Відкриваючи засідання, Олександр Гудзенко нагадав присутнім, що сьогодні в Україні дозволяється реклама лише тих лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що в установленому порядку дозволені до застосування в Україні спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров’я; ліків, які відпускаються без припису (рецепта) лікаря, та лише таких медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, застосування яких не потребує спеціальних знань та підготовки.
Ст. 39 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів» визначено, що забороняється реклама харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок без попереднього погодження з центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я. Забороняється в рекламі харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок використовувати вислови щодо можливої лікувальної дії, усунення болю; листи подяки, визнання, поради, якщо вони пов’язані з лікуванням чи полегшенням умов перебігу захворювань, а також посилання на таку інформацію; вислови, які спричиняють виникнення відчуття негативного психологічного стану.
Заступник міністра констатував, що сьогодні насиченість вітчизняного ринку широким асортиментом лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок як зарубіжного, так і вітчизняного виробництва призводить до збільшення обсягів їх реклами, яка є найбільш розповсюдженою у ЗМІ.
На жаль, рекламодавці не завжди дотримуються етичних та правових вимог законодавства у цій сфері, що неможливо врегулювати за допомогою чинних нормативних актів. Зокрема, незважаючи на прийняття Порядку накладання штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2004 р. № 693, соціальний захист споживачів реклами знаходиться на низькому рівні.
Порушення на ринку реклами лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок призводять до поширення безконтрольного та нераціонального їх вживання, що в свою чергу може призвести до непередбачуваних наслідків для здоров’я громадян. У законопроекті передбачається заборона реклами лікарських засобів та посилення контролю за достовірністю реклами виробів медичного призначення, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок. Цей документ, в якому пропонується внести зміни до Законів України «Про лікарські засоби», «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про рекламу», підтримано МОЗ України.
О. Гудзенко повідомив, що Департаментом регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції у системі охорони здоров’я МОЗ України розроблено проект постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку віднесення харчових продуктів до категорії харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок та Порядку проведення державної реєстрації харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок».
Даний проект постанови спрямований на захист прав споживачів та врегулювання потрапляння на ринок безпечної, якісної та ефективної продукції. Крім того, його прийняття дозволить усунути недоліки чинного законодавства та створити бар’єр для потрапляння на ринок України сумнівної продукції. Заступник міністра закликав присутніх підтримати проект постанови.
Члени Робочої групи погодилися з пропозицією народних депутатів заборонити рекламу лікарських засобів, а також з тим, що інформація про ліки (в тому числі ті, що не зареєстровані або знаходяться на стадії розроблення чи впровадження у виробництво) повинна надаватися виключно у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних закладів та лікарів, а також у матеріалах, що розповсюджуються на спеціалізованих медичних семінарах, конференціях, симпозіумах. Крім того, пропонується рекламувати лише такі вироби медичного призначення та медичну техніку, методи профілактики, діагностики та лікування і реабілітації, що в установленому порядку дозволені до застосування в Україні спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров’я. Така реклама повинна містити об’єктивну інформацію і бути представленою так, щоб споживачам було зрозуміло — наведене повідомлення є рекламою. У рекламі товарів та методів, які не належать до виробів медичного призначення, медичної техніки, методів профілактики, діагностики та лікування і реабілітації, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок, пропонується заборонити посилання на те, що вони мають лікувальні властивості, якщо вони не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
Учасники засідання підтримали внесення змін до ст. 21 Закону України «Про лікарські засоби», якими передбачається заборонити відпуск громадянам без пред’явлення рецепта тих препаратів, які повинні відпускатися лише за його наявності, а також заборонити реалізацію з аптечного кіоску лікарських засобів, які повинні відпускатися за рецептом лікаря, крім випадків, передбачених Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Також було зазначено, що в Україні існує проблема реалізації медичної продукції у віртуальних магазинах шляхом укладення договору на відстані, яку також слід вирішити найближчим часом.
Підбиваючи підсумки засідання, О. Гудзенко наголосив, що всі зауваження та пропозиції, які надійшли від представників Робочої групи, будуть враховані в подальшій роботі над законопроектом.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим