Механізми ціноутворення на ліки: подвійні стандарти — подвійні ціни

Як відомо, одним з предметів відання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я є законодавство про охорону здоров’я (далі — Комітет), у тому числі про медичну допомогу, лікувальну діяльність, лікарські засоби, фармацію та фармацевтичну діяльність. Забезпечення доступності ліків для населення — одне з нагальних питань, яке перебуває у фокусі уваги народних депутатів. До редакції нашого видання звернувся народний депутат, член профільного комітету Андрій Шипко з проханням детально вивчити питання ціноутворення на ліки, вартість яких підлягає відшкодуванню за програмою «Доступні ліки», а також тих, що закуповуються за бюджетні кошти. За інформацією народного депутата, оптово-відпускні ціни на один і той самий препарат можуть відрізнятися в декілька разів. У цій публікації ми ще раз піднімемо питання ціноутворення на регульовані ліки і з’ясуємо, чи дійсно ціни на один і той самий лікарський засіб можуть бути різними.

Ціноутворення на ліки, вартість яких підлягає відшкодуванню

З 1 квітня в Україні стартувала урядова програма «Доступні ліки», у рамках якої встановлено державне регулювання цін на лікарські засоби, вартість яких відшкодовується за бюджетні кошти шляхом встановлення МОЗ України граничних оптово-відпускних цін.

Реєстр граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби затверджено наказом МОЗ України від 25.03.2017 р. № 325. Він містить розраховані МОЗ України граничні оптово-відпускні ціни в перерахунку на визначену добову дозу (DDD) на ліки, включені до переліку 21 міжнародної непатентованої назви лікарських засобів, зазначеного в п. 1 постанови КМУ від 9 листопада 2016 р. № 863 «Про запровадження відшкодування вартості лікарських засобів». Користуючись цим реєстром, виробники/імпортери перераховують граничну оптово-відпускну ціну на кількість DDD в упаковці й отримують граничну оптово-відпускну ціну упаковки свого препарату.

Повне або часткове відшкодування вартості цих ліків здійснюється в межах затвердженого МОЗ України розміру відшкодування вартості лікарських засобів, що включені до Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню (далі — Реєстр).

Для включення препарату до Реєстру власник або уповноважений представник власника реєстраційного посвідчення на лікарський засіб має подати до МОЗ України пакет документів. Постановою КМУ від 17.03.2017 р. № 152 «Про забезпечення доступності лікарських засобів» визначено їх перелік:

  • заява, яка у тому числі містить дані щодо розрахованої оптово-відпускної ціни за одиницю лікарської форми однієї встановленої дози та розрахованої оптово-відпускної ціни за упаковку препарату;
  • довіреність, яка засвідчує повноваження заявника подавати до МОЗ документи, видану власником реєстраційного посвідчення на лікарський засіб, з перекладом українською мовою, або копія такої довіреності, засвідчена в установленому законодавством порядку;
  • письмове зобов’язання здійснювати постачання лікарського засобу в Україні протягом заявленого строку за ціною, що не перевищуватиме заявлену оптово-відпускну ціну.

За результатами розгляду заяви МОЗ Украї­ни протягом 10 днів приймає рішення про внесення торгової назви лікарського засобу до Реєстру, якщо заявлена оптово-відпускна ціна перевищує рівень граничної оптово-відпускної ціни.

На сьогодні такий Реєстр затверджено наказом МОЗ України від 03.04.2017 р. № 360. Він містить 157 торгових назв лікарських засобів, вартість яких відшкодовується державою. Вартість 23 препаратів відшкодовується повністю. Такі ліки відпускаються пацієнтам за рецептами безкоштовно. За решту — 134 препарати — пацієнт має доплатити різницю, зазначену в Реєстрі. Сума доплати варіює від 1 до 75% роздрібної вартості.

Ціноутворення на ліки, що закуповуються за бюджетні кошти

У той же час з 2014 р. існує паралельна процедура — декларування оптово-відпускних цін на лікарські засоби, які закуповуються за бюджетні кошти. Порядок декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби (далі — Порядок) регламентовано постановою КМУ від 2 липня 2014 р. № 240 «Питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби».

Зауважимо, що постановою КМУ № 152 внесено зміни до Порядку. Згідно з ними з 18 березня 2017 р. декларуванню підлягають також зміни оптово-відпускних цін на ліки, вартість яких відшкодовується. При цьому встановлено, що задекларовані зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби, включені до переліку 21 МНН лікарських засобів та до Реєстру, не можуть перевищувати граничних оптово-відпускних цін, встановлених МОЗ України.

Заявники, які бажають, щоб їх ліки взяли участь у програмі «Доступні ліки», мають задекларувати зміни оптово-відпускних цін на них

Тобто, виходячи з положень постанови КМУ № 240, заявники, які бажають, щоб їх ліки взяли участь у програмі «Доступні ліки», мають задекларувати зміни оптово-відпускних цін на них згідно з Порядком. При цьому такі ціни не мають перевищувати граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, затверджених наказом МОЗ України від 25.03.2017 р. № 325. Однак, за даними нашого аналізу, задекларовані ціни на окремі ліки, що включені до програми «Доступні ліки», перевищують встановлені Міністерством граничні оптово-відпускні ціни, але про це трохи нижче.

Задекларовані зміни оптово-відпускних цін на ліки вносяться до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби. Положення, яке визначає порядок, форму ведення та внесення змін до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби, затверджено наказом МОЗ України від 18.08.2014 р. № 574. Раніше на сайті МОЗ України була доступна система пошуку по реєстру оптово-відпускної ціни на лікарські засоби. Однак вже протягом тривалого часу вона знаходиться на технічному доопрацюванні.

Ознайомитися з задекларованими змінами оптово-відпускних цін можна на сервісі «Задекларовані оптово-відпускні ціни» у розділі «Ціни на ліки» електронної версії «Щотижневика АПТЕКА». Сервіс містить актуальну інформацію щодо задекларованих змін оптово-відпускних цін на ліки. Останні дані внесено на підставі наказу МОЗ України від 19.04.2017 р. № 445 «Про декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби станом на 12 квітня 2017 року та внесення їх до реєстру та внесення змін до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби».

На сьогодні існує 2 реєстри оптово-відпускних цін на лікарські засоби та 2 різні процедури включення до них лікарських засобів

Отже, на сьогодні існує 2 реєстри оптово-відпускних цін на лікарські засоби та 2 різні процедури включення до них лікарських засобів — за програмою «Доступні ліки» та за процедурою декларування зміни оптово-відпускних цін на ліки, які закуповуються за бюджетні кошти.

При цьому привертає увагу різна оптово-відпускна ціна на один і той самий препарат з однаковою формою випуску та дозуванням. Це є результатом існування одночасно 2 різних механізмів ціноутворення на одні й ті самі лікарські засоби.

Ми звернулися до А. Шипка з проханням прокоментувати ситуацію, що склалася, та поцікавилися, як представники законодавчої гілки влади можуть посприяти її вирішенню.

579

— Андрію Федоровичу, як би Ви оцінили поточну ситуацію, яка склалася у сфері ціноутворення на лікарські засоби?

— Ми підтримуємо прагнення Уряду і Міністерства охорони здоров’я України зокрема забезпечити населення доступними, якісними та ефективними лікарськими засобами. Однак запровадження паралельних і незрозумілих механізмів створює корупційні ризики. За таких умов заяви урядовців про заохочення учасників фармацевтичного ринку до реалізації державних програм виглядають абсурдними.

Зважаючи на те, що держава має в першу чергу забезпечити доступність ефективних та безпечних лікарських засобів для пацієнтів, необхідно встановити єдиний механізм ціноутворення на ліки, які закуповуються, і тих, вартість яких відшкодовується за рахунок бюджетних коштів.

Ситуація, за якої лікарські засоби, що реалізуються в аптеках, є дешевшими ніж ті, що закуповуються за бюджетні кошти, парадоксальна. Це є неприйнятним з точки зору ефективності використання бюджетних коштів під час забезпечення населення якісними, ефективними і доступними лікарськими засобами.

— Яких подальших дій з боку народних депутатів варто очікувати з метою врегулювання цього питання?

— Я вже направив депутатське звернення на адресу МОЗ України з проханням врегулювати порушене питання та розробити єдину процедуру декларування цін на лікарські засоби, які закуповуються та/або вартість яких відшкодовується за рахунок бюджетних коштів, з метою формування єдиної оптово-відпускної ціни на лікарські засоби. Думаю, що і наш профільний комітет не залишить поза увагою це питання.

Так, наприклад, оптово-відпускна ціна на препарат Аладин® (таблетки 10 мг блістер, № 30) виробництва ПАТ «Фармак» у Реєстрі становить 15,00 грн. У той же час в реєстрі оптово-відпускних цін на лікарські засоби ціна на цей препарат становить 39,98 грн. (задекларовано наказом МОЗ України від 11.09.2015 р. № 594). Таким чином, різниця в ціні складає 24,98 грн., тобто у 2,6 рази.

Оптово-відпускна ціна на препарат Аміокордин® (таблетки 200 мг блістер, № 60) виробництва КРКА (Словенія) у Реєстрі становить 118,98 грн. Натомість у реєстрі оптово-відпускних цін на лікарські засоби — 187,37 грн. (задекларовано наказом МОЗ України від 01.08.2016 р. № 806), що у 1,5 разу дорожче.

У 3,8 разу вищою є задекларована ціна на препарат Вазиліп® (таблетки, вкриті плівковою оболонкою, 40 мг блістер, № 28) виробництва КРКА (Словенія) за оптово-відпускну ціну, зазначену в Реєстрі.

Препарати закуповуються за бюджетні кошти дорожче, ніж вони реалізуються в рамках програми «Доступні ліки»

Це означає, що препарати закуповуються за бюджетні кошти дорожче, ніж вони реалізуються в рамках програми «Доступні ліки».

Станом на 26 квітня 2017 р. на 10 препаратів, зазначених у Реєстрі, задекларована зміна оптово-відпускної ціни відсутня. І на 41 препарат задекларовані зміни оптово-відпускних цін не перевищують граничних оптово-відпускних цін, встановлених профільним міністерством.

Разом з тим 2 процедури формування та внесення цін до різних реєстрів дублють одна одну. Тобто, якщо виробник бажає, щоб його препарат закуповувався за бюджетні кошти, він має задекларувати зміну оптово-відпускної ціни за процедурою, встановленою постановою КМУ № 240. Якщо ж виробник бажає включити лікарський засіб до реєстру таких, які підлягають відшкодуванню, він має зробити це за процедурою, встановленою постановою КМУ № 152.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті