Захист від недобросовісної конкуренції, або Історія КОРВАЛОЛУ від ПАТ «Фармак»

Багато років віддаючи перевагу одному й тому ж продукту, сервісу чи спеціалісту, з часом людина на підсвідомому рівні робить це автоматично, досить лише почути знайому назву. Так, купуючи КОРВАЛОЛ, український споживач має на увазі саме препарат торгової марки ПАТ «Фармак». Такого висновку дійшла Міжнародна маркетингова група у своєму дослідженні рівня обізнаності споживачів лікарського препарату під знаком «КОРВАЛОЛ», результати якого презентувала 19 березня. Експерти підтвердили, що їх можна визнати ще однією перевагою для ПАТ «Фармак» у його боротьбі з діями іншого вітчизняного виробника, що мають ознаки недобросовісної конкуренції.

Директор компанії «Міжнародна маркетингова група» Дмитро Роденко зазначив, що в Україні існує законодавча процедура, за якою товарний знак визнається добре відомим. Для цього слід опитати 1750 споживачів визначеної товарної категорії, дізнатися, яка частка опитаних споживають товари цієї категорії, скільки з них впізнають певну торгову марку та з яким виробником її співвідносять. «Адже, за логікою, дізнатися, чи вводять споживача в оману, можна, лише запитавши у самого споживача», — відмітив Д. Роденко.

На першому етапі опитування більше 57% правильно визначили сферу застосування препарату КОРВАЛОЛ. На другому етапі більше ніж 51% респондентів зазначили, що саме ПАТ «Фармак» є виробником продукту. Наостанок споживачам продемонстрували два зображення торгової марки «КОРВАЛОЛ» — виробництва ПАТ «Фармак» та ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця». Більше 60% респондентів визначили саме КОРВАЛОЛ виробництва ПАТ «Фармак» як «оригінальний» чи «правильний».

«Після проведення дослідження ми дійшли вис­новку, що споживача вводять в оману шляхом підміни препарату, схожого на препарат добре відомого бренду. Кейс з «КОРВАЛОЛОМ» може стати прецедентом для розвитку недобросовісної конкуренції в Україні. Таким прецедентом, що негативно впливатиме на розвиток країни», — наголосив Д. Роденко.

«У просування бренду «КОРВАЛОЛ» компанія вкладає значні зусилля та кошти десятиліттями. Водночас ми стикаємося з «КОРВАЛОЛОМ» конкурента, і хотілося б, щоб усі учасники ринку розуміли, що це порушення закону. Виводити на ринок продукт з добре відомою назвою набагато легше, навіть якщо вставити в бренд назву своєї компанії з розрахунком, що споживачі не дуже розуміють відмінність.

Ми виводимо на ринок близько 20 препаратів на рік, і це генерики. Ми розуміємо, що таке розвиток бренду. Будувати свій бренд на основі чужого в рази дешевше й легше, адже в споживача вже є чітка асоціація з молекулою. Крім того, споживач не завжди розуміє відмінність між продуктами, технологіями виробництва, якістю сировини, рівнем контролю якості. Наприклад, на модернізацію лінії, на якій виготовляють КОРВАЛОЛ, було витрачено 14 млн дол. США», — зазначила Сусана Халілова, директор з маркетингу та продажів ПАТ «Фармак».

«Це прояв недобросовісної конкуренції. Мова йде про використання бренду «КОРВАЛОЛ», що дає величезні переваги іншим виробникам, які не хочуть вкладати десятиліттями в його якість та ефективність, а бажають одразу ж одержати й використовувати той самий бренд з отриманням неконкурентних переваг на ринку. ПАТ «Фармак» виступає за цивілізовану конкуренцію та захищає свої права на добре відому марку «КОРВАЛОЛ (Corvalolum)». Ми захищаємо своє право саме на позначення. Тобто не йдеться про жодну монополію на сам препарат. Адже він з усіма складниками не захищений патентом і не охороняється в Україні з точки зору інтелектуальної власності. Його може виробляти будь-який виробник, який доведе його якість та ефективність і пройде всі необхідні дозвільні процедури, але під іншою назвою, під своїм власним брендом», — зазначив Дмит­ро Таранчук, директор із правового забезпечення ПАТ «Фармак».

Як зазначили експерти, за 2018 р. обсяг іноземних інвестицій в Україну скоротився на 200 млн дол. Відсутність прозорих правил конкуренції на ринку України призведе до відтоку іноземного капіталу, закриття вітчизняних компаній, збільшення міграції населення. За офіційними даними, на постійній основі за межами України працюють 3,2 млн осіб. Тимчасово — від 7 до 9 млн осіб.

У ПАТ «Фармак» впевнені, що подібна ситуація може стати прецедентом для розвитку недобросовісної конкуренції в Україні, що суттєво відтягне країну назад і сповільнить інтеграцію України в європейську спільноту.

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

КОРВАЛОЛ був розроблений і випущений у 1959 р. вченими Київського хіміко-фармацевтичного заводу ім. М. В. Ломоносова, правонаступником якого з 1991 р. є ПАТ «Фармак».

З 1991 р. «Фармак» — єдиний виробник КОРВАЛОЛУ на пострадянському просторі. У 1996 р. компанія отримала свідоцтво на торгову марку «КОРВАЛОЛ». Це означає, що лише «Фармак» має право виробляти препарат під торговою маркою «КОРВАЛОЛ» в Україні та за кордоном.

ТМ «КОРВАЛОЛ» захищена в 15 країнах Європи та Середньої Азії: Німеччина, Польща, Литва, Естонія, Латвія, Білорусь, Молдова, Румунія, Болгарія, Туркменистан, Вірменія, Грузія, Азербайджан, Таджикистан, Киргизстан та Казахстан. Використання знака «КОРВАЛОЛ (Corvalolum)» підтверджується упаковками за період з 1991 до 2002 р. включно.

«КОРВАЛОЛ» має як реєстрацію торгової марки, так і визнання як добре відома торгова марка в Україні у 2004 р.

Проте згодом з’явилися виробники у фармацевтичній галузі, які вирішили використовувати добре відому назву «КОРВАЛОЛ» у позначенні свого лікарського препарату.

Після проведення ряду судових експертиз у 2010 р. Вищий господарський суд України (ВГСУ), здавалося б, поставив крапку в довготривалій боротьбі за законне право компанії «Фармак» на свою торгову марку «КОРВАЛОЛ» з конкурентом на ринку — ЗАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця». Так, ВГСУ відмовив у задоволенні касаційної скарги ЗАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця» на постанову Київського апеляційного господарського суду та на рішення Господарського суду м. Київ стосовно бренда лікарського засобу КОРВАЛОЛ (Corvalolum) без права подальшого касаційного оскарження.

Друге визнан­ня Корвалолу добре відомою торговою маркою в Україні щодо компанії «Фармак» зафіксовано апеляційною палатою Міністерства економічного розвитку і торгівлі Украї­ни у 2017 р.

Однак препарат ПрАТ «Дарниця» з назвою «Корвалол-Дарниця» все ще представлений на українському ринку. У результаті появи на ринку препарату з такою ж назвою, що ввело в оману споживачів, недобросовісні конкуренти відібрали близько 50% ринку в компанії «Фармак», яка випускає КОРВАЛОЛ з 1959 р. Наприклад, у 2017 р. обсяги роздрібного продажу КОРВАЛОЛУ виробництва ПрАТ «Фармацевтична фірма «Дарниця» становлять 43 млн грн. Для порівняння — ПАТ «Фармак» за 2017 р. реалізувало продукції на 44 млн грн.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті