Профільний комітет підтримав законопроект про лікарські засоби

13 квітня 2016 р. відбулося чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) під головуванням Оксани Корчинської, першого заступника голови Комітету. Під час заходу народні депутати в черговий раз підняли питання подальшої долі законопроекту «Про лікарські засоби».

Олег Мусій, заступник голови Комітету, наголосив, що для внесення до Парламенту доопрацьованого законопроекту «Про лікарські засоби» від Комітету замість законопроектів № 2162 та № 2162-1 відповідно до затвердженої процедури необхідним є відповідне голосування членів Комітету. Більшістю голосів це рішення було прийнято (утрималися Тетяна Бахтеєва та Ігор Шурма).

Ірина Сисоєнко, заступник голови Комітету, також повідомила про готовність до реєстрації у Верховній Раді розробленого нею законопроекту «Про особливості імплементації окремих положень законодавства Європейського Союзу щодо обігу лікарських засобів», у якому враховано вимоги європейських директив. Вона закликала колег також поставити підписи під цим документом.

Профільний комітет підтримав законопроект про лікарські засоби

Нагадаємо, що під час минулого засідання Комітету, 30 березня, О. Мусій повідомив про те, що доопрацьований законопроект «Про лікарські засоби» вже практично готовий та може бути внесений до Парламенту після підписання його усіма бажаючими. У той же час представники професійної спільноти наголосили, що цей документ було опрацьовано експертною групою з питань дерегуляції фармацевтичного ринку, за результатами цього підготовлено та надано до Комітету 312 сторінок зауважень. Проте чи було їх враховано в фінальному варіанті, наразі невідомо.

Проти цього законопроекту виступила Т. Бахтеєва, на думку якої він не знайде підтримки залу, адже не заснований на нормах європейського законодавства. У той же час вона висловила підтримку законопроекту І. Сисоєнко.

Лікування громадян України за кордоном: результати аудиту

Члени Комітету розглянули результати проведеного Рахунковою палатою України аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених МОЗ України для лікування громадян України за кордоном за період 2013–2015 рр., та стан виконання Міністерством охорони здоров’я України бюджетної програми «Лікування громадян України за кордоном».

Тарас Куйбіда, керівник Департаменту з питань науки та гуманітарної сфери Рахункової палати України, представив основні висновки звіту, відповідно до яких МОЗ України не створено цілісної та прозорої системи реалізації права українських громадян на лікування за кордоном та ефективного використання коштів, виділених на такі цілі.

Замість використання та розвитку наявної віт­чизняної медико-клінічної бази в Україні створено умови для безконтрольного збільшення кількості хворих, які направлятимуться на лікування за кордон. Як наслідок, обсяг кош­тів державного бюджету, необхідних для оплати відповідних послуг, що надаються медичними закладами іноземних держав, протягом останніх 3 років збільшився майже у 4 рази — з 52 млн грн. у 2013 р. до 203,9 млн грн. у 2015 р.

Аудит засвідчив, що протягом 2013–2015 рр. МОЗ не забезпечило результативного та продуктивного використання коштів державного бюджету, виділених на лікування громадян України за кордоном. Загалом з порушенням чинного законодавства, неекономно та непродуктивно використано 38,9% обсягу перевірених коштів.

Потреба в лікуванні за кордоном, що зростає з року в рік, обумовлена, зокрема, недоліками національного законодавства, що регулює питання трансплантації органів та клітин. Чинний Закон України «Про трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів людині» прийнято ще у 1999 р. і з того часу він практично не зазнав змін. Вартість лікування та оперативного втручання за кордоном набагато вища, ніж в Україні, але МОЗ, використовуючи бюджетні кошти, не укладало угод з іноземними клініками та не здійснювало належного контролю за звітуванням про фактичне їх витрачання.

Протягом 20 років не ініційовано внесення змін до Положення про порядок направлення громадян на лікування за кордон, затвердженого Урядом ще у 1995 р., воно застаріло і значною мірою не відповідає чинному законодавству.

Не забезпечується ефективний розгляд відповідних справ про відправлення за кордон та прийняття належних рішень. У 2013–2015 рр. комісією розглянуто лише третину звернень (276 із 706), що надійшли до Міністерства. Інформацією про стан справ за реш­тою звернень МОЗ не володіє.

Профільний комітет підтримав законопроект про лікарські засоби

Також Міністерством не розроблено окремого положення щодо першочергового направлення на лікування за межі України учасників АТО, не вжито належних заходів щодо укладання угод з медичними закладами зарубіжних країн.

Крім того, не налагоджено належного використання й розвитку наявної в Україні медико-клінічної бази для проведення трансплантацій гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) усім громадянам України, які їх потребують. Як наслідок, потужності вітчизняних закладів охорони здоров’я, які проводили такі операції, у 2013–2015 рр. використовувалися на 64,1–71,2%. У той же час близько 60% громадян України, яких направлено на лікування за кордон, потребували проведення саме таких операцій. Те ж саме стосується трансплантації органів.

У свою чергу, Роман Василишин, заступник міністра охорони здоров’я — керівник апарату, підтвердив, що існує багато проблем у даній галузі. Дійсно, законодавча база потребує перегляду, не вирішено проблему щодо лікування учасників АТО за кордоном. У той же час він як куратор цього напрямку в МОЗ пообіцяв вирішити ці питання першочергово.

Представники пацієнтських організацій негативно оцінили звіт Рахункової палати, який, на їх думку, не враховує реальну ситуацію та інтереси пацієнтів.

Заслухавши результати аудиту, народні депутати прийняли рішення провести окреме засідання та більш детально вивчити ситуацію. Крім того, буде передано звернення до Генеральної прокуратури України з проханням ознайомитися зі звітом та вжити заходів.

Також члени Комітету підтримали законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв і їх шкідливого впливу на здоров’я молоді та посилення відповідальності за порушення у цій сфері (реєстраційний № 2336а); про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розповсюдження та реклами електронних сигарет (реєстраційний № 2697).

Крім того, було відправлено на доопрацювання законопроект «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо завершення будівництва Чернівецького обласного перинатального центру (реєстраційний № 3756). На думку народних обранців, на сьогодні не добудовано не тільки цей заклад, але й Львівський, Тернопільський, Волинський, Івано-Франківський, Черкаський перинатальні центри. Не можна вибірково підтримувати лише один регіон, тому в проекті було б справедливо зазначити їх всі.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи