Стратегія розвитку охорони здоров’я, мораторій на рекламу ліків та обов’язковий е-рецепт: оприлюднено Указ Президента

На сайті Президента України оприлюднено указ очільника держави від 18.08.2021 р. № 369/2021, яким введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 р. «Про стан національної системи охорони здоров’я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою» (далі — рішення РНБО).

Рішенням передбачено покласти обов’язок з реформування галузі охорони здоров’я на Уряд та МОЗ. Для цього вони мають в подальшому розробити та прийняти відповідні нормативні акти. Тобто наразі описані нижче зміни, обмеження та заборони не вступили в дію, а в Уряду та МОЗ є лише зобов’язання з їх імплементації.

Так, рішенням РНБО покладається обов’язок на Уряд до 1 грудня 2021 р. розробити та затвердити Стратегічний план розвитку системи охорони здоров’я населення на період до 2030 р., визначивши строки, відповідальних за виконання та чіткі механізми для забезпечення рівного доступу громадян України до своєчасної, безпечної та якісної екстреної, первинної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги та реабілітації у сфері охорони здоров’я, передбачивши, зокрема:

  • поетапне включення до тарифів на медичні послуги вартості лікарських засобів, медичних виробів та витратних матеріалів, які є необхідними для надання медичних послуг у рамках Програми медичних гарантій у закладах охорони здоров’я будь-якої форми власності, які наразі закуповуються централізовано за рахунок коштів інших програм державного бюджету;
  • підготовку та внесення на розгляд Парламенту необхідних законопроєктів з метою приведення до 1 квітня 2022 р. засад фінансування медичних послуг, які надаються всіма закладами охорони здоров’я державної та комунальної форм власності, клініками та/або лікувально-діагностичними підрозділами наукових установ медичного спрямування, клінічними базами закладів освіти у сфері охорони здоров’я/університетськими клініками/університетськими лікарнями, у відповідність з вимогами законодавства щодо державних фінансових гарантій надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів державного бюджету за програмою медичних гарантій, забезпечивши при цьому можливість виконання зазначеними суб’єктами господарювання основних статутних завдань;
  • опрацювання питання щодо доцільності об’єднання вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги в один вид — спеціалізована медична допомога;
  • підготовку і затвердження до 1 січня 2022 р. нормативно-правових актів з метою виключення із повноважень центральних та місцевих органів виконавчої влади функцій щодо централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів;
  • опрацювання питання щодо посилення відповідальності за підроблення документів, у тому числі електронних, про вакцинацію (COVID-сертифікати та довідки про проведення щеплень), збут чи використання підроблених документів про вакцинацію, внесення недостовірних відомостей до медичних баз даних, розробку та внесення на розгляд Парламенту відповідного законопроєкту;
  • забезпечення високого рівня медичної освіти та розвитку кадрового потенціалу, зокрема, шляхом запровадження нової моделі інтернатури і лікарської резидентури з урахуванням вимог Директиви 2005/36/ЕС Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу щодо визнання професійних кваліфікацій від 7 вересня 2005 р.;
  • створення передумов для стимулювання і розвитку добровільного медичного страхування, зокрема, шляхом надання податкових пільг для роботодавців та фізичних осіб у разі укладення ними відповідних договорів страхування;
  • забезпечення супроводження у Верхов­ній Раді України проєкту закону України «Про лікарські засоби» (реєстраційний № 5547) з метою забезпечення гармонізації законодавства України у сфері обігу лікарських засобів із законодавством Європейського Союзу;
  • забезпечення супроводження у Верховній Раді України проєкту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за підроб­лення медичної продукції та подібні злочини, що загрожують охороні здоров’я» (реєстраційний № 4491) з метою імплементації положень Конвенції Ради Європи про підроблення медичної продукції та подібні злочини, що загрожують охороні здоров’я, ратифікованої Законом України від 7 червня 2012 р. № 4908-VI;
  • поетапного запровадження 2D-кодування/маркування з нанесенням двовимірного штрих-коду на упаковку лікарських засобів;
  • внесення до 15 грудня 2021 р. на розгляд Парламенту проєкту закону України «Про медичні вироби», розробленого відповідно до норм європейських директив;
  • забезпечення активізації роботи щодо підписання Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції (Угода АСАА) між Україною та ЄС з метою взаємного визнання результатів інспектування виробництва лікарських засобів на відповідність вимогам належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GMP) та результатів контролю якості лікарських засобів;
  • ужиття заходів щодо мінімізації шкідливого впливу самолікування на здоров’я, зокрема, шляхом установлення до 1 січня 2024 р. мораторію щодо наведення у теле-, радіопередачах, засобах масової інформації будь-яких відомостей рекламного характеру про лікарські засоби, медичні вироби, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації; забезпечення реаль­ного контролю за дотриманням правил рецептурного відпуску лікарських засобів, уникнення поліпрагмазії шляхом призначень рецептурних лікарських засобів винятково на підставі відповідних медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги. Варто зазначити, що в даному контексті не вказані обмеження для спеціалізованих засобів масової інформації та інтернет-порталів. При цьому для введення в дію відповідних змін Уряд має розробити відповідний законопроєкт та подати його на розгляд Парламенту;
  • ужиття заходів зі стимулювання розвитку вітчизняного виробництва імунобіологічних препаратів (вакцин, анатоксинів, імуноглобулінів, сироваток, бактеріофагів, інших лікарських засобів для специфічної профілактики інфекційних хвороб) з метою профілактики найбільш поширених в Україні та світі інфекційних захворювань;
  • забезпечення підготовки та проведення конкурсу на реалізацію проєкту локалізації в Україні виробництва вакцин, зокрема мРНК-вакцин, та інших імунобіологічних препаратів у рамках міжнародного консорціуму, утвореного за участю міжнародних та вітчизняних виробників імунобіологічних препаратів та/або інших лікарських засобів.

Окрім іншого, відповідно до Указу на МОЗ покладається обов’язок у місячний строк забезпечити внесення змін до нормативно-правових актів задля унеможливлення придбання без електронного рецепта в роздрібній мережі аптечних закладів антибактеріальних, противірусних та гормональних лікарських засобів, імуномодуляторів.

Також на МОЗ, Донецьку, Луганську та Херсонську обласні державні адміністрації покладається обов’язок із забезпечення доступності для населення ліків, включених до програми «Доступні ліки» тощо.

Додатково на МОЗ, обласні, Київську міську державну адміністрацію за участю органів місцевого самоврядування РНБО покладає обов’язок щодо вжиття заходів для досягнення необхідного рівня охоплення дитячого населення України щепленнями проти інфекційних хвороб, включених до календаря профілактичних щеплень.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті