Вплив антикорупційного законодавства на промоцію фармацевтичних компаній

У зв’язку з прийняттям Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції в Україні» надзвичайно актуальним для фармацевтичних компаній став пошук нових механізмів співпраці та реалізації маркетингових заходів стосовно медичних фахівців. 12 квітня 2011 р. юридична компанія «Правовий Альянс» в рамках циклу вечірніх курсів для співробітників фармацевтичних компаній провела міні-семінар на тему «Вплив нового Закону про корупцію на промоцію фармацевтичних компаній», який відвідали більше 30 осіб.

Доповідачами виступили Яна Карцева, юрист, і Андрій Горбатенко, радник юридичної компанії «Правовий Альянс». Вони проаналізували питання перспективного законодавства у сфері боротьби з корупцією, визначення поняття «корупція», категорії осіб, які є суб’єктами корупційного діяння, а також практичних аспектів співпраці фармацевтичних компаній та лікарів.

У зв’язку з тим, що до кола суб’єктів корупційних дій, визначених згаданим вище законом, потрапляють головний лікар, завідуючий відділенням, начальник медичної служби і т.д. державних або комунальних медичних закладів, особливу зацікавленість серед учасників семінару викликав огляд питань, які стосуються відповідальності за порушення положень у сфері попередження корупції.

Так, пропонується доповнити Кодекс про адміністративні правопорушення ст. 172-3 «Пропозиція або надання неправомірної вигоди». Пропозиція або надання посадовій особі неправомірної вигоди безпосередньо такій або іншій особі в розмірі, що не перевищує 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (нмдг) (2352,50 грн.), у тому числі за ціною, нижчою за мінімальну ринкову, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50–150 нмдг (850–2550 грн.). За вчинення такої ж дії, якщо розмір неправомірної вигоди не перевищує 100 нмдг (47 050 грн.), передбачається штраф 150–500 нмдг (2550–8500 грн.).

Прим. ред. У перехідних положеннях нового Податкового кодексу України передбачено, що якщо нмдг впливає на кваліфікацію кримінального або адміністративного правопорушення, він обчислюється з розмірів податкової соціальної пільги. Розмір податкової соціальної пільги становить 50% мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року (у 2011 р. це 470,5 грн.). Проте у разі накладення штрафів застосовується нмдг у розмірі 17 грн.

Також передбачена адміністративна відповідальність для осіб, які отримують подарунки: доповнення Кодексу про адміністративні правопорушення ст. 172-5 «Порушення встановлених законом обмежень щодо отримання подарунка (пожертви)» — це тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 25–50 нмдг (425–850 грн.) з конфіскацією такого подарунка (пожертви). Порушення встановленої законом заборони на отримання подарунка (пожертви) тягне за собою накладення штрафу від 50–100 нмдг (850–1700 грн.) з конфіскацією такого подарунка (пожертви).

Законом передбачена і кримінальна відповідальність щодо суб’єктів корупційних дій. Кримінальний кодекс України буде доповнено ст. 368‑2 «Незаконне збагачення»:

  • отримання посадовою особою неправомірної вигоди в значному розмірі або передача такої вигоди близьким родичам за відсутності ознак хабарництва (незаконне збагачення) тягне за собою штраф від 500–1000 нмдг (8500–17000 грн.); або обмеження волі на термін до 2 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на термін до 3 років;
  • отримання посадовою особою неправомірної вигоди у великому розмірі тягне за собою обмеження волі на термін 2–5 років; або позбавлення волі на термін 3–5 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на термін до 3 років;
  • незаконне збагачення, якщо його предметом була неправомірна вигода в особливо великих розмірах тягне за собою позбавлення волі на термін 5–10 років з позбавленням права обіймати певні посади, або займатися певною діяльністю на термін до 3 років та з конфіскацією майна.

Під час семінару доповідачі детально про­аналізували можливості взаємодії фармацевтичних компаній з медичними фахівцями, а саме: спонсорування участі у наукових семінарах, конференціях, конгресах; оплата винагороди за доповіді, презентації на семінарах, конференціях, конгресах; поширення сувенірної продукції, організація бізнес-ланчів для медичних фахівців, організація й оплата участі в експертних консультаційних радах.

Так, у разі організації участі спеціалістів у наукових семінарах, конференціях, конгресах юристи порекомендували укладати цивільно-правовий договір про надання послуг цим фахівцем. Якщо ж медики просто отримують фінансову допомогу, необхідно дотримуватися вимог встановленого обмеження щодо розміру подарунка (до якого прирівнюється відповідне фінансування) — не більше 50% мінімальної заробітної плати на день вручення подарунка (на 12 квітня 2011 р. це 480 грн.) одноразово; не більше 1 мінімальної заробітної плати, встановленої на початок року (у 2011 р. це 941 грн.), протягом року з одного джерела .

Винагорода за доповіді, презентації не супере­чить законодавству (в тому числі вимогам сумісництва та суміщення діяльності), однак знову ж таки необхідно укладати цивільно-правовий договір про надання послуг медичним фахівцем (щодо підготовки та здійснення відповідних презентацій, доповідей і т.д. на семінарі, конференції, конгресі).

Сувенірна продукція прирівнюється до подарунків, а її поширення дозволено в межах вартості подарунка, передбаченої законодавством.

Вплив антикорупційного законодавства на промоцію фармацевтичних компаній

Оплата бізнес-ланчів також прирівнюється до подарунків, тому їх організація і оплата повин­на здійснюватися в межах вартості подарунків, передбаченої законодавством. З метою контролю витрат доповідачі рекомендували фармацевтичним компаніям вести внутрішню звітність, яка повинна кореспондувати з іншими звітностями за витратами на медичних фахівців: звіт (вартість/ПІБ, посада медичного фахівця); звітність (періодична, наприклад, місячна).

Участь в експертних радах не суперечить законодавству (у тому числі вимогам сумісництва та суміщення діяльності), однак все-таки для прозорості та правомірності співпраці з медичним фахівцем необхідно укладення цивільно-правового договору про надання послуг (надання експертної думки, консультування з медичних питань).

Таким чином, антикорупційне законодавство не призведе до зникнення для фармацевтичного бізнесу всіх можливостей стосовно прозорої підтримки розвитку професіоналів охорони здоров’я.

Анна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті