Цінове регулювання медичних виробів буде скасовано

Останній травневий день 2018 р. має запам’ятатися операторам ринку медичних виробів, оскільки цього дня в ході робочої зустрічі було дано «зелене світло» з боку регуляторів на скасування цінового регулювання на ринку медичних виробів. Представляючи інтереси членів Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» (AMOMD; далі — Асоціація), Павло Харчик, президент Асоціації, та Дар’я Бондаренко, виконавчий директор, 31 травня 2018 р. взяли участь у робочій зустрічі під головуванням першого заступника міністра економічного розвитку і торгівлі України Максима Нефьодова з питання скасування граничної націнки 10% на медичні вироби, що закуповуються за бюджетні кошти. У робочій зустрічі також взяли участь представники Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (далі — Мінекономрозвитку України), МОЗ України, Антимонопольного комітету України (АМКУ), Міністерства фінансів України, а також представники громадськості та бізнесу. Представникам Асоціації було надано слово і вони аргументовано представили сучасний стан та наслідки цінового регулювання на ринку, мету та завдання ініціативи Асоціації, шляхи вирішення та прогнозовані наслідки для сторін.

Павло Харчик, президент Асоціації, засвідчив повагу та вдячність за організацію робочої зустрічі в Мінекономрозвитку України та зазначив, що де-юре на медичні вироби (у тому числі й медична техніка), що закуповуються за бюд­жетні кошти, граничні постачальницько-збутові надбавки в розмірі 10% нараховуються до оптово-відпускної ціни з урахуванням податків та зборів, а граничні торговельні (роздрібні) надбавки в розмірі 10% — до закупівельної ціни з урахуванням податків. Однак у цей алгоритм не закладено витрати на сервісне обслуговування обладнання та на навчання інженерів для сервісного/гарантійного/постгарантійного обслуговування, які надають послуги закладам охорони здоров’я.

Асоціацією досліджено питання механізму державного цінового регулювання медичних виробів у країнах — членах ЄС та інших та не виявлено жодних інструментів державного цінового регулювання медичних виробів, які придбаваються за бюджетні кошти.

Враховуючи євроінтеграційний процес в Україні та наближення національного законодавства до відповідного європейського, з метою дерегуляції бізнесу та уникнення торговельних бар’єрів, розмежування регуляторного поля окремо для лікарських засобів та медичних виробів, Асоціація вважає за доцільне зменшення регуляторного тиску в ціновому регулюванні медичних виробів шляхом скасування граничних надбавок на медичні вироби в цілому.

Беручи до уваги доручення Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана від 30.05.2017 р. № 10/1579-17, з метою зниження адміністративного тиску на бізнес, усунення надмірного втручання держави в економічні процеси, розвиток конкуренції та дебюрократизації (дерегуляції) у сфері ціноутворення на медичні вироби Асоціація вже понад рік тому розробила відповідний проект постанови Кабінету Міністрів Украї­ни «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955» спільно з необхідними супровідними матеріалами та направила його до МОЗ України та інших зацікавлених центральних органів виконавчої влади.

Аналізуючи динаміку здійснення дерегуляції цінового регулювання на інших ринках, зокрема щодо продуктів харчування, доповідач зауважив, що Кабінет Міністрів України після успішної реалізації пілотного проекту щодо тимчасового обмеження застосування постанови КМУ від 25.12.1996 р. № 1548 та постанови КМУ від 17.10.2007 р. № 1222, затвердженого постановою КМУ від 22.09.2016 р. № 656, 7 червня 2017 р. прийняв рішення про повне скасування цінового регулювання, введеного також у 2008 р., на ряд товарів і послуг, прийнявши постанову КМУ № 394, що набула чинності з 1 липня 2017 р.

Спікер зауважив, що повне скасування цінового регулювання на медичні вироби забезпечить зниження адміністративного тиску на бізнес, сприятиме розвитку конкуренції та дерегуляції у сфері ціноутворення на медичні вироби, а також розмежуванню регуляторного поля окремо для лікарських засобів та медичних виробів, що значно спростить процедуру зміни цін, залежно від цінових коливань на ринку, що дозволить виробникам швидше реагувати на зміни кон’юнктури. Більше того, ринкове регулювання цін сприятиме розвитку конкуренції. Водночас реалізація пропонованої Асоціацією ініціативи, на думку її представників, дозволить виявити реальний вплив державного регулювання на ціноутворення на ринку медичних виробів.

Асоціація переконана, що повне скасування цінового регулювання на медичні вироби, що придбаваються за бюджетні кошти, не призведе до зростання цін на таку продукцію, а навпаки, — вони навіть можуть знизитися.

Як зазначив П. Харчик, Асоціація готова надати всебічну нормопроектну допомогу заінтересованим центральним органам виконавчої влади щодо реалізації даної ініціативи.

Нагадаємо, що Асоціація протягом тривалого часу лобіює ці зміни, розробила відповідний проект постанови КМУ, а також здійснила ретроспективне дослідження прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955».

Так, цікавим є той факт, що під час введення такого виду регулювання близько 10 років тому не здійснювалося жодного фінансово-економічного аналізу та аналізу впливу на операторів ринку, як наслідок — націнка 10% абсолютно не аргументована. Більше того, у супровідних документах 2008 р. зазначено, що даний акт не потребував громадського обговорення і врахування жодного міжнародного досвіду.

Позицію Асоціації розділив АМКУ та інші присутні відомства, представники МОЗ України не заперечували та висловили готовність започаткувати процес погодження розробленого Асоціацією проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955» із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Після завершення робочої зустрічі перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов резюмував: «Це буде наша перемога!».

За результатами проведення робочої зустрічі було складено протокол, який надіслано сторонам листом Мінекономрозвитку України від 13.06.2018 р. № 3805-05/25299-03.

Пунктом 2 протоколу передбачено, що учасники зустрічі ухвалили рішення разом з МОЗ України та іншими зацікавленими органами виконавчої влади й Асоціацією підготувати та подати на розгляд Уряду проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955» щодо скасування 10% граничної постачальницько-збутової надбавки на медичні вироби, які закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів.

На виконання протокольного доручення Асоціація оперативним листом від 13.06.2018 р. надіслала МОЗ України розроблений проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955» з необхідними супровідними документами, передбаченими чинним законодавством та вимогами нормопроектної техніки, про що додатково поінформувала листом Мінекономрозвитку України.

Найближчим часом за процедурою очікується винесення на публічне громадське обговорення (на офіційному веб-сайті МОЗ України) підготовленого проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 р. № 955». У зв’язку із цим Асоціація закликає всіх операторів ринку медичних виробів вжити заходів з публічної підтримки зазначеної ініціативи.

Асоціація висловлює вдячність Мінекономрозвитку України та всім учасникам робочої зустрічі за конструктивну співпрацю та ухвалені довгоочікувані рішення!

Дар’я Бондаренко,
виконавчий директор Асоціації
Павло Харчик,
президент Асоціації
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Наталья 15.06.2018 9:41
Не учли тот момент, что в Европе страховая медицина. А тут все с кармана пациента. Нужны, или не нужны эти обследования, врач направит обязательно. Потом получит с каждой процедуры откатик. Вы бы поинтересовались как в той же Англии попасть на МРТ, КТ и тд.
Ирина 15.06.2018 10:07
а еще бы поитнересовались у своих коллег какая у них рентабельность. 3-5% и они счастливы. А нашим 600% подавай, за 10% никто не плюнет в ту сторону.
Роман 20.06.2018 5:31
Комментарии вообще ни о чём. Проблема действительно есть. Предположим вы поставщик и купили кардиограф у производителя за 100 000 грн. Это и есть оптово-отпускная цена и продать вы можете его не дороже 110 000 без ПДВ согласно постановы 955. А теперь считаем - вы должны оплатить доставку к вам, услуги брокера, потом вам нужно еще оплатить доставку к клиенту (потому что бюджет покупает с доставкой) и отправить специалиста в командировку чтобы обучить персонал. 10 000 на все про все? хватит? что? а еще аренда офиса, зарплаты сотрудников, коммунальные, гарантийное обслуживание, реклама и участие в выставках, презентациях, семинарах.... пожалуйста скажите 3-5% как получить рентабельности при таких раскладах? Ирина и Наталья жду вашего компетентного ответа.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті