Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів»

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до ст. 93 Конституції України, ст. 12 Закону України «Про статус народного депутата України» та ст. ст. 89, 91 Регламенту Верховної Ради України в порядку законодавчої ініціативи вноcиться на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів».

Проект Закону під час його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України доповідатиме народний депутат України Шпенов Дмитро Юрійович.

Народний депутат України Д.Ю. Шпенов

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

З прийняттям Закону України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» в Україні радикально змінилися принципи закупівлі лікарських засобів за рахунок Державного бюджету України і місцевих бюджетів. До закупок лікарських препаратів для лікування і профілактики захворюваності серед українців залучаються різні міжнародні організації.

З моменту закупок лікарських засобів та медичних виробів МОЗ України із залученням спеціалізованих міжнародних організацій мали місце факти поставок лікарських засобів і медичних виробів з обмеженим терміном придатності, що унеможливлює їх використання за призначенням. Так, наприклад, в НДСЛ «ОХМАДИТ» через обмежений термін придатності онкохворі діти не змогли скористатися життєво необхідними препаратами, закупівля яких відбулась за рахунок державного бюджету на суму понад 23 млн грн.

В Вінницьку, Житомирську, Закарпатську, Полтавську та Херсонську область було поставлено препарати з практично вичерпаним терміном придатності на суму 1 млн грн. Також мали місце випадки закупівлі лікарських засобів, які не відповідали реальним потребам пацієнтів.

У разі придбання за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо фальсифікованих лікарських засобів та лікарських засобів з вичерпаним терміном придатності, можливі великі нераціональні витрати державних коштів, а громадяни України вживаючи такі лікарські засоби можуть завдати непоправної шкоди своєму здоров’ю.

Проблема фальсифікації лікарських засобів актуальна сьогодні в усьому світі. За даними асоціації міжнародних фармацевтичних виробників на частку підробок доводиться 5–7% фармацевтичного ринку розвинених країн. При загальному річному обсязі світового фармринку в 200-300 млрд. доларів США. На частку фальсифікованих медикаментів припадає 14–21 млрд доларів США.

В Україні офіційно зареєстровані та реалізуються в аптечній мережі більше 15 000 тис. найменувань фармацевтичних препаратів. При цьому в структурі вітчизняного фармринку частка безрецептурних препаратів становить майже 50%, на відміну від 10% в розвинених країнах світу.

Виходячи з таких тривожних цифр статистики, навіть складно уявити обсяг фальсифікованих ліків, які можуть потрапити в медичні установи та аптеки України!

Найбільш небезпечною підробкою є так звані «тривожні» ліки, які призначені надавати миттєвий вплив, знімаючи важкі напади алергії, астми, епілепсії. Без змісту потрібної кількості діючої речовини вони не приносять користі і можуть забрати чиєсь життя в лічені хвилини.

Ліки з обмеженим терміном придатності не менш небезпечні, ніж фальсифіковані препарати. Їх застосування може призвести до трагічних наслідків.

За закупівлю за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо фальсифікованих лікарських засобів та лікарських засобів з вичерпаним терміном придатності повинна бути передбачена відповідальність, в тому числі і кримінальна.

Так, поданим проектом пропонується доповнити Розділ XIII Кримінального кодексу України статтею 3213 «Закупівля за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо фальсифікованих лікарських засобів та лікарських засобів з вичерпаним терміном придатності».

Таким чином, прийняття проекту забезпечить встановлення юридичної відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів, закуплених за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою прийняття законопроекту є внесення відповідних доповнень до Кримінального кодексу України та встановлення відповідальності за закупівлю за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо фальсифікованих лікарських засобів та лікарських засобів з вичерпаним терміном придатності.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Законопроектом пропонується доповнити Розділ XIII ЗЛОЧИНИ У СФЕРІ ОБІГУ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ АБО ПРЕКУРСОРІВ ТА ІНШІ ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ Кримінального кодексу України статтею 3213 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів» з метою встановлення відповідальності саме за закупівлю за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо неякісних лікарських засобів.

Під неякісними лікарськими засобами у цій статті розуміються лікарські засоби, якість яких не відповідає вимогам нормативних документів, лікарські засоби, які зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше використання, а також лікарські засоби з терміном придатності, що минув.

4. Стан нормативно-правової бази у сфері правового регулювання

Правовідносини в даній сфері відносин регулюються наступними нормативно-правовими актами:

Конституція України, Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про лікарські засоби», Кримінальний кодекс України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація законопроекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону

Реалізація даного Законопроекту сприятиме недопущенню закупівлі за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів завідомо неякісних лікарських засобів, а також встановить високий рівень юридичної відповідальності за такі дії.

Народний депутат України Д.Ю. Шпенов

Проект
зареєстровано в Парламенті 29.08.2019 р. за № 1152

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів

Верховна Рада України постановляє:

І. Кримінальний кодекс України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25–26, ст. 131):

1) Доповнити статтею 3213 наступного змісту:

«3213. Закупівля за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів

1. Закупівля за рахунок державних, місцевих бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів —

караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від п’яти до восьми років.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або за бюджетні кошти у великих розмірах —

караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони вчинені за бюджетні кошти в особливо великих розмірах —

караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

4. Особа, яка добровільно здала неякісні лікарські засоби і вказала джерело їх придбання (отримання) або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних із закупівлею за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів звільняється від кримінальної відповідальності за таку закупівлю.

Примітка. Під неякісними лікарськими засобами у цій статті слід розуміти лікарські засоби, якість яких не відповідає вимогам нормативних документів, лікарські засоби, які зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше використання, а також лікарські засоби з терміном придатності, що минув».

IІ. Прикінцеві положення:

Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

 Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за закупівлю за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів»

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Кримінальний кодекс України
Розділ XIII
ЗЛОЧИНИ У СФЕРІ ОБІГУ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ АБО ПРЕКУРСОРІВ ТА ІНШІ ЗЛОЧИНИ ПРОТИ ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ
Стаття 3213 — відсутня

Стаття 3213. Закупівля за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів

1. Закупівля за рахунок державних, місцевих бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів —
караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від п’яти до восьми років.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або за бюджетні кошти у великих розмірах —
караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони вчинені за бюджетні кошти в особливо великих розмірах —
караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

4. Особа, яка добровільно здала неякісні лікарські засоби і вказала джерело їх придбання (отримання) або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних із закупівлею за рахунок бюджетних коштів завідомо неякісних лікарських засобів звільняється від кримінальної відповідальності за таку закупівлю.

Примітка. Під неякісними лікарськими засобами у цій статті слід розуміти лікарські засоби, якість яких не відповідає вимогам нормативних документів, лікарські засоби, які зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше використання, а також лікарські засоби з терміном придатності, що минув».

Народний депутат України Д.Ю. Шпенов

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті