Перші результати реформи первинної ланки медичної допомоги — розповідає Олег Петренко

До 15 серпня 2018 р. Національна служба здоров’я України (далі — НСЗУ) має підписати договори з медичними закладами первинної ланки, які подали заяви в рамках «другої хвилі». 3 серпня завершився прийом заяв від медичних закладів, а це близько 500 бажаючих підписати договори з НСЗУ. Про це повідомив голова НСЗУ Олег Петренко в ефірі радіо «Голос Столиці».

Коментуючи питання щодо того, з яких областей медичні заклади первинної ланки найактивніше подавали заяви, Олег Петренко відзначив Харківську та Львівську області. «Вони у беззаперечних лідерах, особливо Харківська обл. — більше 60 заяв. Це дуже хороший результат», — зазначив він. Традиційно активними залишаються медичні заклади Він­ниччини.

Говорячи в цілому про реформу первинної ланки медицини, очільник НСЗУ наголосив наступне: «Ми не говоримо про всеосяжну медичну реформу як таку. Ми говоримо про зміни системи фінансування охорони здоров’я. Це завжди є першим етапом», — зауважив він, додавши, що основна ідея реформи, яка відбувається, це те, що, змінюючи економічні стимули для надавачів медичних послуг, влада може змінити їх поведінку по відношенню до споживачів послуг.

Реалізація медичної реформи розпочалася з кампанії «Обери свого лікаря», тобто кожен громадянин України має свідомо і вільно здійснити свій вибір, обрати лікаря первинної ланки (терапевта, сімейного лікаря чи педіатра).

Обрання лікаря, за словами О. Петренка, призводить до зміни системи. Тобто, укладаючи декларацію з лікарем, пацієнт гарантовано отримує безкоштовний пакет медичних послуг. Єдиним способом отримати цей пакет послуг є укладання договору медичного закладу з НСЗУ. Нові інструменти дозволяють закладам охорони здоров’я первинної ланки значно підвищити дохід. Відповідно, ті лікарі, які працюють у цих медичних закладах і укладають більше декларацій з пацієнтами, можуть розраховувати на зростання власного доходу. О. Петренко зауважив, що ті медичні заклади, які вже уклали договори з НСЗУ й отримали фінансування за новою системою, мають щонайменше на 50% більший дохід. В окремих випадках він зріс у 2,3 та навіть 5 разів. Загалом у липні 2018 р. на рахунки 161 медичного закладу, які уклали договори з НСЗУ під час «першої хвилі», надійшло 254,3 млн грн.

Медичні заклади, які укладуть договори з НСЗУ в рамках «другої хвилі», отримають фінансування за новою системою вже з 1 жовт­ня 2018 р.

Приватні медичні заклади також можуть укладати договори з НСЗУ — це ті суттєві зміни, які принесла медична реформа. «Загалом ми спостерігаємо ситуацію, коли почали реалізовуватися постулати Конституції України, коли заклади всіх форм власності є рівними перед законом і держава закуповує гарантований пакет незалежно від форми власності закладу», — зазначив О. Петренко, додавши, що під час «першої хвилі» кожен 8-й договір укладався НСЗУ з приватним медичним закладом, під час «другої хвилі» — уже кожен 6-й. Інтерес до реформи з боку приватного сектору зростає. «На сьогодні ми маємо 74 заяви від приватних закладів. З них 40 — від приватних медичних закладів і клінік та 34 — від фізичних осіб — підприємців», — поінформував голова НСЗУ.

Ті медичні заклади, які не уклали договір з НСЗУ, продовжують отримувати фінансування в рамках медичної субвенції. «Ситуація полягає в тому, що з наступного року така субвенція для закладів первинної допомоги не передбачена. Тобто всі заклади, які надають первинну допомогу, повинні укласти договір з Національною службою, щоб розраховувати на фінансування. Або якщо місцева влада не допоможе їм це зробити, вона має думати, яким чином фінансувати ті заклади, які не укладуть договір», — зауважив О. Петренко.

За його словами, так звана «третя хвиля» підписання договорів розпочнеться на початку наступного року і триватиме дуже довго — це буде постійним процесом. Медичний заклад, який виконає необхідні для підписання договору вимоги, зможе в будь-який момент подати заяву в НСЗУ.

Дізнатися про те, чи підписав медичний заклад договір з НСЗУ і, відповідно, долучився до медичної реформи, можна зайшовши на офіційний сайт НСЗУ, де оприлюднено всі укладені договори.

Метод фінансування, який називається «пацієнтський тариф», передбачає, що медичному закладу оплачується фіксована сума на рік за обслуговування одного пацієнта з відповідними віковими коефіцієнтами. При цьому сума виплачується незалежно від того, чи звертався пацієнт за медичною допомогою, та скільки разів він користувався послугами. «Скільки б разів ви не користувалися послугами, ми в даному випадку не обраховуємо і не слідкуємо за тим, як це відбувається. Хоча з часом ця інформація буде консолідуватися в електронній системі охорони здоров’я», — зазначив О. Петренко.

Відповідаючи на питання щодо того, як розраховувався базовий тариф у сумі 370 грн., голова НСЗУ зазначив, що розрахунок створений на основі спеціальних математичних моделей, які застосовуються в цивілізованому світі. «Якщо взяти 2000 пацієнтів, які уклали декларації з лікарем-терапевтом, то з них, наприклад, 20% відвідають у цьому році лікаря, а 80% не звернуться або прийдуть за довідкою. У цьому є солідарність фінансування. Тобто ви в межах базового тарифу гарантовано отримуєте пакет, користуючись послугами так, як вам потрібно», — зауважив очільник НСЗУ.

Чи може пацієнт звернутися до НСЗУ зі скаргою на лікаря за неякісно надану медичну послугу? Відповідаючи на це питання, О. Петренко поінформував про те, що з осені запрацює контакт-центр, за допомогою якого пацієнт зможе залишити відгук, скаргу, побажання або звернення. НСЗУ буде моніторувати це.

Чи передбачається введення системи оцінки якості надання медичних послуг на первинці? «Ми будемо формувати лінію зворотного зв’язку, щоб непрямим способом оцінювати. Якщо говорити про клінічну якість, то ця робота зараз покладена на Міністерство охорони здоров’я і ми спільно будемо знаходити механізми, як ефективніше здійснювати її», — відповів О. Петренко.

Говорячи про те, у якому випадку НСЗУ може розірвати договір з медичним закладом, очільник служби зазначив, що вичерпний перелік обставин, які передбачають розірвання договору, містяться безпосередньо в цьому документі. Наприклад, такою обставиною може бути втрата ліцензії медичним закладом або неможливість виконати свої зобов’язання за договором. Підставою для припинення фінансування та розірвання договору з НСЗУ можуть бути повідомлення про те, що за гарантовані державою медичні послуги вимагаються гроші, що підтверджується більше ніж у 2 випадках. «Ми маємо право призупинити оплату, а після з’ясування обставин навіть розірвати договір… Я думаю, що за умови, що у нас з’явиться «гаряча лінія», це буде автоматизований моніторинг. Ми будемо бачити, що з певного закладу або певної території до нас надходить більше скарг. І це буде предметом, щоб подивитися уважно і навіть здійснити перевірку для того, щоб визначитися, чи відповідає це дійсності. І якщо це так — вжити відповідних заходів», — підкреслив О. Петренко.

Розповідаючи про те, яким чином формується зарплата лікарів первинної ланки, очільник НСЗУ зазначив, що її розмір не залежить виключно від кількості підписаних декларацій. Медичний заклад, який підписав договір з НСЗУ, має право вирішувати, у якій формі виплачувати заробітну плату, дотримуючись вимог трудового законодавства України щодо нижньої межі. «Якщо заклад має лікарів, яких обирають пацієнти, він збільшує свій дохід у декілька разів. Новою колективною угодою між керівництвом закладу та лікарями встановлюється той відсоток, який може бути спрямований за підвищення зарплати», — підкреслив голова служби.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

петр 17.08.2018 10:27
Почему Оптима резко поднимает цены!!!, на некоторые позиции до 50%

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті