Є загроза, що восени пацієнти відчують суттєвий дефіцит необхідних ліків — Арсен Жумаділов

Через блокування медичних закупівель з боку попереднього очільника МОЗ України, а також непослідовну позицію чинного керівництва Міністерства, ключових рішень, що мають дозволити ДП «Медичні закупівлі України» (далі — ДП «МЗУ») розпочати закупівлі, ухвалено не було. Про це заявляють у ДП «МЗУ». Відтак, станом на середину травня досі не розпочато закупівлі ліків та медичних виробів за кошти Державного бюджету–2020. 14 травня генеральний директор ДП «МЗУ» Арсен Жумаділов провів онлайн-брифінг стосовно закупівель лікарських засобів та медичних виробів за кошти державного бюджету у 2020 р.

А. Жумаділов нагадав, що 28 лютого 2020 р. наказом МОЗ України № 589 ДП «МЗУ» уповноважено на здійснення закупівель ліків за 14 напрямками централізованих програм та заходів МОЗ України. Згідно з цим наказом до 15 травня ДП «МЗУ» має відзвітувати про хід виконання закупівель за визначеними напрямками.

ДП «МЗУ» підготувало відповідний звіт, який містить детальний опис заходів та рішень, впроваджених держпідприємством протягом останніх 2,5 міс з метою підготовки до закупівель, і 14 травня передало його в МОЗ України. Проте А. Жумаділов констатував, що незважаючи на всю підготовчу роботу, проведену спеціалістами підприємства, станом на 14 травня закупівлі ліків за бюджетні кошти не стартували.

З огляду на те, що досі профільним міністерством не ухвалено низку рішень, які б дозволили розпочати закупівлі ДП «МЗУ», є реальна загроза того, що восени цього року українські пацієнти за цілою низкою напрямів відчують суттєвий дефіцит необхідних препаратів. «Зокрема, це стосується таких напрямів, як дитяча онкологія, дихальні розлади новонароджених, закупівля антирет­ровірусних препаратів», — зауважив А. Жумаділов.

У ДП «МЗУ» прогнозують, що за найкращого сценарію закупівлі ліків можуть бути розпочаті з 1 червня. Заплановано майже 500 закупівельних процедур за 14 напрямками. За таких умов закуплені ліки зможуть постачати з грудня цього року. «Закупівельна процедура триває певний час. З 19 квітня цього року набула чинності нова редакція закону «Про публічні закупівлі», яка врегулювала і регламентує те, що майже за всіма нашими закупівлями ми будемо змушені йти за так званою процедурою євротендерів, які тривають мінімум 2 міс у разі їх неоскарження (прим. ред.: з боку учасників торгів). Далі йде виробництво ліків і медичних виробів. Це — тривалий процес… Ліки виробляють під замовлення. І лише тоді, коли виробник має замовлення, він починає виробництво. Таке виробництво триває від 4 до 6 міс за нормальної ситуації у світі з логістичними ланцюгами, з виробничими майданчиками», — зазначив очільник підприємства, додавши, що затрат часу потребує й імпорт ліків, їх розмитнення, контроль якості та розвезення регіонами.

У ДП «МЗУ» вбачають декілька інструментів, за допомогою яких можна пом’якшити ситуацію, що виникла із закупівлями ліків. Зокрема, МОЗ України має визначити чіткий перелік випадків та підстав, коли Міністерство надаватиме дозвіл на імпорт лікарських засобів зі скороченими термінами придатності. Відповідне рішення МОЗ України має ухвалюватися не на підставі суб’єктивних відчуттів, особистих міркувань того чи іншого можновладця, а на основі чіткого зрозумілого алгоритму. За таких умов ДП «МЗУ» буде дозволено ухвалювати рішення щодо завезення в Україну ліків, термін придатності яких становить, наприклад, 60–65% від визначеного виробником. А. Жумаділов нагадав, що нещодавно були ухвалені зміни до закону України «Про лікарські засоби», які передбачають, що термін придатності лікарських засобів, які завозяться на митну територію України, має становити не менше 70% від задекларованого терміну.

Ще один інструмент, який запропонували в ДП «МЗУ», — внесення змін до Бюджетного кодексу України в частині того, щоб державне підприємство могло брати на себе довгострокові договірні зобов’язання, за якими в Державному бюджеті на наступний рік мають пріоритетом закладатися кошти для їх виконання. «Умовно кажучи, якщо в грудні цього року ми не встигаємо привезти лікарські засоби і ми «випадаємо» в наступний бюджетний період, ми б дуже хотіли акцентувати увагу на тому, що ми не маємо допустити того, щоб ці гроші поверталися в державний бюджет і щоб ми входили в бюджетний процес заново», — повідомив А. Жумаділов, додавши, що зміни до Бюджетного кодексу України вже напрацьовані спеціалістами ДП «МЗУ» за підтримки фахових юридичних компаній. Тому в підприємстві звертаються до МОЗ України з пропозицією ініціювати перед Урядом внесення відповідної законодавчої ініціативи в Парламент.

Ще одна пропозиція ДП «МЗУ» — подовження строків передоплати, які станом на зараз можуть бути здійснені лише в межах 3 міс. «Тобто йдеться про те, що якщо передоплата була здійснена в межах цього календарного бюджетного року, то ще протягом 3 міс в наступному календарному бюджетному році ми можемо довозити медичні препарати. Якщо ми не укладаємося в 3 міс, то, відповідно, це вже порушення Бюджетного законодавства», — роз’яснив спікер.

За інформацією А. Жумаділова, у МОЗ Украї­ни лежить декілька наказів, які чекають на ухвалення і які дозволять ДП «МЗУ» розпочати закупівлі ліків орієнтовно з 1 червня. Передусім, це наказ МОЗ України щодо уповноваження ДП «МЗУ» як особи, уповноваженої на здійснення закупівель. Очільник ДП роз’яснив цей словесний каламбур. «Річ у тім, що в законах, ухвалених для того, щоб зробити закупівлі нами можливими, йдеться про юридичну особу, яка уповноважена на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я. Відповідно, усі регуляторні норми, які дозволятимуть нам закуповувати ефективно, формально прив’язані до цього визначення», — прокоментував А. Жумаділов.

Також має бути прийнято наказ МОЗ Украї­ни про порядок виконання програм закупівель. Цей документ регламентує покроково всі дії ДП «МЗУ» та МОЗ України в контексті медичних закупівель.

Ще один наказ МОЗ, який очікує на прийняття, — про використання інформаційно-аналітичної системи ДП «МЗУ» MedData. Протягом останніх 2 міс в Україні відбувається централізований збір інформації про залишки ліків та медичних виробів з лікарень, лабораторних центрів. «Станом на сьогодні в цій системі вже зареєстровано та надають свої дані 1155 лікарень. Вона розгорнута для того, щоб вмістити в себе всі лікарні другої хвилі. І тоді ця цифра становитиме майже 2300 лікарень», — повідомив А. Жумаділов.

Водночас, за його словами, використання даних системи MedData профільним міністерством не регламентовано. ДП «МЗУ», у свою чергу, досить давно подавало до МОЗ України проєкт документа, який має врегулювати цю ситуацію, проте його досі не прийнято.

«Мені прикро, що ми досі говоримо про запуск закупівель за бюджетні кошти 2020 р. Насправді вже зараз ми мали б говорити про підготовку до запуску закупівель за кошти 2021 р. Як це передбачено постановою КМУ (прим. ред.: від 17 березня 2011 р.) № 298, уже до 1 липня мала б бути ухвалена номенклатура лікарських засобів та медичних виробів для закупівель на 2021 р.», — резюмував А. Жумаділов.

Катерина Горбунова
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті