Проект постанови ВРУ щодо утворення Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування неефективного використання МОЗ державних коштів

08 Червня 2010 12:49 Поділитися

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Охорона здоров’я сьогодні безумовно вимагає збільшення обсягів фінансування. Внутрішніх резервів для оптимізації інфраструктури фактично немає.

Бюджетні видатки на охорону здоров’я, незважаючи на поступове зростання, в останні роки ледь перевищують 30 млрд грн., що становить близько 60% мінімальної потреби галузі (56 млрд грн.). У 2009 році питома вага видатків на охорону здоров’я у структурі валового внутрішнього продукту досягла критично низької величини — 2,9%.

В умовах такого хронічного недофінансування охорони здоров’я особливо важливого значення набуває раціональне та економне використання всіх наявних ресурсів та дотримання принципу ефективності, визначеного ст. 7 Бюджетного кодексу України.

Однак, Міністерством охорони здоров’я України при використанні державних коштів протягом останніх років зазначені вимоги ігноруються.

Про це свідчать матеріали Головного контрольно-ревізійного управління України та Рахункової палати України, надані у квітні–травні поточного року Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я для розгляду та вжиття відповідних заходів.

Так, результатами ревізії фінансово-господарської діяльності Міністерства охорони здоров’я України (далі — МОЗ України) за період з 01.01.2008 по 18.11 2009 р., проведеної Головним контрольно-ревізійним управлінням України (далі — ГоловКРУ), встановлено чисельні порушення фінансової дисципліни, що призвели до багатомільйонних втрат матеріальних та фінансових ресурсів. Тільки за основними сумами тендерних закупівель обсяг зайвих і неефективних видатків за цей період склав 51,2 млн грн.

Проведений ГоловКРУ аналіз фінансово-господарської діяльності МОЗ України вказує на системні зловживання у сфері централізованих закупівель.

Дані аналізу містять непоодинокі факти включення до тендерної документації дискримінаційних вимог, які виписуються конкретно під одного з учасників закупівлі. Внаслідок такого штучного обмеження кола пропозицій по закупівлі, МОЗ України лише на закупівлю антиретровірусних препаратів для профілактики та лікування ВІЛ/СНІДу було зайво витрачено 15,7 млн грн., що становило майже половину виділених річних асигнувань на ці цілі.

Значних збитків державі завдано й через закупівлю лікарських засобів, лікувально-діагностичного обладнання та виробів медичного призначення через низку посередників (41,4 млн грн.).

Так, наприклад, протягом 2008–2009 років:

  • ТОВ «Три-Центральний аптечний склад» поставило МОЗ Украї­ни лікарські засоби виробництва Бельгії та Данії на загальну суму 125,4 млн грн., закупивши їх у компанії EUROSTATE CORPORAITION LIMITED (Велика Британія) та ЗАТ «Ганза» (Україна), та заробивши на різниці в цінах 9,1 млн та 404 тис. грн. відповідно;
  • ТОВ «Імбіоімпекс» закупило для МОЗ України імунобіологічні препарати виробництва Росії та Індії через компанії «Хостас Лимитед Компанія № 195018» (Нова Зеландія) та «Вирион ГМБХ» (Республіка Сейшельські Острови), контракти від імені яких укладала одна й та ж особа — Олівер Пен, отримавши на різниці в цінах 619,7 тис. грн. прибутку;
  • ТОВ «ФРА-М» отримало 854 тис. грн. прибутку за рахунок завищення ціни на онкологічні препарати виробництва Індії та Франції, закупивши їх для МОЗ України через українського посередника ТОВ «Фармацевтичні препарати регіонів»;
  • ТОВ «Интерфарм» заробило на різниці в цінах при поставках імунобіологічних препаратів французького виробництва через компанію OLDEN GROUP LLC (США) 2,5 млн грн.

І цей перелік може бути продовжено.

При цьому, як зазначає ГоловКРУ, підкріплюючи свої висновки інформацією, наданою Державною податковою адміністрацією України та Міністерством закордонних справ України, під час закупівлі продукції іноземного виробництва чітко простежуються ознаки тіньових схем, спрямованих на мінімізацію та/або ухилення від сплати податків вітчизняних постачальників.

Слід зазначити також, що навіть у випадках придбання лікарських засобів та медичного обладнання вітчизняного виробництва закупівля здійснювалася виключно через посередників. Так, на закупках для МОЗ України 20 найменувань лікарських засобів та апаратів штучної вентиляції легень вітчизняного виробництва за рахунок державних коштів посередниками було отримано прибуток у розмірі 8,7 млн грн. Зокрема, у 2008 році 11 найменувань протитуберкульозних препаратів вітчизняного виробництва (НВЦ «Борщагівський ХФЗ» та ВАТ «Луганський ХФЗ») було закуплено МОЗ України через ТОВ «Сумська аптечна компанія», внаслідок чого додаткові витрати бюджету склали 670,3 тис. грн.

За висновками ГоловКРУ внаслідок закупівлі медичного обладнання та лікарських засобів у вітчизняних і зарубіжних посередників їх вартість для МОЗ України зростає, як мінімум, удвічі.

Крім вже зазначених проявів злочинної безхазяйності та ігнорування принципів ефективності, визначених ст. 7 Бюджетного кодексу України, МОЗ України при здійсненні централізованих закупівель не враховуються реальні потреби закладів охорони здоров’я у лікарських засобах та обладнанні, а також наявність умов для встановлення медичного обладнання та введення його в експлуатацію з метою подальшого використання за призначенням. За останні два роки це призвело до необґрунтованого придбання понад потребу окремих вакцин на суму 1,85 млн грн.; утворення значних залишків імунобіологічних препаратів з простроченим терміном придатності на загальну суму понад 1,5 млн грн., простоювання закупленого високовартісного медичного обладнання на суму 92,4 млн грн.

Такі ж, підходи застосовуються і при використанні державних коштів іноземних кредитів під державні гарантії.

На користь цього свідчать виявлені у поточному році під час проведення ГоловКРУ у ДП «Укрмедпостач», підпорядкованого МОЗ України, позапланової ревізії стану використання державних коштів під час залучення іноземних товарних кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами за 2009 рік та завершений звітний період 2010 року. Вартість цього проекту становить 500 млн євро.

У рамках реалізації першого етапу цього проекту станом на 1 квітня 2010 року ДП «Укрмедпостач» отримано медичне обладнання та 1000 одиниць спеціалізованих автомобілів Opel Combo, адаптованих для надання медичної допомоги, на суму 45,2 млн євро. З урахуванням відповідних митних та податкових платежів, відсотків за кредит та комісій один такий автомобіль обійдеться державному бюджету 254 649 грн., що на 99 тис. грн. більше від продажної ціни автомобіля на території України (за офіційними даними УкрАвтоЗАЗ-Сервіс, вартість такого автомобіля у максимальній комплектації для роздрібного продажу в Україні становить 155 680 грн.). І це тільки те, що стосується автомобілів.

За попередніми висновками ГоловКРУ реалізація цього інвестиційного проекту може призвести до додаткових втрат коштів державного бюджету на суму близько 100 млн грн.

Не можуть залишитися поза увагою Парламенту і суспільства й факти неефективного використання МОЗ України коштів, що були виділені на подолання грипу A/H1N1 та гострих респіраторних захворювань.

Результатами аудиту використання коштів державного бюджету, проведеного Рахунковою палатою України, встановлено неефективне використання Міністерством охорони здоров’я 342,0 млн грн., або 46,3% загальної суми освоєних коштів, що були виділені на ці потреби.

Так, МОЗ України було виділено бюджетних коштів у сумі 1,16 млрд грн. на забезпечення недопущення та подолання поширення на території України грипу A/H1N1 та гострих респіраторних захворювань. З цієї суми було освоєно лише 63,7%, а поставки тривали аж до квітня поточного року. Із закуплених медикаментів та виробів медичного призначення використано лише 8%. Придбане обладнання на суму 44 млн грн. не введено в експлуатацію.

Через нездатність МОЗ України ефективно та оперативно розпорядитися коштами резервного фонду в сумі 50 млн грн., що надійшли ще у травні 2009 року, угоди на закупівлі необхідних ліків і обладнання було укладено лише у вересні-листопаді 2009 року, а їх поставка здійснювалася аж до лютого 2010 року. Як наслідок, на час епідемії грипу лікувальні заклади не були забезпечені важливими ліками, а закуплене обладнання практично не було задіяне ні у діагностичному, ні у лікувальному процесі.

При цьому слід зазначити, що обсяг закуплених медикаментів суттєво перевищував потребу в них, внаслідок чого на сьогодні існує високий ступень ризику неможливості їх використання в рамках терміну придатності.

Незважаючи на те, що кількість закупленого за додаткові кошти обладнання для тестування грипу значно перевищувала потребу, рекомендовану ВООЗ, його використання у період епідемії було неможливе через незабезпечення необхідними комплектуючими. Так, 83 комплекти тест-систем на суму 1,8 млн грн. для ПРЛ-обладнання були закуплені без праймерів/зондів вірусу грипу А Н1N1, без яких неможливо проведення досліджень на цих тест-системах.

Із виділених 72,1 млн грн. на оплату праці медичних працівників за роботу в надурочний час 18,6 млн грн. не використано за призначенням та повернуто в бюджет.

З гуманітарної допомоги, яка надійшла в Україну на суму понад 67 млн грн., переважна частина вантажів під час ускладнення епідемічної ситуації не направлялася до лікувальних закладів, а тому лише 4,4% гуманітарної допомоги використано за призначенням. У залишках наявні ліки з критичним терміном придатності на суму 21,8 млн грн. та незареєстровані ліки на суму 17,2 млн грн., які необхідно утилізувати чи знищити.

Таким чином, проведені державні витрати вирішального впливу на ситуацію з грипом не мали. При цьому інші важливі державні програми у галузі охорони здоров’я (з проблем туберкульозу, ВІЛ/СНІДу, трансплантації, онкології, серцево-судинних та інших захворювань тощо) залишилися недофінансованими на 1,5 млрд грн.

Така ситуація є неприпустимою та потребує вжиття невідкладних заходів.

2. Цілі і завдання прийняття акта

Зазначений законопроект підготовлений з метою розслідування обставини та причин порушень чинного законодавства при здійсненні фінансово-господарської діяльності Міністерством охорони здоров’я України та підпорядкованими йому структурами, а також підготовки пропозицій щодо вдосконалення нормативно-правової бази, яка регламентує проведення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти.

3. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Правове регулювання у даній сфері здійснюється на основі Конституції України.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття цієї постанови не вимагає додаткових витрат з Державного бюджету України.

5. Прогноз наслідків прийняття акта

Прийняття постанови сприятиме припиненню порушень у фінансово-господарській діяльності Міністерства охорони здоров’я України та підпорядкованих йому структур, підвищенню ефективності використання державних коштів у галузі охорони здоров’я і забезпеченню належної реалізації прав громадян України на охорону здоров’я та медичну допомогу.

Народні депутати України:
Ю. Гайдаєв
В. Карпук
В. Коновалюк
В. Корж
Г. Маньковський
В. Пєрєдєрій
Г. Самофалов
С. Шевчук
Т. Бахтеєва

Проект

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ПРО УТВОРЕННЯ ТИМЧАСОВОЇ СЛІДЧОЇ КОМІСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗСЛІДУВАННЯ ОБСТАВИН ТА ПРИЧИН НЕЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ МІНІСТЕРСТВОМ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ ТА ПІДПОРЯДКОВАНИМИ ЙОМУ СТРУКТУРАМИ ДЕРЖАВНИХ КОШТІВ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ ЦЕНТРАЛІЗОВАНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ, ЛІКУВАЛЬНО-ДІАГНОСТИЧНОГО ОБЛАДНАННЯ ТА ВИРОБІВ МЕДИЧНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

Відповідно до частини третьої ст. 89 Конституції України Верховна Рада України постановляє:

1. Утворити Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування обставин та причин неефективного використання Міністерством охорони здоров’я України та підпорядкованими йому структурами державних коштів при здійсненні централізованих закупівель лікарських засобів, лікувально-діагностичного обладнання та виробів медичного призначення (далі — Тимчасова слідча комісія).

2. Тимчасовій слідчій комісії розслідувати обставини порушення чинного законодавства при здійсненні фінансово-господарської діяльності посадовими особами Міністерства охорони здоров’я України та підпорядкованих йому структур, що призвели до багатомільйонних зайвих та додаткових витрат бюджетних коштів, їх неефективного використання, утворення значних залишків імунобіологічних препаратів з простроченим терміном реалізації, простоювання та псування високовартісного лікувально-діагностичного обладнання та інших негативних наслідків.

3. Визначити, що кількісний склад Тимчасової слідчої комісії становить десять народних депутатів України, виходячи із забезпечення такого представництва в її складі: один представник від сорока трьох народних депутатів України, але не менш як по одному народному депутату України від кожної депутатської фракції.

4. Обрати головою Тимчасової слідчої комісії народного депутата України Коновалюка Валерія Ілліча, заступником голови Тимчасової слідчої комісії — народного депутата України Шевчука Сергія Володимировича.

5. Обрати до складу Тимчасової слідчої комісії таких народних депутатів України:

ВОЛИНЕЦЬ Євген Валерійович — фракція Комуністичної партії України;

КАРПУК Володимир Георгійович — фракція Блоку «НАША УКРАЇНА — НАРОДНА САМООБОРОНА»;

КОРЖ Віктор Петрович  — фракція Партії регіонів;

ЛЕМЗА Володимир Дмитрович — фракція «Блок Юлії Тимошенко»

МАНЬКОВСЬКИЙ Григорій Володимирович — фракція Партії регіонів;

ПЄРЄДЄРІЙ В’ячеслав Григорович — фракція «Блок Юлії Тимошенко»

САМОФАЛОВ Геннадій Григорович — фракція Партії регіонів.

6. Матеріально-технічне, кадрове, інформаційне та організаційне забезпечення діяльності Тимчасової слідчої комісії покласти на Апарат Верховної Ради України.

7. Визначити термін діяльності Тимчасової слідчої комісії — 9 міс з дня прийняття цієї Постанови.

8. Звіт Тимчасової слідчої комісії про виконану роботу заслухати на пленарному засіданні Верховної Ради України не пізніше шестимісячного терміну з дня прийняття цієї Постанови.

9. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України В. Литвин
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Ігор 09.06.2010 9:51
Одне було б добре у цій справі , як би вона була направлена не на "передерибан" і підготовку компри до виборів у ВР І місцеві Ради . А так , для тих із чиїх податків це дерибанили нічого не зміниться . І для тих хто дерибанив - теж .

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті