Інтернет-аптеки сьогодення: баланс між ризиками та перевагами

У міру розвитку інтернету електронна комерція у сфері рецептурних і безрецептурних лікарських засобів стає все більш звичним явищем. Розширення електронної торгівлі фармацевтичними препаратами значно поліпшило підсумки діяльності багатьох компаній. Наприклад, у 2017 р. китайська компанія Ali Health повідомила про збільшення виручки на 739% за рахунок електронної торгівлі лікарськими засобами, що відпускаються без рецепта. Для споживачів інтернет-аптеки пропонують безліч переваг, включаючи більш вигідну цінову політику, зручність, персоналізовані сервіси, конфіденційність і широкий асортимент. Для підприємств використання онлайн-платформ призводить до збільшення числа одиниць складського зберігання і підвищення конкурентоспроможності цін. Однак при тому, що електронна торгівля лікарськими засобами має безліч переваг для пацієнтів і фармацевтичної промисловості, вона залишається проблемою для регуляторних органів у всьому світі. У даному контексті завданням регуляторних органів є захист населення від потенційної шкоди, яку можуть заподіяти незаконні інтернет-аптеки. Особливо це питання актуальне в період пандемії COVID-19, коли ризик розповсюдження фальсифікованих лікарських засобів різко підвищився.

Що рухає ринком інтернет-аптек?

Сучасні люди навіть не встигли отямитися, як інтернет запропонував їм новий спосіб здійснювати покупки. Торгівля в інтернеті з кожним днем ​набуває все більшої популярності.

Коли мова йде про аптечну практику в інтернеті, то до драйверів цього ринку можна віднести збільшення числа старіючого населення, а також зростання поширеності електронних рецептів.

Європейський ринок онлайн-аптек розвивається і набуває широкої популярності, особ­ливо у Великобританії, Німеччині, Нідерландах і Швейцарії. Очікується, що ринок онлайн-аптек в Європі зросте в середньому на 14% у період з 2019 по 2025 р.

Збільшення чисельності старіючого населення є досить вагомим фактором, який визначає розвиток електронної комерції у фармацевтичній галузі. Справа в тому, що особи похилого віку часто змушені застосовувати велику кількість різних лікарських засобів. У цьому контексті інтернет-аптеки є хорошими «помічниками». Адже вони часто надають клієнтам різні персоналізовані сервіси (наприк­лад нагадування про необхідність придбання препаратів для лікування хронічних хвороб), наявність знижок, а також можливість доставки замовлення до будинку протягом короткого періоду.

У свою чергу, зростаюча поширеність електронних рецептів, як очікується, також стимулюватиме індустрію інтернет-аптек, оскільки такий підхід дозволяє легко обмінюватися і завантажувати рецепти без необхідності в паперовому примірнику, який повинен надати пацієнт. У 2018 р. усього близько 1,5% всіх відпущених за рецептом ліків у Німеччині було реалізовано через онлайн-канали. У 2020 р. країна може ввести електронні рецепти, що, як очікується, відкриє величезні ринкові можливості для постачальників.

У Швеції частка поштових замовлень зросла до 10%, коли були введені електронні рецепти. У США близько 25% всіх фармацевтичних товарів — рецептурних та безрецептурних препаратів, а також товарів для краси і здоров’я — реалізуються в інтернеті.

Сьогодні найбільш зростаючий ринок онлайн-аптек Європи представлений у Німеччині. Далі йде Франція, яка також добре зарекомендувала себе на європейському ринку інтернет-аптек.

У цілому прогнозується, що урядові ініціа­тиви в галузі охорони здоров’я, ймовірно, стимулюватимуть інтернет-аптеки, оскільки споживачі будуть схильні до поліпшення свого здоров’я, що призведе до збільшення витрат на безрецептурні лікарські засоби. Крім того, на зростання ринку інтернет-аптек в Європі значний вплив мають такі чинники, як:

  • підвищення рівня впровадження інтернету і мобільного зв’язку;
  • зростання рівня хронічних захворювань;
  • розширення стратегічної співпраці з компаніями, що працюють у сфері охорони здоров’я;
  • вдосконалення модулів віртуальних платежів.

Пандемія COVID-19 як драйвер зростання для інтернет-аптек

Пандемію COVID-19 також можна назвати драйвером розвитку ринку інтернет-аптек. У березні 2020 р. деякі інтернет-аптеки були змушені поповнювати запас дезінфікуючих засобів для рук кожні 8 год, оскільки на тлі паніки, пов’язаної зі спалахом COVID-19, даний продукт розпродавався практично миттєво.

Інтернет-аптеки, однак, заявили, що вони контролюють ситуацію, і деякі з них ввели політику сумлінного використання, що обмежує кількість товарів (зокрема дезінфікуючих засобів та медичних масок), яку може придбати 1 особа.

Також інтернет-аптеки повідомляють про підвищення попиту на різні безрецептурні лікарські засоби, включаючи парацетамол, вітамін С, а також препарати, які впливають на імунну систему.

Крім того, однією з ключових змін, яка відбулася в медицині в результаті пандемії COVID-19, є збільшення кількості рецептурних лікарських засобів, що відправляються поштою. Додатково враховуючи зростаючу кількість віртуальних візитів до лікаря, експерти медичної галузі прогнозують, що такі зміни можуть закріпитися і стати частиною нової системи обслуговування пацієнтів.

Ризик фальсифікації зростає

Незважаючи на всі переваги, які пропонують своїм клієнтам інтернет-аптеки, існують і певні ризики. Так, Європейське агентство з лікарських засобів (European Medicines Agency — EMA) закликає громадськість не купувати лікарські засоби у несанкціонованих інтернет-аптек і постачальників, які сьогодні прагнуть використовувати страхи і побоювання, пов’язані з триваючою пандемією COVID-19.

Також EMA розглядає варіант, коли в асортимент інтернет-аптеки входить дефіцитний препарат, який в іншому разі важко придбати. Такі продукти, швидше за все, є фальсифікованими лікарськими засобами.

Підроблені препарати можуть містити неправильний або неактивний інгредієнт. Або включати правильний інгредієнт у неправильному дозуванні. Такі фальсифіковані продукти також можуть містити дуже шкідливі речовини, які не повинні міститися в лікарських засобах. Прийом підроблених препаратів може призвести до серйозних проблем зі здоров’ям або погіршення стану людини.

ЕМА заявляє, що будь-яке твердження про те, що продукт може лікувати або запобігти COVID-19, є необґрунтованим, оскільки на даний момент не існує затверджених терапевтичних засобів або вакцин від даного захворювання.

EMA рекомендує споживачам купувати продукти в місцевих аптеках, магазинах або інтернет-аптеках, які зареєстровані в національних компетентних органах.

Для того щоб визначити легальність європейських інтернет-аптек, EMA рекомендує звертати увагу на клікабельний логотип, який має відображатися на вебсайтах усіх інтернет-аптек в Європейському Союзі (ЄС), які зареєстровані в своїх національних регуляторних органах.

При натисканні на логотип споживач потрапить у реєстр інтернет-аптек країни, де вони створені і зареєстровані, відповідно до прапору, що відображається на логотипі. За допомогою даного реєстру споживач повинен переконатися, що обрана ним інтернет-аптека є в списку.

Національний прапор і текст є невід’ємною частиною логотипу. Можуть відображатися тільки національні прапори країн — членів ЄС, а також прапори Норвегії, Ісландії та Ліхтенштейну. Наприклад, логотип із зображенням прапора ЄС не є справжнім.

Якщо ж загалом підсумувати світовий досвід торгівлі лікарськими засобами в інтернеті, можна сформулювати 3 основних принципи, які визначають легальність інтернет-аптеки:

1. Якщо при продажу рецептурних лікарських засобів інтернет-аптека не здійснює контроль наявності рецепта (фізичного або електронного) — така діяльність найчастіше є незаконною. Зазвичай на таких нелегальних вебсайтах користувачів просять заповнити лише онлайн-форму або анкету.

2. Інтернет-аптеки, як правило, повинні мати ліцензію в тій юрисдикції, де вони здійс­нюють свою діяльність. Варто зазначити, що для регуляції цього принципу деякі юрисдикції співпрацюють один з одним на підставі взаємовигідних умов (наприклад країни — члени ЄС). У США ж інтернет-аптеки можуть здійснювати свою діяльність тільки на території того штату, в якому вони зареєстровані. Винятком є штат Пенсільванія, який визнає аптечну ліцензію будь-якого іншого штату США.

3. Зазвичай заборонено імпортувати рецептурні лікарські засоби з однієї країни безпосередньо пацієнту в іншій країні. Звичайно, з цього загального принципу є винятки. Так, наприклад, Німеччина дозволяє інтернет-аптекам, зареєстрованим у національних компетентних органах обмеженої кількості інших країн, відправляти жителям Німеччини рецептурні лікарські засоби за умови, що ці інтернет-аптеки відповідають німецькому законодавству.

Великобританія: впровадження електронних рецептів

Інтернет-аптеки у Великобританії існують вже протягом двох десятиліть. Але саме в останні роки їх вплив особливо зріс. Згідно з даними опитування YouGov, проведеного на початку 2019 р. Генеральною фармацевтичною радою (General Pharmaceutical Council), близько 25% жителів Великобританії висловлюють бажання користуватися послугами інтернет-аптек.

На сьогодні у Великобританії зареєстровано більше 350 інтернет-аптек, з яких найбільшою є Pharmacy2U. У свою чергу, Націо­нальна служба охорони здоров’я (National Health Service — NHS) Англії запустила сервіс електронних рецептів (Electronic Prescription Service — EPS), що також позитивно позначається на продажу лікарських засобів через інтернет.

Тепер лікарі можуть відправляти рецепти в електронному вигляді відразу в аптеку за вибором пацієнта. Це робить процес призначення і видачі препаратів ще більш ефективним і зручним.

Крім цього, інтернет-аптеки багато в чому взяли на себе завдання механічної реалізації лікарських засобів населенню. У зв’язку з цим у традиційних аптек з’явилася можливість переглянути свою роль у громадській охороні здоров’я і розширити спектр надаваних професійних послуг. 

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Список використаної літератури знаходиться в редакції
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті