ACINO: авторитет швейцарської якості — піонер міжнародних інвестицій

Як уже повідомлялося (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 38 (1109) від 2 жовтня 2017 р.), нещодавно виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я України д-р Уляна Супрун здійснила робочу поїздку до Швейцарії, у рамках якої завітала до передмість м. Базель, де оглянула сучасні виробничі потужності групи компаній «ACINO». Вочевидь інтерес посадовця саме до цього швейцарського фармацевтичного підприємства був не випадковим: нагадаймо, що вказана компанія зробила найбільшу в історії зарубіжну інвестицію в українську фармацевтичну індустрію. А саме — 2 роки тому придбала завод «Фарма Старт», який було збудовано в Києві «з нуля» відповідно до вимог GMP ще півтора десятиріччя тому. Детальніше — у нашому репортажі.

Зустрів українську делегацію і представив їй сьогодення компанії генеральний директор «ACINO» д-р Каллє Канд (Kalle Känd). За його словами, характерними рисами підприємства є швидке зростання і задоволення потреб пацієнтів на обраних ринках країн, що розвиваються. Штаб-квартира компанії знаходиться у м. Цюрих, Швейцарія. Виробничі потужності групи компаній «ACINO» нараховують 5 майданчиків: 3 у Швейцарії та по одному в Україні та Естонії. Працює 4 регіональних представництва: у Дубаї, Києві, Москві та Панамі, 2 торгових офіси в Алмати (Казахстан) та Абіджані (Кот д’Івуар), а також дочірня компанія «Litha Healthcare» (Йоганнесбург, ПАР).

Створювати, виробляти і просувати високоякісні лікарські засоби для блага пацієнтів у різних куточках світу — таким є кредо компанії «ACINO». Стратегічний вектор маркетингового розвитку компанія зосередила на завоюванні 85 ринків з високим потенціалом, що розташовані у трьох ключових для компанії регіонах, — Україна та СНД, Середній Схід та Африка, Латинська Америка. Отже, компанію «ACINO» можна фігурально охарактеризувати як експортера швейцарської якості на міжнародний фармацевтичний ринок (таблиця).

Таблиця Топ-10 ключових ринків компанії «ACINO» у грошовому вираженні (млн євро; 2017)
Країна Обсяги продажу
ПАР 59,4
Україна 42,3
Ірак 38,2
Саудівська Аравія 31,7
Французька Африка 20,9
ОАЕ 17,1
РФ 10,6
Еквадор 10,0
Кувейт 55
Єгипет 5,0

Станом на липень 2017 р. кадровий ресурс компанії в усьому світі перевищив 1900 осіб (включно з «Litha Healthcarе»). Це згуртована інтернаціональна команда фахівців, які, — незважаючи на здійс­нення професійної діяльності у значно віддалених один від одного куточках планети, — поєднані єдиним корпоративним духом, сучасними професійними поглядами і розумінням спільної гуманної стратегічної мети.

На 3 локальних промислових ділянках підприємства в передмістях Базеля виробничий цикл відлагоджено цілковито у відповідності із стандартами швейцарської якості. Тут працюють близько 400 співробітників: Лізберг — 120, Еш (Dornacherstrasse) — 150, Еш (Pfeffingerring) — близько 130 осіб. Втім відомо, що Швейцарія — одна з найдорожчих для життя країн у світі. І не лише для життя, але й для здійснення виробничої діяльності. Тому компанія останнім часом відшукує найбільш економічно доцільні можливості для перенесення тих чи інших підрозділів, служб чи процедур до інших країн.

Річні обсяги продажу продукції «ACINO» становлять 318 млн євро (не рахуючи «Litha Healthcarе»). Загальна річна виробнича потужність компанії — 3 млрд таблеток і 1 млрд капсул, 60 млн упаковок і 250 млн блістерів. Додаткові вектори діяльності компанії — контрактне виробництво препаратів інших компаній, а також навпаки — продаж іншим компаніям прав на маркетинг власної продукції у різних країнах світу (out-licensing). Зокрема, у рамках розширення регіонального охоп­лення з 2018 р. «ACINO» здійснюватиме конт­рактний маркетинг 9 препаратів компанії «Merck» для лікування захворювань серцево-судинної та ендокринної систем на ринках 11 країн СНД та Монголії. Дія відповідної угоди охоплюватиме такі продукти, як CONCOR®, CONCOR® COR, LODOZ®, GLUCOPHAGE®, GLUCOPHAGE® XR, GLUCOVANCE®, EUTHYROX®, JODBALANCE®, THYROZOL®. Саме «ACINO» в Україні відповідатиме за дистрибуцію і маркетинг препаратів компанії «Merck» як регіональний хаб компанії для бізнесу в країнах СНД та Монголії.

«Успішні компанії мають певні суто швейцарські погляди та уявлення: зокрема, невпинний еволюційний розвиток і диференціація через інновації та найвищі стандарти якості. Ми з гордістю можемо сказати, що «ACINO» є однією з таких компаній. Заснована у Швейцарії в 1836 р., з доведеним досвідом випуску високоякісної продукції протягом багатьох років, високі стандарти якості глибоко вкорінені та відображені у всіх діях «ACINO»: від початкової ідеї до кінцевого продукту, від фармацевтичної розробки до високотехнологічного виробництва. Забезпечення високого рівня якості продукції та дотримання вимог законодавства зумовлюють ключовий зміст діяльності «ACINO» та її операцій. Отже, коли вибирають «ACINO», то вибирають якість, на яку можна цілковито покластися», — таким запевненням д-р К. Канд завершив презентацію компанії для української делегації, після чого гостинно запросив її учасників для відвідин виробничих потужностей компанії. Виконувач обов’язків міністра схвально відгукнулася про побачене та подякувала за змістовну виробничу екскурсію.

СЬОГОДЕННЯ «ACINO» В УКРАЇНІ

  • Входить до складу топ-20 фармацевтичних виробників (16-та позиція);
  • посідає 7-ме місце серед вітчизняних виробників за обсягами продажу продукції;
  • має виробничу потужність 1 млрд таблеток і 250 млн капсул на рік;
  • володіє власним сучасним R&D-центром;
  • портфель препаратів налічує 44 лікарських засоби, 120 одиниць обліку товарних позицій;
  • пріоритетними фармакотерапевтичними напрямами підприємства є препарати для лікування захворювань серцево-судинної та центральної нервової систем, а також широкий спектр продуктів безрецептурної категорії відпуску;
  • інвестиції у виробництво, на якому імплементовано швейцарські процедури і стандарти, становлять 6,5 млн євро: у 2016 р. — 2,65, у 2017 р. — 3,85 млн євро;
  • за період 2015 р. — перша половина 2017 р. підприємством було створено 184 нових робочих місця, а до кінця поточного року до них додасться ще 91;
  • компанія здійснює в Україні проекти корпоративної соціальної відповідальності і проводить активну благодійницьку діяльність (сума гуманітарних пожертв у 2016 р. перевищила 2 млн грн., що дозволило компанії удостоїтись отримання Знаку соціальної відповідальності).

* * *

У другій половині насиченого україно-швейцарського дня знайомство з групою компаній «ACINO» та її форпостом на теренах СНД — київським заводом «Фарма Старт» — перемістилося з передмість Базеля у саме місто й отримало продовження на широкий міжнародний загал. А саме: з трибуни Фармацевтичного круглого столу «Швейцарія — Україна» («Switzerland — Ukraine Pharma Roundtable», організованого спільними зусиллями Об’єднаної комерційної палати «Швейцарія — СНД/Грузія» у партнерстві з посольством Швейцарії в Україні), виступив Євген Заїка , регіональний директор у країнах СНД компанії «ACINO» (Швейцарія), генеральний директор виробника лікарських засобів «Фарма Старт» (Україна). Він насамперед розповів міжнародній аудиторії про історію успіху компанії «ACINO» в Україні, розпочавши доповідь зі стислого історичного екскурсу.

Завод «Фарма Старт» було засновано у 2001 р. в якості приватної фармацевтичної виробничої компанії, а збудовано — на території колишнього радянського військового заводу в рамках реконструкції однієї з виробничих будівель, де раніше виготовляли радіоелектроніку для оборонної промисловості, зокрема мікрочіпи. Завод був одразу укомплектований найсучаснішим обладнанням провідних європейських постачальників; отримав сертифікат на відповідність вимогам GMP з виробництва препаратів твердих лікарських форм; їх перша серія зійшла з конвеєра в 2003 р. Продаж продукції — лікарських засобів для лікування кардіологічної та неврологічної патології, а також безрецептурної лінійки — здійснювався на внутрішньому та 5 експортних ринках (Росія, Білорусь, Грузія, Казахстан, Туркменістан). Обсяги продажу в 2013 р. становили близько 50 млн. дол. США, але у міру подальшої стрімкої девальвації національної грошової одиниці суттєво зменшилися. До придбання заводу швейцарською компанією «ACINO» структура організації підприємства була громіздкою та заплутаною, управління здійснювалося здебільшого в «ручному» форматі та ситуа­тивному режимі. Сукупна кількість працівників виробничих ділянок та маркетингових служб налічувала 442 особи.

Один з ключових розділів своєї доповіді Є. Заї­ка присвятив аналізу маркетингової діяльності компанії на українському фармринку, представивши картину ринкового змагання на перетині вектору часової динаміки з площиною конкурентного середовища. Характерні особливості українського фармринку сучасного зразка, попередні та поточні тренди, порівняльно-зіставний контекст з іншими операторами ринку — кількісні характеристики усіх цих показників було представлено на базі даних аналітичної системи дослідження ринку «Фармстандарт»/«PharmXplorer» компанії «Proxima Research». Проаналізувавши ці дані, доповідач довів, що «ACINO» в Україні — це компанія, яка з року в рік стабільно та суттєво випереджає темпи зростання ринку. Більше того, упродовж останніх півтора року й понині вона демонструє найбільш швидкий приріст обсягів роздрібного продажу лікарських препаратів в іноземній валюті серед топ-20 маркетуючих організацій, що оперують на ринку України (рисунок).

Рисунок
Топ-20 маркетуючих організацій на фармринку України, І півріччя 2017 р. (євро)
Топ-20 маркетуючих організацій на фармринку України, І півріччя 2017 р. (євро)

«Нині «ACINO» в Україні — це сучасний науково-виробничий центр у сфері розробки та випуску високоякісних і високотехнологічних генеричних лікарських засобів. Усі стадії створення препаратів — від фармацевтичної розробки та досліджень, крізь виробництво, реєстрацію та постачання і до маркетингу і відпуску пацієнтам з аптечних полиць — усі ці етапи здійснюються у суворій відповідності із сучасними міжнародними стандартами якості. Виробнича ділянка оснащена високотехнологічним виробничим обладнанням провідних світових машинобудівників — Bosch, Hutling, Killian, Bohle, IMA, тощо. Поряд з виробничими лініями тут працює сучасна науково-дослідна лабораторія з розробки генеричних лікарських засобів. А маркетинго-адміністративний офіс компанії «Фарма Старт» слугує для швейцарської фармацевтичної групи «ACINO» регіональною штаб-квартирою для бізнесу у країнах СНД. Поточний штат підприємства налічує 645 висококваліфікованих співробітників. Виробничі процедури та технологічні процеси автоматизовані за останнім словом західноєвропейського прогресу і максимально переведені в ІТ-простір: Electronic Document Workflow (елект­ронний документообіг), SAP (програмне забезпечення для планування ресурсів підприємства), e-Treasury (автоматизований контроль платежів), iBuy — e-Поставки, e-PV DSBase. Це лише стислий перелік наших інновацій та досягнень», — підкреслив д-р Є. Заїка.

Не приховуючи гордості, топ-менеджер поділився з міжнародною аудиторією успіхами своєї команди у 2016 р., який став для україно-швейцарського фармвиробника і знаковим, і доленосним. Саме минулого року компанія «Фарма Старт» групи «ACINO» отримала від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) кредит розвитку на суму 3 млн євро: кошти, надані в рамках Програми прямого фінансування ЄБРР, спрямовуються на задоволення потреб компанії в обіговому капіталі, закупівлю обладнання та реалізацію заходів з енергоефективності; у найближчих планах — розширення виробничих потужностей та площ, будівництво нового офісно-складського комплексу тощо. Українська команда була визнана кращою регіональною командою «ACINO» у 2016 р. Компанія регулярно отримує премію «Панацея» у різних номінаціях. Так, цьогоріч продукти «ACINO» в Україні стали переможцями у трьох номінаціях конкурсу «Панацея 2017»: антигіпертензивні препарати ДІОКОР та ДІФОРС були відзначені нагородами «Препарат року» в групі рецептурних препаратів, а протиепілептичний засіб ЛЕВІЦИТАМ визнаний як «Динамічний лідер» у своєму сегменті ринку, що стало підтвердженням найвищої довіри українських пацієнтів, спеціалістів охорони здоров’я та фармацевтів до цих препаратів. Натомість головне — це люди: тож наостанок від себе нагадаємо, що у конкурсі «Панацея 2017» генерального директора «ACINO» в Україні та країнах СНД Євгена Заїку визнано топ-менеджером року (див. «Щотижневик АПТЕКА» № 37 (1108) від 25 вересня 2017 р.).

* * *

Audaces fortuna juvat.* Приклад «ACINO» в Україні наочно свідчить світові: інвестувати у фармсектор України — і можна, і варто, і слід.

Пилип Снєгірьов, фото автора
*Доля прихильна до сміливих (лат.)
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті