Реклама лікарських засобів: органи влади мають намір посилити контроль

27 листопада 2017 р. у приміщенні Національної ради з питань телебачення та радіомовлення (далі — Національна рада) відбулася спільна нарада за участю фахівців даного регуляторного органу, МОЗ України, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (далі — Держлікслужба), Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі — Держпродспоживслужба). Під час робочої зустрічі учасники дійшли консолідованої позиції, що питання рекламування лікарських засобів, медичних виробів, медичної техніки, методів діагностики і лікування потребує більшого контролю з боку державних органів.

До обговорення теми, що безпосередньо стосується здоров’я людей та їх права на достовірну інформацію, долучилися заступник голови Національної ради Уляна Фещук, керівники структурних підрозділів регуляторного органу, заступник міністра охорони здоров’я Роман Ілик, начальник управління фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції МОЗ України Тарас Лясковський, начальник відділу державної реєстрації лікарських та імунобіологічних засобів цього ж управління МОЗ України Наталія Гуцал, начальник відділу комунікацій та міжнародних відносин Держлікслужби Микола Холоденко та Олег Кобельков, начальник відділу контролю за рекламою та дотримання антитютюнового законодавства департаменту захисту споживачів Держпродспоживслужби.

За даними моніторингу програм загальнонаціональних телеканалів України, проведеного Національною радою у березні 2017 р., було зафіксовано середній обсяг реклами лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики і реабілітації, а також реклами харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок на рівні 29% від загального обсягу реклами. На окремих каналах обсяг подібної реклами становить більше половини всіх рекламних повідомлень. Нині це найбільший сегмент рекламного ринку на телебаченні України.

Правомірність трансляції реклами лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації регулюється ст. 21 Закону України «Про рекламу». Проте відповідно до ст. 26 цього ж закону МОЗ України не включено до переліку державних органів, які уповноважені здійснювати контроль за рекламою.

Національна рада наділена повноваженнями лише щодо порядку і обсягів розміщення рек­лами, а якщо вбачає певні порушення в ефірі телерадіоорганізацій, то звертається до Держ­продспоживслужби для передбаченого законом реагування.

Тобто контролювати рекламування ліків та медичних виробів можливо, лише задіявши ці державні органи. Кожен окремо безсилий вплинути на подібні порушення.

Тексти реклами лікарських засобів не погод­жуються в МОЗ України і часом, на думку державних органів, вони можуть мати нав’язливий характер, стимулювати людей до самолікування, або ж містять недостатньо інформації.

Учасники наради констатували, що, зважаючи на ці законодавчі аспекти, чіткого механізму контролю за рекламуванням лікарських засобів не запроваджено, а, відповідно, ринок перенасичений недобросовісною рекламою.

«Найбільшою проблемою реклами лікарських засобів є свідоме маніпулювання інформацією про препарат та його властивості. Така реклама медикаментів спонукає українців до самолікування, яке часто призводить до ускладнень. У Законі «Про рекламу» є дуже чіткі обмеження щодо інформації про препарат, але цим доволі часто нехтують. Відсутність одного компетентного органу та узгоджених дій між усіма зацікавленими державними органами робить випадки зловживань скоріше правилом, аніж винятком», — прокоментував Роман Ілик.

Останніми роками активно порушується питання щодо повної або часткової заборони рек­лами лікарських засобів на радіо і телебаченні, що з урахуванням наведених результатів моніторингу може мати руйнівний характер для розвитку українського телевізійного та рекламного ринків.

«Законодавчі зміни необхідні, і законопроект, який спрямований на вирішення багаторічних структурних проблем контролю за рекламою, вже розроблено. Проте всі знають, як довго і важко ухвалюються закони і зміни до них. А ситуація з рекламуванням лікарських препаратів нині така, що потрібно напрацювати спільні позиції державних органів, які наділені повноваженнями здійснювати контроль і нагляд, аби на неї вплинути належним чином», — зазначила Уляна Фещук. Прим. ред.: інформація про розробників і положення ініційованого законопроекту не уточняється.

Національна рада проводить офіційний моніторинг і може ділитися його результатами, МОЗ України та Держлікслужба мають у своєму розпорядженні інформаційну та правову базу щодо лікарських засобів, Держпродспоживслужба наділена широким спектром контрольних заходів та механізмів, зокрема, це можливість накладати штрафні санкції.

За результатами наради учасники дійшли згоди, що обговорення цих питань відбуватиметься відтепер на постійній основі. Це дасть змогу оперативно і кваліфіковано вирішувати поточні питання контролю за рекламою лікарських засобів, медичних виробів, медичної техніки та питань діагностики і лікування в ефірі телерадіоорганізацій України.

Фахівці центральних органів влади розробили попередній алгоритм дій для належного контролю за порушеннями рекламного законодавства і вже найближчим часом разом почнуть працювати над його практичною реалізацією.

Доки всі необхідні законодавчі ініціативи з питань реклами проходитимуть погодження та ухвалення Парламентом, центральні органи влади докладатимуть зусиль, щоб здійснювати моніторинг мовлення телебачення та радіо Національною радою, фахові консультації щодо медичного аспекту від МОЗ України та накладатимуть штрафи і санкції з боку Держпродспоживслужби, які мають суттєво вплинути на регулювання ринку реклами лікарських засобів.

За матеріалами www.moz.gov.ua,
www.nrada.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*