Витяг із законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році»

11 Грудня 2017 3:00 Поділитися

До реєстр. № 6776 від 20.07.2017 р.,
№ 7110 від 13.09.2017 р.,
№ 7110-1 від 11.07.2017 р.

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

Комітет Верховної Ради України на своєму засіданні 14.11.2017 року (протокол № 72) розглянув взаємопов’язані за метою подання та шляхом її реалізації законопроекти, які мають безпосереднє відношення до ресурсного забезпечення бюджетних надходжень до Державного бюджету України у 2018 році:

  • про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків (реєстр. № 6776 від 20.07.2017 року), поданий Кабінетом Міністрів України;
  • про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (реєстр. № 7110 від 13.09.2017 року), поданий народним депутатом України Кривенком В.В., та альтернативной проект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (реєстр. № 7110-1 від 11.07.2017 року), поданий Кабінетом Міністрів України.

Законопроектом (реєстр. № 6776) пропонується залежно від сфери застосування податків та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 № 399 (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 385 від 31.05.2017) «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік»:

  • з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін у 2017 році
    збільшити на 11,2 відсотка, ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби, екологічного податку та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України;
  • з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2017 році збільшити на 16,8 відсотка, ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

Основною метою законопроекту реєстр. № 6776 є виконання вимог пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України, відповідно до якої, Кабінету Міністрів України доручено щорічно до 1 червня вносити до Верховної Ради України проект закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях, з урахуванням індексів споживчих цін та індексів цін виробників промислової продукції, з таких податків, як акцизного, екологічного податків та рентної плати.

Законопроектом (реєстр. № 7110) пропонується поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби та мінімального акцизного податкового зобов’язання акцизного податку з тютюнових виробів; методика визначення частки загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет.

Метою законопроекту, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, є «виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони».

Законопроектом (реєстр. № 7110-1) пропонується також поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби. Зокрема, передбачається щорічне збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби: у 2018 році — на прогнозний індекс споживчих цін 11,2% та додатково на 16,7%, а у подальші роки — на 20% до рівня 90 євро за 1000 штук. Крім того, передбачається, що з 01 січня 2025 р. буде дотримано вимоги Директиви щодо частки акцизу у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет як мінімум 60%. Для цього запроваджується механізм визначення такої ціни.

За висновками Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроектів реєстр. №№ 6776, 7110, 7110-1 надані зауваження та запропоновано розглянути їх спільно (додаються).

Міністерство фінансів України у своєму листі №11320-02-2/28722 від 23.10.2017 року пропонує підтримати законопроект реєстр. № 6776 з урахуванням змін, передбачених законопроектом реєстр. № 7110-1.

Задля забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та врахування законодавчих пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи в частині ставок податків, внесених зазначеними проектами законів, Комітетом на базі проектів реєстр. №№ 6776, 7110, 7110-1 відповідно до частини другої статті 110 Регламенту Верховної Ради України підготовлений доопрацьований законопроект.

Метою доопрацьованого законопроекту є забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році, у тому числі шляхом виконання вимог пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України (даді — ПКУ) щодо щорічного перегляду ставок деяких податків, визначених в абсолютних значеннях, а також поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (відповідно до Додатка XXVIII до цієї Угоди (ст. 353).

Доопрацьованим законопроектом пропонується:

1) щодо індексації ставок податків, встановлених в абсолютних значеннях:

З урахуванням індексу споживчих цін та індексу цін виробників промислової продукції, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 № 399 (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 385 від 31.05.2017) «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік», у 2017 році прогнозовані на рівні 111,2 та 116,8 відсотка відповідно, та залежно від сфери застосування податків, ставки екологічного податку на 11,2 відсотка, а ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів збільшені на 16,8 відсотка. Таким чином, пропозиції урядового законопроекту реєстр. № 6776 в цій частині враховані. Загальний ресурс від впровадження цих ініціатив за розрахунками Міністерства фінансів України складе 716, 3 млн грн.

Пропозиції законопроекту реєстр. № 6776 щодо збільшення ставок акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво не включені до доопрацьованого проекту (загальний ресурс за розрахунками МФУ — 1 572 млн грн.) з огляду на суттєве збільшення цих ставок протягом 2012-2016 років, яке значно перевищувало індекси споживчих цін за ці роки, негативні наслідки такого збільшення для вітчизняних виробників, а також відсутність тенденції збільшення бюджетних надходжень залежно від збільшення ставок акцизного податку. Зокрема, за наявною інформацією:

– ставка акцизного податку на горілку та лікеро — горілчані напої за період 2014–2016 роки зросла на 125% (з 56.4 грн. до 126,96 грн. за 1 л 100% спирту, в той час як надходження від акцизного податку від вироблених та ввезених горілки та лікеро-горілчаних виробів до Державного бюджету України зросли лише на 18% (з 5,9 млрд грн. до 6,89 млрд грн). Негативна динаміка спостерігається і у 2017 році. За період січень — серпень 2016-2017 роки обсяг виробництва горілки та лікеро — горілчаних напоїв скоротився на 17%, обсяг реалізації цієї продукції на внутрішній ринок на 23,2%, що безпосередньо впливає на надходження акцизного податку до Державного бюджету України. Так, за період січень-серпнь 2017 року осяг надходжень скоротився на 2% в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Загалом за останні 5 років (2012–2016 роки) при стрімкому падінні обсягів виробництва горілки та лікеро-горілчаних виробів на 56,5% (з 45,3 до 19,7 млн дал.) ставка акцизного податку зросла на 179% (з 45,9 грн. за 1 л 100% спирту до 126,96 грн. за 1 л 100% спирту), а надходження до Державного бюджету України зросли лише на 21,5% (з 5,67 млрд грн до 6,89 млрд грн.). При цьому, рівень нелегального обігу у цій галузі є більшим 50% і є найвищим з усіх підакцизних галузей;

– ставка акцизного податку на вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені) за період з 2010–2016 роки загалом зросла у 1332% (з 0,50 грн./1л до 7,16 грн./1 л), що спричинило стійку тенденцію до скорочення виробництва протягом зазначеного періоду. Станом на 2016 рік випуск вин натуральних з доданням спирту та міцних (кріплених) зменшився на 94% у порівнянні з 2010 роком. Значний вплив на це мала також і тимчасова окупація території Автономної республіки Крим, який мав велики потужності сировинної та виробничої бази. Враховуючи те, що виноробна галузь знаходиться в затяжному стані стагнації, будь-яке підвищення акцизного податку матиме вкрай негативні наслідки. У 2016 році ставка акцизного податку була збільшена на 100% (з 3,58 грн./1л до 7,16/ 1л), що спричинило обвал виробництва, а Державний бюджет України отримав мінімальне зростання надходжень від сплати податку. Так, у період після підвищення акцизного податку (березень–грудень 2016 року) було вироблено на 46% менше вин натуральних з доданням спирту та міцних (кріплених), ніж за аналогічний період у 2015 році (891 тис. дал. и 477 тис. дал. відповідно). При цьому, надходження до бюджету зросли лише на 7% (з 31 млн 897 тис. грн. до 34 млн 153 тис. грн.). Негативна динаміка зберігається й у поточному 2017 році. Обсяги виробництва кріплених вин за 9 місяців скоротилися на 49% у порівнянні з аналогічним періодом у 2016 році;

– ставка акцизного податку на пиво солодове за період 2012–2017 роки зросла більш ніж у три рази (з 0,81 до 2,78 грн. за 1 л), що значно більше показників, передбачених ПКУ для щорічної індексації, в той час як бюджетні надходження зросли лише удвічі (з 2,1 млрд грн. до 4,4 млрд грн.). При цьому, за цей період виробництво пива скоротилося майже на 40% (з 297 до 176 млн дал.), використання потужностей з виробництва пива в 2016 році становило лише 43% проти 74,3% у 2012 році, а чисельність працюючих у пивоварній галузі впала з 13,5 до 10,4 тис. робітників. Слід зазначити, що чинна на сьогодні ставка акцизного податку на пиво солодове (2,78 грн. за 1 л.) практично відповідає мінімально рекомендованій Директивою Ради № 92/84/ЕЭС ставці (1,87 євро з гектолітра/градуса алкоголю готового продукту).

Пропозиції законопроекту реєстр. № 6776 щодо збільшення ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом не включені до доопрацьованого проекту (загальний ресурс за розрахунками МФУ — 260,8 млн грн.) з огляду на те, що за останній роки ці ставки збільшені в 11 разів. Крім того, за наданою Комітетом Верховної Ради України з питань інформації та зв’язку і бізнес асоціаціями інформацією, оператори телекомунікації несуть додаткові витрати з переобладнання телекомунікаційних мереж для впровадження технології 3G відповідно до виданих у 2015 році ліцензій, плата за видачу яких надійшла до Державного бюджету України у розмірі 9 млрд грн. У 2017 році планується проведення чергового конкурсу на видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України вже за технологією 4G. Очікується, що загальна вартість з цих ліцензій складе 6,3 млрд грн (2,3 млрд грн. в діапазоні 2600 МГц та 3,975 млрд грн. в діапазоні 1800 МГц). Впровадження технологій 4G також буде вимагати від операторів телекомунікації значних додаткових інвестицій.

2) щодо підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби:

Доопрацьованим проектом передбачається поступове до 2025 року підвищення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів, а саме у 2018 році — на прогнозний індекс споживчих цін 11,2% та додатково на 16,7% (тобто, з урахуванням попередньої індексації загалом на 29,7%), а у подальші роки — на 20% до рівня, еквівалентного 90 євро за 1000 штук (на сьогодні мінімальне податкове зобов’язання для сигарет в Україні становить 20 € (596,05 грн.) за 1000 штук).

Крім того, проектом передбачається, що з 01 січня 2025 року будуть дотримуватися вимоги Директиви Ради Європейського Союзу № 2011/64/ЄС від 21.06.2011 року про структуру і ставки акцизів, що застосовуються до тютюнових виробів щодо частки акцизу у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет як мінімум 60%. Для цього запроваджується механізм визначення такої ціни.

Загальний ресурс від впровадження цих ініціатив у 2018 році складе 11 744,0 млн грн., що співпадає за ресурсними показниками за розрахунками МФУ урядового проекту реєстр. № 7110-1.

Таким чином, доопрацьованим законопроектом враховуються пропозиції проекту реєстр. № 7110 і урядового законопроекту реєстр. № 7110-1 щодо графіку збільшення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів у 2018 році та у подальшому до 2025 року до мінімального стандарту ЄС.

3) також законопроектом пропонується імперативну норму пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України щодо необхідності щорічного подання КМУ законопроекту про збільшення ставок, визначених в абсолютних величинах, перевести у доручення КМУ такий законопроект подавати у разі необхідності.

Пропозиції урядового законопроекту реєстр. № 7110-1 щодо визначення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку у ЄВРО не включені до доопрацьованого проекту з огляду на те, що відповідно до статті 99 Конституції України грошовою одиницею України є гривня, а згідно з пунктом 3.3 статті 3 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» гривня як грошова одиниця України (гривня) є єдиним законним платіжним засобом в Україні. Окрім цього, ринок тютюнових виробів в Україні на сьогоднішній день більш ніж на 95% складається із вітчизняної продукції, тому запровадження ставок в іноземній валюті є невиправданим. До того ж, Директива Ради Європейського Союзу № 2011/64/ЄС від 21.06.2011 року не містить вимог до держав-членів щодо встановлення ставок акцизного податку на тютюнові вироби саме в ЄВРО. Навпаки, згідно з частиною 1 статті 18 цієї Директиви «Комісія публікує раз на рік вартість євро в національних валютах, яка має застосовуватися до сум загального акцизного збору. Обмінні курси, які мають застосовуватися, є курсами, які встановлені на перший робочий день жовтня і опубліковані в Офіційному віснику Європейського Союзу, і вступають в силу з 1 січня наступного календарного року». Відтак всі країни Європейського Союзу, що не входять до Єврозони та не використовують ЄВРО у національних розрахунках, визначають ставки акцизного податку на тютюнові вироби в нац. валюті (Польща, Угорщина, Чехія, Болгарія, Румунія, Хорватія, Данія, Швеція, Велика Британія). В умовах курсової нестабільності, обмеженості інструментів та ресурсів регулювання валютного ринку в країні, непередбачуваності довгострокової курсової політики (наприклад, останнє трикратне підвищення курсу) прив’язка податкових ставок до іноземної валюти містить суттєві ризики для виробників оподатковуваної продукції, її споживачів та бюджету в залежності від динаміки та параметрів валютного курсу, про що також зазначено і у висновку Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

Прийняття проекту Закону дозволить збільшити надходження до Зведеного бюджету України.

Загальні надходження від впровадження норм цього законопроекту у 2018 році складуть 12 460,3 млн грн., у тому числі за рахунок індексації ставок податків (рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів та води і рентної плати за користування надрами, не пов’язаними з видобуванням корисних копалин, а також екологічного податку) — 716,3 млн грн. та за рахунок збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби 11 744,0 млн грн.

Прийняття доопрацьованого проекту Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році на думку народних депутатів — членів Комітету дозволить забезпечити збалансованість бюджетних надходжень у 2018 році, у тому числі шляхом збільшення ставок деяких податків, визначених в абсолютних значеннях, а також поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (відповідно до Додатка XXVIII до цієї Угоди (ст. 353), що забезпечить виконання міжнародних зобов’язань України, покращить міжнародний імідж країни та дозволить залучити до бюджету додаткові кошти.

Враховуючи викладене вище, Комітет вирішив внести на розгляд Верховної Ради України доопрацьований відповідно до частини третьої статті 110 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та рекомендувати прийняти його за основу.

Співдоповідачем за законопроектами реєстр. №№ 6776, 7110 та 7110-1 та доповідачем за доопрацьованим у Комітеті законопроектом визначено Голову Комітету народного депутата України Южаніну Ніну Петрівну.

Голова КомітетуН.П. Южаніна

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

ДО ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБАЛАНСОВАНОСТІ БЮДЖЕТНИХ НАДХОДЖЕНЬ У 2018 РОЦІ

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту

На розгляд Верховної Ради України внесені взаємопов’язані за метою подання та шляхом її реалізації законопроекти, які мають безпосереднє відношення до ресурсного забезпечення бюджетних надходжень до Державного бюджету України у 2018 році:

– про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків (реєстр. № 6776 від 20.07.2017 року), поданий Кабінетом Міністрів України;

– про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (реєстр. № 7110 від 13.09.2017 року), поданий народним депутатом України Кривенком В.В., та альтернативной проект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (реєстр. № 7110-1 від 11.07.2017 року), поданий Кабінетом Міністрів України.

Законопроект реєстр. №№ 7110 передбачає збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби з метою їх наближення до європейських стандартів, тобто направлений на врегулювання аналогічних з урядовими законопроектами реєстр. №№ 7110-1 та 6776 питань щодо ставок акцизного податку на тютюнові вироби.

За висновками Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України законопроекти реєстр.№№6776, 7110, 7110-1доцільно розглядати спільно.

Міністерство фінансів України у своєму листі №11320-02-2/28722 від 23.10.2017 року пропонує підтримати законопроект реєстр. № 6776 з урахуванням змін, передбачених законопроектом реєстр. № 7110-1.

Задля забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та врахування законодавчих пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи в частині ставок податків, внесених зазначеними проектами законів, Комітетом на базі проектів реєстр. №№ 6776, 7110, 7110-1 відповідно до частини другої статті 110 Регламенту Верховної Ради України підготовлений доопрацьований законопроект.

2. Мета і завдання законопроекту

Метою доопрацьованого законопроекту є забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році, у тому числі шляхом виконання вимог пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України (даді — ПКУ) щодо щорічного перегляду ставок деяких податків, визначених в абсолютних значеннях, а також поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (відповідно до Додатка XXVIII до цієї Угоди (ст. 353).

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Доопрацьованим законопроектом пропонується:

1) щодо індексації ставок податків, встановлених в абсолютних значеннях:

З урахуванням індексу споживчих цін та індексу цін виробників промислової продукції, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 № 399 (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 385 від 31.05.2017) «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік», у 2017 році прогнозовані на рівні 111,2 та 116,8 відсотка відповідно, та залежно від сфери застосування податків, ставки екологічного податку на 11,2 відсотка, а ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів збільшені на 16,8 відсотка. Таким чином, пропозиції урядового законопроекту реєстр. № 6776 в цій частині враховані. Загальний ресурс від впровадження цих ініціатив за розрахунками Міністерства фінансів України складе 716, 3 млн грн.

Пропозиції законопроекту реєстр. № 6776 щодо збільшення ставок акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво не включені до доопрацьованого проекту (загальний ресурс за розрахунками МФУ — 1 572 млн грн.) з огляду на суттєве збільшення цих ставок протягом 2012–2016 років, яке значно перевищувало індекси споживчих цін за ці роки, негативні наслідки такого збільшення для вітчизняних виробників, а також відсутність тенденції збільшення бюджетних надходжень залежно від збільшення ставок акцизного податку. Зокрема, за наявною інформацією:

– ставка акцизного податку на горілку та лікеро — горілчані напої за період 2014-2016 роки зросла на 125% (з 56.4 грн. до 126,96 грн. за 1 л 100% спирту, в той час як надходження від акцизного податку від вироблених та ввезених горілки та лікеро-горілчаних виробів до Державного бюджету України зросли лише на 18% (з 5,9 млрд грн. до 6,89 млрд грн). Негативна динаміка спостерігається і у 2017 році. За період січень — серпень 2016-2017 роки обсяг виробництва горілки та лікеро — горілчаних напоїв скоротився на 17%, обсяг реалізації цієї продукції на внутрішній ринок на 23,2%, що безпосередньо впливає на надходження акцизного податку до Державного бюджету України. Так, за період січень-серпнь 2017 року осяг надходжень скоротився на 2% в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Загалом за останні 5 років (2012-2016 роки) при стрімкому падінні обсягів виробництва горілки та лікеро-горілчаних виробів на 56,5% (з 45,3 до 19,7 млн дал.) ставка акцизного податку зросла на 179% (з 45,9 грн. за 1 л 100% спирту до 126,96 грн. за 1 л 100% спирту), а надходження до Державного бюджету України зросли лише на 21,5% (з 5,67 млрд грн до 6,89 млрд грн.). При цьому, рівень нелегального обігу у цій галузі є більшим 50% і є найвищим з усіх підакцизних галузей;

– ставка акцизного податку на вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені) за період з 2010-2016 роки загалом зросла у 1332% (з 0,50 грн./1л до 7,16 грн./1 л), що спричинило стійку тенденцію до скорочення виробництва протягом зазначеного періоду. Станом на 2016 рік випуск вин натуральних з доданням спирту та міцних (кріплених) зменшився на 94% у порівнянні з 2010 роком. Значний вплив на це мала також і тимчасова окупація території Автономної республіки Крим, який мав велики потужності сировинної та виробничої бази. Враховуючи те, що виноробна галузь знаходиться в затяжному стані стагнації, будь-яке підвищення акцизного податку матиме вкрай негативні наслідки. У 2016 році ставка акцизного податку була збільшена на 100% (з 3,58 грн./1л до 7,16/ 1л), що спричинило обвал виробництва, а Державний бюджет України отримав мінімальне зростання надходжень від сплати податку. Так, у період після підвищення акцизного податку (березень-грудень 2016 року) було вироблено на 46% менше вин натуральних з доданням спирту та міцних (кріплених), ніж за аналогічний період у 2015 році (891 тис. дал. и 477 тис. дал. відповідно). При цьому, надходження до бюджету зросли лише на 7% (з 31 млн 897 тис. грн. до 34 млн 153 тис. грн.). Негативна динаміка зберігається й у поточному 2017 році. Обсяги виробництва кріплених вин за 9 місяців скоротилися на 49% у порівнянні з аналогічним періодом у 2016 році;

– ставка акцизного податку на пиво солодове за період 2012-2017 роки зросла більш ніж у три рази (з 0,81 до 2,78 грн. за 1 л), що значно більше показників, передбачених ПКУ для щорічної індексації, в той час як бюджетні надходження зросли лише удвічі (з 2,1 млрд грн. до 4,4 млрд грн.). При цьому, за цей період виробництво пива скоротилося майже на 40% (з 297 до 176 млн дал.), використання потужностей з виробництва пива в 2016 році становило лише 43% проти 74,3% у 2012 році, а чисельність працюючих у пивоварній галузі впала з 13,5 до 10,4 тис. робітників. Слід зазначити, що чинна на сьогодні ставка акцизного податку на пиво солодове (2,78 грн. за 1 л) практично відповідає мінімально рекомендованій Директивою Ради №92/84/ЕЭС ставці (1,87 євро з гектолітра/градуса алкоголю готового продукту).

Пропозиції законопроекту реєстр. № 6776 щодо збільшення ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом не включені до доопрацьованого проекту (загальний ресурс за розрахунками МФУ — 260,8 млн грн.) з огляду на те, що за останній роки ці ставки збільшені в 11 разів. Крім того, за наданою Комітетом Верховної Ради України з питань інформації та зв’язку і бізнес асоціаціями інформацією, оператори телекомунікації несуть додаткові витрати з переобладнання телекомунікаційних мереж для впровадження технології 3G відповідно до виданих у 2015 році ліцензій, плата за видачу яких надійшла до Державного бюджету України у розмірі 9 млрд грн. У 2017 році планується проведення чергового конкурсу на видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України вже за технологією 4G. Очікується, що загальна вартість з цих ліцензій складе 6,3 млрд грн (2,3 млрд грн. в діапазоні 2600 МГц та 3,975 млрд грн. в діапазоні 1800 МГц). Впровадження технологій 4G також буде вимагати від операторів телекомунікації значних додаткових інвестицій.

2) щодо підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби:

Доопрацьованим проектом передбачається поступове до 2025 року підвищення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів, а саме у 2018 році — на прогнозний індекс споживчих цін 11,2% та додатково на 16,7% (тобто, з урахуванням попередньої індексації загалом на 29,7%), а у подальші роки — на 20% до рівня, еквівалентного 90 євро за 1000 штук (на сьогодні мінімальне податкове зобов’язання для сигарет в Україні становить 20 € (596,05 грн.) за 1000 штук).

Крім того, проектом передбачається, що з 01 січня 2025 року будуть дотримуватися вимоги Директиви Ради Європейського Союзу № 2011/64/ЄС від 21.06.2011 року про структуру і ставки акцизів, що застосовуються до тютюнових виробів щодо частки акцизу у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет як мінімум 60%. Для цього запроваджується механізм визначення такої ціни.

Загальний ресурс від впровадження цих ініціатив у 2018 році складе 11 744,0 млн грн., що співпадає за ресурсними показниками за розрахунками МФУ урядового проекту реєстр. № 7110-1.

Таким чином, доопрацьованим законопроектом враховуються пропозиції проекту реєстр. № 7110 і урядового законопроекту реєстр. № 7110-1 щодо графіку збільшення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів у 2018 році та у подальшому до 2025 року до мінімального стандарту ЄС.

Пропозиції урядового законопроекту реєстр. № 7110-1 щодо визначення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку у ЄВРО не включені до доопрацьованого проекту з огляду на те, що відповідно до статті 99 Конституції України грошовою одиницею України є гривня, а згідно з пунктом 3.3 статті 3 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» гривня як грошова одиниця України (гривня) є єдиним законним платіжним засобом в Україні. Окрім цього, ринок тютюнових виробів в Україні на сьогоднішній день більш ніж на 95% складається із вітчизняної продукції, тому запровадження ставок в іноземній валюті є невиправданим у порівнянні з іншою підакцизною продукцією (пальне, транспортні засоби, за якими ставки акцизного податку визначені в ЄВРО), ринок яких є здебільш імпортованим, а частка акцизу в ціні одиниці товару значно меншою у порівнянні з тютюновими виробами. До того ж, Директива Ради Європейського Союзу № 2011/64/ЄС від 21.06.2011 року не містить вимог до держав-членів щодо встановлення ставок акцизного податку на тютюнові вироби саме в ЄВРО. Навпаки, згідно з частиною 1 статті 18 цієї Директиви «Комісія публікує раз на рік вартість євро в національних валютах, яка має застосовуватися до сум загального акцизного збору. Обмінні курси, які мають застосовуватися, є курсами, які встановлені на перший робочий день жовтня і опубліковані в Офіційному віснику Європейського Союзу, і вступають в силу з 1 січня наступного календарного року». Відтак всі країни Європейського Союзу, що не входять до Єврозони та не використовують ЄВРО у національних розрахунках, визначають ставки акцизного податку на тютюнові вироби в національній валюті (Польща, Угорщина, Чехія, Болгарія, Румунія, Хорватія, Данія, Швеція, Велика Британія). Слід також мати на увазі, що в умовах курсової нестабільності, обмеженості інструментів та ресурсів регулювання валютного ринку в країні, непередбачуваності довгострокової курсової політики (наприклад, останнє трикратне підвищення курсу) прив’язка податкових ставок до іноземної валюти містить суттєві ризики для виробників оподатковуваної продукції, її споживачів та бюджету в залежності від динаміки та параметрів валютного курсу, про що також зазначено і у висновку Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

3) також законопроектом пропонується імперативну норму пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України щодо необхідності щорічного подання КМУ законопроекту про збільшення ставок, визначених в абсолютних величинах, перевести у доручення КМУ такий законопроект подавати у разі необхідності.

4. Стан нормативно-правової бази

Правовідносини у цій сфері регулюють такі нормативні акти:

Податковий кодекс України;

Угода про асоціацію між Україною та ЄС;

Постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2016 № 399 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2017 рік»;

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.04.2017 № 275 «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік».

Прийняття цього законопроекту не потребує внесення змін до інших законів України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття проекту Закону дозволить збільшити надходження до Зведеного бюджету України.

Загальні надходження від впровадження норм цього законопроекту у 2018 році складуть 12 460,3 млн грн., у тому числі за рахунок індексації ставок податків (рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів та води і рентної плати за користування надрами, не пов’язаними з видобуванням корисних копалин, а також екологічного податку) — 716,3 млн грн. та за рахунок збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби 11 744,0 млн грн.

6. Прогноз результатів

Прийняття Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році дозволить забезпечити збалансованість бюджетних надходжень у 2018 році, у тому числі шляхом збільшення ставок деяких податків, визначених в абсолютних значеннях, а також поступове до 2025 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, щодо наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до мінімального рівня, діючого в ЄС (відповідно до Додатка XXVIII до цієї Угоди (ст. 353), що забезпечить виконання міжнародних зобов’язань України, покращить міжнародний імідж країни та дозволить залучити до бюджету додаткові кошти.

Народний депутат УкраїниН.П. Южаніна

Проект
зареєстровано в Парламенті
14.11.2017 р. за № 6776-д
(редакція до другого читання 07.12.2017р.)

ЗАКОН УКРАЇНИ
ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ТА ДЕЯКИХ ЗАКОНОДАВЧИХ АКТІВ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБАЛАНСОВАНОСТІ БЮДЖЕТНИХ НАДХОДЖЕНЬ У 2018 РОЦІ

ВИТЯГ

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № № 13-17, ст. 112) такі зміни:

26. Абзац другий підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 викласти у такій редакції:

«постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні».

ІІ. Прикінцеві та перехідні положення.

1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2018 року, крім:

пункту 1 та пункту 3 розділу І цього Закону (щодо нової редакції підпункту 191.1.1 щодо доповнення підпункту 14.1.602 пункту 14.1 та пункту статті 221 пунктом 221.6), який набирає чинності з 1 січня 2025 року;

пункту 1 та пункту 3 абзацу (щодо виключення підпункту 74.2 статті 74), абзацу (щодо внесення змін до підпункту 201.16 статті 201), абзацу пункту 4 розділу I (щодо доповнення підрозділу 2 розділу ХХ новим підпунктом 57.1), які набирають чинності з дня наступного за днем опублікування цього закону;

пункту 1 розділу І цього Закону (щодо нової редакції підпункту 196.1.17), який набирає чинності з 1 січня 2019 року;

пункту 1 розділу І цього Закону (щодо доповнення пункту 226.4 статті 226 запровадження окремої марки на інші тютюнові вироби), який набирає чинності з 1 липня 2018 року;

пункту 1 та пункту 3 розділу І цього Закону (щодо доповнення пункту 252.20 про збільшення ставок рентної плати на газовий конденсат, який набирає чинності з 1 січня 2019 року.

7. Кабінету Міністрів України

протягом двох місяців з дня набрання чинності цього Закону:

визначити порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України;

забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом».

у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
ДО ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБАЛАНСОВАНОСТІ БЮДЖЕТНИХ НАДХОДЖЕНЬ У 2018 Р.»

Поточна редакція Пропозиції проекту документа
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті