Парламент ухвалив у першому читанні законопроєкт щодо зниження тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду

12 листопада 2019 р. Верховна Рада України прийняла в першому читанні проєкт Закону України від 25.09.2019 р. № 2172 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду». Ініціаторами прийняття законопроєкту виступили заступник голови Комітету Верхов­ної Ради України з питань економічного розвитку Роксолана Підласа та заступник голови Комітету, голова підкомітету з питань наближення законодавства України до законодавства Європейського Союзу Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом Марія Мезенцева.

На своїй офіційній сторінці в соціальній мережі Р. Підласа зазначила, що вважає даний проєкт потужним інструментом для захисту українського виробника та споживача, який має на меті «не кошмарити підприємця, а усунути небезпеку», тобто запроваджує нові принципи ринкового нагляду. Також вона коротко розповіла про основні принципи запропонованих змін, серед яких:

  • скасування штрафів за формальні порушення;
  • встановлення обмежень щодо повноважень інспекторів ринкового нагляду;
  • встановлення відповідальності імпортерів та виробників за небезпечну продукцію;
  • скасування «поєднаних» перевірок та обмеження їх максимальних строків;
  • посилення відповідальності за недопущення інспекторів до перевірки;
  • відміна дублювання функцій контролю різними органами ринкового нагляду за одним видом продукції.

У пояснювальній записці до проєкту зазначено, що законодавство у сфері державного ринкового нагляду потребує удосконалення, у тому числі в частині зниження навантаження на суб’єктів господарювання різними окремими видами перевірок (виїзна, невиїзна, поєднана). Тому ч. 6 ст. 23 Закону України від 02.12.2010 р. № 2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», яка передбачала зазначені види перевірки характеристик продукції та допускала їх поєднання в разі потреби, пропонується в новій редакції. Так, у разі прийняття проєкту перевірки характеристик продукції проводитимуться:

1) у торговельних та складських приміщеннях суб’єктів господарювання;

2) у місцях введення продукції в експлуатацію (якщо відповідність продукції певним встановленим вимогам може бути визначена лише під час введення її в експлуатацію);

3) за місцем проведення ярмарку, виставки, показу або демонстрації продукції в інший спосіб;

4) у місцях зберігання під митним контролем продукції, митне оформлення якої призупинено за результатами контролю продукції;

5) за місцезнаходженням органу ринкового нагляду.

Крім того, термін «документальні перевірки» у чинному законі заміниться словами «перевірка документів», а термін «штрафні санкції» у п. 5 ч. 1 ст. 15 заміниться на «адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу».

Деталізується й порядок проведення перевірок характеристик продукції, визначений у ч. 4 ст. 23 Закону України від 02.12.2010 р. № 2735-VI. Проєктом визначено, що предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, а перевірки продукції іншого виду (типу), категорії та/або групи пропонується заборонити. Разом з тим у разі прийняття рішення за результатами інспекції про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів щодо продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, що є предметом перевірки, суб’єкт господарювання має вживати такі заходи стосовно усіх одиниць продукції певного виду (типу), категорії та/або групи.

Стосовно строків проведення перевірок характеристик продукції, які згідно з чинним законодавством не повинні перевищувати у розповсюджувача продукції — 2 робочих днів та у виробника — 3 робочих днів, вносяться зміни, якими у розповсюджувача продукції перевірка може тривати до 4 робочих днів, а у виробника — до 5 робочих днів. Таким чином, проєкт пропонує збільшити зазначені строки, однак залишає норму про недопустимість їх продовження.

Новацією є також доповнення, запропоноване до ч. 12 ст. 23 Закону, яким у разі встановлення органом ринкового нагляду того факту, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, орган не тільки вживає заходів щодо визначення виробника, постачальника та всіх осіб, яким суб’єкт господарювання поставив таку продукцію, але й розпочинає проведення перевірки характеристик такої продукції в її виробника або особи, яка вважається такою, що ввела продукцію в обіг, та визначає всю послідовність суб’єктів господарювання в ланцюгу постачання.

Як зазначалося вище, законопроєкт № 2172 посилює відповідальність за недопущення інспекторів до перевірки, зокрема, він передбачає, що за створення перешкод у доступі до проведення перевірок характеристик продукції до суб’єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в розмірі двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Також ним суттєво збільшуються розміри штрафних санкцій за всі види порушень, передбачених ст. 44 Закону України від 02.12.2010 р. № 2735-VI. Виключенням є усунення формальних невідповідностей, передбачених ч. 3 ст. 29 (відсутність передбаченого технічним регламентом знака відповідності чи його нанесення з порушенням вимог, відсутність декларації про відповідність чи її складення з порушенням вимог, неподання чи подання неповного доступу до технічної документації та інші порушення, перелік яких уточнюється у відповідних регламентах).

У разі прийняття законопроєкту набрання чинності відбудеться через 3 міс з дня його опублікування.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
фото facebook.com/roksolana.pidlasa
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті