігання зловживанням у сфері обігу лікарських засобів, внесений народним депутатом України Г.Г. Москалем)

2008

Не введено

Проект Закону України «Про лікарські засоби» (внесений народним депутатом України П.І. Жебрівським)

2008

Не введено

Проект наказу МОЗ України «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 08.07.2004 р. № 349»

2008

Не введено

Насправді реформи у галузі впроваджувати дуже важко, і тільки безпосередня підтримка Прем’єр-міністра дозволила зрушити цей процес з місця. Я маю 10-річний досвід роботи в органах державного контролю якості лікарських засобів, тому знайомий з проблемами, які не дозволяли територіальним держінспекціям МОЗ ефективно провадити свою діяльність, спрямовану на недопущення порушень чинного законодавства у сфері обігу лікарських засобів. Більше того, положення про новостворену Держлікінспекцію, затверджене постановою КМУ № 1121, на мою думку, потребує значного посилення її повноважень, оскільки цим документом, на жаль, не запроваджено, наприклад, механізму тимчасової зупинки роботи аптечних закладів до усунення усіх недоліків, виявлених під час інспекційних перевірок, як, скажімо, це роблять органи санітарно-епідеміологічної служби.

У обговоренні проектів нормативних актів немає нічого поганого, навпаки — це нормальна європейська практика, але тільки в тому випадку, якщо його мета — прийняття документа, а не його блокування.

Слід зазначити, що положення про Держлікінспекцію містить ряд суттєвих нововведень, які значно полегшать роботу територіальних державних інспекцій, зокрема:

  • статус центрального органу виконавчої влади дозволить швидко приймати нормативні акти, обов’язкові для виконання усіма суб’єктами господарської діяльності, та оперативно вносити зміни до них. Адже ми маємо приклади, коли між прийняттям змін до Ліцензійних умов (2002 і 2008 р.) пройшло 6 років; цей процес постійно гальмувався або Держкомпідприємництва, або зацікавленими учасниками ринку;

  • запровадження контролю за якістю лікарських засобів і виробів медичного призначення, які закуповуються за кошти Державного та місцевих бюджетів;

  • координація роботи органів виконавчої влади (в межах повноважень), що зобов’яже відповідати на всі звернення територіальних державних інспекцій як правоохоронні органи, так і органи місцевого самоврядування, які здебільшого ігнорували повідомлення інспекції про виявлення фальсифікованих лікарських засобів чи грубі порушення законодавства;

  • затвердження документації з питань оцінки якості лікарських засобів і виробів медичного призначення для проведення державного контролю, що дозволить уникнути затвердження методик аналізу, які не відтворюються;

  • здійснення контролю за утилізацією та знищенням неякісних лікарських засобів, що дозволить запобігати повторній реалізації фальсифікованих та неякісних препаратів.

Отже, ні про яку руйнацію системи контролю не йдеться, навпаки — зазначені нововведення сприятимуть підвищенню ефективності державного контролю. Оцінено також попередній позитивний досвід роботи Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів МОЗ України, адже більшість фахівців інспекції буде працювати і в новоствореній структурі.

Зміни до Закону України «Про лікарські засоби» безумовно потрібні, і не тільки для того, щоб Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів позбулася додатку МОЗ. Нині необхідне значне посилення контролю за обігом спеціальних харчових продуктів, ринок яких постійно зростає, рекламою лікарських засобів та діяльністю медичних представників. На жаль, нестабільна робота законодавчого органу не дозволяла це зробити протягом 2008 р. Вважаю, що тільки спільними зусиллями можна досягнути позитивних результатів, до чого і закликаю усіх фахівців фармацевтичної галузі.

В.о. начальника Рівненської обласної державної інспекції з контролю якості лікарських засобів С.О. Лебедь

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті