Розглянуто заяви щодо неналежної промоції ліків

20 грудня 2010 р. у МОЗ України відбулося засідання Робочої групи з розгляду питань щодо просування лікарських засобів фармацевтичними компаніями (далі — Робоча група). У заході взяли участь Олександр Гудзенко, заступник міністра охорони здоров’я України; Валерій Стеців, директор Департаменту регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції у системі охорони здоров’я МОЗ України; Костянтин Косяченко, радник міністра охорони здоров’я України; Володимир Ігнатов, виконавчий директор Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників («АІРМ Ukraine»); Ігор Крячок, директор компанії «МОРІОН»; Віктор Сердюк, президент Все­української ради захисту прав та безпеки пацієнтів; Олег Мусій, голова Громадської ради МОЗ України, президент Всеукраїнського лікарського товариства, інші представники Робочої групи, профільного міністерства, громадських організацій та фармацевтичних компаній.

Відкрив засідання Олександр Гудзенко. Він зазначив, що МОЗ України в рамках Робочої групи було розроблено та прийнято Правила належної промоції фармацевтичними компаніями лікарських засобів професіоналам охорони здоров’я (далі — Правила належної промоції), які є невід’ємною частиною Етичного кодексу фармацевтичних працівників. Основна мета документа — запровадження й підтримка на фармацевтичному ринку України світових стандартів, спрямованих на дотримання етичних норм компаніями — виробниками лікарських засобів та іншими учасниками ринку при просуванні своєї продукції.

У 2008 р. 35 зарубіжних та вітчизняних компаній — виробників ліків підписали Меморандум про приєднання до Правил належної промоції. Для регулювання діяльності таких підприємств у рамках Правил належної промоції створено Громадську раду з контролю за дотриманням Правил належної промоції фармацевтичними компаніями лікарських засобів професіоналам охорони здоров’я (далі — Громадська рада) та Робочу групу, склад якої затверджено наказом МОЗ від 21.01.2010 р. № 12 «Про затвердження складу Робочої групи з розгляду питань щодо просування лікарських засобів фармацевтичними компаніями». Наказом МОЗ України від 22.11.2010 р. №1027 склад Робочої групи оновлено.

Валерій Стеців поінформував, що до МОЗ України надійшли звернення стосовно порушень фармацевтичними компаніями не лише етичних норм, а й вимог чинного законодавства у сфері обігу лікарських засобів, пов’язаних з їх рекламуванням, від таких заявників: представництва компанії «Нікомед», Союзу споживачів медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення, Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників, міжнародної промоційної фармацевтичної компанії «Фармастар», юридичної компанії «Міжнародна юридична агенція». В деяких зверненнях висловлено прохання до МОЗ України пояснити, чи є етичною промоція препаратів за допомогою карток, що надають пацієнту право на отримання знижки при купівлі цього лікарського засобу та розповсюджуються лікарями, які також зацікавлені в їх просуванні, можливо й матеріально. Доповідач закликав присутніх не виносити суперечок за межі міністерства, а вирішувати всі спірні питання у площині Громадської ради.

Ігор Крячок зауважив, що відсутність належної практики спілкування між лікарем, пацієнтом та фармацевтом призвела до виникнення різноманітних способів просування препаратів компаніями через лікарів, які знаходяться поза межами як етичного, так і правового поля. Деякі світові фармацевтичні компанії запроваджують соціальні програми для здешевлення лікування для незаможних хворих, у тому числі і з використанням карток, проте їх розповсюдження проводиться не за участю лікарів, а безпосередньо через громадські організації та співтовариства пацієнтів. МОЗ України необхідно зайняти жорстку позицію щодо запровадження рецептурних бланків як єдиного механізму спілкування між лікарем, пацієнтом та фармацевтом, а не підтримувати точку зору того чи іншого конкурента.

Володимир Ігнатов додав, що Асоціація міжнародних фармацевтичних виробників стала ініціатором розгляду цього питання, адже механізм стимулювання лікаря з метою виписування певних препаратів є неприпустимим явищем. При цьому не враховується, чи дійсно цей лікарський засіб потрібен пацієнтові, а береться до уваги лише можливість отримання винагороди. Методи стимулювання лікаря характерні не для виробників ліків, які турбуються про довге життя препарату на ринку, а для компаній, що займаються промоцією. Для них важливі лише прибутки за окремий проміжок часу.

На думку Віктора Сердюка, фармацевтичні компанії завжди бажатимуть мати вплив на лікарів, адже конкурентна боротьба загострюється. Тому в першу чергу самим лікарям необхідно керуватися у своїй професійній діяльності положеннями Етичного кодексу лікаря України.

Олег Мусій зазначив, що при Всеукраїнському лікарському товаристві сформована Комісія з питань лікарської етики, яка може надати МОЗ України офіційне заключення щодо дотримання правил етичного спілкування представників фармацевтичних компаній та лікарів у кожному конкретному випадку. Крім того, Всеукраїнське лікарське товариство є членом Світового лікарського товариства (World Medical Association), а також Європейського форуму лікарських товариств/ВООЗ (European Forum of Medical Associations/WHO), що дає цій організації право офіційно звернутися до заводу — виробника препарату з проханням вжити заходів у разі порушення етичних норм спілкування між його дистриб’ютором та лікарями.

Розглянуто заяви щодо неналежної промоції ліків

Наприкінці засідання В. Стеців оголосив проект протокольного рішення, в якому пропонується звернутися до Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, Антимонопольного комітету, профільних департаментів МОЗ та Комісії з питань лікарської етики Всеукраїнського лікарського товариства з проханням надати офіційні роз’яснення щодо відповідних звернень, які надійшли на адресу міністерства. Він також зазначив, що 23 грудня відбудеться засідання Громадської ради, під час якого також розглядатимуться згадані звернення.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті