Держаудитслужба виявила фінансові порушення, які призвели до суттєвих втрат ресурсів у системі охорони здоров’я

16 Лютого 2017 2:23 Поділитися
Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) підготувала звіт щодо результатів роботи за 2016 р. Виходячи з матеріалів звіту, у поле зору Держаудитслужби у 2016 р. серед інших установ та організацій потрапили МОЗ України, Національний інститут раку та Національний медичний університет імені О.О. Богомольця.

Держаудитслужба виявила фінансові порушення,які призвели до суттєвих втрат ресурсів у системі охорони здоров’яПро результати ревізії Міністерства охорони здоров’я України

Ревізією фінансово-господарської діяльності МОЗ України за період з 01.08.2013 р. по 01.05.2016 р. та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.01.2012 р. по 31.07.2013 р. виявлено низку проблем в організації та проведенні державних закупівель, управлінні державними фінансовими ресурсами, що призвело до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на загальну суму 1 658,7 тис. грн. та інших фінансових порушень.

Виникненню цих порушень сприяла низка чинників, основними з яких можна визначити наступні.

МОЗ України з 2015 р. розпочало проведення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів через міжнародні спеціалізовані організації, зокрема, були залучені Краун Ейджентс Лімітед, Представництво Дитячого фонду Організації Об’єднаних Націй в Україні (далі — ЮНІСЕФ) та Програма розвит­ку Організації Об’єднаних Націй (далі — ПРООН). З цими спеціалізованими організаціями МОЗ України у 2015 р. уклало угоди та на їх виконання наприкінці 2015 р. перерахувало авансом 2 197 214,8 тис грн.

Враховуючи умови угод та загальну вартість товарів за цими угодами, коштом державного бюджету МОЗ України має сплатити на користь цих спеціалізованих організацій 110 780,4 тис грн. комісійної винагороди. Крім цього, додатково сплачується вартість послуг уповноважених підприємств з організації митного оформлення, зберігання, страхування та доставки лікарських засобів, медичних виробів, які закуповуються МОЗ України через ПРООН та Краун Ейджентс Лімітед, та інших супутніх послуг.

В угодах не визначено постачальників, вартості, специфікації та дати поставки товару. Водночас таку інформацію та перебіг виконання угод передбачено визначати у кошторисах витрат, проте такі документи складені не були.

Як наслідок, по-перше, спеціалізовані організації станом на 01.05.2016 р. не поставили товару на суму 1 885 309,9 тис грн. (85%), у тому числі ПРООН не поставлено товару на 574 098,9 тис грн., чим порушено умови угоди в частині постачання медикаментів протягом 6 міс з дня поперед­ньої оплати.

При цьому, як визначено угодами, спеціа­лізовані організації не несуть відповідальності за будь-які претензії, що виникають із укладених угод чи пов’язані з ними.

По-друге, при відсутності кошторису витрат МОЗ України у квітні 2016 р. безпідставно сплатило винагороду Краун Ейджентс Лімітед на суму 3458,4 тис. грн., однак право на отримання винагороди ця організація мала після підписання такого документа з боку МОЗ України.

По-третє, Міністерство коштом державного бюджету сплачує за послуги уповноважених підприємств, при цьому вартість цих послуг МОЗ України не погоджено. Такі витрати визначені виключно спеціалізованими організаціями у договорах, укладених з уповноваженими підприємствами.

Аналіз засвідчив, що 31% закупівель на суму 96 867,5 тис грн. спеціалізовані організації здійснили у виробників з України (з них на 174,0 тис. грн. — через посередника), по 2,4% закупівель на суму 7516,0 тис. грн. придбано медикаменти іноземного виробниц­тва через вітчизняних суб’єктів господарювання. При цьому, придбавши медикаменти у вітчизняних виробників через спеціалізовані організації, МОЗ України сплатило на користь останніх комісійний збір та вартість послуг уповноважених підприємств щодо митного оформлення, зберігання та дистрибуції товарів на загальну суму 5880,8 тис. грн.

Відсутність належного внутрішнього контролю за здійсненням закупівель лікарських засобів через спеціалізовані організації призвела до зай­вого використання 1469,6 тис. грн. бюджетних коштів.

Міністерство коштом державного бюджету зайво сплатило ЮНІСЕФ за поставлені лікарські засоби та вакцину на суму 1416,6 тис. грн. через включення до їх вартості непідтверджених витрат з доставки.

На порушення підпункту 2 пункту 1 постанови КМУ від 17 жовтня 2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» МОЗ України придбало 429 флаконів препарату Авастин® за ціною 6796,28 грн. за 1 флакон, що на 123,49 грн. більше за ціну, яка внесена до реєстру оптово-відпуск­них цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення. Як наслідок, за цей препарат Міністерство зайво сплатило Краун Ейджентс Лімітед 53,0 тис. грн. бюд­жетних коштів.

Неналежна організація МОЗ здійснення моніторингу рівня забезпечення закладів охорони здоров’я товарами та перерозподілу їх залишків призвела до псування медикаментів на суму 2536,0 тис. грн.

Зокрема, встановлено факт псування (неможливість подальшого використання) реагентів та витратних матеріалів для визначення вірусного навантаження ВІЛ-1 та реагентів, витратних матеріалів для визначення кількості СД4 лімфоцитів, сумісних з приладом Becman Coulter, що виникло через неналежну організацію МОЗ України їх перерозподілу (недотримання умов холодового ланцюга) з комунального лікувально-профілактичного закладу «Міська клінічна лікарня ім. В.І. Леніна» м. Слов’янськ до низки обласних центрів профілактики та боротьби зі СНІДом на зазначену суму.

Крім цього, МОЗ України не здійснило перерозподілу залишків лікарських засобів, які прид­бані у попередні періоди, що призвело до утворення станом на 01.03.2016 р. залишків медикаментів із простроченим терміном придатності на загальну суму 1437,6 тис. грн., та протягом періоду, що підлягав ревізії, знищено таких медикаментів на 213,3 тис. грн.

Встановлено низку проблем при плануванні та здійсненні МОЗ України видатків на забезпечення діяльності патронажної служби Товариства Червоного Хреста України (далі — ТЧХ України).

Міністерство у 2013–2015 рр. та І кв. 2016 р. коштом державного бюджету за бюджетною програмою «Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи у системі охорони здоров’я» (КПКВК 2301350) профінансувало 252 261,1 тис грн. на утримання патронажної служби ТЧХ України, яка не здійснювала діяльності у сфері охорони здоров’я.

Це не відповідає пріоритетам державної політики МОЗ у сфері охорони здоров’я як головного розпорядника бюджетних коштів за зазначеною програмою. При цьому ТЧХ України отримувало кошти з державного бюджету за відсутності порядку використання бюджетних коштів, затвердженої Державної програми щодо забезпечення надання медичної та соціально-побутової допомоги самотнім громадянам похилого віку та інвалідам, а також сформованого державного замовлення на конкурсній основі на розробку та реалізацію такої програми, як то передбачено статтею 5 Закону України «Про державні цільові програми».

Крім зазначеного, МОЗ України не здійснювало належного контролю за використанням коштів на утримання свого апарату.

Через використання орендарем більшої площі, ніж зазначено в договорі оренди, державним бюджетом недоотримано 70,0 тис. грн. доходів, спеціальним фондом Міністерства — 98,0 тис. грн. Також МОЗ України за спожиті орендарем комунальні послуги сплатило 21,2 тис. грн.

На порушення статті 2 Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади» МОЗ України залучало фінансові ресурси Державного підприємства «Державний експертний центр Міністерства охорони здоров’я України», що входить до сфери управління МОЗ України, як додаткове фінансування на утримання апарату Міністерства. Зокрема, це підприємство власним коштом надало послуги Міністерству з утримання автотранспорту, прибирання, комплексного обслуговування об’єктів тощо на суму 2741,5 тис. грн.

Матеріали ревізії передано до Національної поліції України.

Зважаючи на результати контрольного заходу, Кабінету Міністрів України запропоновано надати наступні доручення:

  • на рівні МОЗ України:

1. Вжити заходів щодо усунення порушень та притягнути до відповідальності посадових осіб, винних у їх допущенні.

2. Забезпечити внутрішній контроль за перебігом проведення закупівель через спеціалізовані організації, у тому числі в частині погодження графіків постачання медикаментів та витрат, пов’язаних із закупівлею товарів;

  • на рівні МОЗ України та Міністерства фінансів України:

1. Внести зміни до бюджетних призначень, затверджених МОЗ за КПКВК 2301350 на поточний бюджетний період, в частині їх зменшення на суму невикористаного залишку бюджетних асигнувань за напрямом «Забезпечення діяльно­сті патронажної служби та служби розшуку Товариства Червоного Хреста України» на утримання патронажної служби ТЧХ України.

Про результати ревізії Національного інституту раку

Ревізією фінансово-господарської діяльності Національного інституту раку (далі — Інститут) за період з 01.03.2013 р. по 01.09.2015 р. виявлено низку проблем в організації й управлінні державними фінансовими ресурсами, що призвели до матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 152,8 тис. грн., з яких під час ревізії усунуто 10,8 тис. грн.

Зокрема, недотримання посадовими особами Інституту вимог законодавства з питань оплати праці призвело до збитків державного бюджету на загальну суму 64,2 тис. грн.

Наприклад, головному лікарю нараховано та виплачено заробітну плату за невідпрацьований час за сумісництвом, чим завдано Інституту матеріальної шкоди на суму 63,4 тис. грн.

Внаслідок недотримання затверджених постановою КМУ від 01.03.2014 р. № 65 заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів Інститутом використано 39,8 тис. грн. на утримання більше ніж одного легкового автомобіля.

Через недостатній контроль з боку посадових осіб Інституту за обсягами ремонтних робіт допущено оплату завищеної їх вартості на суму 36,64 тис. грн., з яких усунуто порушень на суму 10,8 тис. грн.

Наприклад, Інститутом прийнято в ТОВ «Київградосервіс» обсяги робіт з поточного ремонту покрівлі клініки № 2, які фактично не виконані, що призвело до збитків Інституту на суму 25,8 тис. грн.

Спеціальним фондом Інституту та державним бюджетом недоотримано доходів на суми відповідно 4,3 тис. грн. та 6,1 тис. грн. через застосування заниженого розміру орендної ставки.

Посадовими особами Інституту не забезпечено контроль за збереженням та обліком матеріальних цінностей, внаслідок чого за результатами інвентаризації встановлено нестачу 163,5 л дизпалива на суму 1,7 тис. грн.

Поряд з наведеним, результати контрольного заходу засвідчили наявність фактів недотримання посадовими особами Інституту вимог чинного законодавства, що не призвели до втрат ресурсів, а також незабезпечення керівництвом введення в експлуатацію обладнання, придбаного у 2011 р.

Зокрема, протягом 2014 р. Комітетом з конкурсних торгів Інституту проводилися державні закупівлі лікарських засобів та продуктів харчування із порушенням законодавства у сфері державних закупівель.

Так, за 5 процедурами закупівлі встановлено невідповідність конкурсних пропозицій учасників умовам документації конкурсних торгів та Закону України «Про здійснення державних закупівель», у зв’язку з чим торги на загальну суму 26 053,7 тис. грн. мали бути відмінені.

Наразі не введено в експлуатацію медичне обладнання на загальну суму 38 млн грн., яке Інститут придбав ще у 2011 р., зокрема апарат рентгенівський для діагностичних та інвентарних процедур BV Pulsera вартістю 2,6 млн грн., прискорювач лінійний медичний Clinac вартістю 26,6 млн грн. (гарантійний термін на це обладнання закінчився 09.02.2014 р.), система для контактної променевої терапії GammaMed plus вартістю 8,8 млн грн.

Директорами Інституту не прийнято розпорядчих документів про визначення осіб структурних підрозділів, відповідальних за видачу молока, та про затвердження форм первинних документів. Як наслідок, в Інституті протягом ревізійного періоду без належного оформлення первинних документів списано спецхарчування (молока) на загальну суму 88,6 тис. грн.

Також ревізією виявлені проблемні питання, що вимагають нормативного врегулювання.

Відповідно до пункту 2 Порядку надання медичної допомоги іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають або тимчасово перебувають на території України, які звернулися із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2014 р. № 121, вартість медичної допомоги, наданої іноземцю або особі без громадянства, які тимчасово перебувають на території України, визначається закладом охорони здоров’я, який її надав, у встановленому МОЗ порядку.

Проте МОЗ України такий порядок наразі не розроблено, та заклади охорони здоров’я на власний розсуд визначають вартість надання медичної допомоги таким особам. Вказане свідчить про можливість існування ризику покриття окремих витрат на медичну допомогу іноземцям та особам без громадянства, які тимчасово перебувають на території України, за рахунок бюджетних коштів, спрямованих на надання медичної допомоги громадянам України.

Крім цього, установлення підвищень посадових окладів у зв’язку зі шкідливими умовами праці науковим співробітникам Інституту здійснюється на підставі наказів, прийнятих ще в часи СРСР, а саме: Міністерства охорони здоров’я СРСР від 14.07.1970 р. № 470 та від 27.10.1987 р. № 1145.

Проте наказ Міністерства охорони здоров’я СРСР від 27.10.1987 р. № 1145 відповідно до наказу МОЗ України від 30.06.1998 р. № 179 визнаний таким, що не застосовується в Україні. Тому питання підвищень посадових окладів у зв’язку зі шкідливими умовами праці науковим співробітникам установ сфери управління МОЗ України на сьогодні не врегульовано законодавством України.

З огляду на викладене, МОЗ України запропоновано розробити та затвердити наказом МОЗ України:

  • порядок визначення вартості медичної допомоги, наданої іноземцю або особі без громадянства, які тимчасово перебувають на території України;
  • порядок, що регламентує підвищення посадових окладів у зв’язку зі шкідливими умовами праці науковим співробітникам установ сфери управління МОЗ України; водночас визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров’я СРСР від 14.07.1970 р. № 470.

Матеріали ревізії передано до Національної поліції України для розгляду та прийняття відповідних рішень.

Про результати ревізії Національного медичного університету імені О.О. Богомольця

Ревізією фінансово-господарської діяльності Національного медичного університету імені О.О. Богомольця (далі — НМУ) за період з 01.10.2012 р. по 01.12.2015 р. виявлено порушень фінансової дисципліни, що призвели до втрат фінансових та матеріальних ресурсів, на загальну суму 3490,8 тис. грн.

По-перше, недотримання посадовими особами Університету вимог законодавства з питань оплати праці призвело до збитків державного бюджету на загальну суму 1163,4 тис. грн.

Наприклад, ректором університету у період з 01.10.2014 р. по 01.12.2015 р. видано накази про виплату премій ректору та проректорам НМУ, а також накази про виплату проректорам надбавок до посадових окладів за високі досягнення у праці, за виконання особливо важливої роботи, за складність, напруженість у роботі за відсутності відповідного рішення органу вищого рівня (МОЗ України), через що їм безпідставно нараховано та виплачено заробітну плату, чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 597,9 тис. грн.

Також 18 зовнішнім сумісникам нараховувалася та виплачувалася заробітна плата за фактично невідпрацьований час, унаслідок чого їм зайво виплачено заробітну плату, чим університету зав­дано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 239,6 тис. грн.

Крім того, колишнім ректором університету у період з 01.10.2012 р. по 31.12.2012 р. видано накази про виплату проректорам НМУ премій та надбавок до посадового окладу за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи, складність, напруженість у роботі без погодження з МОЗ України, що призвело до безпідставного нарахування та виплати заробітної плати проректорам та, відповідно, збитків університету на суму 172,8 тис. грн.

Поряд з цим ректором університету затверджено зміни до штатних розписів, відповідно до яких за період з 01.08.2014 р. по 21.10.2014 р. особі, що перебувала на незатвердженій МОЗ України посаді проректора з науково-педагогічної роботи та адміністративно-господарських питань (посада не передбачена штатним розписом), нараховано та виплачено заробітної плати на суму 57,2 тис. грн.

Протягом січня–листопада 2015 р. коштом загального та спеціального фонду кошторису виплачено заробітну плату мобілізованим працівникам та станом на 01.12.2015 р. не вжито заходів щодо отримання компенсації з державного бюджету на покриття витрат на заробітну плату мобілізованим. А саме: НМУ нараховано та сплачено єдиного соціального внеску на виплати мобілізованим, на які згідно із вимогами Порядку виплати компенсацій підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 04.03.2015 р. № 105, у разі подання розрахунків для компенсації єдиний соціальний внесок не нараховується, чим університету завдано матеріальної шкоди на загальну суму 44,1 тис. грн.

Також п’ять проректорів відповідно до наказів по університету отримували кошти за завідування кафедрами, через що протягом періо­ду з червня 2013 р. по березень 2015 р. їм зайво нараховано та виплачено заробітної плати за завідування кафедрами, чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 42,3 тис. грн.

Протягом періоду з 01.10.2012 р. по 01.10.2013 р. адміністративно-управлінському персоналу Стоматологічного медичного центру НМУ встановлено підвищення до посадового окладу у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці, через що університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 19,4 тис. грн. тощо.

По-друге, недотримання посадовими особами університету вимог законодавства з питань підготовки спеціалістів та працевлаштування випускників вищих навчальних закладів призвело до збитків державного бюджету на загальну суму 493,8 тис. грн.

Зокрема, через невідпрацювання 6 випускниками протягом 3 років у державному секторі народного господарства та невідшкодування ними вартості навчання державному бюджету в особі університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.

По-третє, керівництвом університету не дотримано затверджених постановою КМУ від 01.03.2014 р. № 65 заходів щодо економного та раціонального використання державних кош­тів. Як наслідок, НМУ використано бюджетних коштів на утримання більше ніж одного легкового автомобіля на загальну суму 334,0 тис. грн.

По-четверте, через недостатній контроль з боку посадових осіб університету за дотриманням законодавства щодо будівельних та ремонтних робіт допущено завищення вартості цих робіт на суму 721,1 тис. грн.

Зокрема, ПрАТ «КБК «Київбудком» в актах приймання виконаних робіт під час розрахунку загальновиробничих витрат не враховано знижувальні коефіцієнти, що призвело до завищення вартості виконаних робіт на суму 332,8 тис. грн. (з ПДВ), чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.

Підрядником ТОВ «ІБК «УКРТЕХСПЕЦ­БУД-ТД» в актах виконаних робіт (форми КБ-2в) за ревізійний період завищено кількість матеріалів, що призвело до завищення варто­сті виконаних будівельних робіт на загальну суму 251,2 тис. грн. та збитків університету у вказаному розмірі.

Поряд з цим підрядником ТОВ «БПФ Україна» в актах виконаних робіт завищено ціни на матеріали та враховано непогоджені із замовником обсяги, що призвело до завищення варто­сті виконаних будівельних робіт на загальну суму 76,2 тис. грн., чим завдано матеріальної шкоди (збитків) університету на вказану суму.

Також внаслідок завищення підрядником ТОВ «БК ВИКОНРОБ» кількості матеріалів завищено вартість виконаних будівельних робіт, чим завдано збитків університету на загальну суму 37,6 тис. грн.

ТОВ «ІНТЕРСТРАЙК» в акті № 1 прий­мання виконаних робіт за жовтень 2014 р. неправомірно використано завищені коефіцієнти на прибуток та на адміністративні витрати, а також у розрахунку загальновиробничих витрат не враховано знижувальних коефіцієнтів, що призвело до завищення вартості виконаних робіт на суму 23,2 тис. грн. (з ПДВ) та відповідних збитків НМУ.

По-п’яте, недотримання посадовими особами університету норм законодавства з питань оренди державного (комунального) майна призвело до збитків державного бюджету на загальну суму 508,6 тис. грн.

Зокрема, умови укладеного університетом з комунальним підприємством «Київжитло­спецексплуатація» договору про передачу майна територіальної громади міста Київ в оренду від 15.05.2014 р. № 1567 суперечать нормативно-правовим актам з питань оренди у частині сплати університетом компенсації витрат КП «Київжитлоспецексплуатація», до якої включено амортизаційні відрахування та накладні видатки на утримання нежитлових будинків. Унаслідок зазначеного університетом за період з 01.05.2014 р. по 01.12.2015 р. зайво сплачено коштів комунальному підприємству «Київжитлоспецексплуатація» на загальну суму 292,6 тис. грн. (з ПДВ), чим завдано відповідних збитків.

Унаслідок невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати у зв’язку зі зміною методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Київ за договором № 10/3717, укладеним з КП «Київжитлоспецексплуатація», у період з 01.10.2012 р. по 01.06.2014 р. зайво сплачено орендної плати на загальну суму 110,1 тис. грн. (з ПДВ), чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.

Також НМУ не нараховано та не виставлено до оплати орендарю ТОВ «Гранд» орендної плати, відшкодування земельного податку та витрат на утримання орендованого приміщення за період з 22.06.2015 р. по 01.12.2015 р., через що університетом недоотримано доходів у вигляді орендної плати та покриття витрат ТОВ «Гранд», чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 98,9 тис. грн.

У період з 01.10.2012 р. по 01.12.2015 р. Український медичний ліцей НМУ використовував приміщення навчальних корпусів Університету без оформлення договірних відносин (у тому числі без укладення договорів оренди) та без будь-яких дозвільних та розпорядчих документів. При цьому Університет не нарахував та не виставив Ліцею до оплати відшкодування витрат на комунальні послуги та витрати на утримання приміщення. Внаслідок зазначеного Університетом покрито витрати Ліцею на загальну суму 6,9 тис. грн, чим завдано матеріальної шкоди (збитків) у зазначеному розмірі.

Через недостатній контроль з боку відповідальних посадових осіб Університетом у ме­жах терміну позовної давності не вжито усіх належних заходів щодо стягнення простроченої дебіторської заборгованості на загальну суму 150,0 тис. грн. за договорами від 09.11.2007 р. та від 19.11.2007 р., укладеними з Головним управлінням охорони здоров’я та медичного забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), що призвело до втрати боржника у зобов’язаннях через закінчення строків стягнення заборгованості, чим Університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.

Через неналежний контроль керівництва університету за виконанням умов договорів НМУ оплачено роботи за договорами, укладеними з ТОВ «Реформ», зі встановлення кріплень в спеціалізовані транспортні засоби на загальну суму 38,8 тис. грн., які фактично не виконувалися, чим університету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.

Також недотримання посадовими особами університету норм законодавства з питань надання цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти призвело до збитків державного бюджету на загальну суму 23,9 тис. грн.

Крім цього, посадовими особами університету не забезпечено відповідного контролю за збереженням та обліком матеріальних цінностей, через що проведеною під час ревізії інвентаризацією установлено нестачу 20 одиниць матеріальних цінностей балансовою вартістю 264,4 тис. грн.

Матеріали ревізії передано до Національної поліції України для розгляду та прийняття рішення відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.

За матеріалами www.dkrs.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті