від 20 січня 2017 р.
Кому:
Прем’єр-міністру України
пану Гройсману В.Б.
Копія:
Міністру Кабінету Міністрів України
пану Саєнку О.С.
В.о. Міністра охорони здоров’я України
пані Супрун У.
Щодо референтного ціноутворення та механізму реімбурсації лікарських засобів
Шановний Володимире Борисовичу!
Європейська Бізнес Асоціація (далі — ЄБА) засвідчує Вам свою високу повагу та звертається до Вас щодо запровадження в Україні референтного ціноутворення на лікарські засоби з 1 січня 2017 р. та реімбурсації ліків з 1 квітня 2017 р.1
ЄБА вкотре підкреслює свою підтримку кроків Уряду України щодо покращення доступності лікарських засобів для пацієнтів та вітає затвердження фінансування на рівні 500 млн грн. і відшкодування за рахунок цих коштів у 2017 р. вартості певних препаратів населенню України за 3 нозологіями (серцево-судинні захворювання, цукровий діабет II типу, бронхіальна астма) відповідно до встановленого переліку, що складається з 21 міжнародної непатентованої назви (МНН) (далі — Перелік з 21 МНН).
Задля повного розуміння механізму реалізації реформ, застосування прийнятих норм та/або уточнення щодо відсутніх прямих норм на рівні постанов КМУ ЄБА направила до Міністерства охорони здоров’я України лист № 1267/2016/13 від 12 грудня 2016 р., на який, на жаль, досі не отримала відповіді.
Звертаємо Вашу увагу, що учасники ринку насамперед потребують роз’яснення щодо можливості вільного обігу ліків в аптечних мережах, якщо ціна відповідних препаратів перевищуватиме розрахований для України граничний рівень, починаючи з 1 лютого 2017 р.2 Відповідно, пацієнти України на сьогодні не мають офіційного підтвердження можливості продовжити у подальшому індивідуальну терапію, призначену лікарем; лікарі не знають, чи зможуть вони призначити препарати відповідно до своїх професійних знань та досвіду; виробники ліків не мають достатніх підстав для прийняття позитивного або негативного рішення щодо продовження бізнес-діяльності в Україні відповідно до вимушених змін у портфелі продукції компанії.
Вважаємо, що, започатковуючи в Україні нове цінове регулювання та реімбурсацію певних ліків, доцільно враховувати механізми і досвід їх запровадження в різних країнах ЄС, де відшкодування вартості лікарських засобів населенню є стандартною багаторічною практикою. Усі механізми мають свої відмінності щодо ступеня участі держави в ціновому регулюванні, критеріїв відшкодування, встановлення базової вартості відшкодування, стратегії щодо відшкодування інноваційних ліків та врахування переваг від застосування того чи іншого препарату тієї самої групи. Будь-який із критеріїв, затверджений в межах систем реімбурсації тієї чи іншої країни ЄС, має своє обґрунтування, включаючи економічне обґрунтування базових цін на лікарські засоби, які в подальшому встановлюються у якості ціни відшкодування.
Ми наголошуємо, що неможливість придбання пацієнтом препарату в аптеці через заборону його обігу з причини більш високої ціни, ніж встановлена державою для відшкодування, не є європейською практикою.
Відповідно до практики країн — членів ЄС вартість, яка виходить за межі можливого рівня відшкодування державою, сплачується пацієнтом; або ж механізм відшкодування країни ЄС може передбачати, зокрема, утримання з пацієнта фіксованої суми окремо за кожним препаратом/окремо за хворим. Підкреслюємо, що будь-яка із встановлених моделей реімбурсації, що наразі ефективно працюють у країнах ЄС, не обмежує ані лікаря, ані пацієнта у виборі необхідної терапії.
На жаль, маємо констатувати, що відсутність офіційного роз’яснення щодо можливості вільного обігу лікарських засобів за ціною вищою, ніж буде встановлено для Переліку з 21 МНН, призведе до вимивання з ринку певних лікарських засобів для терапії серцево-судинних захворювань, діабету II типу та бронхіальної астми вже з 1 лютого 2017 р. та значного погіршення здоров’я відповідних груп пацієнтів.
Враховуючи вищезазначене, ми просимо Вас забезпечити розміщення офіційного роз’яснення КМУ щодо таких критичних питань:
- можливості придбання пацієнтами будь-яких лікарських засобів з Переліку з 21 МНН за власний кошт, у разі якщо вони не відшкодовуватимуться державою;
- очікуваних результатів від запровадження нового регулювання за 3 нозологіями, періоду їх експертної оцінки і подальшого перегляду за умови підтвердження відсутності ефективності запровадженого механізму.
Вважаємо, що особливо важливим є забезпечення сталого функціонування фармацевтичного ринку після 1 лютого 2017 р., недопущення порушення Закону України «Про ціни і ціноутворення» № 5007-VI від 21 червня 2012 р. та порушення взятих Україною на себе міжнародних зобов’язань.
Заздалегідь дякуємо за розгляд нашого звернення і Ваші оперативні дії.
З повагою
Ганна Дерев’янко,
виконавчий директор ЄБА
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим