Реалізацію пілотного проекту з реімбурсації інсулінів гальмує МОЗ: Рахункова палата

25 Жовтня 2016 1:01 Поділитися

Реалізацію пілотного проекту з реімбурсації інсулінів гальмує МОЗ: Рахункова ПалатаРахункова палата України провела аудит ефективності використання коштів державного бюд­жету на забезпечення лікування хворих на цукровий і нецукровий діабет. За результатами розгляду встановлено, що МОЗ України як головний розпорядник коштів медичної субвенції та місцеві органи охорони здоров’я як розпорядники нижчого рівня у 2015–2016 рр., незважаючи на бюджетний дефіцит, не забезпечили комплексного використання фінансових ресурсів.

За офіційними даними, кількість хворих на цукровий та нецукровий діабет перевищила 1,2 млн громадян. У 2015 р. на їх лікування з державного та місцевих бюджетів використано 759,1 млн грн., протягом І півріччя 2016 р. — 281,3 млн грн. Ці кошти спрямовувалися на закупівлю інсуліну та інших ліків для інсулінозалежних хворих, яких нараховувалося понад 200 тис. осіб. Водночас заходи з діагностики цієї хвороби та лікування інсулінонезалежного діабету не фінансувалися, що негативно впливало на рівень захворюваності. Тільки протягом 2015 р. кількість хворих на цукровий діабет зросла більш як на 26 тис. осіб.

Досі не створено дієвої системи стимулювання зацікавленості хворих на цукровий діабет у дотриманні необхідних медичних рекомендацій щодо профілактики захворювання. Як наслідок, зростає потреба в бюджетних ресурсах на лікування.

Головними причинами зазначених вище недоліків Рахункова палата вважає затримку із запровадженням відшкодування аптечним закладам вартості відпущених за пільговими рецептами лікарських засобів, невиконання Міністерством фінансів України і МОЗ рекомендації Рахункової палати щодо фінансування та ведення Державного реєстру хворих на цукровий діабет, а також недостатній контроль з боку регіональних органів охорони здоров’я за раціональним використанням медичними закладами придбаних препаратів.

Формулою розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2015 р. передбачено визначення у складі медичної субвенції для обласних бюджетів і бюджету Києва цільових коштів для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет за окремим розрахунком. Проте такий розрахунок законодавчо не затверджений.

З 01.04.2016 р. згідно з постановою КМУ від 05.03.2014 р. № 73 «Питання реалізації пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну» та затвердженим на її виконання Порядком відшкодування вартості препаратів інсуліну (постанова КМУ від 23.03.2016 р. № 239) запроваджено перехід від процедури закупівлі інсулінів для закладів охорони здоров’я до соціально-економічної системи реімбурсації, що передбачає відшкодування аптечним закладам варто­сті лікарських засобів, відпущених хворим безкоштовно або за пільговими цінами.

Заходи, які б забезпечували реалізацію такого механізму, МОЗ в повному обсязі не виконані. Зокрема, не сформовано та не оприлюднено реєстр референтних цін на препарати інсуліну, не забезпечено ведення реєстру пацієнтів, що потребують інсулінотерапії. Прим. ред.: зазначимо, що наразі такий реєстр уже створено та запущено в тестову експлуатацію, але через проблеми з його адмініструванням він так і не запрацював повноцінно. Крім того, під час створення бази даних виявлено пацієнтів, які не існують, при цьому кількість осіб, що потребують інсулінотерапії, не перевищила 140 тис. (у той же час МОЗ нарахувало 200 тис.). Більш детально про це можна ознайомитися в публікації «Почему реестр пациентов, нуждающихся в инсулинотерапии, до сих пор не работает».

Рахункова палата виявила, що розрахунок обсягу цільових видатків на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет у 2015 і 2016 р. не ґрунтувався на відповідних розрахунках і не враховував рівня інфляції. Разом з тим, керуючись визначеними МОЗ нормативами забезпеченості хворих на цукровий діабет лікарськими засобами та виробами медичного призначення, тільки на безоплатне придбання інсуліну для пацієнтів, що мають на це право, необхідно, за розрахунками аудиторів, у 3 рази більше видатків. У середньому з необхідних 10,5 тис. грн. на рік на одного хворого з бюджетів виділялося не більш як 3 тис. грн.

Для понад 700 тис. хворих на цукровий діа­бет ІІ типу кошти на придбання цукрознижувальних препаратів у державному бюджеті у складі медичної субвенції взагалі не передбачалися.

В окремих структурних підрозділах охорони здоров’я обласних державних адміністрацій і медичних закладах допущено непродуктивне (неекономне) використання медикаментів, що переважно зумовлене придбанням лікарських засобів понад потребу в них або у високих дозах, які не було використано протягом терміну придатності.

Результати аудиту засвідчили, що неналежна увага до заходів з діагностики і профілактики цукрового діабету, недостатність фінансування видатків на лікування хворих і затримка з впровадженням системи реімбурсації створюють умови для подальшого поширення цього захворювання. Через відсутність Державного реєстру хворих на цукровий діабет МОЗ і територіальні органи охорони здоров’я належним чином не проводять моніторинг захворюваності на дану патологію, а також її поширеності. Відсутність реєстру не дає можливості проводити якісний аналіз динаміки цього захворювання, оцінювати якість надання медичної допомоги за станом компенсації хвороби, а також прогнозувати фінансові витрати на забезпечення профілактики, діагностики та лікування хворих.

За результатами обговорення та на підставі вищевикладеного Рахункова палата вирішила надіслати КМУ результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на забезпечення лікування хворих на цукровий і нецукровий діабет, рекомендувавши наступне:

  • розглянути питання доцільності затвердження державної програми з боротьби із захворюваністю населення на цукровий діабет;
  • доручити МОЗ вжити заходів щодо пов­ного виконання вимог постанови КМУ від 05.03.2014 р. № 73 в частині оприлюднення реєстру референтних цін та ведення реєстру пацієнтів, які потребують інсулінотерапії;
  • доручити обласним державним адміністраціям та Київській міській державній адміністрації розробити та затвердити (у разі відсутності) регіональну програму боротьби із захворюванням на цукровий діабет.

МОЗ рекомендовано вжити заходів щодо впровадження в системі закладів охорони здоров’я єдиного реєстру пацієнтів, розробити та затвердити окремий розрахунок визначення у складі медичної субвенції для обласних бюд­жетів та бюджету м. Київ обсягу цільових коштів для лікування хворих на цукровий та ­нецукровий діабет.

За матеріалами www.ac-rada.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті