Вітчизняні виробники стурбовані позицією ДФС щодо застосування ставки ПДВ 7% до операцій з постачання ліків

24 Січня 2018 1:09 Поділитися

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) повідомляє, що Державна фіскальна служба України (ДФС) видала індивідуальну податкову консультацію, у якій зазначає про застосування ставки податку на додану вартість (ПДВ) у розмірі 20% під час реалізації вітчизняними фармацевтичними виробниками на митній території України лікарських засобів власного виробництва національним дистриб’юторам з метою їх подальшого експорту. ООРММП України наголошує, що така позиція ДФС суперечить законодавству. У зв’язку із цим організацією направлено листа на ім’я Прем’єр-міністра України з проханням надати відповідне доручення Міністерству фінансів України невідкладно розробити й оприлюднити узагальнюючі роз’яснення з даного питання та визнати неправомірність конфліктного трактування з боку ДФС України норм Податкового кодексу України та Закону України «Про лікарські засоби». Пропонуємо увазі читачів даний лист.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України

від 19.01.2018 р. № 01/019

Прем’єр-міністру України Гройсману В.Б.

Шановний Володимире Борисовичу!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) висловлює Вам свою щиру повагу і вдячність за дії, спрямовані на підтримку економіки й бізнесу в Україні, та звертається з наступним.

Підприємства — члени ООРММП України вкрай стурбовані з приводу оприлюднення індивідуальної податкової консультації ДФС України від 27.11.2017 р. № 2727/6/99-99-15-03-02-15/ІПК «Про податок на додану вартість», а саме неоднозначністю висновку, зробленого фіскальною службою в даній консультації щодо застосування ставки податку на додану вартість (ПДВ) у розмірі 20% під час реалізації вітчизняними фармацевтичними виробниками на митній території України лікарських засобів власного виробництва національним дистриб’юторам з метою їх подальшого експорту.

ДФС України в індивідуальній податковій консультації зазначає, що вітчизняні виробники лікарських засобів у разі поставки на митній території України лікарських засобів власного виробництва національним дистриб’юторам з метою їх подальшого експорту не мають права на застосування ставки ПДВ у розмірі 7%.

Зазначена позиція ДФС України ґрунтується на власних висновках про те, що факт державної реєстрації лікарського засобу засвідчується виключно реєстраційним посвідченням на лікарський засіб, яке видане на підставі наказу Міністерства охорони здоров’я України (далі — МОЗ України) про реєстрацію та внесення лікарського засобу до Державного реєстру лікарських засобів України (п. 6 Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2005 р. № 376 із змінами та доповненнями).

Також ДФС України робить висновки у вищевказаній індивідуальній податковій консультації на підставі положень ст. 20 Закону України «Про лікарські засоби», яка передбачає наступне: «На території України можуть реалізовуватись лише зареєстровані лікарські засоби, крім випадків, передбачених цим Законом. Реалізація лікарських засобів здійснюється лише за наявності сертифіката якості, що видається виробником (для імпортованих лікарських засобів — імпортером (виробником або особою, що представляє виробника лікарських засобів на території Украї­ни)». Тобто лікарський засіб для його реалізації на території України має бути зареєстрований та мати відповідний сертифікат якості, що видається виробником.

Таке хибне трактування ДФС України законодавчих норм пп. «в» п. 193.1 ст. 193 Податкового кодексу України та ст. 20 Закону «Про лікарські засоби» щодо права застосування платниками податків ставки ПДВ 7% до бази оподаткування операцій з постачання на митній території України лікарських засобів, вироблених в Україні, виключно за умови наявності реєстраційних посвідчень, виданих на підставі наказів МОЗ України, призведе до повної зупинки експорту лікарських засобів національними дистриб’юторами, а отже, до скорочення експортного потенціалу України, зменшення валютної виручки України, що взагалі суперечить встановленій в Украї­ні державній політиці та стратегії інтеграції до ЄС та СОТ.

Слід зазначити, що в ЄС основоположними документами в даній сфері є Директива 2001/83/ЕС та Регламент 726/2004 Європейського парламенту та Ради ЄС, що регулюють питання отримання дозволу на допуск на ринок лікарських засобів (аналог реєстраційного свідоцтва в Україні).

В індивідуальній податковій консультації ДФС України від 27.11.2017 р. № 2727/6/99-99-15-03-02-15/ІПК «Про податок на додану вартість» не було враховано, що відповідно до європейського законодавства та рекомендацій ВООЗ під час експорту фармпродукції вітчизняні суб’єкти господарювання, зокрема, отримують Сертифікат якості лікарського засобу (Certificate of the Pharmaceutical Product — CPP), що підтверджує реєстрацію такого лікарського засобу у країні виробника і відповідає формату, встановленому Всесвітньою організацією охорони здоров’я з обов’язковим зазначенням «Країна імпорту — Україна».

Сертифікат якості лікарського засобу для міжнародної торгівлі на даний час є одним з основ­них документів, що подається у складі реєстраційного досьє під час реєстрації лікарських засобів та отримання дозволу на їх ввезення як у країни СНД та Європейського Союзу, так і в інші країни світу.

Відповідно до ст.ст. 2, 11, 13, 14, 18 Закону України «Про лікарські засоби», п.п. 1 та 4 Положення про Державну службу України з лікарських засобів, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 р. № 440, п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 р. № 1419 «Деякі заходи щодо забезпечення якості лікарських засобів» та з метою імплементації вимог директив Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу (далі — ЄС) 2001/83/ЕС від 6 листопада 2001 р. «Про Кодекс Співтовариства відносно лікарських засобів, призначених для споживання людиною» (зі змінами), 2003/94/ЕС від 8 жовтня 2003 р. «Принципи та норми належної виробничої практики щодо лікарських засобів для споживання людиною» та документів Всесвітньої організації охорони здоров’я (WHO TRS № 823, 1992, TRS № 863, 1996, TRS № 908, 2003), Україною було імплементовано відповідні норми і затверджено Порядок сертифікації якості лікарських засобів для міжнародної торгівлі та підтвердження для активних фармацевтичних інгредієнтів, що експортуються.

Таким чином, Сертифікат якості лікарських засобів для міжнародної торгівлі є підтвердженням реєстрації в Україні препаратів, що експортуються.

З урахуванням вищевикладеного, вважаємо, що Міністерство фінансів України в рамках виконання функцій, передбачених п. 19.2.1.5. ст. 19 Податкового кодексу України та за фактом наявності обставин, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, має доручити ДФС України підготувати та оприлюднити узагальнювальну податкову консультацію з вказаного питання, у якій буде чітко зазначено, що поставка на митній території України лікарських засобів, вироблених в Україні та зареєстрованих в інших країнах з метою їх експорту, підлягає обкладанню ПДВ за ставкою 7%.

Враховуючи вищезазначене, звертаємося до Вас, шановний Володимире Борисовичу, з проханням терміново втрутитися в дану ситуацію та надати відповідне доручення Міністерству фінансів України невідкладно розробити й оприлюднити узагальнювальні роз’яснення з даного питання та визнання неправомірності конфліктного трактування з боку ДФС України норм Податкового кодексу України та Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 р. № 123/96-ВР.

З повагою
В.К. Печаєв,
президент ООРММП України, член колегії МОЗ України
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*