ООРММП України звернулося до Прем’єр-міністра з пропозиціями щодо удосконалення системи ціноутворення

Нагадаємо, що 26 травня 2016 р. на громадське обговорення було винесено проект постанови КМУ, метою якого є удосконалення декларування зміни оптово-відпускних цін без урахування податку на додану вартість з 1 серпня 2016 р. шляхом впровадження механізму референтного ціноутворення. Раніше на шпальтах нашого видання своїм баченням системи ціноутворення поділилися українські науковці. У свою чергу, Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) пропонує Уряду інший шлях удосконалення цінноутворення на лікарські засоби, який сприятиме прозорості та помітній стабілізації цінової ситуації на фармацевтичному ринку.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України вважає, що необхідно запровадити Державний реєстр роздрібних цін. Роздрібні ціни має самостійно задекларувати виробник, оскільки це справа виробника, у який спосіб він забезпечить свою роздрібну ціну. На думку організації, наявність офіційних даних щодо роздрібних цін, по-перше, вирівняє ціни у всіх аптечних закладах на однакові ліки одного виробника, по-друге, надасть інформацію для розробки заходів зі створення системи забезпечення фізичної доступності дешевих лікарських засобів у роздрібній мережі. Для реалізації цього ООРММП України розроблено відповідний проект постанови Уряду, який направлено Прем’єр-міністру.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України

від 29.07.2016 р. № 01/209

Прем’єр-міністру України Гройсману В.Б.

Копія:

Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я

Міністерство охорони здоров’я України

Шановний Володимире Борисовичу!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

У фундаментальному дослідженні, проведеному у межах проекту Європейської обсерваторії з систем охорони здоров’я та Програми розвитку медичної техніки та фармацевтики Європейського Бюро ВООЗ «Регулювання фармацевтичного сектору у Європі: заради ефективності та рівності», вказано, що економічна доступність медикаментозної медичної допомоги як основного виду медичної допомоги визначається 4 складовими у порядку зростання впливу:

1) система ціноутворення на ліки;

2) система відшкодування (реімбурсації) вартості ліків пацієнту;

3) раціональне призначення лікарських засобів лікарем;

4) якість фармацевтичних послуг і допомоги в аптечному закладі та забезпечення відповідального самолікування.

У досліджені представлено методологію державної регуляції цін на лікарські засоби незалежно від наявності системи реімбурсації (додаток), дані таблиці, наведеної у Додатку, свідчать, що у жодній країні ЄЄ не використовується методологія регулювання (реєстрації цін), що запропоновано проектом постанови КМУ «Про заходи щодо удосконалення державного регулювання ціноутворення на лікарські засоби і вироби медичного призначення», розробленим робочою групою, створеною при Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я за ініціативою голови Комітету Ольги Богомолець, і цей проект у вигляді запиту народного депутата направлено до Кабінету Міністрів України.

Додаток Підходи до регулювання цін на лікарські засоби у країнах ЄС
Країна ЄС Лікарські засоби Вільне ціноутворення Прямий контроль цін Зовнішнє реферування Контроль прибутків Система базових цін
1 Австрія Патентовані + +
Непатентовані + +
2 Бельгія Патентовані + +
Непатентовані + +
3 Великобританія Патентовані + +
Непатентовані +
4 Німеччина Патентовані +
Непатентовані +
5 Греція Патентовані + +
Непатентовані + +
6 Данія Патентовані +
Непатентовані + +
7 Ірландія Патентовані + +
Непатентовані + +
8 Іспанія Патентовані + +
Непатентовані + +
9 Італія Патентовані + +
Непатентовані +
10 Люксембург Патентовані + +
Непатентовані + +
11 Нідерланди Патентовані + + +
Непатентовані + + +
12 Португалія Патентовані + +
Непатентовані + +
13 Фінляндія Патентовані + +
Непатентовані + +
14 Франція Патентовані + +
Непатентовані +
15 Швеція Патентовані + +
Непатентовані + +

Такі пропозиції надавалися у 2009 та 2011 р., і у 2011 р. Урядом було прийнято постанову КМУ від 08.08.2011 р. № 932 «Про удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, що закуповуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів», а потім її було відмінено через дискримінаційні вимоги до резидентів України, складність процедури реєстрації цін на ліки та високі корупційні ризики, які виникали під час такої реєстрації.

Зазначеною постановою було встановлено різні вимоги до реєстрації цін, зокрема, від вітчизняних виробників лікарських засобів вимагали розрахунки оптово-відпускної ціни (повна калькуляція), а від імпортерів — митну декларацію. При цьому під час реєстрації цін на аналогічні препарати різних виробників виникали колізії, коли лікарський засіб зарубіжного виробництва, який був дорожчим у 5 разів за аналогічний препарат вітчизняного виробництва, реєструвався без заперечень, відповідно до даних митної декларації, для українського — вимагали знизити ціну, оскільки, на думку комісії, вітчизняний виробник заклав високу рентабельність. Зауважуємо, що жодним нормативним актом України рентабельність підприємств не обмежується (дані наведено в табл. 1).

Таблиця 1 Динаміка середньозваженої вартості у гривні 1 упаковки препарату українського та зарубіжного виробництва за роками
Рік 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Український 1,8 1,9 2,2 2,6 3,6 4,6 6,3 7,1 9 10,24 11,59 15,87 23,13 26,26
Зарубіжний 12 13,2 13,7 14,8 19 24,4 36,5 37,3 40 42,3 47,78 68,77 104,37 115,71

Представляючи інтереси всіх членів нашої організації, ООРММП України вважає за недоцільне проводити «наукові» експерименти у сфері пошуку так званих нових методів регуляції цін на лікарські засоби.

При цьому наголошуємо, що жодна з країн ЄС не використовує такий метод регуляції цін через високі ризики виникнення кризових явищ у забезпеченні населення лікарськими засобами. Україна також має відмовитися від запровадження такого механізму реєстрації цін, оскільки подібний сумний досвід ми вже отримали у 2009 та 2011 р.

Проблема економічної доступності препаратів не має впливати на фізичну доступність, а враховуючи те, що середньозважена вартість 1 упаковки лікарських засобів вітчизняного виробництва у 4,8 раза нижча за вартість упаковки препарату зарубіжного виробництва, викликає подив: навіщо український виробник повинен розкривати свою комерційну таємницю? За умови такої різниці цін на вітчизняну та імпортну продукцію проблема доступності лікарських засобів має вирішуватися зовсім в інший спосіб, а саме шляхом здійснення заходів щодо наявності дешевих препаратів в аптеках, а не на складах вітчизняних фармацевтичних підприємств.

На сьогодні дохід аптеки визначається фіксованим відсотком від оптово-відпускної ціни, що робить збитковою реалізацію дешевих препаратів (табл. 2).

Таблиця 2 Дохід аптеки у гривні від реалізації 1 упаковки препарату українського і зарубіжного виробництва за середньозваженою вартістю при торговельній націнці 22% у 2015 р. поквартально
Квартал, 2015 р. І ІІ ІІІ ІV
Дохід Вартість 1 упаковки Дохід Вартість 1 упаковки Дохід Вартість 1 упаковки Дохід Вартість 1 упаковки
У середньому 8,74 39,73 9,18 42,98 9,46 42,11 9,42 41,77
Український 4,42 20,09 4,73 22,48 4,95 25,34 4,99 25,12
Зарубіжний 21,54 97,92 23,83 113,36 24,94 101,20 24,85 96,28

Для незбиткової роботи аптечного закладу необхідно отримати дохід від продажу 1 упаковки на рівні 9,20 грн. При цьому, щоб отримати дохід, рівний доходу від реалізації 1 упаковки препарату зарубіжного виробництва, необхідно реалізувати майже 5 упаковок вітчизняного препарату. Саме тому виникає проблема з економічною та фізичною доступністю дешевих та якісних лікарських засобів, адже для аптек невигідно реалізовувати дешеві вітчизняні препарати.

Для вирішення проблеми доступності лікарських засобів у якості першого кроку ми підтримуємо ідею встановлення верхньої межі рівня цін на лікарські засоби шляхом зовнішнього реферування, що передбачено проектом постанови Кабінету Міністрів України «Про запровадження механізму повного/часткового відшкодування лікарських засобів», який розміщено на сайті Міністерства охорони здоров’я України для обговорення, з певним невеликим доопрацюванням щодо доцільності відшкодовувати вартість не всіх лікарських засобів, представлених на ринку, а певних препаратів низьких цінових груп, що суттєво зекономить бюджетні кошти.

Для створення прозорої системи ціноутворення на лікарські засоби ми пропонуємо створити Державний реєстр роздрібних цін, які має самостійно задекларувати виробник, як це робиться у країнах Європейського Союзу, саме задекларувати, і це справа виключно виробника, у який спосіб він забезпечить свою роздрібну ціну. Доступність офіційної інформації щодо роздрібних цін, по-перше, вирівняє ціни у всіх аптечних закладах на однакові ліки одного виробника, по-друге, надасть дані для розробки заходів для створення системи забезпечення фізичної доступності дешевих лікарських засобів у роздрібній мережі.

Виходячи із вищенаведеного, та з метою забезпечення населення країни якісними, безпечними та економічно доступними лікарськими засобами, просимо Вас, шановний Володимире Борисовичу, підтримати наш проект постанови щодо внесення змін до постанови КМУ від 2.07.2014 р. № 240 у частині декларування цін виробниками та сформувати два державних реєстри: оптово-відпускних і роздрібних цін для встановлення єдиного офіційного визначення рівня цін на лікарські засоби та надати відповідне доручення МОЗ України щодо розгляду даного проекту.

З повагою
В.К. Печаєв,
президент ООРММП України,
член колегії МОЗ України
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

AMOMD 05.08.2016 2:18
Чому знову мова йде за ЛС а проект з медичними виробами? Ну немає ніде в світі декларування цін на медичні вироби (а тим більше роздрібних цін)! Ну не містить перелік 1303 медичний виробів (навіть в назві немає)! Ну не має на сьогодні поняття «медична техніка» та «виріб медичного призначення»! Ну не зможе відбуватися процес декларування при умові «4. Для декларування граничних оптової та роздрібної цін на медичний виріб власник свідоцтва про державну реєстрацію виробу медичного призначення або уповноважена ним в установленому порядку особа (заявник) подає МОЗ такі документи:», так як на сьогодні вже більшість перейшла на оцінку відповідності! Ну як собі представити декларування цін на всі медичні вироби: піпетку, голку і т.п.? На відміну від ЛС, класифікації МВ в Україні не існує!

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті