Уряд запустив реформу міністерств

18 серпня під час засідання Уряду затверджено ряд нормативно-правових актів, які стосуються впровадження реформи державної служби в Україні. Зокрема, наразі залучені 10 пілотних міністерств, а також Секретаріат КМУ, Національне агентство України з питань державної служби та Національне агентство електронного урядування. В цілому ж дану реформу планується провести у всіх міністерствах, тому решту міністерств буде реформовано в наступному році. Метою даної реформи є підвищення якості державної служби і публічної адміністрації в Україні.

Олександр Саєнко, міністр Кабінету Мініст­рів України, виступив з доповіддю про реформу державної служби України. Він зауважив, що сьогодні система державного управління переобтяжена не властивими і по суті дублюючими функціями, які не дають їй ефективно працювати. Тому в 2016 р. було проведено велику роботу, зокрема напрацьовано комплекс­ну стратегію реформи державного управління. Для її реалізації залучено близько 100 млн євро, вона складається з декількох ключових частин. В першу чергу, це вдосконалення системи стратегічного планування, щоб розуміти, які повин­ні бути пріоритети і як координувати їх з наявними ресурсами. Тому слід затвердити програму середньострокових дій.

«Ми прийняли рішення про запровадження 3-річного бюджетного планування, схвалили стратегію управління публічними фінансами. Це дуже важливо з точки зору підвищення ефективності наших дій, використання тих ресурсів, які у нас є», — зазначив О. Саєнко.

Другою ключовою частиною є інституційні зміни. Доповідач зазначив, що слабкість системи спонукає керівників міністерств до залучення радників, створення дорадчих, експертних груп. Однак, на його думку, це все може бути лише тимчасовими заходами, і слід говорити про розбудову спроможних ефективних державних інституцій, які замість управління підприємствами стануть потужними аналітичними центрами.

Стосовно кадрових змін доповідач звернув увагу, що на сьогодні система управління персоналом не відповідає вимогам часу, тому необхідно обговорювати перехід від класичної кад­рової роботи, тобто від командно-адміністративної системи управління кадрами до питання управління компетенціями, розвитку лідерства і запровадження системи європейського типу. Також він додав: «У першу чергу, Міністерство має розуміти свою місію і завдання, для вирішення яких проблем взагалі воно створено. По-друге, це сфера відповідальності міністерств. Дуже важливо, щоб Міністерство мало конкретну сферу відповідальності. Тому що часто доручення даються, а ми не розуміємо, хто конкретно є відповідальним за ту чи іншу сферу чи питання. З іншого боку, реформа передбачає посилення лідерства міністра у своїй галузі. Тому що міністр, який відповідає за свою сферу, повинен мати повноваження щодо координації ресурсів, донорської допомоги і нормативно-правового регулювання. Тому сфера відповідальності є дуже важливою».

Реформа передбачає усунення невластивих для міністерств повноважень. Зокрема, це питання безпосереднього управління державними підприємствами і концентрація уваги на реалізації державної політики у своїх сферах. Тому у цьому світлі важливою є й реформа приватизації, корпоратизації, яку сьогодні проводить Уряд, запровадження незалежних наглядових рад і пошук менеджменту для тих підприємств, які сьогодні є неефективними. Окрім цього, коли Міністерство видає тисячі дозволів, ліцензій, експертиз, це знижує його ефективність, тому доповідач запропонував передати ці функції на рівень центральних органів виконавчої влади або віддати професійній спільноті на рівні органів місцевого самоврядування. Наступною невластивою функцією, яку планується виключити з повноважень міністерств, є здійснення інспекційно-наглядової діяльності. Проекти нормативних актів, які прийняв Уряд, окрім іншого, передбачають поетапне скорочення штатної чисельності міністерств. Вони мають стати компактними, ефективними центрами аналізу політики, а не центрами управління тисячами підприємств.

Стосовно майбутньої структури міністерств спікер зазначив, що МОЗ, зокрема, складатиметься з директоратів (Директорат стратегічного планування та євроінтеграції, Директорат громадського здоров’я, Директорат медичних послуг, Фармацевтичний директорат, Директорат медичної освіти, кадрів та науки) і Секретаріат Міністерства.

Директорати матимуть систему показників відповідальності та оцінки їх діяльності, які оцінюватимуться на регулярній основі. Кожен директорат розумітиме свої цілі, завдання в рамках реалізації державних та бюджетних програм. Також директорати під час підготовки нормативно-правових актів користуватимуться новим підходом. Для цього Уряду необхідно схвалити новий регламент роботи з нормативно-правовими документами, де сам процес буде пов’язаний не з техніко-юридичним оформленням нормативно-правових актів, а саме з формуванням їх політики. При цьому планується ще й розробити певні check lists для міністерств, щоб вони відповідали й надавали свої зауваження до проектів документів тільки в рамках своєї компетенції, що також посилить лідерство міністрів в кожній своїй сфері.

Окрім цього, директорати повністю працюватимуть в електронному режимі. Для цього вже створено спеціальну програму електронних кабінетів, в яких міститиметься вся інформація, статистика, всі проекти документів, тобто вся їх робота на 99% відбуватиметься в електронному режимі. Для цього в рамках цієї реформи передбачено повне матеріально-технічне забезпечення всіх нових директоратів.

Реформа також торкнеться й проведення конкурсів на заміщення посад державних службовців. Зокрема, це нові вимоги до кандидатів, фокус в яких зроблено на оцінці їх компетенції. Для цього створено спеціальні програми з відбору, які оцінюють аналітичні здібності, тобто як кандидат може працювати з тими чи іншими видами інформації. А сама процедура конкурсу розроблена спільно з ключовими рекрутинговими компаніями в Україні, яка передбачає проведення її в кілька етапів, тестування й структуроване інтерв’ю.

О. Саєнко звернув увагу й на те, що реформа передбачає повну інформаційну підтримку кандидатів, які братимуть участь у конкурсі. Зокрема, для цього запроваджено «гарячу лінію». Тому ті кандидати, які прагнутимуть прийти або які вже працюють на державній службі і захочуть взяти участь у конкурсах, отримають всі види інформаційної підтримки.

Крім того, до роботи конкурсних комісій залучено й незалежних експертів. Так, в кожній конкурсній комісії буде брати участь і представник рекрутингової компанії, яка входить в топ-10 рекрутингових компаній в Україні, та 2 незалежні експерти, які також оцінюватимуть кандидата і матимуть право впливати на рішення, яке приймає конкурсна комісія.

Також вже створено повноцінний портал вакансій для осіб, які хочуть потрапити на державну службу (www.сareer.gov.ua). Наразі цей портал працює в тестовому режимі, але найближчим часом він стане доступним для повноцінного користування. По суті даний портал має дві основ­ні функції. По-перше, це надання вичерпної інформації про те, які конкурси оголошено, які вимоги висуваються до державних службовців, часові рамки, в які слід подавати документи. По-друге, через цей портал можна подати документи повністю в електронному вигляді. Тобто людині не потрібно особисто приходити в кадрову комісію і подавати пакет документів у паперовому вигляді.

Після завершення засідання Уряду відбувся брифінг «Реформа державної служби: старт конкурсів на нові посади в міністерствах». Під час нього Мартін Клауке, керівник першого відділу програм допомоги «Належне управління та демократизація» Представництва ЄС в Україні, наголосив на тому, що без належним чином мотивованих державних службовців зміни у сфері державного управління проводити досить складно. Для запровадження реформи ЄС надає технічну, експертну, а також фінансову допомогу Уряду України. Попереду великий обсяг роботи, який має бути виконаний. Є цілий ряд нормативно-правових актів, які потребують змін і мають враховувати положення про нові посади. Належним чином має бути врегульовано й питання заробітної плати. «Ми сподіваємося, що досвід реформування перших 10 міністерств буде розповсюджено й на інші органи влади України», — наголосив М. Клауке.

Антон Ященко, виконавчий директор Офісу реформ, наголосив, що реформа державного управління є пріоритетом прем’єр-міністра, Уряду, а також європейських партнерів України, тому що вона є основою для всіх інших реформ. Адже саме через брак ефективності, коли міністерства виконують багато не властивих їм функцій з управління державним майном, надання послуг тощо, вони не здатні ефективно приділяти увагу класичному процесу формування державної політики. Тому цього року планується проведення конкурсів на зайняття близько 900 вакансій в 10 міністерствах, а отриманий в результаті цього досвід буде використаний в наступному році під час проведення конкурсів на зайняття посад інших міністерств, що не були задіяні в пілотному проекті.

Прес-служба
«Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті