Законопроект щодо автономізації лікарень: підготовка до другого читання затягується

15 червня 2016 р. відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) під головуванням народного депутата Ольги Богомолець. У заході взяли участь народні депутати, представники МОЗ, Міністерства фінансів України, громадських організацій тощо. На порядку денному заходу першим стояло питання розгляду законопроектів щодо реформування галузі охорони здоров’я.

Народні депутати обговорили законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я» (реєстраційний № 2309а-д, друге читання). Зазначимо, що авторами цього документа, який було прийнято Парламентом у першому читанні 21 квітня, виступили 11 членів профільного Комітету.

Як наголосила Ірина Сисоєнко, заступник голови Комітету, над підготовкою документа до другого читання працювала робоча група, до якої ввійшли помічники народних депутатів. За результатами її роботи запропоновано численні поправки до законопроекту.

Як підкреслив Олег Мусій, заступник голови Комітету, комплексним підґрунтям для побудови нової системи охорони здоров’я має стати проект Закону України «Про організацію медичного обслуговування населення в Україні», зареєстрований у Парламенті за № 4456 за ініціативи 10 членів Комітету. «Я вбачаю спробу нівелювати цей ґрунтовний законопроект, перекреслити наші напрацювання та натомість внести поправки до законопроекту № 2309а-д, які не мають стосунку до автономізації лікувальних закладів (а таких більше половини із запропонованих). Є ризик, що запропонованими змінами ми підкладемо бомбу і в майбутньому можемо бути звинувачені в непослідовності. Не слід забувати, що народний депутат Андрій Шипко зареєстрував проект Закону «Про статус та діяльність закладів охорони здоров’я», яким також визначено деякі питання, що сьогодні пропонується внести до законопроекту № 2309а-д», — зазначив він.

У свою чергу, Костянтин Яриніч додав, що законопроекти, про які згадує О. Мусій, ще не розглянуто в Комітеті, їх подальша доля в Парламенті невідома. Натомість законопроект № 2309а-д вже прийнято в першому читанні. «Не можна спиратися на документи, які за великим рахунком ще ніхто не тримав у руках. «А якщо їх не буде прийнято і в той же час не буде внесено поправки в законопроект № 2309а-д, яким чином ми будемо рухатися далі? Давайте тоді розглядати всі проекти разом», — наголосив він.

Оскільки поправки до проекту № 2309а-д викликали численні зауваження з боку членів Комітету, було прийнято рішення відкласти його розгляд до наступного засідання. До цього часу народні депутати узгодять свої позиції в рамках робочої групи.

Що стосується проекту Закону «Про засади державної політики охорони здоров’я» (реєстраційний № 2409а, ініціаторами виступила група народних депутатів — членів Комітету), то його розгляд було відкладено. Народні депутати вирішили доопрацювати документ до вересня 2016 р., врахувавши зауваження Головного науково-експертного управління, та подати на заміну на наступній пленарній сесії.

104449

Нагадаємо, що положеннями проекту передбачено створення правових передумов для запровадження єдиного універсального комплексного підходу, який базується на основних цінностях у сфері охорони здоров’я під час формування та реалізації засад державної політики в галузі охорони здоров’я в Україні. Зокрема, уточнено та доповнено визначення, які гармонізовані з вимогами міжнародних організацій. Це «державна політика охорони здоров’я», «здоровий спосіб життя», «моніторинг та оцінювання результативності реалізації державної політики охорони здоров’я», «національна система охорони здоров’я», «регіональна система охорони здоров’я», «політики охорони здоров’я міжнародних організацій», «суб’єкти охорони здоров’я». Уперше пропонується ввести нові терміни, які спрямовані на захист населення від можливих фінансових ризиків, фінансових катастроф та зубожіння («справедливий розподіл тягаря витрат на охорону здоров’я») та недопущення перешкод у доступності для кожної особи своєчасного медичного обслуговування («чутливість до потреб, безпосередньо не пов’язаних з медичним обслуговуванням чи медичною допомогою»).

Члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу законопроект № 4449 «Про внесення змін до законодавчих актів щодо надання психіатричної допомоги», поданий народними депутатами України О. Богомолець, О. Колгановою, А. Шипком, О. Біловолом, І. Шурмою, О. Кириченком, К. Яринічем, І. Сисоєнко та О. Корчинською. Необхідність прийняття законопроекту обумовлена потребою в створенні реального механізму захисту прав недієздатних осіб та попередження свавілля під час їх госпіталізації в психіатричні заклади, а також створення умов для розвитку реабілітаційних програм. Запропоновані зміни насамперед сприятимуть поліпшенню соціальної захищеності недієздатних осіб з розладами психіки і поведінки, забезпечать попередження зловживань з боку осіб, що здійснюють догляд за інвалідами внаслідок психічного захворювання, дозволять поліпшити доступ осіб з вадами психічного здоров’я до правосуддя, попередять випадки нелюдського ставлення до недієздатних осіб (стерилізація без згоди особи) та покращать якість надання психіатричної допомоги ув’язненим.

Було проголосувало за включення до порядку денного 4-ї сесії Верховної Ради України VIII скликання проект «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо допуску членів сім’ї, опікуна, піклувальника до пацієнта у відділенні реанімації та інтенсивної терапії» (реєстраційний № 4649).

Законопроект № 4450 «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2016 рік» (щодо збільшення видатків на надання медичної допомоги працівникам зони відчуження за рахунок резерву коштів медичної субвенції) було відхилено, незважаючи на те, що його підтримав парламентський комітет з питань бюджету, який визначено головним. Законопроект передбачає збільшення бюджетних призначень на більш ніж 10 млн грн. для Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина № 16 Міністерства охорони здоров’я України» (м. Чорнобиль, Київська обл.). За словами І. Сисоєнко, фінансування цього закладу неможливо проводити згідно з розрахунками, оскільки він обслуговує виключно працівників зони відчуження, вахтовий метод роботи та шкідливі умови праці потребують додаткових спеціальних вимог (проживання, лікувально-профілактичне харчування, дозиметричний контроль тощо). Крім того, заклад надає необхідну медичну допомогу 160 самоселам зони відчуження. Проте, незважаючи на ці факти, більшість членів Комітету не підтримала законопроект, адже, на їхню думку, збільшення фінансування медико-санітарної частини відбудеться за рахунок інших лікувальних закладів. Вирішувати питання браку коштів треба одночасно й комплексно, а не лише на рівні одного з безлічі закладів.

Роман Ілик, заступник міністра охорони здоров’я, представив присутнім законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» щодо удосконалення системи соціальних стандартів (реєстраційний № 4575, КМУ). Метою документа є удосконалення системи соціальних стандартів і нормативів, механізму фінансового забезпечення надання населенню послуг відповідно до визначених Урядом напрямів реформування місцевого самоврядування й територіальної організації влади в Україні. До державних соціальних стандартів у сфері охорони здоров’я включаються:

  • перелік видів медичної допомоги, показники обсягу та якості надання гарантованого рівня медичної допомоги громадянам у державних і комунальних закладах охорони здоров’я;
  • нормативи надання медичної допомоги, що включають обсяг діагностичних, лікувальних та профілактичних процедур;
  • нормативи забезпечення мережею амбулаторій, що є структурними або відокремленими структурними підрозділами центрів первинної медичної (медико-санітарної) допомоги;
  • нормативи пільгового забезпечення окремих категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення;
  • нормативи забезпечення стаціонарною медичною допомогою;
  • нормативи матеріального забезпечення державних і комунальних закладів охорони здоров’я лікарськими засобами, виробами медичного призначення, обладнанням та устаткуванням, харчуванням тощо;
  • нормативи забезпечення населення санаторно-курортним лікуванням.

Члени Комітету підтримали цей законопроект, ухваливши одноголосно рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти його в першому читанні за основу.

Крім того, під час засідання було визначено кандидатуру представника від Комітету для участі в роботі комісії, що створюється Урядом для перевірки наявності та стану медичного обладнання, закупленого для потреб сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національна дитяча спеціалізована лікарня (НДСЛ) «Охматдит», а також для забезпечення подальшої співпраці з МОЗ України з питань реалізації державного інвестиційного проекту «Будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу НДСЛ «Охматдит». Більшістю голосів цим представником став народний депутат Олексій Кириченко.

За пропозицією О. Кириченка Комітет також направить звернення до МОЗ України стосовно надання інформаційно-аналітичних матеріалів за результатами виконання Закону України «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві» з висновками щодо ефективності заходів з реформування охорони здоров’я, здійснених у рамках пілотного проекту.

Народні депутати дійшли згоди щодо необхідності проведення 8 липня 2016 р. засідання круглого столу з питання розвитку служби крові в Україні.

За ініціативою народного депутата Ігоря Шурми наступні засідання Комітету розпочинатимуться із звіту МОЗ щодо поставок лікарських засобів, закуплених за державні кошти у 2015 р. (у тому числі й через міжнародні організації).

Наприкінці засідання було піднято питання щодо доопрацювання комітетського законопроекту «Про лікарські засоби» (№ 2162-д). Нагадає­мо, 1 червня заступник голови Комітету Оксана Корчинська повідомила, що законопроект зареєстровано не в тій редакції, яку вона підписувала. Члени Комітету підтримали кандидатури О. Кириченко та О. Мусія в якості координаторів з напрацювання пропозицій до законопроекту № 2162-д.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті