5-й Міжнародний фармацевтичний форум «АПТЕКИ СВІТУ–2016». Сучасні тренди аптечного ритейлу у світі та в Україні

Вже 5-й рік поспіль фахівці аптечної справи, представники бізнесу та їх партнери зустрічаються у рамках міжнародного форуму «Аптеки світу», який традиційно відбувається на початку літа. Цього року захід відбувався 2–3 червня у самому серці української європейської культури — місті Львів. Організаторами конференції виступили компанії «МОРІОН» та «УкрКомЕкспо», а генеральним спонсором — компанія «Байєр». Спеціальний партнер форуму — компанія «Нобель», партнери — громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата», Асоціація «Оператори ринку медичних виробів», Аптечна професійна асоціація України, Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників AIPM Ukraine, Всеукраїнська громадська організація «Фармацевтична спілка «ФАРМУКРАЇНА», компанії «Proxima Research» та «Софтінформ». Туристичний партнер — туристичне агентство «Ласпі», генеральний інформаційний партнер — «Щотижневик АПТЕКА».

Процеси, які відбуваються у фармацевтичній галузі, безумовно, впливають на правила ведення аптечної діяльності. А це вимагає постійної комунікації між учасниками ринку. Обмін досвідом, у тому числі й міжнародним, сприяє розвитку сучасних професійних знань, наближуючи аптечну справу України до світових стандартів. «Аптеки світу» — це унікальний комунікаційний майданчик для представників фармації. Форум об’єднує операторів фармацевтичного ринку для ділового та неформального спілкування з актуальних питань та обговорення існуючих проблем.

Цього року в форумі «Аптеки світу–2016» взяли участь зарубіжні та українські експерти фармацевтичного ринку, фахівці аптечної справи, представники фармацевтичного бізнесу, професійних асоціацій, наукових і навчальних закладів, консалтингових й аналітичних компаній, компаній фармацевтичного маркетингу, спеціальних кадрових агентств.

Серед основних тем форуму — міжнародна практика аптечної справи, вплив регуляторної політики на розвиток аптечного ринку України, економіка аптеки, менеджмент і стратегії розвитку аптечного бізнесу, маркетингова взаємодія виробника та аптеки, сучасний рівень кваліфікації й підготовка аптечних кадрів.

Модераторами форуму виступили Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН», Сергій Орлик, експерт фармацевтичного ринку, Тетяна Котляр, голова правління громадської спілки «Всеукраїнська фармацевтична спілка «ФАРМУКРАЇНА».

Перша сесія форуму, присвячена розвит­ку належної аптечної практики у світі та Україні, почалася з відеотрансляції звернення Люка Безансона, генерального секретаря Міжнародної фармацевтичної федерації (International Pharmaceutical Federation — FIP), який від імені FIP привітав учасників заходу.

Ірина Микичак, заступник директора Департаменту — начальник Управління медичної допомоги населенню Департаменту охорони здоров’я Львівської облдержадміністрації, за­уважила, що на сьогодні народ України найбільше турбують доступність ліків та якість лікування. Вона закликала операторів фармацевтичного ринку до соціально орієнтованої діяльності та сприяння розвитку професійної освіти.

Ігор Крячок подякував учасникам форуму та партнерам за підтримку та зазначив, що фармація України, незважаючи ні на що, продовжує забезпечувати систему охорони здоров’я лікарськими засобами, медичними виробами та іншою фармацевтичною продукцією. Як операторам ринку це вдається й що необхідно робити для підвищення якості фармацевтичної допомоги та задоволення потреб людей? На ці та інші питання шукали відповіді учасники форуму «Аптеки світу–2016».

Ярек Фрасков’як, директор компанії «Фарм­експерт», Польща, представив доповідь на тему «Розвиток аптечного ринку Польщі. Аналіз п’ятирічного досвіду». Зокрема, він повідомив, що у 2012 р. в Польщі запроваджено нову систему реімбурсації, яка передбачає певний алгоритм ціноутворення та відшкодування вартості лікарських засобів з боку держави.

Йенс Беренс, генеральний директор ТОВ «Байєр» в Україні, розповів про долю аптечного ритейлу Китаю — одного з найбільших світових ринків.

Про те, чому можна повчитися у найфармацевтичнішої країни світу — Індії, учасники форуму дізналися з доповіді Імрана Башира, заступника генерального директора ТОВ «Кусум Фарма». На сьогодні у цій країні діє більше 20 тис. ліцензій на виробництво ліків та більше ніж півмільйона ліцензій на аптеки. Доповідач звернув увагу на те, що індійський ринок дуже жорстко регулюється.

Олег Клімов, голова правління ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата», зосередив увагу присутніх на ролі фармацевтичного фахівця в аптечній справі західних країн. Нагадаємо, що ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» — це самоврядна організація фахівців фармації України, яку вперше було презентовано професійній спільноті під час 4-го форуму «Аптеки світу–2016». Це перша громадська організація, яка представлена у міжнародній організації FIP. Хто такий фармацевт, яка його роль, яким він має бути, що від нього очікують суспільство та власник аптеки? Ці та інші питання громадський діяч розкрив у своєму виступі.

Після доповіді О. Клімова відбулася жвава дискусія, в якій взяли участь власники аптечних закладів та представники громадських організацій. Найбільш дискутабельні питання — це запровадження належної аптечної практики, кваліфікація фармацевтичних працівників, рентабельність екстемпорального виготовлення ліків.

Завершуючи першу сесію, І. Крячок зазначив, що ніхто нічого не робитиме за фахівців. «Має працювати самоуправління, це вирішить усі болючі питання», — зауважив експерт.

5-й Міжнародний фармацевтичний форум «АПТЕКИ СВІТУ–2016». Сучасні тренди аптечного ритейлу у світі та в Україні

Друга фокус-сесія, присвячена кваліфікації фармацевтичного працівника та фармацевтичній освіті, почалася з бліц-опитування аудиторії щодо поточної ситуації у сфері фармацевтичної освіти та її ролі у розвитку ринку. Результати опитування прокоментував Богдан Громовик, декан фармацевтичного факультету Львівського націо­нального медичного університету ім. Д. Галицького. На його переконання, Україна має позбутися такої форми набуття вищої освіти, як заочна. У світі такої форми навчання немає. «На ринку багато осіб з дипломами, але фахівців мало», — зауважив науковець. За його словами, настав час опрацювати нову нормативно-правову базу у сфері фармацевтичної освіти, а займатися цим має професійна спільнота.

У свою чергу, Тетяна Котляр зазначила, що на сьогодні не всі роботодавці зацікавлені у кваліфікованих фахівцях та скасуванні заочної форми навчання. Також вона зауважила, що післядипломна освіта в Україні перетворилася на джерело прибутку для навчальних закладів та лекторів. Так, на сьогодні в Україні щодо спеціалізації провізорів існує 4 сертифікати, а це не відповідає європейській практиці. В ЄС фахівець отримує лише один сертифікат незалежно від того, яку посаду він займає, — працює за першим столом або завідувачем аптеки, або провізором-аналітиком.

Андрій Бончук, керівник відділу продажів і розвитку бізнесу в регіонах, ТОВ «Байєр», та Лідія Кобилинська, менеджер з питань регіонального розвитку бізнесу в м. Київ, ТОВ «Байєр», представили доповідь «Антикризове навчання — новий виклик промоції». Експерти розповіли, що компанія «Байєр» звернулася в аптечні заклади стосовно потреб у навчальних програмах та отримала відповідь, що візити репів вже набридли. Між тим фахівці потребують інформації щодо нових можливостей для збільшення обсягів продажу. «Найскладніші питання бізнесу мають прості рішення. Можливості ширші, ніж ми гадаємо», — наголосили експерти. Чи можна продавати більше після тренінгів? Так, можливо.

Третю сесію форуму на тему «Аптечний ринок України–2016: головні тренди. Аптеки та виробник» відкрив Сергій Іщенко, директор компанії «Proxima Research». У своїй доповіді експерт розкрив сучасні тенденції, які відмічаються на різних етапах процесу фармацевтичного забезпечення, а також фактори впливу на розвиток фармацевтичного ринку в цілому та його роздрібної ланки зокрема. Доповідач приділив знач­ну увагу питанням ціноутворення на лікарські засоби, зазначивши, що на сьогодні управління ціною критично важливе для усіх гравців ринку.

У межах третьої сесії відбулася фокус-дискусія на тему «Фармдистрибуція на шляху до досконалості». Олександр Суходольський, директор розвитку ТОВ «БаДМ», повідомив, що дистриб’ютори знову інвестують в ринок. Коментуючи основні тенденції взаємодії дистриб’ютора та аптеки, доповідач зазначив: «Дистриб’ютори возять частіше, але менше, тобто аптеки стали краще рахувати гроші».

Євген Нікушин, директор внутрішньої логістики ТОВ «Фармпланета», розповів про взаємні очікування виробників, дистриб’юторів та аптечних підприємств. А Ігор Огороднійчук, партнер юридичної компанії «ОМП», зосередив увагу аудиторії на проблемах маркетингових договорів.

Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор компанії «Калина медична виробнича компанія», розглянув питання, що стосуються обігу медичних виробів.

Перший день роботи форуму завершила підсумкова дискусія «Ласкаво просимо, або Стороннім вхід заборонено…», під час якої її учасники відповіли на питання, що зміниться у відносинах аптечних мереж та виробників? Учасники дискусії — Ігор Червоненко, голова ТОВ «Фармастор», Юрій Маркевич, начальник відділу маркетингу безрецептурних препаратів ПАТ «Фармак», Гжегош Орновськи, директор ТОВ «МІБЕ Україна», Михайло Півнюк, директор ТОВ «Волиньфармпостач», Сергій Гончаров, генеральний директор компанії «Аптеки медичної академії», — погодилися з тим, що конкуренція на ринку буде підвищуватися, й аптеки будуть вимушені знижувати націнку.

Другий день форуму відкрила 4-та сесія, присвячена менеджменту та економіці аптечного підприємства.

Костянтин Сич, експерт з управління, у доповіді «Точка входу та точка виходу» розповів про ключові бізнес-стратегії на прикладі аптечної мережі США Walgreen.

Роні Дрорі, міжнародний експерт з розвит­ку бізнесу, відповів на запитання, що необхідно робити для управління та розвитку успішної аптечної мережі.

Лана Лур’є, заступник директора компанії «Medical Data Management Ukraine», і Вікторія Запоточна, генеральний директор ТОВ «ТОРІ ГРУП Україна», виступили з доповіддю «Шка(о)ла правди про аптечні продажі». Вони розповіли про вплив цільової аудиторії на комерційні та маркетингові процеси, поведінку споживача в аптеці та інше.

Одне з найбільш актуальних та цікавих питань сучасного аптечного ринку України — консолідація фармритейлу. Анна Бігдан, директор аптечної мережі «Пані аптека», повідомила про стратегії, тактики та алгоритми дій, які використовують гравці роздрібної ланки України, а також про сценарії, за якими відбуватиметься консолідація аптечного ритейлу.

Олег Нікулишин, генеральний директор аптечної мережі «D.S.», виступив з доповіддю, присвяченою сучасному проектному менеджменту в управлінні аптечною компанією. Які цілі проектного менеджменту в аптеці? О. Нікулишин поділився власним досвідом переходу до проектного менеджменту.

Складова частина успішної аптеки — ефективна логістика. Наталія Кацюк, консультант, експерт з логістики, представила доповідь «Елементарна логіка реальної логістики». Які складнощі сьогодні існують в сегменті фармацевтичної логістики і як вони долаються?

За підсумками сесії відбулася дискусія «Аптека як господарство — мистецтво довго жити в аптеці в епоху реформування».

Станіслав Шайко, генеральний директор «Волиньфарм», зазначив, що без співпраці з державою, особливо громадськими організаціями, реформування неможливе. Федір Лаптєв, керівник проекту ТОВ «Вітамінка», висловив власну думку щодо розвитку аптечної справи. Костянтин Андрійчук, виконавчий директор ТОВ «Руан», розглянув тему рівня підготовки персоналу.

Олег Крючко, директор ТОВ «Юнсон», вважає, що виживає та аптечна мережа, яка готова активно змінюватися, а Андрій Паніматченко, комерційний директор ТОВ «Фартоп», звернув увагу на важливість конкуренції та постійного розвитку.

Роні Дрорі, підбиваючи результати дискусії, зазначив, що консолідація не завжди відбувається в законодавчому полі.

Заключну сесію форуму на тему «Головний бенефіціар — пацієнт» відкрила Олена Зубко, керівник бізнес-групи Байєр Хелскер, керівник підрозділу безрецептурних препаратів компанії «Байєр», доповіддю «Ми обираємо — нас обирають». Сегментування цільової аудиторії дозволяє виробнику виявити найбільш привабливих клієнтів. Чим керується людина при здійсненні покупок? Які цінності важливі для цільової аудиторії?

Після доповіді відбулася інтерактивна дискусія, в якій взяли участь Олександр Волошин, генеральний директор компанії «Вента», Сергій Гончаров, Тетяна Котляр, Костянтин Сич, Михайло Півнюк та Олександр Суходольский. Чи потрібні українському фармацевтичному роздробу зміни в ліцензійних умовах?

Сергій Іщенко поінформував про проект «Гео­АПТЕКА». Інтернет все більше впливає на споживача. Як цей тренд можна використовувати задля підвищення обсягів продажу? Тему впливу інтернету на життя сучасних людей продовжила Ольга Милошик, керівник відділу з маркетингу дерматологічної групи продуктів компанії «Байєр».

Детальний огляд доповідей та дискусій, які пролунали в рамках форуму «Аптеки світу–2016», ми розпочнемо у наступному номері «Щотижневика АПТЕКА».

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи