Що рік прийдешній нам готує? Загальні показники та видатки на охорону здоров’я Держбюджету–2018

Що рік прийдешній нам готує? Загальні показники та видатки на охорону здоров’я Держбюджету–2018Напередодні Нового року Парламент ухвалив головний фінансовий документ країни. 1 січня 2018 р. набув чинності Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» № 2246-VIII. Традиційно редакція «Щотижневика АПТЕКА» пропонує розглянути ключові показники Держбюджету, зокрема у сфері охорони здоров’я.

Законопроект «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (реєстраційний № 7000) був поданий на розгляд до Парламенту 15 вересня 2017 р. Основою для розрахунку показників проекту бюджету обрано Сценарій 1 макроекономічного прогнозу, який передбачає зростання реального ВВП у 2018 р. на рівні 3%, збільшення номінального ВВП до 3247,7 млрд грн. та підвищення споживчих цін на 9% (грудень до грудня попереднього року). ( Прим. ред.: Міністерством економічного розвитку і торгівлі України розроб­лено прогноз економічного і соціального розвитку України на 2018–2020 рр. за трьома сценаріями. Прогноз схвалено постановою КМУ від 31.05.2017 р. № 411).

7 грудня 2017 р. у другому читанні, після врахування деяких поправок та пропозицій, Парламент ухвалив даний законопроект. За відповідне рішення проголосували 273 депутати. Слід зауважити, що в той же день Верховна Рада прийняла зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України. Змінами, зокрема, передбачено поступове підвищення специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби та мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів.

30 грудня 2017 р. Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» № 2246-VIII повернуто в Парламент з підписом Президента.

Доходи Держбюджету–2018 визначено в сумі 917,9 млрд грн., у тому числі доходи загального фонду — у сумі 842,9 млрд грн. та доходи спеціального фонду — у сумі 75 млрд грн. Порівняно із законопроектом, поданим до першого читання, дохідну частину зменшено на 18%. А у порівнянні з обсягом минулорічних надходжень доходи збільшено на 19%. Варто зазначити, що відповідно до закону № 2246-VIII Національний банк України (НБУ) має перерахувати до Держбюджету не менше 50,5 млрд грн. Тобто забезпечення Держбюджету–2018 здійснюватиметься у тому числі за рахунок емісії коштів.

Однією з основних проблем України є державні борги. Ст. 5 Закону України № 2246-VIII визначено граничний обсяг державного боргу в сумі майже 2 трлн грн. (на 31 грудня 2018 р.), що становить 61,5% ВВП.

Слід зазначити, що у 2018 р. планується залучити кошти (позики) від міжнародних фінансових організацій на фінансування проектів розвитку економічної та бюджетної сфери на загальну суму 17 млрд грн. Основними кредиторами виступатимуть Міжнародний банк реконструкції та розвитку та Європейський інвестиційний банк.

Що стосується видаткової частини Держбюджету–2018, то порівняно із законопроектом її збільшено на 4,6%, а з минулорічним бюджетом — на 17,9%. Цього року розмір видатків визначено на рівні 991,7 млрд грн. Зокрема, видатки загального фонду визначено у сумі 908,5 млрд грн., а спеціального фонду — у сумі 83,2 млрд грн.

Граничний обсяг дефіциту Держбюджету–2018 становить 80,6 млрд грн.

Розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня 2018 р. підвищено на 16,3% — до 3723 грн. на місяць. Проте слід зауважити, що згідно з прикінцевими положеннями Закону України № 2246-VIII, на основі моніторингу виконання Держбюджету–2018 за підсумками I кв. 2018 р. КМУ має розглянути можливість підвищення розміру мінімальної заробітної плати до 4200 грн. на місяць з II кв. 2018 р.

Законом також передбачено підвищення прожиткового мінімуму на 1 особу в розрахунку на місяць: 1 січня 2018 р. — 1700 грн., з 1 липня — 1777 грн., з 1 грудня — 1853 грн. За рік показник зросте на 9%. Окремо прожитковий мінімум встановлено для основних соціальних і демографічних груп населення:

  • дітей віком до 6 років: з 1 січня 2018 р. — 1492 грн., з 1 липня — 1559 грн., з 1 грудня — 1626 грн.;
  • дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2018 р. — 1860 грн., з 1 липня — 1944 грн., з 1 грудня — 2027 грн.;
  • працездатних осіб: з 1 січня 2018 р. — 1762 грн., з 1 липня — 1841 грн., з 1 грудня — 1921 грн.;
  • осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2018 р. — 1373 грн., з 1 липня — 1435 грн., з 1 грудня — 1497 грн.

ВИДАТКИ НА СИСТЕМУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Видатки для Міністерства охорони здоров’я України, передбачені Держбюджетом–2018 у рамках фінансування сфери охорони здоров’я, становлять 26,5 млрд грн., у тому числі за загальним фондом — 22,3 млрд грн., за спеціальним — 4,2 млрд грн. (табл. 1).

Це на 61,4% більше порівняно з розміром видатків за цією статтею у 2017 р. Зауважимо, що в проекті Держбюджету–2018 на Міністерство охорони здоров’я планувалося виділити 31,5 млрд грн.

Передбачені для МОЗ України видатки включають витрати апарату Міністерства охорони здоров’я України у сумі 18,2 млрд грн.; Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками — 109,7 млн грн.; Національної служби здоров’я України — 8,3 млрд грн. Відповідно до запланованої реформи охорони здоров’я Національна служба здоров’я України виступатиме єдиним національним замовником медичних послуг та виплачуватиме кошти надавачам первинної медичної допомоги за надані медичні послуги громадянам України.

Ст. 30 Закону України № 2246-VIII передбачено, що з 1 липня 2018 р. видатки на надання первинної медичної допомоги здійснюватимуться з Державного бюджету за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення для первинної медичної допомоги в порядку, встановленому КМУ. КМУ матиме право здійснювати перерозподіл видатків, передбачених за бюджетною програмою «Надання первинної медичної допомоги населенню», для спрямування з 1 липня 2018 р. медичної субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам у частині видатків на надання первинної медичної допомоги бюджетам адміністративно-територіальних одиниць, комунальні заклади охорони здоров’я яких не уклали договори про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення для первинної медичної допомоги.

Держбюджетом–2018 виділено кошти на будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» у розмірі 929,6 млн грн. (на 550 млн грн. більше, ніж минулого року), реконструкцію і розширення Національного інституту раку — 168,6 млн грн.

На лікування громадян України за кордоном планується витратити 389,9 млн грн.

Однією з найбільших за обсягом фінансування є бюджетна програма «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», для якої у 2018 р. передбачені видатки в обсязі 5,9 млрд грн. (так само, як і минулого року).

Держбюджетом–2018 передбачено фінансування реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів. Для цього виділено 112 млн грн.

Зауважимо, що після першого читання законопроекту було здійснено невеликий перерозподіл видатків на охорону здоров’я, зокрема зменшено видатки на надання первинної медичної допомоги населенню та збільшено розмір медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

У рамках медичної субвенції (найбільшої з 6 субвенцій у сфері охорони здоров’я) у Держбюджеті–2018 передбачено 57,4 млрд грн. Порівняно із законопроектом розмір медичної субвенції збільшено на 5,9 млрд грн. (з них 5,2 млрд грн. — для забезпечення видатків на надання первинної медичної допомоги до 1 липня 2018 р.).

Порівняно з минулим роком майже на 43% збільшено розмір субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань — до 1 млрд грн. (фінансування програми «Доступні ліки», за якою громадяни мають можливість отримати ліки від серцево-судинних захворювань, цукрового діабету ІІ типу та бронхіальної астми безкоштовно або з незнач­ною доплатою).

Також збільшено розмір субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей». Так, у 2018 р. для цього виділено 1,7 млрд грн., що на 16,4% більше порівняно з минулим роком.

Незмінними залишилися розміри субвенцій на придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії (19 млн грн.), медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги (138 млн грн.), ангіографічного обладнання (150 млн грн.).

Загалом у Держбюджеті–2018 передбачені субвенції на охорону здоров’я в розмірі 60,4 млрд грн.

На фінансування медичного обслуговування співробітників державних структур у 2018 р. виділено 3,9 млрд грн. (табл. 2). При цьому знач­но збільшено видатки на медичне забезпечення працівників Національної академії наук України, а також лікування військовослужбовців Національної гвардії України у власних медичних закладах.

ФІНАНСУВАННЯ ІНШИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ

Увагу привертають найбільш суттєві статті витрат Держбюджету–2018, серед яких загальнодержавні витрати на Міністерство фінансів України (загальнодержавні видатки визначено на рівні 298 млрд грн.), фінансування Міністерства соціальної політики України (150 млрд грн.). Видатки на Пенсійний фонд України становлять 139 млрд грн.

Збільшено фінансування деяких силових структур. Зокрема, майже на 26% збільшено фінансування Міністерства оборони (до 86,6 млрд грн.). На 20% збільшено видатки на Міністерство внутрішніх справ України (видатки на це відомство становлять майже 66 млрд грн.). Збільшено витрати на забезпечення Служби безпеки України, що в поточному році становлять 8,2 млрд грн. (на 20,8% більше порівняно з Держбюджетом–2017).

Фінансування Генеральної прокуратури України збільшено на 23,1% (до 7,2 млрд грн.). Видатки на Верховний суд становлять 1,7 млрд грн., що на 71,1% більше порівняно з минулорічним бюджетом.

На фінансування апарату Верховної Ради передбачено 1,7 млрд грн., що на 41,6% більше порівняно з минулим роком.

Держбюджетом–2018 передбачено кош­ти на Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. Амосова НАМН України» (26 млн грн.) у рамках фінансування Національної академії медичних наук України. Також передбачено нову субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості, у сумі 1 млрд грн. для Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

У декілька разів збільшено фінансування ряду структур. Зокрема, це стосується витрат на Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (майже у 7 разів), Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (у 6 разів). Натомість значно зменшено видатки на Конституційний суд України (у 2017 р. було виділено 5,8 млрд грн., а у 2018 р. — лише 182,3 млн грн.), Міністерство культури України (68,8 млрд грн. у 2017 р. та 6,4 млрд грн. у 2018 р.).

ПІДСУМОВУЮЧИ

У 2018 р. для МОЗ України виділено 26,5 млрд грн., а загальнодержавні видатки на охорону здоров’я, розподілені між 6 субвенціями, становлять 60,4 млрд грн. Разом — майже 87 млрд грн. (2,7% ВВП).

Уряд планує розпочати реформу первинної медичної ланки за принципом «гроші ходять за пацієнтом» з 1 липня 2018 р., що відображено в тексті Закону України № 2246-VIII.

Також має бути створено Національну службу здоров’я України, що виступатиме єдиним національним замовником медичних послуг. Відповідно для фінансування Національної служби здоров’я України у Держбюджеті–2018 передбачено такі статті витрат, як «Надання первинної медичної допомоги населенню» та «Керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення».

Катерина Дмитрик

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи