Валерій Кондрук: «Реформування медицини — все тільки починається!»

Напередодні Нового року редакція «Щотижневика АПТЕКА» зустрілася з Валерієм Кондруком, президентом ради директорів ТОВ «Фармпланета», співзасновником Спілки українських підприємців (далі — СУП), задля обговорення того, яким став 2017 р. для українського фармацевтичного ринку, які зміни необхідні для фармацевтичної галузі.

— Валерію Петровичу, дякуємо Вам за те, що погодилися дати інтерв’ю.

— Перш ніж відповідати на питання, я хочу подякувати редакції «Щотижневика АПТЕКА» за роботу, яку ви проводите вже більше ніж 20 років у сфері професійної журналістики, надаючи перевірену та чесну інформацію спеціалістам медицини та фармації, а також широкому колу читачів. Ця робота дуже важлива. Адже наразі ряд компаній використовують недосконалість законодавчої бази у сфері інтернет-ЗМІ задля недобросовісної конкуренції.

Позиціонуючи себе як незалежні бізнес-портали, розміщують заангажовану та неправдиву інформацію, проводять «замовні» розслідування, ігнорують будь-які етичні та правові норми журналістики. Компанії та мені особисто довелося стикнутися з такою «чорною» журналістикою. З одного боку, така ситуація є досить сумною. Адже компанія «Фармпланета» — це, перш за все, більше ніж 1000 співробітників. Тому «переможний приз» в іграх нечесних конкурентів — це безробіття та неблагополуччя конкретних українців та їх родин.

З іншого боку, я відчуваю відповідальність за тих, хто працює в компанії, тому роблю все можливе, щоб після таких нападів наша Команда (а стосовно нашої компанії я завжди зазначаю це слово з великої літери) ставала сильнішою та згуртованішою. Ми завжди дієво відповідаємо на такі виклики, оптимізуємо бізнес-процеси та вчимося протистояти недобросовісній конкуренції. Однак я як співзасновник СУП розумію, що для середнього та малого бізнесу такі прогалини в законодавстві щодо інтернет-ЗМІ — нагальна проблема. Тому, у 2018 р. моя робота у спілці у тому числі буде спрямована на допомогу бізнесу в цьому аспекті.

— Яким став 2017 р. для вітчизняної Фарми взагалі та для компанії «Фармпланета» зокрема?

— На фармацевтичний ринок впливає платоспроможність населення. Саме приріст реальних, а не номінальних доходів українців забезпечує його розвиток, перерозподіл споживання в бік дороговартісних препаратів тощо. Тому стан фармацевтичного ринку відповідає стану економіки та рівню життя населення України, наразі є тенденція до перерозподілу споживання у бік низьковартісних препаратів.

Зауважу, що починаючи з 2014 р. економіка України стикнулася з кризою, подібною до тієї, що спостерігалася в 2008–2009 рр., і 2017 р. був найнестабільнішим. Згідно з моїм досвідом та за прогнозами експертів, стабілізація ситуації в Україні відбудеться не раніше 2020 р. Інвестори також будуть готові вкладати кошти у цей ринок не раніше зазначеного періоду.

У 2017 р. сегмент дистрибуції відзначився найбільш насиченими подіями. На початку року з українського фармринку несподівано «пішов» один з топ-дистриб’юторів. Ця подія призвела до ряду «вулканічних» рішень: більшість виробників відповіли тим, що почали надавати ще більшу перевагу компаніям з топ-2 дистриб’юторів, а для інших — змінили умови роботи на більш жорсткі (наприклад тільки за передоплатою). Таким чином, питома вага поставок топ-2 дистриб’юторів акумулює 65,7%*, і вони ведуть один з одним цінову боротьбу. З іншого боку, зберігається тенденція до консолідації аптечного сегменту: питома вага аптечних мереж збільшується за рахунок поглинання маленьких аптечних мереж, а дрібні торгові точки не витримують конкуренції.

Маю надію, що у виробників є розуміння ситуації. Можливо, є сенс перебудувати роботу в напрямку, коли дистриб’ютор — це надавач логістичних послуг, а виробник та роздрібна ланка напряму здійснюють розрахунки? У будь-якому випадку — це ринок, тому я за здорову конкуренцію зі зрозумілими чіткими правилами, встановленими державою. Зрештою, так працює бізнес в країнах з розвиненою економікою.

Попри всі негаразди, 2017 р. відзначився для компанії «Фармпланета» певними перемогами. Ми увійшли до топ-5 дистриб’юторів, топ-10 учасників госпітальних закупівель, впровадили систему бережливого виробництва (LEAN production), «перевезли» аптечний склад в м. Полтава, у новий офісно-складський комплекс, який відповідає ліцензійним вимогам оптової торгівлі лікарськими засобами та міжнародним стандартам у сфері обігу лікарських засобів (GDP) тощо.

Наприкінці року в рамках проекту СУП «Company Visit» компанію «Фармпланета» відвідали всі бажаючі. Під час цього візиту ми відкрито розповіли про нашу роботу та поділилися накопиченим досвідом.

Мені дуже приємно, що саме «Company Visit» в нашу компанію СУП визнала найкращим.

— Валерію Петровичу, ви вже більше 20 років є активним гравцем вітчизняної Фарми. Яку роль, на вашу думку, відіграє або має відігравати фармацевтичний сектор у процесі реформування системи охорони здоров’я?

— Фармацевтична галузь, безумовно, — невід’ємна частина системи охорони здоров’я. Тому результатом медичної реформи має стати створення належних умов для того, щоб Фарма могла виконувати своє головне завдання — забезпечення населення якісними лікарськими засобами за доступними цінами. Важливо, щоб лікарями був сформований запит (у вигляді призначень) до фармацевтичної промисловості України на препарати нових поколінь з доведеною ефективністю. Необхідно на державному рівні створити такі умови для гравців фармацевтичного ринку, щоб якість препаратів гарантувалася на всіх етапах їх «життєвого циклу»: від розробки, дослідження та виробництва до реалізації та оптимального застосування. На жаль, поки що цього не зроблено. На моє переконання, українські виробники мають всі можливості для виготовлення сучасних ліків належної якості.

— Як ви оцінюєте реформу медицини, що впроваджується сьогодні? Чи дійсно вона скерована на те, щоб подовжити тривалість життя українців?

— Можна стверджувати, що після 26 років реформування медицини — все тільки починається! Головна проблема реформи — ніхто точно не може сказати, яку саме модель системи охорони здоров’я буде впроваджено в Україні та на які її наслідки очікувати. Також незрозуміло, яка роль відводиться страховій медицині. При цьому реформи відбуваються без урахування існуючої законодавчої бази, економічного обґрунтування, обчислення вартості медичної послуги. Ми бачили приклад, як спочатку були заявлені зміни, які відбуватимуться, і лише після цього довго, штучно формуючи суспільний тиск, змінювали закони.

— Що ви можете сказати про програму реімбурсації «Доступні ліки»? Чи вдало вона працює?

— Система реімбурсації використовується в багатьох країнах світу як спосіб зробити якісні ліки доступними для всіх верств населення. На мою думку, станом на сьогодні урядова програма реімбурсації потребує розширення та удосконалення. Наприклад, включення в програму реімбурсації тих чи інших лікарських засобів (міжнародних непатентованих назв) та нозологій (пріоритетних станів та захворювань) обмежено Національним переліком основних лікарських засобів. Останній потребує постійного осучаснення, оновлення. У перелік практично не включено комбіновані ліки, яким надають перевагу в сучасних схемах лікування багатьох нозологій.

У деяких випадках лікарі та українці мають робити вибір — призначати/лікуватися або ефективними, або доступними ліками.

Програма реімбурсації передбачає певну компенсацію коштів від держави, яку наразі аптечні заклади отримують невчасно, а розподіл кош­тів організований нечітко та непрозоро. Крім того, збільшується навантаження на провізорів: їм потрібно обслуговувати більше пацієнтів, а оформлення замовлення за рецептом з відпуску лікарських засобів, включених у програму, займає більше часу.

Попри всі позитивні звіти Міністерства охорони здоров’я України, лише третина аптек приєдналися до програми реімбурсації. Подекуди держава перекладає проблеми недостатнього фінансування програми на плечі фармацевтичного ринку: аптеки ліки відпускають, а держава своєчасно не платить.

— У суспільстві багато говорять про недоліки реформи, програми «Доступні ліки». Проте говорити легко. Складніше — робити реальні системні кроки задля покращання стану в галузі системи охорони здоров’я.

— Так. Я розумію це. Тому беру активну участь у роботі Комітету з питань охорони здоров’я СУП. Разом з колегами ми допомагаємо державним інституціям впроваджувати реформу: аналізуємо законодавство та пропонуємо зміни до нього. Це дуже кропітка та важлива робота.

На жаль, у суспільстві є негативне сприйняття бізнесу, особливо фармацевтичного. Проте чесний та соціально відповідальний бізнес — це основа стабільності держави, робочі місця та податки до бюджету. Сьогодні саме приватний сектор стає рушійною силою змін. Об’єднати зусилля бізнесу та держави задля покращання якості життя українців — надважливо. Я буду продовжувати цю роботу й надалі.

— Які, на вашу думку, існують перспективні напрямки розвитку української Фарми?

— Перший напрямок — це розвиток новітніх технологій виробництва сучасних ліків. Їх розробка, дослідження. У нас є науковці, відповідні фахівці. Вкладаючи кошти та сили в розвиток вітчизняних фармацевтичних підприємств, ми отримаємо потужну базу для забезпечення українців доступними та ефективними ліками. Другий напрямок — це забезпечення потреби населення в якісній продукції для підтримки здорового способу життя та профілактики захворювань: дієтичними добавками, харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, функціональними харчовими продуктами. Раніше ці категорії засобів називали біологічно активними добавками (БАД). На сьогодні в Украї­ні склалася цікава ситуація — вже багато років на законодавчому рівні не існує терміну БАД, проте погана репутація залишилася. Це необхідно змінювати. Досвід європейських країн та США свідчить про те, що раціональне споживання якісних дієтичних добавок є важливою складовою забезпечення здоров’я людини. До речі, я сам вживаю вітамінно-мінеральні комплекси. Наприклад, Імун44® — я вважаю, що це чудовий продукт, активні компоненти якого сприяють підвищенню захисних сил організму. Компанія «Фармпланета» є офіційним дистриб’ютором зазначеної діє­тичної добавки.

Третій напрямок — вихід української продукції на європейський ринок. Наприклад, стратегічний партнер нашої компанії — «Новалік-фарм» — у 2017 р. вивів на ринок Австрії продукт українського виробництва Сітопростат®. Я впевнений, що це знакова подія для України. Адже в країнах ЄС жорсткі законодавчі обмеження та високі вимоги до якості дієтичних добавок. Компанія «Фармпланета» — офіційний дистриб’ютор Сітопростату в Україні, і я знаю про той значний обсяг роботи, який виконав наш партнер задля виходу української продукції на європейський ринок. Так, мабуть, це маленький крок для фармкомпанії, проте однозначно знач­ний — для українського фармринку.

Приріст ВВП в межах 2–3%, зменшення кількості населення (за деякими даними нас вже 35 млн), високий рівень міграції — свідчать про те, що в найближчі роки економічного зростання не буде. Тому вкрай важливо, щоб бізнес знаходив нові ніші для своєї роботи. Адже, ще раз хочу наголосити, середній та малий бізнес — це основа стабільності держави.

— Ви зазначили, що нас 35 млн, проте дані Державної служби статистики України вказують, що чисельність населення України — більше ніж 42 млн.

— Я знаю ці цифри. Проте якщо ви більш уважно ознайомитеся з методологією підрахунку мешканців України, зрозумієте, що держава не знає (або не хоче говорити) точну кількість населення. Я не хочу зараз торкатися цього питання, скажу тільки декілька слів. Держава має знати точні показники: рівень захворюваності на ту чи іншу хворобу, реальну кількість населення тощо. Це основа основ. Багато проблем реформи, недофінансування пов’язано саме з тим, що достовірні статистичні дані в Україні просто відсутні.

— Ви зазначали, що ваш графік дуже щільний, а кількість робочих годин на добу може досягати 20. Як вдається підтримувати організм здоровим?

— Для мене здоровий спосіб життя — не пусті слова. Я дотримуюся його принципів щодня. Не вживаю каву та шкідливі продукти, не палю. Проте головне для мене — це фізичні навантаження, а саме біг. До речі, у 2017 р. в компанії «Фармпланета» розпочав роботу «Клуб бігу». Я особисто навчаю бажаючих, як правильно бігати, допомагаю розробити графік тренування тощо. Це ініціатива співробітників компанії. Мені дуже приємно, що вони підтримали мене під час світового марафону в Чикаго. У першу чергу морально — тим, що долучилися до такої корисної активності та взяли участь у фановому забігу «Втеча з Межигір’я» на дистанцію 5 та 10 км.

— Так, Ви перший українець у своїй віковій категорії, який пробіг всі 6 найбільших марафонів світу «World Marathon Majors» — у Бостоні, Лондоні, Берліні, Чикаго, Нью-Йорку. Проте чому саме біг?

— Біг — це свобода, випробовування своїх сил. Ти маєш подолати дистанцію у 42 км тут і зараз. І покладатися можна тільки на себе. Адже тільки від тебе залежить результат. Зможеш чи ні, чи витримаєш, чи сфокусуєшся та зможеш правильно дихати та розподілити сили. Тут немає виправдань — хтось щось не зробив. Твій програш — тільки твоя провина. Проте якщо переможеш, перш за все себе, запам’ятаєш цю перемогу на все життя! Біг та бізнес — дуже схожі.

— Звучить дуже надихаюче. Чи настільки ж амбітні плани у компанії «Фармпланета» на 2018 р.?

— Дуже амбітні. Ми будемо виводити нові продукти на ринки, завойовувати нові ніші, покращувати свої сервіси для партнерів. Проте головне — не слова, а дія. Нас чекають нові виклики, дистанції та марафони — і ми обов’язково переможемо.

Користуючись нагодою, що наше інтерв’ю відбувається в кінці року, хочу привітати всіх з наступаючими Новорічними святами. Переддень нового року — це час дуже приємних свят, що традиційно об’єднують людей та надихають на нові звершення. Тому хочу побажати читачам «Щотижневика АПТЕКА» перш за все миру у країні, сім’ї та душі! Нехай усе негативне залишиться в цьому році, а новий зустріне лише хорошим. Бажаю, щоб мрії стали діями, а прагнення бути щасливими та здоровими підштовхнуло дотримуватися здорового способу життя. Я хочу, щоб ви відчули смак власної перемоги!

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

*За даними аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research» за обсягом поставок товарів «аптечної корзини» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2017 р.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті