Хід реалізації програми «Доступні ліки»

В Україні продовжується реалізація урядової програми «Доступні ліки», яка стартувала 1 квітня 2017 р. На офіційному сайті МОЗ 16.06.2017 р. оприлюднено проект реєстру граничних оптово-відпускних цін за міжнародними непатентованими назвами (МНН). У даній публікації ми проаналізуємо, як зміняться граничні оптово-відпускні ціни, структура споживання лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, та ціни на такі препарати. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

ОНОВЛЕННЯ РЕЄСТРУ

Нагадаємо, що на сьогодні чинними є Реєстр граничних оптово-відпускних цін, затверджений наказом МОЗ від 25.03.2017р. № 325, у якому зазначено граничні оптово-відпускні ціни за МНН, та Реєстр лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, затверджений наказом МОЗ України від 03.04.2017 р. № 360, який налічує 157 торгових назв препаратів.

Відповідно до Порядку розрахунку граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби на основі референтних цін, затвердженого наказом МОЗ від 29.12.2016 р. № 1423, та постанови КМУ від 17.03.2017 р. № 152 оновлення цих реєстрів здійснюється МОЗ двічі на рік станом на 1 січня та 1 липня поточного року. 16.06.2017 р. МОЗ оприлюднено проект реєстру граничних оптово-відпускних цін, після затвердження та оприлюднення якого заявникам надається 10 днів для реєстрації ціни. А вже 20.06.2017 р. МОЗ повідомило про відтермінування введення в дію Реєстру ліків, вартість яких підлягає відшкодуванню, до 31 липня 2017 р. 

Щодо проекту реєстру граничних оптово-відпускних цін слід зазначити, що оскільки курс гривні останнім часом залишається відносно стабільним, то розраховані МОЗ граничні ціни станом на 16.06.2017 р. майже не змінилися порівняно з Реєстром граничних оптово-відпускних цін, затвердженим наказом МОЗ від 25.03.2017 р. № 325 (таблиця). Таким чином, суттєвого збільшення кількості торгових назв препаратів, вартість яких відшкодовуватиметься державою, очікувати не слід.

Таблиця. Порівняльна таблиця граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби в проекті та діючих реєстрах

з/п
Міжнародна непатентована назва (МНН) Код АТХ Лікарська форма Сила дії (дозування), DDD Ціна зовнішнього реферування DDD, грн.
Проект реєстру (станом на 16.06.2017 р.) Діючий реєстр (наказ МОЗ від 25.03.2017 р. № 325) Різниця: (+) підвищення, (–) зниження
Серцево-судинні захворювання
1 Аміодарон (Amiodarone) C01B D01 Таблетки 200 мг 2,0364 2,0418 –0,0054
2 Амлодипін (Amlodipine) C08C A01 Таблетки 5 мг 0,8334 0,8402 –0,0068
3 Атенолол (Atenolol) C07A B03 Таблетки 75 мг 1,3300 1,3424 –0,0124
4 Верапаміл (Verapamil) C08D A01 Таблетки 240 мг 4,5036 4,5156 –0,0120
5 Гідрохлоротіазид (Hydrochlorothiazide) C03A A03 Таблетки 25 мг 1,9651 1,9512 0,0139
6 Спіронолактон (Spironolactone) C03D A01 Таблетки 75 мг 3,9610 3,9962 –0,0352
7 Фуросемід (Furosemide) C03C A01 Таблетки 40 мг 0,6710 0,6570 0,0140
8 Дигоксин (Digoxin) C01A A05 Таблетки 0,25 мг 1,1963 1,1995 –0,0032
9 Еналаприл (Enalapril) C09A A02 Таблетки 10 мг 1,2485 1,2519 –0,0034
10 Ізосорбіду динітрат (Isosorbide dinitrate) C01D A08 Таблетки 60 мг 2,9069 2,9323 –0,0254
11 Карведилол (Carvedilol) C07A G02 Таблетки 37,5 мг 4,8875 4,7852 0,1023
12 Клопідогрел (Clopidogrel) B01A C04 Таблетки 75 мг 2,9040 2,9308 –0,0268
13 Метопролол (Metoprolol) C07A B02 Таблетки 150 мг 3,3777 3,3867 –0,0090
14 Нітрогліцерин (Glyceryl trinitrate) C01D A02 Таблетки сублінгвальні 2,5 мг 7,0368 6,9793 0,0575
15 Нітрогліцерин (Glyceryl trinitrate) C01D A02 Таблетки 5 мг 1,2390 1,2402 –0,0012
16 Симвастатин (Simvastatin) C10A A01 Таблетки 30 мг 3,1334 3,0067 0,1267
17 Бісопролол (Bisoprolol) C07A B07 Таблетки 10 мг 1,7811 1,8171 –0,0360
Цукровий діабет ІІ типу
18 Метформін (Metformin) A10B A02 Таблетки 2000 мг 2,5830 2,5719 0,0111
19 Гліклазид (Gliclazide) A10B B09 Таблетки 60 мг 3,1556 3,1848 –0,0292
Бронхіальна астма
20 Беклометазон (Beclometasone) R03B A01 Аерозоль для інгаляцій 800 мкг 8,0643 8,1394 –0,0751
Будесонід (Budesonide) R03B A02 Суспензія для розпилення 1,5 мг 47,4662 47,2622 0,2040
21 Будесонід (Budesonide) R03B A02 Порошок для інгаляцій 800 мкг 9,1649 9,2496 –0,0847
22 Будесонід (Budesonide) R03B A02 Порошок для інгаляцій в капсулах 800 мкг 7,7191 7,7640 –0,0449
23 Сальбутамол (Salbutamol) R03A C02 Аерозоль для інгаляцій 800 мкг 2,4023 2,4003 0,0020
24 Сальбутамол (Salbutamol) R03A C02 Розчин для інгаляцій 10 мг 8,2055 8,1603 0,0452

У свою чергу, редакція «Щотижневика «АПТЕКА» також розрахувала граничні ціни. Розраховані нами граничні ціни близькі до таких, розрахованих МОЗ. Однак слід зауважити, що в оприлюдненому проекті реєстру МОЗ не розрахувало граничні ціни для препаратів будесоніду у формі суспензії для розпилення, хоча ця форма випуску затверджена постановою КМУ № 863 та міститься в діючому реєстрі. Наша редакція розрахувала граничну ціну для цієї форми випуску (див. таблицю).

СПОЖИВАННЯ

Реалізація програми стимулювала збільшення споживання препаратів, вартість яких підлягає відшкодуванню (рис. 1). Так, у травні 2017 р. споживання упаковок препаратів, включених до переліку МНН, затвердженого постановою КМУ від 09.11.2016 р. № 863, зросло більше ніж на 50% порівняно з аналогічним періодом минулого року. При цьому для препаратів, які включені до Реєстру та вартість яких відшкодовується державою, цей показник становить більше 80%, тоді як для препаратів, вартість яких не відшкодовується, — близько 5% .

Рис. 1
 Динаміка аптечних продажів лікарських засобів у натуральному вираженні, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня2017 р.
Динаміка аптечних продажів лікарських засобів у натуральному вираженні, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня 2017 р.

У травні 2017 р. у грошовому вираженні темпи зростання споживання препаратів, включених до переліку МНН, становили більше 30% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Для препаратів, які включені до Реєстру та вартість яких відшкодовується державою, цей показник підвищився більше ніж на 70% , а для препаратів, вартість яких не відшкодовується, — близько 10% (рис. 2).

Рис. 2
 Динаміка аптечних продажів лікарських засобів у грошовому вираженні, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня 2017 р.
Динаміка аптечних продажів лікарських засобів у грошовому вираженні, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня 2017 р.

ЦІНИ

Динаміка споживання свідчить, що в цілому темпи зростання споживання в упаковках випереджають такі в грошовому вираженні. Це обумовлено значним зростанням споживання препаратів, вартість яких відшкодовується державою, які значно дешевші за препарати, вартість яких не відшкодовується. При цьому середньозважена вартість 1 упаковки препаратів, вартість яких відшкодовується, у травні 2017 р. знизилася на 4,4% порівняно з аналогічним періодом минулого року. А для препаратів, які не підпадають під відшкодування, навпаки, зросла на 3,3% (рис. 3). Загалом цей показник знизився на 13,1%. При цьому слід відзначити, що зниження середньозваженої вартості 1 упаковки обумовлене не тільки зниженням ціни, а й перерозподілом споживання у бік дешевих препаратів, а також обмеженням націнок.

Рис. 3
 Динаміка оціночної* середньозваженої роздрібної вартості 1 упаковки лікарських засобів, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня 2017 р.
Динаміка оціночної* середньозваженої роздрібної вартості 1 упаковки лікарських засобів, включених до переліку МНН, у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період з січня 2016 до травня 2017 р.

ВИСНОВКИ

Як свідчить аналіз, під час реалізації програми «Доступні ліки» кількість споживаних упаковок препаратів з переліку МНН суттєво збільшилася. У той же час у грошовому вираженні зростання менш значне.

Таким чином, на аптечні мережі, які беруть участь у програмі, лягає додаткове навантаження, пов’язане з обслуговуванням більшої кількості рецептів, при зниженні надбавки та бази для її розрахунку. При цьому, за словами керівників підприємств, на обслуговування 1 рецепта з відпуску препаратів, включених до програми «Доступні ліки», працівник аптеки витрачає 5–10 хв. Тобто аптеки зовсім не мотивовані брати участь у державних програмах.

Отже, на сьогодні залишається відкритим питання щодо удосконалення системи реімбурсації, зокрема з метою підвищення мотивації аптечних підприємств до участі в програмі «Доступні ліки».

Також слід опрацювати питання щодо перегляду переліку МНН, включених до програми реімбурсації, оскільки він містить препарати, які рідко застосовуються, та ті, які застосовуються під час надання невідкладної допомоги.

Денис Кірсанов

*Середньозважена вартість розрахована за умови, що всі препарати продавалися за повну вартість (частка відшкодування + доплата пацієнта).
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті