Фармринок на шляху до відновлення, або Реалізм із рисами обережного оптимізму

«Найкращий спосіб передбачати майбутнє — створювати його»
Пітер Друкер
7 вересня 2016 р. у конференц-залі готелю «Русь» (Київ) відбулася ювілейна 10-та Спеціалізована конференція-практикум «Фармбюджет–2017». Вже стало доброю традицією збирати разом провідних експертів фармацевтичного ринку України на початку осені, щоб обговорити тенденції та найбільш актуальні й важливі проблеми галузі. Цьогоріч конференція пройшла під знаком обережного оптимізму, а тон дискусії задали позитивні прогнози аналітиків щодо зростання українського фармацевтичного ринку. Жваву дискусію викликали реформи в системі охорони здоров’я — як ті, що вже вийшли на фінішну пряму, так і ті, що лише плануються. Добрим знаком стала активна участь представників профільного міністерства у конференції та заявлена відкритість до діалогу. Чим же живе українська Фарма сьогодні, читайте на сторінках «Щотижневика АПТЕКА». Організаторами заходу виступили компанії «МОРІОН», «Proxima Research», «Тімсофт», «УкрКомЕкспо». Партнерську підтримку надали Асоціація міжнародних фармацевтичних виробників «AIPM Ukraine», Європейська Бізнес Асоціація (Еuropean Business Association — EBA), Асоціація «Оператори ринку медичних виробів», юридичний спонсор — компанія «ОМП» , генеральний інформаційний партнер — «Щотижневик АПТЕКА».

Модераторами конференції виступили Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН», та Сергій Орлик, експерт фармацевтичного ринку.

Роботу 1-го розділу «And again about reforms…» відкрив Леонід Гуляницький, доктор технічних наук, професор, Інститут кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України, який окреслив місце України у світовому макроекономічному контексті, докладно зупинившись на основних гравцях, таких як США, ЄС та Китай. Не оминув Л. Гуляницький увагою і ключові ринки, що розвиваються. Говорячи про економічне становище нашої країни, доповідач навів ряд прогнозів на 2017 р., які передбачають помірне зростання ВВП. Тему економічних прогнозів продовжив Сергій Іщенко, директор ТОВ «Proxima Research», підкресливши, що наразі український фармацевтичний ринок увійшов у фазу відновлення. Загалом, як свідчить досвід, фармацевтичний ринок є більш стійким до кризових явищ порівняно з іншими сферами економічного життя, що дає підстави сподіватися на його зростання вже найближчим часом. Згідно з прогнозами С. Іщенка, вже в цьому році  на український  фармацевтичний ринок очікують двозначні показники зростання у грошовому вираженні та навіть помірне зростання у натуральному вираженні — на рівні 3%. Очікується, що така динаміка збережеться і в наступному році.

Про плани МОЗ на найближче майбутнє розповів Павло Ковтонюк, заступник міністра охорони здоров’я України. Так, нова команда МОЗ планує вже у 2017 р. почати впровадження страхової медицини. При цьому основні акценти на початку процесу будуть зроблені на первинній ланці надання медичної допомоги (сімейні лікарі) та відшкодуванні вартості ліків. Спочатку планується сформувати невеликий перелік ліків, що підпадають під реімбурсацію. Цей перелік буде формуватися на засадах доказової медицини. Фінансування страхової медицини здійснюватиметься з державного бюджету. Ця тема викликала жваве обговорення серед експертів фармринку.

У рамках дискусії «І знову про правила гри на фармринку» провідні експерти фармринку поділилися своїми враженнями з приводу реформ у сфері охорони здоров’я та розповіли, як ці зміни вплинули на інвестиційну привабливість галузі, правила гри та конкуренцію на фармринку. У дискусії взяли участь Павло Беспалов, керівник юридичного відділу та відділу корпоративної етики СНГ та Румунії компанії «Д-р Редді’с Лабораторіз», Кшиштоф Седлецьки, глава Європейської Бізнес Асоціації, Георгій Вікторов, глава комітету з питань охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації, глава представництва компанії «Abbott Laboratories» в Україні, Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор компанії «Калина медична виробнича компанія».

Фокус-сесію «Фармбюджет та Держбюджет–2017» розпочав Гурген Карапетян, директор компанії «БаДМ-Б», який розповів про позитивний досвід компанії щодо прийняття участі у закупівлі лікарських засобів за бюджетні кошти. Г. Карапетян окреслив основні види таких закупівель та їх учасників. Окремо доповідач зупинився на роботі у системі закупівель ProZorro, її основних плюсах та мінусах. Тему закупівель лікарських засобів за бюджетні кошти продовжив Зафар Юлдашев, координатор проекту Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН), який повідомив про основні принципи та особливості роботи міжнародних організацій у цій сфері. Більш детально про функціонування системи закупівель ProZorro поінформував Олександр Стародубцев, директор департаменту регулювання пуб­лічних закупівель Міністерства економічного розвитку та торгівлі України.

105620

1-й розділ завершився дискусією, присвяченою темі участі у закупівлях лікарських засобів за бюджетні кошти. У ній взяли участь Олександр Бойко, глава представництва компанії «Ново Нордіск» в Україні, Аліна Ткаченко, директор зі стратегічного розвитку компанії «АстраЗенека Україна», Павло Лукашевич, керівник відділу маркетингу госпітальних препаратів ПАТ «Фармак», О. Стародубцев, Андрій Миронюк, директор ТОВ «Фрам Ко», Наталя Дмитриченко, секретар тендерного комітету Центральної районної лікарні м. Бровари Київської області, Олександр Усков, директор ТОВ «Аллерган Україна» та Г. Карапетян.

2-й розділ «Budget as a Gadget» розпочався з виступу С. Орлика, присвяченого філософському огляду того, яким чином працює система охорони здоров’я в нашій країні та що, а точніше — хто рухає її вперед. Інна Ягнюк, керівник проекту промоційної активності ТОВ «Proxima Research», повідомила, які зміни в промоційній активності фармкомпаній відбулися протягом останнього року. Лана Лур’є, заступник директора компанії «Medical Data Management Ukraine», у своїй доповіді зазначила, яким чином можна виміряти та покращити результати співпраці виробника та аптечної мережі. Про корпоративну відповідальність як визначальний атрибут фармацевтичного бізнесу розповів Станіслав Дяченко, регіональний директор групи компаній «STADA» в Україні. Василь Ананьєв, менеджер зі зв’язків з громадськістю та з питань політики охорони здоров’я представництва «Файзер Ейч.Сі.Пі. Корпорейшен», поінформував про заходи з підвищення конкуренції, що використовуються в ЄС, на противагу тим, що були запропоновані у  проекті Націо­нальної політики щодо зебезпечення лікарськими засобами . Про рекламу лікарських засобів на телебаченні розповів Андрій Партика, генеральний директор сейлз-хаусів StarLight Sales і StarLight Brand Content. Більш детально на спонсорстві та юридичних аспектах реклами лікарських засобів на ТБ зупинилися Зоя Хілик, начальник відділу клієнтських стратегій StarLight Brand Content, та Ірина Скрипка, керівник юридичного відділу StarLight Brand Content.

2-й розділ конференції-практикуму завершився дискусією «Лікарі, аптеки, інтернет: в якому наперстку кулька?», в рамках якої учасники експертного обговорення висловили свої думки стосовно тенденцій, озвучених у доповідях цієї сесії. Участь у дискусії взяли топ-менеджери українських та міжнародних фармкомпаній — Владислав Пивоваров, голова представництва компанії «Евер Нейро Фарма» в Україні, Гжегож Орновськи, генеральний директор компанії «Мібе Україна», Юрій Комаров, начальник відділу стратегічного маркетингу компанії «Фармак», Сергій Бородкін, бізнес-юніт-менеджер відділу Rx-препаратів компанії «Тева Україна». До участі у дискусії також долучилися А. Партика, С. Іщенко та С. Дяченко.

3-тю, завершальну сесію відкрив Андрій Анучин, директор компанії «Фарма Персонал», який представив основні тенденції та особливості поточної ситуації на фармацевтичному ринку праці. Він навів дані аналітичних досліджень, які проводило агентство «Фарма Персонал», зокрема огляд рівня заробітної плати та штатної структури фармкомпаній, що працюють на ринку України. Також вперше у цьому році агентство провело дослідження щодо політики виплати заробітної плати та найму персоналу фармацевтичних заводів в Україні.

Микола Орлов, керуючий партнер юридичної компанії «ОМП», прокоментував роз’яснення рекомендацій Антимонопольного комітету України (АМКУ) для суб’єктів фармацевтичного ринку, зокрема, стосовно перегляду маркетингових договорів (нагадаємо, навесні минулого року АМКУ направив аптечним мережам рекомендації з пропозиціями переглянути маркетингові договори, укладені з виробниками; рекомендації викликали багато запитань в учасників ринку, що призвело до необхідності їх роз’яснення, що і було зроблено у грудні). Також доповідач розглянув основні ризики, які слід враховувати під час укладання маркетингових договорів, та озвучив поради, як їх мінімізувати.

З дуже цікавою доповіддю виступив Олег Курченко, засновник компанії «ОмніФарма». Він представив концепцію деталізму як безперервного процесу збору та управління інформацією, яка складається з елементарних, логічно неподільних об’єктів пізнання і дозволяє судити про процеси не за наближеними або абстракт­ними моделями, а за їх сукупністю. Як цю концепцію можна застосувати у сфері реформування сфери охорони здоров’я, фармацевтичному маркетингу, читачі можуть дізнатися у наступних пуб­лікаціях, де висвітлюватимуться доповіді, що звучали під час конференції-практикуму.

У фінальній дискусії експерти ринку поділилися власним баченням обговорюваних тем та підбили підсумки — які тенденції будуть впливати на розвиток вітчизняного фармацевтичного ринку у наступному році. В обговоренні взяли участь Володимир Мітін, регіональний директор компанії «Ксантіс Фарма», Ігор Лукашенко, комерційний директор компанії «Фармпланета», Олександра Сологуб, виконавчий директор компанії «Ліктрави», та Костянтин Магалецький, партнер компанії «Horizon Capital».

У наступних номерах «Щотижневика АПТЕКА» ми розпочнемо розгорнутий огляд тем і доповідей, що прозвучали під час конференції-практикуму. З презентаціями учасників конференції можна ознайомитися на сайтах www.morion.ua, www.apteka.ua.

Євгенія Лук’янчук,
Катерина Дмитрик,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті