ПДВ на зареєстровані медичні вироби — 20%

Державна фіскальна служба України (далі — ДФС України) опублікувала податкову консультацію, якою підтвердила позицію Асоціації AMOMD™ щодо застосування 20% ПДВ на медичні вироби, що зареєстровані в Україні та включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, введення якого скасувало МОЗ України шляхом визнання наказу від 16 липня 2012 р. № 533 таким, що втратив чинність.

Головним постулатом у роботі Асоціації «Оператори ринку медичних виробів»™ (далі — Асоціація) є доведення справи до кінця, використовуючи всі правомірні методи лобіювання. Так, Асоціація вже більше ніж півроку відстоює інтереси операторів ринку щодо єдиного підходу до застосування ПДВ до всіх медичних виробів, у тому числі веде роботу щодо визнання протиправним та скасування наказу МОЗ України від 22.12.2017 р. № 1690 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 16 липня 2012 року № 533» (далі — наказ № 1690).

На переконання Асоціації, набрання чинності наказом № 1690 призвело до необхідності застосування ПДВ для медичних виробів, що були включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення в розмірі 20%. І дане переконання нарешті було підтверд­жене ДФС України.

Так, ДФС України було видано індивідуальну податкову консультацію (ІПК) від 26.09.2018 р. № 4157/6/99-99-15-03-02/ІПК про порядок застосування ставки ПДВ у розмірі 7% для операцій з постачання на митній території медичних виробів та/або ввезення на митну територію України медичних виробів. Дану ІПК було включено до Єдиного реєстру ІПК, що знаходиться на офіційному веб-сайті ДФС України.

У відповідному запиті на надання ІПК нами ставилися наступні питання:

1) яка ставка ПДВ, починаючи з 02.02.2018 р., застосовується до операцій з постачання на митній території України медичних виробів, введених в обіг за процедурою державної реєстрації на підставі реєстраційного свідоцтва, враховуючи, що з цієї дати припинив своє існування Державний реєстр медичної техніки та виробів медичного призначення?

2) яким чином здійснювати коригування сум ПДВ у разі, якщо ввезення медичного виробу було здійснено до 02.02.2018 р. за ставкою ПДВ 7%, а постачання після цієї дати за ставкою 20%?

3) які умови є істотними для застосування пільгової ставки ПДВ у розмірі 7% окремо до операцій з постачання та окремо до ввезення на митну територію України медичних виробів?

4) чи є істотний взаємозв’язок (якщо так, то на якій підставі) із правозастосуванням пільгової ставки ПДВ у розмірі 7% до операцій з ввезення та постачання на митній території України медичних виробів, легалізованих за процедурою оцінки відповідності вимогам технічних регламентів, та обов’язковою наявністю інформації про медичний виріб та його уповноваженого представника в Україні в Державному реєстрі осіб, відповідальних за введення медичних виробів, активних медичних виробів, які імплантують, та медичних виробів для діагностики in vitro в обіг, форми повідомлень, переліку відомостей, які зберігаються в ньому, та режиму доступу до них?

5) яка відповідальність передбачена (чи передбачена взагалі) за порушення податкового законодавства в частині:

  • зменшення суми ПДВ (з 20% на пільгову ставку 7%);
  • збільшення суми ПДВ (з пільгової ставки 7% на повну ставку 20%)?

Так, на перше, третє та четверте питання ДФС України зазначила, що відповідно до абзацу 2 пп. «в» п. 193.1 ст. 193 розділу V Податкового кодексу України (далі — ПК України), починаючи з 01.01.2018 р., ставку податку в розмірі 7% встановлено на операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні.

При цьому наказ МОЗ України від 16.07.2012 р. № 533, яким визначався механізм зберігання медичної техніки та виробів медичного призначення в Державному реєстрі медичної техніки та виробів медичного призначення, 02.02.2018 р. втратив чинність згідно з наказом № 1690.

Під час здійснення операцій з постачання товарів (у тому числі медичних виробів) платник податку — продавець таких товарів зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю на його вимогу (п. 201.10 ст. 201 розділу V ПК України).

Форму та порядок заповнення податкової накладної затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 р. № 1307.

Таким чином, на сьогодні єдиним законним механізмом для одержання пільгової ставки ПДВ у розмірі 7% на медичні вироби є дозвіл для надання на ринку продукції та проходження оцінки відповідності галузевим технічним регламентам, що підтверджується документом про відповідність.

У разі недотримання хоча б однієї з цих умов операції з ввезення та постачання на митній території України оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%.

Слід зауважити, що дещо раніше Міністерство фінансів України висловило і свою позицію, яку було викладено в листі від 16.04.2018 р. № 11310-10-10/10373, а саме: у зв’язку з набуттям чинності з 02.02.2018 р. наказом № 1690 було створено ситуацію відсутності законодавчих підстав для застосування платниками податків ставки ПДВ 7%, передбачених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» (п. 26 цього Закону, що вніс зміни до абзацу 2 пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПК України).

Міністерство фінансів України у своєму листі від 18.05.2018 р. № 11310-08-5/13698 зазначає, що у зв’язку з прийняттям МОЗ України наказу № 1690 фактично припинилася дія Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, про який йдеться у пп. «в» п. 193.1 ст. 193 ПК України. Зазначеним створено ситуацію відсутності законодавчих підстав щодо застосування платниками податків (операторами ринку медичних виробів, зокрема й членами Асоціації) вказаних вище пільг, передбачених ПК України.

Відповідаючи на друге питання, ДФС Украї­ни зазначила, що в разі, якщо медичні вироби були ввезені платником податку на митну територію України та/або придбані на митній території України до 01.01.2018 р. з нарахуванням ПДВ за ставкою 20%, то, починаючи із зазначеної дати та за умови, що такі медичні вироби відповідають зазначеним вище вимогам, операції з їх постачання на митній території України підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%.

При цьому коригування сум ПДВ, включених до складу податкового кредиту з ПДВ на підставі митної декларації, оформленої за операцією із ввезення медичних виробів на митну територію Украї­ни, та/або податкової накладної, складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлені ПК України терміни за операцією з постачання медичних виробів на митній території України, що до 01.01.2018 р. оподатковувалися податком за ставкою 20%, нормами ПК України не передбачено.

Відповідаючи на п’яте питання, ДФС України зазначила міру відповідальності платників податків за порушення податкового законодавства, яку визначено ст. 109–132 розділу II ПК України. Зокрема, відповідальність за порушення платником податку порядку визначення податкових зобов’язань встановлено ст. 123 розділу II ПК України.

Так, у разі, якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 розділу II ПК України, то це тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25% суми визначеного податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Повторне протягом 1095 днів визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування — тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50% суми нарахованого податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Нагадаємо, що продовжуючи активну боротьбу та відстоювання інтересів ринку відносно застосування зниженої ставки ПДВ у розмірі 7% на медичні вироби, що були включені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, Асоціація подала адміністративний позов до Окружного адміністративного суду м. Київ до МОЗ України. Асоціація не погоджується з прийнятим МОЗ України наказом № 1690, вважає його протиправним та таким, щодо якого було порушено процедуру прийняття, і просить його скасувати.

За матеріалами, наданими
Асоціацією «Оператори ринку медичних виробів»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті